Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
8 impuls is ook goed. Heb ik ook nog liggen.
Ben op het volvo forum wat info op aan het vragen.
Als je een nummer hebt van het kastje ben ik je zeer dankbaar.
Vandaar ik ook e.e.a. erop wil zetten zodat ik de bak niet kapot draai. Wat bedoel je overigens met de kabel naar de gasklep? (Is dit een andere dan de kickdown kabel??)
De impulsgever geeft een snelheidssignaal naar het kastje en dient er alleen voor dat je boven een bepaalde snelheid niet van 4 naar 3 kan schakelen zodat de motor dan boven zijn max. toeren kan komen.
Het ledje laten branden is niet zo moeilijk zonder de “ruckschaltsperre” .
De aisin warner AW03-71L is gelijk aan de volvo AW71L en de toyota A43DL (natuurlijk de aansluiting op de motor en kardanas en vloeistofkoppeling niet).
Bij volvo noemen ze het overigens OD relais (overdrive relais) ipv ruckschaltsperre. En deze kastjes zijn gewoon te koop bij een volvo specialist voor euro 15,-. dus die ga ik er inbouwen.
origineel gepost door GSE
Ja maar dat hoef je in pricipe allemaal niet te weten je moet gewoon dat kabelboompje aansluiten en klaar is kees.Stelt niks voor:
Impuls gever ff op +15 en massa zetten en de rood/blauwe draad is uitgangs signaal impuls gever.Verder moet je dat kabelboompje gewoon aansluiten op +15 en massa en de impuls gever signaal draad en dan werkt de hele handel.
Aangezien ik dat kastje er niet bij heb moet ik wel weten hoe het zit. Ook dat kabelboompje heb ik niet. Vandaar dat ik even wil bekijken wat mogelijk is om er voor te zorgen dat ik de bak niet stuk draai.
In het werkplaatsboek heb ik wel het schema staan met uitleg hoe de werking moet zijn. Alleen staat er natuurlijk niet in wat er precies in dat kastje zit.
Ben nu ook even aan het kijken op de volvo en toyota forums want die gebruiken dezelfde bak.Der zit me wat van bij dat 1 draad op de bak voor de 4de gang is en 1 voor de lockup die word nl ook toerental afhankelijk ingeschakelt dacht ik maar ik kan het fout hebben.
Het was geen GSE want een Monza A1 gse is nooit gemaakt.
Staat er wel op ( moet nog verwijdert worden ).Het was de mijne die je gezien hebt.
Leuke kadett trouwens met heftige sound.:thumbup
De 6 impulsgever heb wel liggen, geen probleem.
Op de bak zitten dus twee aansluitingen:
1e aansluiting (blauwe kabel) voor bediening van de 4e gang (normaal altijd bekrachtigd zodat de bak altijd in de 4e gang gaat) Bij spanningsloos maken wordt de 4e gang geblokkeerd en heb je dus maar 3 gangen over.2e aansluiting (groene kabel)voor het bedienen van de oliedrukschakelaar waardoor terugschakelen van 4 naar 3 tot een bepaalde snelheid wordt tegengegaan zodat men lang in de 4e versnelling kan blijven rijden ook bij lagere snelheden.
Tevens zit in het kastje een schakeling die het onmogelijk maakt om terug te schakelen van 4 naar 3 als hierbij het max toeren wordt overschreden.
correct me if i’m wrong
Heb je in elk geval in 1 bocht een betere wegligging;)
Volgens mij moet de afstand van de hartlijn van de auto tot de poten naar beide zijden gelijk zijn. Als dit dan 495 mm is zit je goed. Hartlijn is niet altijd evengoed te bepalen maar ik maak altijd twee kruislijnen van paravaan links naar rechter voorzijde en paravaan rechts naar linker voorzijde. dmv blokhaak en rij kun je dan kijken of het kruispunt haaks op het midden van de auto staat en hiermee heb je de hartlijn.
origineel gepost door GSE
Na mijn idee is er niet veel te voorkomen,en in te stellen is er ook bijna niks.
Ben ik niet helemaal met je eens, wiellagers kun je wel degelijk bijstellen, levensduur wordt echt wel bepaald door regelmatige kontrole. Hoeveelheid vet en hoe vies het is.
Als je de onderhoudsbeurten goed en met regelmaat uitvoerd zal je zeker voorkomen dat er zaken plotseling kapot gaan. Natuurlijk kan er evengoed iets stuk gaan, maar bij regelmatige kontrole vallen je vaak dingen op zodat je preventief dingen kunt wisselen.
Lagers zijn o.a. maken vaak bijgeluiden en worden warmer voordat ze stuk lopen. Snaren kun je goed beoordelen door inspectie van de loopvlakken, Op zijn tijd remvloeistof vernieuwen betekent behoud van het systeem. Reinigen van de remklauwen en een beetje kopervet zodat het weer lekker beweegd doet wonderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.Als je regelmatig je auto goed nakijkt vallen bepaalde zaken gelijk op en kun je deze verhelpen.
In de vraagbaken van olyslager staan ze altijd in.
Hier wel een duitse link voor de jaarlijkse inspectiebeurt, Jaarlijkse inspektie
Wellicht heb je er wat aan. Ik heb helaas geen commodore vraagbaak.
Volgens mij bedoel je een lijstje wat al danniet met de grote en kleine beurt wordt gedaan.
Staat in nagenoeg elke vraagbaak.
Je kunt toch alleen het verloop van lpg erop zetten, dus zonder de LPG venturi. Dan zuigt hij mooi aan over het filter en je kunt een dieselkap monteren. Super zou ik zeggen.
origineel gepost door monzarijder
komt door die bult op de kap en de binnen kant maar ja die bult moet anders komje niet weg met die v8 kwa hoogteJe had het wat mooier kunnen maken door de vorm wat aan te passen en er een echte luchthapper van te maken. Wellicht als je er een ander filter op zet ( zoals de V8 met LPG ook hebben) dat je er beter mee wegkomt.
Interieur vind ik 3x niks (sorry, maar dat is mijn mening, gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak) beetje knullig airbrushwerk zullen we maar zeggen.
Verder mooie en aparte monza.
:sleeping
Mooie plaatjes ( vooraal die ene met muurschildering)
Oppassen dat de roest van die deuren niet overspringt naar je auto. Zou zonde zijn.draagarmen zijn bij opel4ever nog te koop. Moet je wel euro 300,- p/stuk neerleggen.
Verlagingsveren voor een rekord E zijn nog gewoon nieuw te bestellen.
Zie hier: Rekord verlagingsveren
Afmetingen van BMW e21 zijn inderdaad gelijk.
Voor een monza A1 zou je overigens ook versterkte Rekord veren kunnen nemen dan is ie ca. 20 mm verlaagd.
De standaard veren van rekord heeft een draaddiameter van 13,5mm de versterkte 14,5 mm evenals de standaard monza veer. Echter de lengte is kleiner.
Als ik allemaal zo lees lijkt het wel dat je op een of andere wijze benzine bij de olie krijgt. Deze dampen komen door de carterventialtie weer terug waardoor de motor blijft lopen. Ook zonder benzinepomp. Alleen hoe je de benzine bij de olie krijgt is mij een raadsel.
Alle slangen goed aangesloten? Dan kan de benzine alleen langs de zuigers of langs de klepgeleiders maar dan zou de auto onmiddelijk verzuipen.
Ben erg benieuwd waar het aan licht.
De toevoer moet rechtsreeks op de injectoren staan. De druk wordt geregeld door het vacuumblokje wat de toegang tot de retour opend en sluit. Hierdoor wijzigt de druk in het systeem.
Zoals GSE al zegt moet je wel ook even kijken of de goeie vacuumblok (drukregelaar) hebt. Dit verschilt tussen de L en LE jetronic. Ik dacht dat bij de LE de druk 5 bar is en bij de L ca 3 bar.
Kijk eens hoe de bougie’s eruit zien.
Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Kon wel starten maar als ie even liep sloeg ie af. Ook bij gas geven was het over.Bij mij was het de retour leiding. Deze was in de tank verstopt. Hierdoor was de benzinedruk te hoog waardoor die verzoop.
Volgens mij is ie direct in 1978 al met 3.0E motor geleverd. Er bestond toen nog geen GSE uitvoering maar wel een C en S uitvoering.
Ik heb nog een folder van 1978 waar die zo in staat.
Pas bij de monza A2 ergens rond 1981 geloof ik kwam ABS en de oliekoeler.
Schijfremmen hadden ze in Nederland allemaal.
Hier de mijne


Foto’s van de zaterdag op de Big Opel meeting 2008.
Met dank aan js400 waar ik de foto van heb geleend.Hoi, mijn opel monza uit 1979 heeft airco. Deze is naar alle waarschijnlijkheid gevuld met r12. Nou heb ik begrepen dat bij het opnieuw vullen een ander vulmiddel gebruikt moet worden. Op diverse forums heb ikgezien dat dit r413a of r416 moet zijn omdat anders problemen met de pomp e.d. kunnen ontstaan.
Wat is jouw advies in deze.


-
AuteurBerichten