Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Let wel even op! Niet alle reinigers zijn geschikt om mee te rijden! Forte bijvoorbeeld is alleen verhoogd stationair met af en toe een dot gas tot 3500 toeren. Mocht je er een reiniger in kiepen.. Volg dan de instructies op de verpakking.
Vanmiddag bij 2 verschillende opelboeren geweest:
Het klopte idd dat de egr gassen voor verkoeling konden zorgen.
De een heeft even een testritje gedaan maar niks geconstateerd(klopte ook ivm rijden op 98 en platte land waardoor het geluid niet kan weerkaatsen)
Wel is de software voor bijna nop geupdate. En was hij fel tegen het afdoppen van de egr. Nadat ik had uitgelegd wat de reden van het afdoppen was vond hij dat ik er dan maar het beste een nieuwe klep op kon zetten.
De ander heeft mij nog wat info gegeven en heeft geprobeerd de klep uit te programmeren wat helaas niet lukte(dus ook geen kosten). Hij had de egr klep in zijn auto ook afgedopt en had nooit klachten omtrend het pingelen bij mijn type motor.Morgen eens kijken naar een kleinere momentsleutel, gradenschijf om de krukaspoelie los te halen en eens zien hoe het verder loopt.
Kom niet uit de buurt van Amsterdam maar een ritje daarnaartoe zal ongetwijveld goedkoper zijn dan weer een goed onderdeel verwisselen zonder resultaat. Voor jullie info: kom uit Hengelo ;)
Heb gister eens de kabel van de egr klep afgetrokken om te kijken of dat verschil maakt maar ik hoor hem nogsteeds pingelen. Weliswaar minder dan daarvoor maar dat kan inderdaad een gevoelskwestie zijn en ik rij momenteel weer op euro 98. Mijn doel is natuurlijk niet meer pingelen.
Enig idee welke stappen ik voor nu kan nemen om achter het probleem te komen? Wat betekend het overigens dat de ontsteking bij constante snelheid op 33 graden staat en hoe betrouwbaar is een elm327 stekkertje met een android app? Ik verwacht natuurlijk geen professionele resultaten maar geeft het wel een goede indicatie?
Hoe beoordelen jullie de staat van mijn distributieriem na 20.000 km? Heb daar nog geen ervaring mee namelijk..
Overigens ben ik wel van plan om op den duur zo’n gradenschijf en een kleinere en betere momentsleutel te halen om aan de auto’s te sleutelen dus als dat betaalbaar is lukt het me binnenkort wel zelf om de krukaspoelie los te halen..
Heb na de foto de krukas gedraaid en toen stonden de merktekens van de nokkenas wel in 1 lijn. Het begon donker te worden en wou nog even snel een foto maken van de staat van de distributieriem(gaat die zo nog 40k km mee?)
Krukaspoelie is er niet af geweest omdat ik daar het gereedschap niet voor heb om deze weer op de juiste manier te monteren.
Ik kom niet uit de buurt van brabant maar mijn vriendin heeft er wel familie wonen dus even uitwisselen als dat dan kan is inderdaad een zeer aantrekkelijk en gewaardeerd aanbod!
Nokkenassen stonden netjes gelijk met de merktekens naar elkaar en dat puntje in het midden en de aangebrachte steepjes naar boven. De krukas heb ik niet bekeken aangezien ik hier nog niet het juiste gereedschap voor heb om de poelie weer op de juiste kracht te monteren. Wel vond ik mijn riem wat versleten voor 20k en nog 40k of is dit normale slijtage:

Mijn mougies zagen er na 15k km allemaal zo uit:

Ook zal er bij allemaal aan de buitenkant olie en leek de zuiger in cilinder 1(als je er voor staat links) iets vettig op de bovenkant.
Bedankt allemaal voor jullie input!!
@Vannos wrote:
heb je al geprobeerd om te filmen met de motorkap open en 1 iemand verschillende toerentallen aanhoud ? of is het puur rijdend ?
Het probleem doet zich alleen bij een bepaalde belasting voor zoals bij normaal optrekken(vol gas niet), heuvel op en bij het trekken van een aanhanger.
@eefo88 wrote:
als die riem recent is los geweest dan zou ik de timing maar is goed controleren, dit is namelijk bepalend voor het ontstekingstijdstip.. Ik heb ook wel eens een gebroken krukas tandwiel gehad, krijg je dezelfde rare symptonen.
Het probleem deed zich ook voor voordat de riem recent los is geweest(ik vermoed dat hij los is geweest bij het wisselen van de waterpomp).. Zou hij dan niet juist weer op op tijd moeten staan? Timing is volgens torque pro bij een constante snelheid rond de 30 graden(mocht je wat met deze info kunnen..) Hoe kan ik zelf de timing controleren met normaal gereedschap?
@Haasje17 wrote:
Dat verkoeling verhaal zal best zo zijn maar zou ik met korreltje zout nemen. De egr heeft vrijwel geen invloed bij optrekken veel meer bij afremmen. En door de egr zal juist eerder verwarmen ipv afkoelen.
Is het op euro 98 niet gewoon een gevoelskwestie dat het lijkt minder te zijn?
Als het echt het geval is zou ik eens gaan kijken hoe je boegies eruit zien.
EGR afdoppen. is al gebeurd overige vervange onderdelen zijn denk ik niet nodig geweest. In de meeste gevallen is het ook al heb je geen foutcodes dan de bobine en bougies (eigenlijk alleen bobine welke dit probleem veroorzaakt, maar boegies vervangen is dan meestal ook nodig) is dit niet het geval of al gebeurd dan denk ik dat het ook iets met je distributie timing heeft temaken.
Op moment dat je hem 1 tand verkeerd heb staan loopt hij wel maar niet super onder zware belasting.
Wat betreft de brandstof: hij rijd er niks anders door.. Alleen het pingelgeluid is een stuk minder luid.. op 95 makkelijk hoorbaar, op 98 nauwelijks waar te nemen boven het motorgeluid.
Wat betreft de EGR klep heb ik mijn wijsheid hier vandaan: http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf
Ik zou zelf ook eerder juist aan verwarmen denken maar dit leek ook logisch :hmmzBougies kan ik idd wel ff nakijken.. Vorig jaar zagen ze er volgens mij wel goed uit behalve dat het een beetje arm leek(niet verontrustend)
Enig idee hoe ik meer zekerheid kan krijgen over de bobine? Zou het jammer vinden om ook dit onderdeel zonder reden te moeten vervangen(prijzig :cry )Achteraf waren al die onderdelen inderdaad niet nodig geweest maar terugbrengen gaat niet bij dit soort onderdelen.. Overigens wel 1 voor 1 vervangen(dit zouden ze bij de dealer ook zo proberen)
Nogmaals bedankt voor het meedenken!! Word door mij erg gewaardeerd! :wors
blindplaatje zit er al tussen.. dat weet ik maar de ecu niet terwijl de ecu de egr klep wel betrekt bij de brandstof lucht verhouding en misschien dus ook bij de afkoeling van de cilinders aangezien de uitlaatgassen voor verkoeling zouden zorgen?
Wat denk je dat er kan resoneren dan? Het geluid is op euro 98 VEEL minder aanwezig en op moment dat het voorkomt mis ik ook heel iets power.
Distributie is vervangen bij aanschaf door “mijn” universele garage. Volgens mij is die er onlangs ook afgeweest bij het vervangen van de waterpomp. Als alles volgens procedure gedaan is en vastgezet bij het vervangen zou dit toch goed moeten gaan?
Na gister wat research gedaan te hebben heb ik het volgende ontdekt:
Het schijnt dat het bijmengen van uitlaatgassen door de egr klep voor een lagere temperatuur in de cilinders zorgt. Aangezien mijn egr volgens de ecu nog gewoon werkzaam is kan ik mij de volgende scenario’s indenken:1. De egr staat open dus word de brandstof-luchtverhouding zo arm mogelijk afgestemd op de volgens de ecu verlaagde temperatuur
2. of de ecu detecteert detonatie en zet de egr klep verder open om de temperatuur te verlagen maar dit werk dus niet aangezien mijn egr afgedopt is.Nou had ik vrijdag even geïnformeerd bij de plaatselijke opel-boer of het mogelijk is om de egr uit de ecu te programmeren maar ze konden me daar geen zekerheid over geven zonder de auto aan de apparatuur te hangen. Misschien dat iemand van jullie dit wel weet? Het gaat dus om een astra g uit 2001 met Z16XE. Mocht dit niet mogelijk zijn.. Is het dan wel mogelijk om het chassisnummer in de ecu te veranderen naar een datum na 2004 want dan zou dit wel mogelijk zijn? Of er een Turks programma op de zetten want hierin zou geen egr zitten?
Verder hoor ik nog steeds graag andere suggesties/ inzichten en ik houd jullie hier op de hoogte.
@the-duke wrote:
Misschien kapotte luchthoeveelheidsmeter?
Kan ook leiden tot arm lopen -> daardoor detonerenGr,
The DukeMijn motor heeft een MAPsensor en deze heb ik vervangen.
Klopsensor(orgineel opel) heb ik op 23 nm vast gezet omdat ik 20 en 25 nm voorbij heb zien komen.Gr,
Inmiddels een aardig tijdje, liters euro 98 en centjes verder maar het probleem is nog niet verholpen.
Heb inmiddels de klopsensor, mapsensor(deze was vervuild en hoopte dat dat zou werken) en lambda 2 vervangen(deze gaf in torque pro een feedback fault)
Na vervanging gaf deze nogsteeds een feedback fault en ik heb inmiddels een haynes handboek waarin staat dat lambda 2 alleen om te controleren of de cat. werkt en niet betrokken is in de mapping van de ecu.
Vriend heeft me ook nog even wat geholpen en bevestigd dat het daadwerkelijk om pingelen gaat. Hij heeft namelijk voor zijn studie eens gezien hoe een 1,4 ecotec motor na 4 uur pingelen de geest gaf.Volgende stap die ik denk te ondernemen is de verstuiving van de injectoren te checken op de manier die wim heeft toegepast bij het reinigen van zijn injectoren en als dit goed is mogelijk overgaan tot chippen/ uitprogrameren van de egr aangezien de egr volgens haynes wel actief in de mapping is betrokken en ik deze heb afgedopt.
Mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag want begin er een beetje van te balen dat ik naar Enschede of Duitsland moet voor betaalbare euro 98 en niet naar de Shell op de hoek kan.
Omega zonneklep aan de bestuurderskant en vast het draadje getrokken. Morgen de rest.
Vandaag bij de dealer in mijn eigen woonplaats geweest. Hele verhaal uitgelegd maar ook zij konden niks horen aangezien ik inmiddels een 2e keer euro98 heb getankt en de straat nat was. Op mijn verzoek of ze de waarden van de sensoren wilden nakijken gaven ze aan dat daar waarschijnlijk niks uit kwam. En dat zij het op zouden lossen op de “onderdelen vervangen en kijken manier” te beginnen bij de klopsensor.
Als ik er 2 tankjes euro95 door had gereden mocht ik wel nog eens langs komen.
Nou zie ik het eigenlijk niet zitten om er weer 95 in te gooien en bang te moeten zijn dat ik mijn motor kapot rij en denk ik dat ik die sensor ook zelf kan vervangen.
Kan ik deze ook zelf vervangen? Met welke kracht moet de sensor gemonteerd worden of kwam dit niet zo nauw? Mag het een imitatie onderdeel zijn of is orgineel aan te bevelen?
ai, gister wat te snel gelezen.. Ben net naar een dealer geweest en hij heeft hem uitgelezen op foutcodes.. Niks te vinden dus.. Verder is hij nog een stukje mee gereden en heeft hij zelf gereden maar de omstandigheden waren niet ideaal. Bospaden, weinig detoneren en als hij het deed was het zo slecht hoorbaar dat de monteur(die wat gehoorschade had) het niet kon horen.
Wel heeft hij vriendelijk de cc voor me vrijgegeven. Zal binnenkort wel even naar een collega opeldealer gaan om de waarden te laten controleren. Wat hij beschreef als pingelen kwam overeen met wat ik hoorde maar omdat we het zelf niet konden horen was het advies: verschillende brandstoffen proberen.
Nou, vorige week gelijk 33 liter euro 98 getankt en het klepperen/ detoneren was nog niet weg. Misschien dat het iets minder was maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel reed de auto heerlijk op de 98 vergeleken met de v-power. Heerlijk vloeiend en niet meer bokken of stoten. Helaas begint de auto nu weer wat moeilijker te doen. Het optrekken begint langzaam minder vloeiend te worden en de auto rijdt weer zoals ik gewend ben van de v-power(nog op de zelfde 98 van vorige week).
Hoe kan het dat de auto nu weer wat slechter rijd? Alles wat ik noem en heb genoemd is trouwens met een warme motor(koelvloeistof).
Is dit eventueel uit te lezen? Ik heb geen storingen maar misschien dat het een en ander op is geslagen?
Klopt verder mijn vermoeden dat het motormanagement alleen euro 95 en euro 98 kent en als gevolg daarvan niet af kan stellen op 97? Heb er eens ergens iets over gelezen(handleiding?) en interpreteerde dat vrij letterlijk.
Zou het dan kunnen helpen om of 95 of 98 te tanken in plaats van v-power? Een dorp verder hebben ze wel een bp met 98. Hier hebben ze alleen een tinq met 98 en dat tank ik niet.In elk geval bedankt voor je advies voor zover :wors
En nu? Kan ik hier zelf iets aan veranderen? Zijn er meer indicaties die me opgevallen kunnen zijn?
Bedankt voor je advies! Is 2500 toeren niet hoog zat? Want zelf dan hoor ik het. Ik hou namelijk wel van rustig rijden en ze stimuleren dit tegenwoordig middels het nieuwe rijden.
Ik rij momenteel al een jaar uitsluitend op V-power. Dit zou octaan 97 zijn? Is er een oorzaak van die kantelende zuigers? Dit zou normaal toch niet moeten?Van Rijn verkoopt het hier in twente.
Het schijnt een Nederlandse fabrikant te zijn dus ik verwacht dat je het bij andere grossiers ook kunt krijgenVandaag weer de garage in geweest(hier weerkaatst het geluid zodat je het beter hoort) en een nieuw filmpje van binnen de auto gemaakt.
Na 32 seconden is het volgens mij het duidelijkst hoorbaarhttp://youtu.be/LJfv1k4yqqU” onclick=”window.open(this.href);return false;
Verder misschien nog het opmerken waard: Dit was met 10w40 halfsynt ook al het geval. Ik rij nu 5w40 volsynt. aangezien er slecht 2 jaar half synt in heeft gezeten.
Ik ben het met je eens dat je het slecht hoort maar in real life klinkt het harder. Ook met het trekken van een aanhanger vandaag 50 in de 3 was het erg duidelijk hoorbaar. Het lijkt alsof het op hellingen en met de aanhanger er achter iets erger is maar ook rechtuit doet het zich voor.Kan iemand mij vertellen of het bij mij ook het geval is?
Er hangt soms een drupje olie onder mijn blok wat volgens mij uit het gaatje op de onderstaande foto komt:
3 september 2012 om 06:53 In reactie op: Astra G: na 20-30 minuten stationair temp. meter gezakt….. #18062218@marijnl1988 wrote:
ik heb zelf ook een probleem met de temp meter…
ik heb ooit de tellerbak los gehad en de naalden ook…
ik heb er van alles aan gedaan in de bak om hem weer terug te krijgen zoals het moet zijn…
nu heb ik zelf het probleem als ik hem start komt hij rustig omhoog zodra ik ga rijden zakt hij weer naar de 30 graden ongeveer…
naar enkel lang te hebben gereden met mijn auto gaat hij nog een graad of 10 omhog en bijft daar steken…
zodraa ik stil sta en laat hem even lopen komt hij weer mooi omhoog naar de 90 graden ( plus minus ) zoals het ook hoort…
maar zodra ik again ga rijden zakt hij weer richting de 20 graden ( plus minus )
ik kom hier zelf ook niet echt uit om dit goed te krijgen…. bij mij is het gekomen naardat ik de tellers eraf heb gehaald…
dus dacht dat het aan mijn tellersbak lag maar tellers zitten toch echter goed….
ik heb mee gekregen dat mijn termostaat kapot is :???: dat lijkt mij toch erg stug omdat het daarvoor goed was… kreeg opdracht om hem te laten lopen en te voelen aan de slangen ( 1 hoort snelle warm te worden dan de andere ) altans 1 word goed warm andere blijft koud
naargenoeg word slang 1 goed warm en blijft de andere koud ( dus termo is niet kapot )
raaaaaar raaaaaar…Dit klinkt mij ook als een kapotte thermostaat. Ik had het zelfde met mijn astra.. Stationair netjes op temperatuur en zodra ik ging rijden werd de temeratuur weer minder en op de snelweg helemaal. Zelfs met aanhanger! Na vervangen blijft te temperatuur weer mooi stabiel en heet.
@Astra_R wrote:
Astra gewassen en in de wax gezet
En zo trof ik mijn astra vanmorgen aan omdat ik hem voor mn deur niet kwijt kon:

Wat heb ik vandaag gedaan aan m’n astra?
Gewassen :swear
Astra gewassen en in de wax gezet
Gisteren 2e mistachterlicht gemaakt bij mijn eigen astra.
Vandaag spiegel van een andere Astra G vervangen door mijn oude handbediende. Was er af gereden en ik had mijn oude nog liggen na ombouw naar elektrisch.Daarom vandaag zelf de middendemper vervangen. Dacht voor de apk van morgen ff een gaatje dicht te smeren. Blijkt de demper op 3 puntjes te lekken. Dan maar een nieuwe..
-
AuteurBerichten