Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@koenelsenaar wrote:
Zou op internet een SKF lager halen, met ABS, zijn voor ongeveer 100 euro te vinden ;)
http://www.bogijn.nl/onderdelen/84/opel/3405/astra-g-hatchback-f48_-f08_/8994/1-6/wiellagers/373/gsp/9333033/wiellager” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ben ik helemaal met je eens.
Maar hoe verzeker ik mezelf ervan dat het echte SKF is en geen namaak ‘wonkongchinaklong’ met ‘SKF’ erop?
Als het te goedkoop is, dan heeft dat vaak een reden… ;)Astra G X1.6SZR
DeelnemerNou, het lampje is twee dagen uitgeweest, geen enkel probleem meer.
Dus hup, op naar de APK-keuring, want alle manco’s zijn opgelost :DMaar nu komt het, 500m voor het APK-keuringsstation ging ineens het ABS-lampje weer branden.
Aaaahhh nee hè?!! Crisis! Hup, auto aan de kant gezet met de wielen helemaal naar rechts uitgeslagen.
Notebook aangezet en in tijd dat die opstart, met de spuitbus ZEP industries PLS weer de connector van de ABS flink ingespoten alsmede de wielnaaf van de achterzijde. KORTOM: HET WIEL HAD ER DE EERSTE KEER NIET AF GEHOEVENMet OPCOM de foutcode opgespoord en gewist, contact aan/uit etc. net zo lang tot het lampje weg was en er geen foutcodes meer instonden. Dit duurde even voordat dat voorelkaar was :shock: Ondertussen natuurlijk tijdsdruk om op tijd voor de APK-herkeuring te komen.
Dan de laatste 500m nog even rijden en de auto neerzetten bij de APK. Het lampje blijft nog weg.
Met samengeknepen billlen :lol: de herkeuring afwachten en… GOEDGEKEURD!Nou, dat heb ik nog nooit zo meegemaakt, kunst en vliegwerk.
Dat dit niet echt de manier is, dat is mij ook wel duidelijk.
Niet te vaak, doen, slecht voor je hart :jerryOp de terugweg vanaf de APK…gaat het ABS-lampje inene weer branden.
En, deed de ABS het voorheen dan wel, nu niet meer :shock:
Kortom: Het probleem zit voor 99,99% zekerheid in de wielnaaf en deze moet dus nog vervangen worden.Een dag later is het lampje weer uit en de ABS doet het weer trouwens.
Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en de tips.
Dit is een zeer actief forum met veel kennis :thumbAstra G X1.6SZR
DeelnemerOndertussen…
Het ABS-lampje is niet meer aangeweest sinds ik de connector en bij het wiellager flink heb gespoten met een spuitbus van Zep industries. Of dat de oorzaak is kan ik nog niet zeggen, even afwachten dus.Astra G X1.6SZR
DeelnemerGaaf deze tips :thumb
Bezig geweest met punt 4) Dimlichtafstelling rechtsvoor is het lichtbeeld niet OK.
Diagnose: Ooit heeft iemand (vermoedelijk de garage…) de nokjes van de koplampvitting afgebroken zodat deze achterbleven in de bajonetsluiting :thumbdown
Wat heb ik gedaan:
1) Luchtfilterhuis klemmen verwijderen;
2) Luchtfilter eruit;
3) Luchtfilterhuis verwijderen (zit in rubbers, dus even wrikken en eruit);
4) Koplampfitting met H7 lampje van het dimlicht eruit;
5) De metalen ring voor de bajonetsluiting van het dimlicht eraf halen (zit vast met 3 schroeven);
6) De afgebroken nok van de oude koplampfitting verwijderen;
7) Terugplaatsen in omgekeerde volgorde, de metalen ring van de bajonetsluiting past maar op één manier dus dat kan eigenlijk niet fout gaan.Vrij simpel dus en het goede is dat de koplamp er dus niet uit hoeft, en de voorbumper dus ook niet :)
Astra G X1.6SZR
DeelnemerBedankt voor de waarschuwing mensen!
Nee, als ik iets vervang dan moet het wel ok zijn.
Beter een ABS wat niet werkt (wat het wel doet, voordat iemand me hier wil ophangen :D ) dan een wiellager wat ineens ‘klapt’ tijdens het rijden.Waar kan ik het beste een goed wiellager kopen, als goedkoper alternatief voor de opeldealer?
Brezan & co ?Is er op het forum een how to? (ben het nog niet tegengekomen).
Poelietrekkers e.d. heb ik niet.Astra G X1.6SZR
DeelnemerVanavond de ABS weer getest omdat het lampje ineens weer aangaat.
ABS werkt nog perfect bij een noodstop, terwijl het lampje wel brandt.
Uitlezen met OP-COM:C0040 Aanwezig
( 4 ) Onderbreking van sensor rechter voorwielNogmaals, desondanks de actuele foutmelding doet de ABS het 100% (ook rechter voorwiel).
En heeft ook nog nooit dienst geweigerd.Foutcode gewist en daarna nog een paar keer een noodstop maken.
ABS werkt nog steeds uitstekend en het ABS-lampje komt niet meer aan en de foutcode blijft ook weg (hard mijn best gedaan om deze terug te laten komen, maar niks hoor).Zoals gezegd, ik ga de tip van het forum om de connector in te spuiten tegen corrosie eerst opvolgen.
Met de koplamp ga ik het anders aanpakken. De voorbumper wordt nog niet uitgebouwd.
Als ik het luchtfilterhuis verwijder, dan heb ik waarschijnlijk wel genoeg ruimte om met een kleine schroevendraaier en een tangetje de kapotte stukken kunststof uit de koplamp te friemelen.Wordt vervolgd :D
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@arjontje wrote:
@turbo.d wrote:
als je ABS lampje gelijktijdig met een ander lampje dooft is het ook APK afkeur. Want. er zit een tijdverschil tussen het doven van alle lampjes.
dus gewoon je ABS systeem laten fixen is het beste
gr
MarcelDat geld voor de astra G nog wel.
Maar bij de astra H gaat de ABS en airbag lampje tegelijk uit. Dus dan kan je daar niet op afkeuren.Gaaf, dus ik moet het abs-lampje schakelen met het airbaglampje en dan is het ok voor de apk?
Kan me niet voorstellen dat iedere apk keurmeester precies weet welk type wel / niet tegelijk uitschakeld.Astra G X1.6SZR
DeelnemerPunt 4) Dimlichtafstelling rechtsvoor is het lichtbeeld niet OK. is nu aan de beurt.
Blijkt dat twee nokjes van de houder voor het lampje zijn afgebroken en dezen zitten waarschijnlijk in de koplamp.
Daardoor kan de nieuwe houder (zo’n bruine) die ik van de Opeldealer heb gekocht er niet meer in.In mijn ‘So wird’s gemacht: Opel Astra G / Zafira A’ lees ik dat ik eerst de voorbumper moet uitbouwen om de koplamp eruit te kunnen halen :wtf Lekker dan!
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@turbo.d wrote:
als je ABS lampje gelijktijdig met een ander lampje dooft is het ook APK afkeur. Want. er zit een tijdverschil tussen het doven van alle lampjes.
dus gewoon je ABS systeem laten fixen is het beste
gr
MarcelThanks! Dat moet ik eens bekijken dan.
Ik dacht dat het lampje van de brandstofreserve gelijktijdig gaat :(Het stomme is dat het lampje nu niet meer brandt.
APK is een momentopname dus had ik denk ik net pech.Als uiteindelijk er niets aan te doen valt, dan moet ik me maar gewonnen geven :lol:
We zullen zien :D
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@Fearless wrote:
Beunhazerij….maak die boel gewoon goed voor elkaar
ABS werkt gewoon hoor! king:
Ik zal eerst de connector nog eens met ZEP inspuiten.
Dat helpt tegen corrosie, kijken of dat het lampje rustig houdt.Maar als je nog een idee hebt met welk lampje in het dashboard ik moet doorverbinden ( of hoe dat moet via de teller ) en welk type draad ik daarvoor moet gebruiken :thumb
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@soepkiepe wrote:
door verbinden met je accu lampje misschien?
die brand ook als je de auto op contact zet, en dooft als je hem start.Het lampje moet doven als ie nog op contact staat, dus moet er een betere oplossing zijn dan met het acculampje verbinden. Het lampje van de brandstof zou kunnen, maar dan moet je brandstof niet op reserve staan dus ook niet ideaal :lol:
‘k Heb al de tip gehad om via de teller door te verbinden, maar omdat die continue brandt snap ik dat niet.
Ik zie vast iets over het hoofd :-?Astra G X1.6SZR
Deelnemer@soepkiepe wrote:
en het lampje van de abs er ff uit halen voor de apk dan?
dan heb je daarna tijd zat om het ff klaar te maken toch?Wel bedankt voor het meedenken!
Een andere tip van een Opelkenner hier op het forum is om het ABS-lampje door te verbinden met een ander lampje in het dashboard wat 100% dooft nadat je het contact aanzet.
Dat vind ik een goeie.
Simpelweg omdat ik het niet leuk vind om veel geld ( 250 – 300 euro ??) uit te geven terwijl de ABS het gewoon goed doet in alle omstandigheden.Nu moet ik nog gaan snappen hoe ik dan in de praktijk het ABS-lampje dooverbind :hmmz
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@arjontje wrote:
Schoonmaken kan alleen bij de stekker connector die op de veerpoot zit. Maar ik ben bang dat je uiteindelijk toch het lager moet vervangen. Wat is de fout code van de ABS? Met de volledige beschrijving.
Voel je het ABS systeem ook aan gaan bij hevig remmen?
Of gaat alleen het lampje aan?Het ABS systeem werkt gewoon, alleen gaat het lampje af en toe branden.
Een paar week geleden heb ik met OPCOM de ABS uitgelezen en toen (terwijl het lampje niet brandde) was de opgeslagen foutmelding (op dat moment nergens last van) de sensor rechtsvoor. Deze foutcode heb ik gewist.
Hoewel het lampje dus wel eens brandt, heb ik vandaag weer uitgelezen met OPCOM en er waren geen foutcodes opgeslagen!
Hmmm, misschien moet ik eens de connectoren inspuiten tegen eventuele corrosie en kijken of dat helpt…
Zonder melding van een foutcode is het lastig zoeken natuurlijk.Astra G X1.6SZR
DeelnemerZo, punten 2 en 3 zijn opgelost.
Het afdekplaatje kostte bij de Opeldealer 11 euro.
Simpel op het zwarte ‘huis’ klikken waar het lampje in zit en klaar.De schakelaar van de achteruitrijdverlichting ook vervangen, 22 euro bij de Opeldealer.
Om dit te doen bij een X16SZR is het het makkelijkst om de auto linksvoor op te krikken en het linker wiel eraf te halen.
De schakelaar zit dan aan de voorzijde op de versnellingsbak.
Haal dan de connector eraf (even met een platte schroevendraaier het haakje omhoog wippen).
Met een steek- of ringsleutel (baco kan natuurlijk ook) simpelweg de schakelaar er afdraaien.
Monteren in omgekeerde volgorde en de schakelaar niet te vast draaien (ik denk dat 15nm al zat is) anders draai je de schroefdraad snel stuk (is van aluminium).De rest van de punten moeten nog.
Het ABS lampje gaat alleen branden zodra je erg hard remt (wat dus bij APK gebeurd).
Daarbij vraag ik me af hoe de sensor van de ABS (rechtsvoor) schoon te maken valt.
Ik zie twee dunne draadjes het wiellager ‘inlopen’ en aan deze draadjes heb ik maar niet getrokken omdat ik vermoed dat daar geen stekkertje in zit. Waar / hoe moet ik iets schoonmaken?Astra G X1.6SZR
DeelnemerOK, dus jullie oplossing is om eerst een nieuw lampje (van philips of ander bekend merk) te proberen en daarna bij de garage de lampen te laten afstellen.
(tevens bedankt voor oplossingen voor de andere punten!)
Astra G X1.6SZR
Deelnemerbedankt voor de reacties, op naar de Opeldealer! :D
Astra G X1.6SZR
Deelnemer@Opeltje17 wrote:
Kan idd verkeerd gemonteerd zijn, maar kan ook aan het lampje zelf liggen.
Dit kan je niet afstellen met de stel schroeven hier kan je alleen verticaal en horizontaal mee stellen.
Het rare is dat het lampje maar op één manier erin kan.
Tenminste, dat is mijn overtuiging…Het lijkt erop dat het pitje 45 graden gedraaid moet worden om wel een goed lichtbeeld te geven.
Maar hoe dat moet (en waarom ik dus iets fout gedaan zou hebben), dat zie ik even niet. :oops:
iemand die dat wel weet?
Astra G X1.6SZR
DeelnemerZoekfunctie gebruikt maar kan het niet vinden, dus hoop ik hier het antwoord te krijgen :D
De APK-keurmeester heeft de Astra-G van 2000 afgekeurd om dat de dimlichtafstelling rechtsvoor niet goed is.
Hij gaf aan dat het lichtbeeld geheel vlak horizontaal is. En dat dat waarschijnlijk komt omdat het lampje niet goed is gemonteerd.Nu weet ik nog dat ik deze winter (dus na de APK van vorig jaar) juist dat dimlicht pitje (H7) heb vervangen.
Dit lampje heb ik dus zojuist nog eens gecontroleerd of dat goed zit en ik kan er niets vreemds aan ontdekken.
Wie weet wat er mis kan zijn? (kan dit inderdaad een verkeerd gemonteerd lampje zijn of moet je de komplamp gewoon opnieuw afstellen met de stelschroeven?).
Alvast bedankt :thumb
Astra G X1.6SZR
Deelnemerbedankt allemaal voor de reacties :thumb
’t Is een commodore 2.5 en heb het met de mensen besproken.
Een andere achteras is geen goed idee vinden ze en laten het dan voorlopig even zoals het is.Astra G X1.6SZR
Deelnemer:D @kywieman wrote:
(die mensen willen alleen maar topkwaliteit)
Daar rijden zij natuurlijk ook in een Opel.
dank weer voor de reacties.
Ik zal e.e.a. bespreken met de mensenAstra G X1.6SZR
Deelnemerdank jullie wel voor de reacties.
NB het is niet voor mijzelf maar voor bekenden ;)Wat zou een perfecte (die mensen willen alleen maar topkwaliteit) automaat kosten / waar haal je zoiets en laat a.u.b. ook weten wat inbouw bij je kost. Thanks!
Astra G X1.6SZR
Deelnemerbedankt voor je reply!
Of het me lukt weet ik nog niet, maar ontzettend bedankt voor alle aangeboden hulp!Astra G X1.6SZR
Deelnemer@b07 wrote:
kijk de stekkers en draden na ,de benzine injector zit onder die zwarte ronde kap waar ook de buis van je luchtfilter op zit,trek de stekkers er af en kijk of de pootjes nog heel zijn en , niet gecorrodeerd ,volg ook de draden die daar aan vast zitten en, doe dat ook met je onsteking.
de ecu zit voor je accu onder een zwart kapje ,die kan je ook lostrekken en de stekker/pennen controleren op corrosie.
een kabelbreuk kost niks ,opnieuw solderen en klaar.
kijk, dat is nog eens een antwoord, daar kan je wat mee :thumb
Astra G X1.6SZR
Deelnemerhmmm, is de auto het dan nog wel waard om in te investeren?
Ik bedoel, het kan dus wel eens duur worden?Als ik het zelf wil doen, waar en hoe moet ik beginnen?
Astra G X1.6SZR
Deelnemerbedankt voor je antwoord
als ik je goed begrijp dan is het of de computer of de bobine en kunnen het de bougiekabels niet zijn (want die geven geen storing in opcom).
Waarom moet ik dan kabels controleren? Dat snap ik nu niet, sorry
-
AuteurBerichten