Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Astra G X1.6SZR
DeelnemerMisschien ergens een (vacuum)lek?
Start de motor en ga eens met remmenreiniger spuiten op plekken (slangen) die verdacht zijn.
Reageert de motor door hoger in toeren te gaan op het spuiten met remmenreiniger, dan ben je het (eventuele) lek aan het lokaliseren.
Verder is uitlezen (bijv, met OpCom) een aanrader.
Astra G X1.6SZR
DeelnemerMet een motorcode (en anders een kenteken zodat men het via rdw.nl kan achterhalen wat voor astra h je hebt) kunnen de forumleden je misschien helpen, zonder wordt lastig.
Als je een draadloze OBD2 (afhankelijk van je smartphone een BT voor android of wifi voor iOS) hebt kan je deze verbinden met je smartphone en de app Torque gebruiken. Dan kan je o.a. de koelwatertemperatuur zien op je telefoon.
Ben benieuwd waarom je :help: hebt gebruikt. Eerder geen reacties gehad op een posting?
Dit forum was een jaar of wat geleden een stuk drukker in mijn beleving, ’t is wat tam geworden.
Of is het mijn verbeelding?
25 januari 2019 om 22:05 In reactie op: Aankoopadvies (eerlijke prijs) gevraagd voor Astra G #18363433Astra G X1.6SZR
Deelnemer1500 i.d.d kan goed als ie erg mooi en goed is.
Natuurlijk niet direct 1500 bieden maar bijvoorbeeld 12-1300.
En zeg het alsof het je geen bal kan schelen zonder overdreven onverschillig te zijn.
Hopelijk heb je snel een leuke Astra G, dat zijn erg taaie rakkers weet ik uit ervaring.
Succes :cheers:
Astra G X1.6SZR
DeelnemerJe hebt gelijk dat een ketting niet de oorzaak is van al dan niet goed LPG kunnen verdragen.
Ben nog steeds zeer geïnteresseerd of deze motoren goed zijn op LPG (zoals de Z18XE)
Astra G X1.6SZR
DeelnemerYes :yes:
Astra G X1.6SZR
DeelnemerBedankt voor jullie reacties.
Tja, de ketting, inmiddels wat over gelezen…
Dat er minder power in zit in die 1.2 doet mij niet zoveel.
Kwestie van mindset, maar anders kan je je er inderdaad aan ergeren.
Zal niet veel fut in zitten boven de 80km/hDe Z18XE blijft er steeds uitspringen als DE motor i.d.d.
Een Astra H wat mij naar het zin is met die motor zoek ik al een tijdje.De 100pk Corsa 1.4 moet dan een A14XER zijn. Heeft ook een ketting en die zijn vrij jong en nog duur.
Dan is een Astra niet eens duurder, eerder goedkoper en meer auto. Wel bedankt voor de tip, ik had de A14XER over het hoofd gezien.Al met al mag ik concluderen dat de 1.2 en 1.4 op gas kunnen maar niet werkelijk bijzonder geschikt zijn?
In mijn zoektocht naar een geschikte motor op LPG (met een Opel koets er omheen :cheers: ) heb ik nog twee alternatieve motoren wat ik nog zie (in een Astra H en J).
Om de forumregels te respecteren stel ik die vraag dan ook hier in het Astra-gedeelteAstra G X1.6SZR
DeelnemerJa, die Z18XE wil ik wel. Maar helaas dungezaait en wordt ook al redelijk op leeftijd.
Daarom verken ik de mogelijkheid van een 1.2 16v in de Corsa D, vind ik wel een mooie Opel.Ik denk dat het motorcodes Z12XEP (80pk) en A12XER (85pk) zijn
Maar redelijk op gas, klinkt als dat er ook wel haken en ogen aan zitten.
Hoe goed is redelijk en wat zijn de manco’s van deze motor?Astra G X1.6SZR
Deelnemerja, prijzen stijgen rap van liefhebbersauto’s bij praktisch alle merken.
FF wachten op de volgende financiële crisis, dan worden ze weer betaalbaar :)Astra G X1.6SZR
DeelnemerMosterd na de maaltijd, altijd lekker toch? :-)
Alleen maar goed dat je het ook meldt, als iemand ooit de zoekfunctie gebruikt dan zijn het er al twee die hetzelfde zeggen (dop 30) dus dat geeft dan meer vertrouwen.In een how-to over de Zafira A op dit forum staat namelijk dop 28 en dat klopt dus (i.i.g. voor een Astra G) niet.
Astra G X1.6SZR
DeelnemerHoe weet je zo zeker dat de nokkenas tikt als een diesel?
Het kan ook zijn dat de spruitstukpakking kapot is. Onder belasting (verhogen toerental) klinkt dat namelijk zo alsof de nokkenas kapot is.
Wat dan niet zo is :)Met een motorstethoscoop (kost rond de 5 euro ofzoiets, echt goedkoop uit China) kan je eenvoudig vaststellen of de nokkenas wel/niet dat lawaai maakt.
Bij mij was dat niet zo, dus moest het wel aan de spruitstukpakking liggen. Dat was ook zo. Voor € 12,- had ik het probleem opgelost en kon weer lekker :smiley-car:
Hier is het topic daarover met ‘how to’: spruitstukpakking X16SZR vervangenMaak gebruik van de zoekfunctie en/of open een eigen topic als je er verder niet uitkomt nadat je deze tips hebt geprobeerd.
Veel succes :bye:Astra G X1.6SZR
DeelnemerSinds het hier geheim of een raadsel mag blijven, bij dezen definitief de uitkomst:
DOP 30 :yes:
Astra G X1.6SZR
DeelnemerHet is toch niet geheim hè? :scratch:
Iemand? :dank-u:
Astra G X1.6SZR
DeelnemerBedankt Haasje17! :toppie:
De X16SZR heeft nu ruim 300.000km met een nog steeds goed functioneren de nokkenas.
Het kan dus wel, ik ben nu iets geruster op een Z16SE :)Astra G X1.6SZR
DeelnemerHeeft de Z16SE dezelfde nokkenas als de X16SZR?
Ik lees hier op het forum https://opel-forum.nl/forums/topic/z16se-nokkenas/
dat bij de Z16SE de nokkenas een zwak punt is.Die van de X16SZR heeft al 330.000km erop zitten zonder problemen.
Dat verwacht ik van een ‘nieuwe’ auto ook. ‘k Heb namelijk een Z16SE caravan op het oog, vandaar.Jullie gedachten om over te stappen naar een Z16SE op LPG?
13 juni 2017 om 15:14 In reactie op: Hoe moet ik van een X16SZR de spruitstukpakking vervangen #18344579Astra G X1.6SZR
DeelnemerHallo lezers, bij dezen een bericht hoe het is afgelopen.
Welnu, de motor maakte een geluid alsof de nokkenas (lagers) het aan het begeven waren.
Met de motorstethoscoop vastgesteld dat dit niet zo is en moest het geluid wel bij de kop/spuitstuk vandaan komen.
Een spuitstukpakking wat op de meest rechter cilinder (vanuit de auto bekeken) lek was. Tijdens de reparatie bleek dit ook zo te zijn, de spuitstukpakking lekte daar. Dat de rest van de spruitstukpakking niet veel meer was zien jullie aan de foto, alleen nog een hoopje roestige ellende
Cool dat dat nog zo lang goed is gegaan B-)
Zo heb ik de reparatie uitgevoerd:
1) Over een tijdspanne van twee weken regelmatig de moeren met WD-40 ingegespoten (eerst hitteschild verwijderen om erbij te kunnen). NB Er waren maar zeven (7) tapeinden met moeren aanwezig.
2) Drie bougiekabels loshalen;
3) Hitteschild boven het spuitstuk verwijderen;
4) Hydraulische krik onder de voorzijde van de uitlaat gezet, zodat de uitlaat mooi ondersteund wordt als het spruitstuk los is;
5) Met dop nummer 10 en ratel de M8-moeren verwijderen (eerst even wat vaster en dan pas losdraaien, alles was makkelijk los te krijgen)
Eén tapeinde kwam mee;
6) Het spuitstuk was nu makkelijk naar voren te halen (over de tapeinden heen) en het geheel steunt nu mooi op de hydraulische krik;
7) Spruitstuk en clinderkop schoonmaken (eerst met de hand de losse delen eraf, dan met een plamuurmes voorzichtig wat er nog niet af kwam en vervolgens met wat scotch brite opschuren en daarna alles ontvetten);
8) Het losgekomen tapeinde er weer ingedraaid (moer wel eerst verwijderd) en waar geen tapeinde zat een nieuw tapeinde in gedraaid;
9) Beetje Holts Firegum dun op de nieuwe pakking gesmeerd (meest rechts waar het kennelijk altijd als eerste problemen geeft);
10) Nieuwe pakking aanbrengen;
11) Spruitstuk met pakking tegen de kop aandrukken;
12) Nieuwe kopermoeren (8) aanbrengen en handvast draaien;
13) Hydraulische krik kan eronder vandaan;
14) Met moment de moeren vastzetten (24nm);
15) Na 10 minuten nogmaals op moment vast zetten (24nm) aangezien de pakking uiteraard wat ingedrukt wordt;
16) Hitteschild monteren;
17) Bougiekabels terugplaatsen.Zo heb ik het gedaan en dat geeft een gas- en geluiddicht resultaat, zie foto 2 en 3 (deze staat door tinypic.com op de kop, geen idee waarom, stoor je er maar niet aan :cheers: ).


Al met al een leuk en makkelijk (-er dan gedacht) klusje :applause02:
Iedereen bedankt voor de tips!28 mei 2017 om 01:29 In reactie op: Hoe moet ik van een X16SZR de spruitstukpakking vervangen #18343887Astra G X1.6SZR
Deelnemermet welk moment moet ik de moeren weer vastzetten?
Astra G X1.6SZR
Deelnemer[quote quote=18342877]… en de dealer zegt dat het niet mogelijk is want de 2e hands ecu is niet uitgeleerd.[/quote]
Opel moet wel goed zijn, zelfs oudere ECU’s zijn nooit uitgeleerd!
Vet man, die kunstmatige intelligentie bij Opel :toppie:Astra G X1.6SZR
DeelnemerDat klinkt niet als een goede garage. Beetje lukraak iets vervangen :negative:
Ga opzoek naar een vakgarage, liefst in Opel gespecialiseerd.Een defecte krukassensor is mogelijk het probleem.
Waarom maak je tweemaal hetzelfde onderwerp aan?
Dubbelposten :wacko:26 mei 2017 om 00:22 In reactie op: Hoe moet ik van een X16SZR de spruitstukpakking vervangen #18343780Astra G X1.6SZR
DeelnemerPerfect, dan moet ik die pakking tussen voorpijp en spruitstuk ook nog regelen bij fsrs.
Als een tapeind afbreekt, wat moet/kan ik dan doen?
Astra G X1.6SZR
DeelnemerSleutel inleren met opcom heb ik altijd IN de auto gedaan, beetje pielen met de sleutel en opcom (de oude astra g heeft soms ook moeite of doet raar op de cv) en dat lukte tot nu toe uiteindelijk altijd.
25 mei 2017 om 21:22 In reactie op: Opel Zafira A 1999 1.6 – Witte rook – Nokkenas codering #18343774Astra G X1.6SZR
Deelnemermisschien kan je nog de motorcode plaatsen bij je oproep.
Of loopt de motor inmiddels?Astra G X1.6SZR
Deelnemeruitlezen met opcom en checken of er wel voeding is bij de brandstofpomp en benzinefilter vernieuwen als dat al lang niet is gedaan.
Daar zou ik mee beginnenAstra G X1.6SZR
DeelnemerJa, gebruik opcom. Hier op het forum zoeken naar iemand met opcom bij je in de buurt en check het opcom-topic.
De nieuwe ECU is kennelijk prima, want het start. Dat de motor weer stopt is 99,99% zeker de startonderbreker omdat de chip van de sleutel niet correspondeert met de nieuwe ECU. Als je de sleutels (eigenlijk alleen de chips en VIN) uit dezelfde auto van de leverancier van je nieuwe (tweedehandse) ECU weet te bemachtigen, dan ben je denk ik ook klaar.
Astra G X1.6SZR
DeelnemerHeb je al (laten) uitlezen op foutcodes?
Dat doe je (het beste) met OPCOM.Als je dat zelf niet hebt, check dan hier het forum waar een forumlid bij je in de buurt zit en/of check het OPCOM-topic.
Je woonplaats vermelden in dit topic maakt het ook makkelijk voor forumleden bij jou in de buurt met OPCOM om te reageren.Hoe staat het trouwens met het brandstoffilter? Brandstofpomp wel ok?
25 mei 2017 om 17:08 In reactie op: Hoe moet ik van een X16SZR de spruitstukpakking vervangen #18343764Astra G X1.6SZR
DeelnemerHet is 100% zeker inmiddels dat de spruitstukpakking kapot is.
Er is lekkage bij de meest rechter cilinder (1e?) vanuit de auto gezien.
Met een beetje zeepsop was dat goed zichtbaar, met de hand voelde ik ook uitlaatgassen.
Diagnose is dus compleet[quote quote=18343732]Pakkingen kun je het beste via fsrs bestellen idd.. Dealer is duurder.. En beide leveren OEM onderdelen..
[/quote]:toppie:
[quote quote=18343753]Als je het toch goed wilt Doen, bestel dan moeren en tap eindjes [/quote]
Thanks, de moeren stonden al op mijn lijstje, de tapeinden nog niet.
Denk je dat die afbreken dan?De moeren en tapeinden zijn erg verroest heb ik inmiddels geconstateerd…
Alvast ingespoten met WD-40. Ik ben wel wat huiverig nu dat er iets gaat afbreken.
Een lasapparaat heb ik niet om er dan iets op te lassen, dus wat dan… :scratch:[quote quote=18343753] …en een pakking voor tegen je cilinderkop en voorpijp.[/quote]
Is er ook nog een pakking bij de uitlaatzijde dan? Ik dacht alleen een pakking tussen cilinderkop en het spruitstuk?
[quote quote=18343753]Pasvlakken van de kop en van het spruitstuk goed schoonmaken.[/quote]
Dan moet ik het spruitstuk er dus helemaal tussenuit halen? Dan onder de lambdasonde nog ergens loshalen? -
AuteurBerichten