Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Eén kant afdoppen, de andere kant perslucht op, langzaam druk van perslucht op schroeven, bij 2,5 bar moet de lucht gaan ontsnappen. Maar je kan em ook even vervangen voor een goede.
Nog geen casco, die komt pas bij terugkomst uit Israël. Gebrek aan ruimte op het moment en bij terugkomst staat hier een loods van 1500 m2 leeg. Ruimte zat dan!!!
Met de hoeken die het blok maakt komt het goed, het blok zelf ligt 11 graden gekanteld maar deze hoek zit al in het carter, de twee overige hoeken word even meten. Voor ik de steunen aflas ga ik het geheel sowieso eerst in de auto passen.
Maar bedankt voor het meedenken, zulke suggesties helpen om dingen niet te vergeten.origineel gepost door peerke1987
@Nathan KOp– Kleppen zijn correct gesteld met lopende warme motor
– Onsteking staat precies op tijdEcht fijn dat jullie even mee willen luisteren, ik ben 15 min terug met antwoord op de openstaande vragen.
GRoetjes peter & henk
Volgens mij bedoelde @Nathan Kop dat de nokkenas (niet de ontsteking) wel op tijd staat. Was ook waar ik aan dacht.
Nou de eerste update maar es,
Het is toch de bedoeling om maar een programmeerbare injectie te gebruiken (KdFI). De motor komt uit een v70 automaat en heeft daarom een wat gereduceerd vermogen (10pk). Ook verwacht ik toch veel problemen als ik onderdelen als de automatische versnellingsbak niet gebruik. Zal deze week de computer nog eens proberen uit te lezen via de ODB II en kijken wat er zelf nog aan te veranderen is.
Met programmeerbare injectie hoop ik rond de 300-320 pk uit te komen. Dit is mogelijk zonder aanpassing van de motor. De motor schijnt zonder verdere aanpassingen goed te zijn voor 350 PK, daarna moeten er sterkere drijfstangen e.a. komen. Verwachte tijd dat het klaar is, geen idee, ik bouw er wat aan als het mij uitkomt en ga straks drie maand naar Israël.
Eerst nog maar een paar foto’s;
De donor;

Het blok;

Omdat ik bij de inbouw van de 2.4 in de manta erachter ben gekomen dat het erg handig is gewoon op de vooras te werken buiten de motorruimte van de manta ga ik dit ook met het T5 blok doen. Daarvoor een mal van de motorruimte gemaakt.Van deze mal zijn eenvoudig maten te nemen bijvoorbeeld voor de positionering van het BMW stuurhuis en voor het lassen van het voorste stuk uitlaat vanaf de turbo. Ook kan ik het blok makkelijk positioneren en de bovenste en onderste motorsteunen lassen.
En hier gaat het eerst gebeuren;

Hilmersson heeft een ouder 4 cilinder redblock, gietijzer, met 16-kleps kop volgens mij. (soort 400 blok in opel termen maar dan met turbo en compressor). Zie je veel in oude getunede volvo’s in zweden. De pk’s die ze daar uithalen zijn indrukwekkend en de blokken zijn een stuk sterker dan het nieuwere type aluminium whiteblock waarvan ik de 5 cilinder gebruik.
Het is niet de bedoeling hilmerssons “manta” na te maken. Deze blijft van buiten en van binnen zo origineel mogelijk, hoogstens spatbordverbreders. Wil alleen onderhuids iets unieks wat nog niet eerder is gedaan. Deze blokken zijn pas vanaf 1994 gemaakt en ik heb ze nog nooit in een Opel zien liggen. Wel eens van iemand met een Ascona in Engeland gehoord die het zou proberen maar weet niet of dat ooit wat geworden is.
Saab turbo is mij ook nog door het hoofd gegaan maar stond mij iets van bij dat daar al wat mee is gedaan en onderdelen zijn veel minder dik gezaaid als volvo 5/6 cilinder onderdelen. En het blijft een 4 cilinder…
Oja nog even wat gegevens over de ombouw;
Motor: B5234T3 241PK standaard uit Volvo v70R T5 uit 1998
177 kW 5100 rpm
330 Nm 2700 rpm
V70 1499 kg; 0-100kmh 7,1 sec.
Bak: 5-versnelling handbak m90 uit Volvo 960 2.5
As: Volvo 240 2e type met snelheidsopnemerMotormanagement ben ik nog niet over uit;
– Origineel, met EGR klep en bus-communicatie (protocol mij niet bekend)
Als alles werkt eenvoudig en snel, als het niet werkt ………..
Rica chips verkrijgbaar voor 300+ pk– Kdfi, aparte touwjes naar ECU, makkelijk na te meten.
Heeft altijd wel mijn interesse gehad, inzichtelijk en ligt aardig dicht bij hoe ik zelf zoiets zou maken.
Koppel en vermogen nog onzeker maar zeker niet minder.Zo nu wat meer serieuzere ombouw foto’s,
Het carter van een 5 cilinder is volkomen ongeschikt om te gebruiken bij een plaatsing van het blok in de lengte van de auto. Om dit probleem te verhelpen is het carter van de 6 cilinder in het midden ingekort. Een voorbeeld van hoe dit eruit ziet; (ergens van internet geplukt om situatie voor en na even te vergelijken);
Het ingekorte carter past precies over de vooras;


Zoals op de onderste foto te zien zou het blok nog een heel eind kunnen zakken, ware het niet dat het stuurhuis in de weg zit. Nu heb ik al eens een paar ombouwen naar BMW stuurbekrachtiging gezien op de A-Manta waarbij het hele huis iets lager is geplaatst en de stuur-as iets meer naar het linker wiel staat wat net dat beetje extra ruimte geeft zonder het carter nog meer te verlassen.
Nu heb ik eerst geen behoefte aan stuurbekrachtiging (de pomp zit ook op een plaats waar ik hem niet kan gebruiken bij volvo) dus opzoek naar een soortgelijk stuurhuis maar dan onbekrachtigd. BMW E30 stuurhuis gehaald en gepast; bevestigingspunten te hoog. BMW E36 moest ook kunnen (maar alleen op enkele 316 nog gebruikt) en naar lang zoeken gevonden. Vooras zal nog wel een beetje moeten worden aangepast.
Eerste benodigheid was een versnellingsbak voor een achterwiel aandrijver.
Aangezien deze volvo blokken modulair zijn (4 cilinder, 5 cilinder en 6 cilinder hebben dezelfde bouw alleen is er per cilinder 91mm tussenin gezet)
zijn nagenoeg alle onderdelen onderling uitwisselbaar. Zo past ook de versnellingsbak van een achterwiel aangedreven volvo 960 zo op een, in alle volvo’s overdwars geplaatste, 5 cilinder.Aldus, eerst maar eens een volvo 960 gehaald. Had lagerschade in het blok maar reed nog goed;

Zoals te zien is was dit afgelopen januari al.
En het blok waarvan ik straks het carter, verwarmingsbuizen, bobines (coil on plug dingen), en nog wat klein spul ga gebruiken;

En het hele spul uitgebouwd;

Consequentie van de meestal overdwars geplaatste motoren bij volvo is dat de bouw van het blok erg kort moest zijn wat ten goede komt aan de inbouw ruimte.
Vergelijk de lengte van een 4 cil CIH;

Met de lengte van een volvo 5 cilinder;

Eén cilinder extra en 3 cm korter! Hoe is het mogelijk!
Uiteraard moet er nog een elektrische fan voor maar ik hoef waarschijnlijk niet veel uit de motorruimte van de auto te slijpen en de radiateur naar voren te zetten zoals bij een ombouw naar 6 cilinder CIH wel nodig is.Zondag net terug van een dikke week Oostenrijk met de manta.
Veel leuke reacties; opgestoken duimen en mensen fotograferend op de autobahn vanuit eigen auto. En veel bekijks op parkeerplekken onderweg.Met 2.4 op lpg vrij goedkoop en inderdaad niet de minste moeite met de zwaarste hellingen.
Een paar :kewlpics;


En ’s nachts lekker droog gestaan onder het appartement;

Toevallig gister nog zelf ingebouwd in de A, toch wel handig op vakantie. Zelf vergeet ik de lichten nogal es.
Had altijd het volgende lijstje op mijn pc staan,
weet aleen niet meer waar de waarden vandaan komen;1.2………………85kg
19S 19N………132kg
20S 20N………140kg
20E…………….145kg
6-cyl CIH……..180kg
24V…………….220kgEn een 16v zou 140kg zijn zonder versnellingsbak met op en aanbouwdelen. Maar zou die zelf nog wel eens na willen wegen.
@ kermitkiller
hoeveel ruimte heb je aan de binnenkant nog over dan? en wat is de maat van de band?
8j et 25 zou dan misschien nog kunnen.
Al hoewel dit ook al wel mooi staat.Zelf zou ik niet voor ats staan, staat wel leuk maar iedereen lijkt er wel op te rijden.
verbreedde sr staat mooi bij de auto, heb zelf ook, maar zou ze zo om willen ruilen
voor een setje 7 of 8j Ronal kleeblatt. Verbreed staal met chromen dop is ook mooi trouwens,
ook vrij uniek.origineel gepost door mr-turbo
Ik heb nog ergens een foto van de verschillen, is toch wel een graad of 15 denk ik…Zou je die misschien nog kunnen posten?
Heb nu die van een D-rekord met toch wel forse hoek.origineel gepost door louwe 16 klepper
dat ze bij mij veel schuiner zitten dat klopt;)
maar dat werd er niet gevraagder werd gevraagd naar het verschil tussen
rekord C,D en E;)ik heb mijn gegevens ook van een ascona 400
(a iepsma)
zelf gemeten dus niet van horen en zeggen:thumbupik heb ook nog wel n set draagarmen
maar die verkoop ik net zo lief niet als welis eigenlijk m,n storings vooraad:P:P
Ah vandaar;
De reden van mijn vraag naar de hoek kwam onder andere door die foto.Vanmiddag ga ik de een paar draagarmen halen van een D Rekord incl. as.
Het gaat niet om een 400 ombouw;
Ik wil ze bij een A graag onder een rechte hoek eronder zetten en de bestaand bevestigingspunten aan de carrosserie gebruiken (draagarmen iets verlengen). De punten aan de as moeten dus toch veranderd worden alleen hoop ik daarvoor de originele Rekord bevestigingspunten iets te veranderen en op de volvo as te zetten, dat zou misschien iets minder werk zijn bij een kleinere hoek.
Ok, gaat me ook eigenlijk alleen om de draagarmen of die gelijk zijn,
dan hoef ik niet zo kieskeurig te zijn.Tegendruk??
Waar je de retour ook plaats in de tank, daar heb je volgens mij geen last van.
Bovenin naar binnen en dan binnenin de tank naar beneden zoals @GTvirus
voorstelt heeft hetzelfde effect als gewoon nippel onderin de tank.
Nippel bovenin tank zal een fractie meer “tegendruk’ geven maar dat heeft
dus geen effect.240 klauwen passen bij mij niet in de stalen 13″ sr velgen,
deze zijn aan de buitenkant verbreed tot 6,5J maar dat maakt dus niets uit.13 inch lichtmetaal met lage ET zou moeten kunnen passen
(klauwen steken kleine cm buiten bevestiging velg aan remschijf)Achterkant printplaat zou nog kunnen
origineel gepost door Ben_M
ik heb zojuist even een foto van mn computer gemaakt:
Wie zou me kunnen vertellen wat dit precies voor een computer is?Dat zou ook mijn vraag zijn toen ik zag dat je er geen LMM op had en andere onsteking.
Type zou op de buitenkant van het kastje moeten staan. achterkant misschien?
Wat een smerige bende trouwens die binnenkant lijkt wel uitgebrand.maar mooie auto, veel succes ermee
Voor hezelfde aantal PK’s zal een 24v een stuk goedkoper zijn. Vergeet niet dat een 2.4 origineel maar 125 pk heeft. Die extra 75 zullen in verhouding een stuk duurder zijn.
En je hebt kans dat als je een 2.4 inbouwt je jezelf altijd blijft afvragen of een 24v niet beter was geweest en later alsnog voor meer cilinders wilt gaan. (als ik van mezelf uit ga)
Iemand de gewichten van beide blokken?
Waarom zou het dan een 1.6 blok zijn?
Klinkt gewoon als een 17s blok,
uit een Olympia A of Rekord B, C, of DHeeft de golf zulke brede wielranden dan?
Of bedoel je zoiets als blackmagic heeft?
Heb wel een aantal foto’s van manta’s met andere wielranden maar weet zo niet of het golf is. -
AuteurBerichten