Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Deze optie ook al eens eerder gezien, heb de motor echter liever ergens op staan dan ergens in hangen.
Het is nog even afwachten hoe de turbo past, misschien moet ik zelf ook wel een het spruitstuk lassen mocht het origineel niet passen.
Ik ben ook nog op zoek naar een 2,5 inch turbinehuis met een rechte flens. Deze werden gebruikt op Volvo vijf cilinders in de jaren 1996 tot 1998. Die ik nu heb heeft een 3 inch uitlaat met een hoek naar beneden; bij het omdraaien van de turbo komt deze naar boven te steken.Over twee dagen weer terug in NL, dan kan ik eindelijk weer verder!
De moer heeft twee sleuven aan beide kanten, daar kan je met twee schroevendraaiers in steken of een stuk buis verzagen zodat de buis om de cilinder komt en twee pennetjes in de sleufjes steken.
Is al eens een eerder topic over geweest maar kon zo niet meer vinden met zoekfunctie
Mooi man!
Vind de gt/e zonder zwarte achterkant en motorkap niet misstaanDashboard ook nog zwart(er) maken?
origineel gepost door Duurt
Ik ken er heel wat mensen die toen ze de Manta van hun dromen hadden, gestopt zijn en een andere hobby zijn begonnen omdat de uitdaging was verdwenen.
Het hebben van de zaak is het einde van’t vermaak.
Blijf maar lekker dromen.Mijn droom was eerst een manta,
daarna een manta met 2.4 injectie
daarna een manta met een T5 blok
daarna…
daarna…Soms is het beter maar gewoon van de droom te genieten
origineel gepost door brobbel1
ik probeer hem ook te winnen.
het is niet het kent van piet of dr anthrax.
want de eerste letter is een j.
als we elkaar een beetje helpen hier en de letters doorgeven.want niet iedereen kan kijken of luisteren naar new kids of giel.
Kan het wel ontvangen maar kan er niet naar kijken :P
Een manta als eerste auto is altijd goed!
Deze auto laatst nog te koop zien staan.
En ik blijf het toch wel mooie combi vinden;
zwart dak en felle groen of oranje kleur.Ik vind de spoiler ook wel uniek en op een of andere manier past die wel bij de auto.
Beter fout gered dan niet gered.
Hier is zijn forum met erg veel foto’s. Geen goedkope thuisklus, op materiaal wordt niet bezuinigd;
http://manta.forum24.ru/?1-0-0-00000060-000-0-0-1270499750
http://manta.forum24.ru/?1-0-0-00000065-000-0-0-1281559958
http://manta.forum24.ru/?1-0-0-00000076-000-0-0-1288290726Soms ook nog wel grappig commentaar;
b.v. Pag 2“Misschien dat er mensen zijn die het ontwerp van de scharnieren van de deuren van de manta bewonderen, ik hoor daar niet bij. De scharnier-pinnen zijn een vloek, bedacht door Russische ingenieurs in Russelheim om de boel te saboteren.”
Of iets in die richting, mijn Russisch is niet zo goed.
Maar respect, hij zou hier idd. veel geld kunnen verdienen
origineel gepost door Beaten
vannacht om 00:10 op de A58 thv Best een rood/oranje A manta [met lamellen]kenteken 56-26-SM
iemand van hier? :hmmz:thumbup
Jep ikke, altans de manta is nu van mij, toen nog niet. De toenmalige eigenaar zit en zat niet op het forum.
Ben me bewust van het totale off-topic; -offtopic
deze reactie op een post van 3 jaar geleden!Maar dacht laat ik de kentekens die ik heb gehad eens in de zoekfunctie typen omdat het kenteken-foto-info topic toch wel erg groot en onoverzichtelijk wordt. Met dit als verrassend resultaat!
Die vraag is al eens eerder gesteld hier, Sik heeft toen ook al een paar foto’s geplaatst. Zag er degelijk uit toen.
ff zoeken, et voila:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=129922&page=1#pid1715249
Helemaal mee eens McLambo
Dat zijn mooie beelden! Wat mij betreft niet helemaal off-topic hoor.
Een ombouw naar 6cilinder is grotendeels gelijk aan ombouw naar 5 cilinder. Het is zelfs zo dat als ik genoeg ruimte voorin de motorruimte heb ik eventueel straks zo een 6 cilinder erin kan leggen zonder bak, aandrijfas en zelfs de motorsteunen te hoeven veranderen.@ Transeurope
Ik ga het blok zover mogelijk naar achteren plaatsten zonder het kachelhuis aan te moeten passen. Ben zelf ook benieuwd wat er allemaal nog aan de tunnel veranderd zal moeten worden, de bak ik vrij fors in het midden.Ik ga sowieso voor het tweede type achteras omdat die een snelheidssensor in de klok heeft. Deze heb ik nodig omdat de versnellingsbak die niet heeft. Ik ga de as inderdaad vier-link maken maar op de “Jo-manier”, zodat ik gewoon de achterbank kan behouden.
Het stuurhuis zonder bekrachtiging zit bij mijn weten alleen op sommige BMW 316i E36 en er is niet een speciaal kort stuurhuis dat onbekrachtigd is. Ik heb E30 ook geprobeerd maar daarvan zijn de bevestigingspunten hoger, en niet nuttig als het lager plaatsten van de motor de bedoeling is.
Deze is inderdaad zelfs nog een fractie minder direct dan het manta stuurhuis.
Als het later toch niet mocht bevallen ga ik misschien alsnog naar E36 met stuurbekrachtiging,
de bevestigingspunten zijn toch hetzelfde. Alleen leidingen kom ik misschien mee in de problemen.Heb jij trouwens het aslichaam van de vooras ook aan moeten passen voor het bmw stuurhuis met bekrachtiging
(gedeelte naar stuurstang)? of paste dat net?EPS weet ik niet zoveel van, maakt dat het sturen ook directer of is het gewoon een soort van hulpmotor?
Mooi project!
Ik heb het onbekrachtigde stuurhuis van een bmw E36 gebruikt om de motor iets lager te kunnen plaatsen. De as van het stuurhuis is hiermee ook ongeveer 1,5 mm verlaagd. Maar nog geen ervaringen met hoe dat rijdt.http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=131499

Is dit blok wel goed? compressie e.d.?
m.a.w. slurpt ie ook als ie op benzine loopt?Gefeliciteerd!
Super foto’s! :o
Heb echt wat gemistWeet iemand wat die voor uitbouw is achter?

Lijkt me wel wat voor de T5 straks
Mooie velgen trouwens Duurt! :P

Nou wat je noemt beter, het is hier gister voor het eerst in vier maand beneden de 30 graden geweest. Maar idd, de komende 3 maand geen regen zonnig, alleen temperatuur was even wat wennen.
Hou trouwens een beetje een reisdagboek bij voor wie leuk vind wat foto’s te kijken; http://asko.travellerspoint.com
Geen manta’s gezien hier nog, helaas.
Hè jammer, is zo’n meeting eens dichtbij ben ik weer ver weg;
maken jullie ff wat foto’s??
Gr. vanuit Israël
Kijk daar kan ik wat mee, was ik zelf zo niet opgekomen.
@giuliettaevo Laat je ze ook zo keuren door de RDW met deze trillingdempers?De vijf cilinders moeten wel op kenteken komen en gevoelsmatig zou ik daarvoor het liefst bestaande motorsteunrubbers gebruiken.
Die van de Volvo zijn inderdaad hydrolagers.
@hanzz op dit forum heeft dit volgens mij ook eens met een a manta gedaan.
Vraag anders zijn ervaringen even.Waarom ik het zelf nooit zou doen; de holle ruimtes worden ook kaal door het zuur en die krijg je moeilijk weer netjes in de lak.
Voor 850 euro heb je volgens mij zelf ook een aardige straal-set en dan kan je zo voorzichtig stralen als je zelf wil.
Nou nog maar es even een update voordat ik weg ga.
Deze week het blok eruit gehaald en de vooras aangepast voor het BMW stuurhuis.
Het blok eruit halen was zo gebeurd;

Staat nu te wachten op de nodige aanpassingen;

Het stuurhuis heb ik meer werk van gehad. Er kunnen twee dingen fout gaan, er van uit gaande dat je het stuurhuis recht en in de midden van de as plaatst;
Te hoge of te lage plaatsing;
Te hoog zorgt er bij het inveren voor dat je toespoor verdwijnt; slecht voor rijgedrag
Te laag zal de mate van toespoor versterken bij het inveren, dit gebeurd ook bij het verlagen van de auto en is volgens mij daarom minder erg.Te ver naar voren of naar achteren geplaatst;
Te ver naar achteren zal niet lukken met dit stuurhuis omdat de bevestigingspunten dan tegen de vooras aankomen. Te ver naar voren is verleidelijk om te doen omdat dit veel werk scheelt. Alleen zal dan de stuurkarakteristiek veranderen. Om een idee te krijgen van hoe erg dit is eerst maar eens twee vergelijkingen opgesteld om uit te rekenen wat het effect nu eigenlijk is;
Om de vooras niet aan te passen zou het stuurhuis zo’n 2 cm voor de originele positie geplaatst moeten worden met als resultaat dat het buitenste wiel verder instuurt en het binnenste wiel iets minder ver. Met gebruik van de opgestelde formules met dit als resultaat;

Zoals te zien is het verschil in sporing tussen beide banden vrij groot in het eerste geval, vandaar toch besloten het stuurhuis maar zo dicht mogelijk op de vooras plaatsen wat inhoud 5 mm meer naar voren dan origineel.
Daarvoor zijn wel een aantal aanpassingen noodzakelijk. Onder andere een hoek uit de vooras halen en de steunen van het BMW stuurhuis iets aanpassen;


Vervolgens steuntjes gelast op de vooras en de vooras verstevigd op de plaatst waar het gat is gekomen;


Uiteindelijk het carter maar weer eens over de vooras gelegd om te passen;
Resultaat: motor kan 6 cm! lager worden geplaatst als bij het originele manta stuurhuis;

Tot slot de motor maar eens van wat extra gewicht ontdaan (aircopomp, stuurbekrachtiginspomp, onnodige aanbouw delen) en de turbo en het spruitstuk eraf gehaald. Nu valt mij op dat dit spruitstuk heel anders is dan het spruitstuk dat ik ooit al eens van marktplaats had gekocht om te passen of het blok überhaupt in een manta past;

Het bovenste spruitstuk komt van dit blok af.
Even wat volvo forums nagelezen en het blijkt dat het spruitstuk dat ik al had een speciaal “japan” highflow spruitstuk ik voor een betere doorstroming, nice!!Iemand trouwens een idee voor een paar compacte maar stevige motor steun rubbers? Die van volvo zijn gigantisch en dat gaat niet passen
Dit was de laatste update voor het moment, over 3 maand gaan we verder.
Mooie manta van gemaakt!
Ook onder de kap prachtig en interieur netjes!Zet je nog een chromen lijst langs het dak of laat je dat zo?
Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik moet toch een andere gasklep hebben omdat deze v70 een EGR klep heeft. Ook heb je gelijk wat betreft het gewicht, valt me een beetje tegen voor zo’n compact en volledig aluminium blok.
Zoals gezegd ga ik een Volvo 240 achteras gebruiken. -
AuteurBerichten