Asko

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 317)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: hoe een verbruiker opsporen #17807164

    [rquote=1854871&tid=141549&author=plexpiloot]

    …eu… nog geen jaar oud en is een gel accu 900 amp/hr

    moet wel wat kunnen hebben dacht ik deze word voornamelijk gebruikt bij grote amerikanen en trekkers ..nu ook in de manta :angel [/rquote]

    900!!???

    De manier die @2000 beschrijft is idd mooi om erachter te komen waar het probleem zit.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712645

    Nee, was te duur, staat hier even als voorbeeld.

    In reactie op: welke overbrenging? #17806209

    1.8s is 0,872 toch?

    Dan zit je nu als het goed is al aan een vrij hoog toerental op 80; 2350 rpm?

    met een 3,44 achteras zou je bij 80 op 2210 toeren komen
    met een 3,89 achteras kom je bij 80 op 2500 toeren (3750 rpm bij 120!)

    Ik zou het eerst zo houden of er zelfs een 3.44 onder zetten.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712642

    Verraste mij ook in de positieve zin.
    Als je de spoorbreedte van beide auto’s nagaat dan is die van de Volvo 4 cm breder;
    136 om 132 cm. Heb de 240-as ook gekozen omdat die er het dichtste bij kwam.
    Kennelijk heeft de Manta dus iets grotere ET waarden en/of smallere velgen terwijl de assen ongeveer even breed zijn.

    EDIT; afmetingen van wielflens tot wielflens zijn 144mm voor de Volvo 240 as en 139mm voor de manta A as. Verschil met de spoorbreedte komt door de ET waarde die gebruikt wordt voor beide auto’s.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712640

    Nou hierbij dan een paar foto’s :)

    De achteras is er inmiddels onder vandaan en het casco verkocht voor de rodeo.
    Moet zeggen, de kwaliteit is te voelen, het ding is echt loodzwaar:

    Nu was ik altijd al benieuwd hoe dat nu zit met de handrem op de Volvo achteras, en tot mijn aangename verrassing maken ze gebruik van een trommelrem in de remschijf, dat gaat straks dus ook mooi werken met de originele Manta handrem.

    De breedte van de achteras ook even gemeten; 139,6 cm uit voor de Volvo 240 as en 139,5 voor de Manta as, dus qua breedte ideaal.

    [Edit: meetfout en typfout; voor de Manta kwam ik op 1392mm, Volvo blijkt 1402mm te zijn; verschil 1 cm]

    Verder nog meer opgeruimd en een LED-TL boven de werkbank gehangen. We hadden hiervan een tweetal als duurtest in ons kippenhok om te kijken hoe ze zich houden. Inmiddels een jaar later naar volle tevredenheid kan ik de lichtopbrengst ook mooi gebruiken in mijn werkhok;

    +/- 45 Watt TL links, 15 watt LED rechts!

    Heb trouwens ook al een ideetje hoe deze auto (hopelijk) zal gaan worden. Deze stond laatst te koop en vond het direct wat hebben. De vraagprijs was me alleen wat teveel. Heb de foto nog wel iets bewerkt, 14 inch velgen (misschien nog verbreed) en de voorkant iets lager. Op deze manier hoop ik ook de achteras gewoon 5-gaats te laten en toch vrij originele uitstraling te houden:

    In reactie op: zou dit werken? #17805457

    Zal eerder nadelig effect hebben denk ik met extra weerstand in het inlaat traject.

    “Het maakt gebruik van 2,2 ampère voor uw alternator,……”

    Juist ja, als je even uitrekent hoeveel energie je moet toevoegen om 0,1 bar extra luchtdruk te krijgen
    (6000 rpm, VE 0.8, 2000cc) zit je al met een benodigd elektrisch vermogen van een dik over de 1500 Watt!
    En heb je een stroom van meer dan 100 Ampère nodig! :o

    In reactie op: welke overbrenging? #17806207

    Wat is je bandenmaat achter, eindoverbrenging en versnellingsbak?
    Dan pas kan je uitreken hoeveel toeren je bij 80 en op de snelweg gaat maken.

    Idee is goed maar >2400 toeren bij 80 gaat wel vervelen, mij althans

    Even een boutje uit het deksel van het diff. draaien, met spuitfles kan je hem dan weer vullen.

    In reactie op: A manta v8 ombouw? #17805087

    Als je niks aan het blok veranderd moet een gewone achteras wel voldoende zijn,
    volgens mij hadden die blokken maar iets van 160 PK. Weet niet hoe dat met het koppel zit.

    Ik ben geen expert in V8 ombouwen maar zijn wel een paar hier op het forum die je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

    Als je het een keer hebt gezien dan past het en zou ik er gewoon aan beginnen en kijken waar je tegenaan loopt.
    Maar als je toch beslist een V8 in legt zou ik zelf voor iets moderners gaan. Al hoewel dit blok wel relatief licht is.

    In reactie op: Manta A ''Vuile Jetje'' #17777383

    Weer een mooi project!
    Als ie er maar half zo uit komt te zien als die van jou
    dan wordt dit ook weer een mooie manta.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712638

    Ow, het gaat ook niet om het aantal reacties, ik zie idd ook dat het wel goed gelezen wordt.
    Mijn eerste idee was om gewoon voor mezelf een beetje documentatie te hebben en
    om niet telkens een nieuw topic te hoeven starten mocht ik een vraag hebben.
    Maar dat er reacties komen motiveert wel om eens wat vaker het fototoestel
    ter hand te nemen en wat tijd vrij te maken om hier weer es wat neer te zetten.

    Gisteren de voorste remmerij onder de 240 vandaan gehaald en even een aantal plastic
    kratten opgehaald omdat het toch wel een zooi wordt met al die onderdelen hier te liggen.
    Het meeste stond wel in dozen maar die worden op den duur ook week of zitten er weer muizen in.
    Vandaag het hok dan ook maar wat opgeruimd en de helft van de kratten gevuld met onderdelen.
    Verder het motorblok en de versnellingsbak van de 240 even opgepoetst, lijkt weer als nieuw!
    Wat blijft dat toch altijd mooi onder een laag vette troep.
    Morgen maar even een fotootje schieten en hopen dat ik er nog iemand blij mee kan maken.
    En mezelf natuurlijk ook. :vertag

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712630

    Duur valt wel mee, heb aan Volvo onderdelen inmiddels meer verkocht dan ik voor de drie auto’s betaald heb.
    Maar dat waren dan ook wel koopjes. Het hele project heeft me tot nu toe zelfs nog niks gekost.

    Steek is 5×108 helaas.

    En goed om te horen dat het met plezier gelezen wordt,
    soms vraag ik me wel eens af waarom ik het überhaupt hier neer zou zetten.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712628

    Zonder gekheid, ben het comfort van een Volvo wel gaan waarderen. De 960 kwam uit het Westland vandaan, de V70 bij Dordrecht en de 240 uit Utrecht. Heb ze allemaal gereden en twee aan één stuk door tot hier in Friesland. Geen centje pijn; stapt uit alsof je net bent ingestapt.

    Achteraf gezien ook nog geluk gehad, de 240 stopte ermee hier in de straat bij de buren, benzine én LPG op. De brandstofmeter deed het niet en omdat ik op beide brandstoffen wel kon rijden dacht ik maar proberen. Als de één op is rijd ik wel naar het tankstation op de ander. Kennelijk schakelt dat dus automatisch om en 130 km later kom ik net voor huis zonder brandstof te staan. :wors

    Maar goed gisteren maar even aan het slachten geweest omdat de motortakel de komende weken weer voor een Audi gebruikt gaat worden. Motor en bak zijn er nu uit en allemaal losse onderdelen eraf gehaald die eerst verkocht gaan worden. Ben er ook achter gekomen dat de achterste remklauwen helemaal niet zijn vervangen, moet later dus nog wat anders op.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712625

    Zal es kijken bij BMW’s, bedankt voor de tip.
    Gisteren ook even een andere achteras (3.54) opgehaald;

    Ook ga ik de schijven en de klauwen van de achteras gebruiken, de elektronische snelheidsopnemer van het diff. en mogelijk de cardanas.

    Op de vooras van deze auto zitten net nieuwe (gereviseerde) Girling 240 klauwen geschikt voor 22 mm schijven,
    deze komen ook op de manta.
    Heb deze auto gister naar huis gereden en het remde echt super! En dat bij een auto van 1350 kg!

    Zo langzamerhand wordt het wel bijna een Volvo bedenk ik me nu. :hmmz

    In reactie op: Manta B vooras onder Manta A #17702508

    idd en je voorwielen komen ook 1,3 cm naar voren te staan,
    is nog maar de vraag of dat wel staat of zelfs mogelijk is.
    Stuurstang zal denk ik ook aangepast moeten worden
    alleen zal dat wel het minste werk zijn.

    Er moet wel een uilaat langs te maken zijn met de ruimte die je hebt
    Ik heb ook wel een keer gezien dat ze de stabilisatiestang een
    aantal cm lager hadden bevestigd om zo extra ruimte te creëren,
    misschien ook een idee.

    In reactie op: Manta A vooras/Manta B chassisarmen #17788049
    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712623

    Nee ik heb gewoon de lip die je op de foto ziet ingeslepen. De vooras is verder volledig origineel op de aanpassing voor het stuurhuis na.

    Nu snap ik ook waar die kerel het laatst over had toen hij wat Volvo onderdelen op kwam halen. Hij werkte bij de RDW en deed deze keuringen regelmatig en zei dat het met deze auto’s nu erg makkelijk is geworden. Ik nam aan dat hij het over auto’s voor 1973 had zoals dat eerder het geval was. Heb verder niet op doorgevraagd toen waar ik later wel van baalde. Vind maar es iemand met kennis van zaken bij de RDW, zit altijd tijden aan de telefoon en nu staan ze bij je op het erf en vergeet je door te vragen.
    Maar mooi! Hoef ik niet meer op jaartal te letten!

    In reactie op: overbrenging 265 en 1.8s #17779604

    Komt ie weer;

    getrag 240 3,717 2,019 1,316 1 0,804 3,445
    getrag 240 3,717 2,019 1,316 1 0,872 3,445
    getrag 265 3,822 2,202 1,398 1 0,872 3,705 tot VL10076-83
    getrag 265 3,822 2,202 1,398 1 0,813 3,705 vanaf VL10077-83

    1.8 geen idee

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712617

    hmm ja rembekrachtiger kan nog wel eens vervelend gaan doen, nou wil ik er ook liever een wat ouder spruitstuk op hebben omdat ik dat mooier vind lijken. Die heeft wat meer ruimte daar.

    Voor 73 was toch zo omkeuren bij RDW zonder dure testen en alles?
    Of hebben ze dat inmiddels veranderd?

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712615

    Maar hout roest niet :P

    ‘k zoek een pre-oktober-1973 carrosserie en het liefst ook nog met kenteken op gas.
    Maar sowieso het bouwjaar is belangrijk dus die groene zal em niet worden.
    Ook zonde ja zo’n bijna originele Sommer Bazar onder handen te gaan nemen.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712613

    Nee idd, er wordt echt weinig aangeboden op het moment, en heb ook geen zin om helemaal naar antwerpen toe te rijden om te kijken wat daar staat. Iets laswerk vind ik geen probleem maar moet wel redelijk in de lak zitten, geen zin (en geld) om het hele ding te laten spuiten.

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712611

    Zo weer eens even een update zo net voor de feestdagen.
    Vorige week nog wat aan de vooras gedaan. Geen idee hoeveel zo’n motor verschuift bij het remmen maar merkte met de 2.4 dat dit wel een 1,5 cm kan zijn, al zijn die rubbers wel wat slapper. In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)

    Ook de motortakel eindelijk even kunnen gebruiken; scheelt de tractor loskoppelen en het hefmechanisme aankoppelen en manoeuvreert wat beter in het hok.

    De aanzuigbuis en het ingekorte carter zitten inmiddels onder het blok. Het blok pas mooi over de vooras met het carter precies tussen het as-lichaam en de stabilisatiestang. Ook lijkt er nog meer dan voldoende ruimte om een 3 inch uitlaat langs de bak en over de stabi-stang te laten lopen.

    Het blok past ook nog eens perfect in de nagebouwde motorruimte. Het is nog wel een beetje afwachten of dit zo ook in werkelijkheid gaat passen. Ik kom straks wel te zitten met de plaatsing van de turbo, die kan niet meer op de originele plek en zal iets hoger geplaatst moeten worden.

    Het passen op de vooras en in het houten frame was eigenlijk mijn go/no-go moment, mocht het echt niet passen was ik er nu mee opgehouden.

    Dus….. dan wordt het nu tijd ergens een goed carrosserie te vinden en echt met de ombouw te beginnen.

    Verder loopt het niet zo hard de laatste dagen; teveel vrije tijd en te koud; Dus ben meer op het ijs te vinden dan in de garage.
    Alde feanen liggen al bijna een week dicht. :wub

    In reactie op: Manta A 2.3 T5R #17712609

    Ah helemaal vergeten even kleine update;

    Olieaanzuigbuis van een Volvo 6 cilinder één cilinder ingekort;

    En dat was het :P

    Wacht nu even op de motortakel om het blok met bak voor het eerst even te passen, de onderste motorsteunen te positioneren en te beslissen of ik het originele spruitstuk ga gebruiken of die van een oudere Volvo 850. De laatste is iets groter maar vind em ook mooier, en het oog wil ook wat.

    In reactie op: achterbank demontage manta a #17770073

    origineel gepost door Transeurope
    Bedoeling is om body qua uitzicht origineel te houden, mechaniek allesbehalve.

    :thumbup

    Ben ook benieuwd wat het zal gaan worden.

    In reactie op: manta A met golf wielranden achter #17678040

    origineel gepost door mr-turbo
    Heeft iemand daar een plaatje van ?

    ik moet behoorlijk wat ruimte achter creëren voor bredere banden ivm tractie :P

    Hoe staat het eigenlijk met de tractie inmiddels???

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 317)