Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Heb je wel gelijk in, maar het probleem is volgens mij meer de lange slag die je moet maken om van de ene naar de andere versnelling te gaan. Dat mag wat mij betreft wel anders.
Zou hem het liefst origineel houden maar het moet ook weer niet ten koste van het rijplezier gaan.Zo maar weer even een einde-dag-update
Naast gister met de tunnel bezig geweest te zijn ook al twee dagen een beetje fatsoenlijke baksteun proberen te maken. Eerste versie ben ik nog langste mee bezig geweest maar uiteindelijk toch maar voor een simpele oplossing gegaan waarbij ik de originele Manta baksteun nog kon gebruiken!!
Eerste versie;

Uiteindelijke versie, iets minder dempende werking maar wel stuk stabieler;


Voor het eerst staat het geheel nu niet meer op blokjes, dus straks bandjes eronder en rijden maar :P
Zoals ook te zien is op bovenstaande foto is er voldoende ruimte tussen de bak en de stabilisatiestang van de vooras.Ruimte die er nu is in de tunnel;

Pookje kan waarschijnlijk net niet meer op de originele plek. :(

Dan maar iets naar achteren? Of ander soort van mechanisme?
Soort van short-shift? Ideeën zijn welkom, ben er zelf nog niet helemaal uit.Helaas, om drie uur was mijn lasdraad op en lag het echte werk even stil.
Ah, duidelijk
@ Louwe; Ah dat is wel de oudere
@ Babyblue; Heb altijd de oranje 2.4 nog om mee te nemen naar Hoornsterzwaag, alleen moet nog even kijken of ik dan wel tijd heb.
@ Peerke; Valt mij in ieder geval mee qua ombouwen maar zal nog wel veel bijkomen omdat het uitlaatspruitstuk niet zomaar gaat passen met de turbo en inlaatspruitstuk tegen de rembekrachtiger aankomt. En ik hou idd exact bij wat ik nodig heb en wat het me allemaal kost, altijd goed om dat achteraf nog eens te bekijken.
Mooi project hoor!
Heb je bij de keuze voor ECU ook nog naar Kdfi gekeken?
Zo ja waarom heb je voor Megesquirt gekozen?Zit zelf tussen beide te twijfelen, basis is hetzelfde.
:D
Dacht precies hetzelfde toen ik vandaag de folder kreeg.
Maar dat is wel een héle positieve schatting, vooral omdat ik deze week nog volledig vrij was en vanaf volgende week aan het werk ga. Weinig tijd over dan.Zo nu heeft het blok dan eindelijk zijn definitieve plek gevonden, de ruimte achter is nog steeds niet veel maar moet net kunnen denk;

Zoals te zien is kan het originele kachelhuis nog gebruikt worden maar zal de originele motorkap ontgrendeling niet meer passen.
Ook de tunnel is een stuk aangepast, bovenkant eruit gezaagd en onder een hoek er weer ingezet;

Vanuit de motorruimte is goed te zien hoeveel ruimte dit oplevert, dit is nodig want er komen straks nog twee slangen van de verwarming achterlangs.

Goed opgemerkt Louwe, de auto moet qua aanzien zo origineel mogelijk blijven.
Alle drie de Volvo’s die ik heb gehad hadden de ontgrendeling aan de voorkant zitten.
Maar is toch maar een detail waar ik later nog wel eens een oplossing voor zoek.Heb vandaag wel de nokkenas-sensor van de 5-cilinder vervangen voor die van de 6-cilinder; iets platter en scheelt daardoor toch weer een kleine cm ruimte. Straks maar weer eens passen maar vrees dat het nog steeds niet genoeg is.
Ook de haakse aansluiting voor de warmwater toevoer van de kachel van de Volvo 960 gebruikt, komt straks beter uit met de slangen:
Verder zou ik ook niet weten wie je blij zou kunnen maken met die onderdelen, ik ben wel voorzien eerst. Over het algemeen zijn Volvo onderdelen ook niet zo schaars, ik krijg mijn blok+bak ook maar niet verkocht. Is het een automaat-bak voor achter een aluminium blok? Die zijn nog wel gewild.
:)
Kijk dat is dan weer handig om te weten, de schroefjes voor het gaspedaal zagen er zo roestig uit dat ik na kleine poging ze los te krijgen het al opgegeven had en de vloerbedekking er maar overheen heb gevouwen. Nu toch maar eens goed geprobeerd en kreeg ze inderdaad zomaar los!Verder gister en vandaag de motor er recht ingelegd. Tunnel iets uitgeslepen en uitgeklopt, bovenste motorsteunen gemaakt en afgelast. Onderste motorsteunen afgelast en begonnen met het maken van een versnellingsbak-steun.

Voor het definitief aflassen van de motorsteunen eerst maar eens gecheckt of de kap nog dicht kon:

Leek goed maar vanbinnen blijkt het NET!!! te passen:
Blij toe want het blok kan echt niet lager.



En dat was het dan alweer, ’t vordert gestaag.
Iemand nog een goed idee voor de vergrendeling van de motorkap? Ik kan de originele kachelbehuizing wel behouden maar het vergrendelingsmechnisme van de kap helaas niet.
Meende dat 263 het maximum was
Het is inderdaad een erg mooi blok om te zien, in Zweden gaan ze met het standaard blok tot 320-350 pk, daarboven moeten er andere drijfstangen in. Heb nog geen b5234 blok op LPG gezien met dit soort vermogens, maar daar komen we misschien later wel achter.
Zodra je de drijfstangen vervangt ligt het bereik van deze blokken nog een stuk hoger mits je er een passende turbo op zet maar dat is iets voor de hele verre toekomst.
@Mantallica, wat heb je er zoal aan gedaan?Is wel de bedoeling de auto op LPG te houden. Als ik alles naar mijn zin kan doen dan injectie direct gestuurd door Kdfi systeem oid. Maar dat zien we dan wel weer.
@Mantallica Dat ie van een mantarijdster bij jou uit de buurt was wist ik,
die heeft em verkocht aan de persoon waarvan ik hem heb gekocht.Vandaag even wat rond de motor opgeschoond. Ook erachter gekomen dat er toch nog een en ander aangepast moet worden. Had de auto achter op een paar steunen staan zodat ik er makkelijker onder kon komen en dus stond het chassis gister iets voorover. het blok lag gister wel horizontaal.
Bak in tunnel aan beide kanten wel redelijk wat ruimte nog;

Bovenin echter niet;

Blok moet nog een cm naar achteren, staat nu met het carter tegen de vooras. Maar het blok moet ook nog wat voorover kantelen dus de ruimte tussen bovenkant blok en schutbord zal wel hetzelfde blijven, maar dat is nog steeds niet genoeg.
Ook zit de aansluiting voor de kachel achterop het blok. Komende week maar es aan het slijpen.
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Het past!!!!!
Vanochtend eerst het oude blok eruit gehaald;

Daarna onderste motorsteunen op de vooras gemaakt (voorlopig) en het nieuwe blok erop gezet;

Daarna wat passen en meten en de carrosserie weer laten zakken;

Voorin past het prima, achterin moet ik nog een paar centimeter ruimte maken voor kachelslangen en krukas positiesensor e.d. maar daar zie je straks verder weinig van hoop ik.
Sta ook versteld van het goede passen van de versnellingsbak, heb de tunnel nog niet aangepast en kan straks de originele bevestigingspunten van de auto gebruiken om de bak aan vast te zetten. Moet het blok en de bak nog wel even exact positioneren dus het zou kunnen dat de tunnel alsnog aangepast moet worden. Maar vooralsnog zeer tevreden.


:wub

Afgelopen week druk aan het solliciteren geweest met als resultaat dat ik nog maar een dikke week vrij ben voordat ook mijn werkzame leven (eindelijk) begint. Heeft wel als consequentie dat ik straks waarschijnlijk een chronisch gebrek aan vrije tijd ga krijgen. Dus voor deze en komende week zoveel mogelijk werk aan de Manta ingepland.
De eerste twee dagen van de planning zijn echter al flink uitgelopen, ben anderhalve dag bezig geweest met deze twee rotdingen :argue

Uiteindelijk de kop er maar afgeslepen en met een stalen pen en moker de bout eruit geslagen. Makkelijker gezegd dan gedaan overigens. Het ding zat zo vast dat de nog goede rubber bus volledig is afgescheurd.
Nog een laatste blik op het huidige motorblokje:

Zo staat ie nu, morgenochtend direct verder en dit blok eruit halen en het andere blok voor het eerst gaan passen!

Weet iemand trouwens hoe ik de chromen doppen netjes van de velgen kan halen?
Ik zie niet goed wat je bedoeld Duurt.
Wist niet eens dat er twee verschillende waren.
13 liter per 100 (1 op 7,5)
2.4 op LPGMoet es wat vaker gewoon fatsoenlijk optrekken :(
Autobahn deze zomer was 1 op 9 op LPG
Heb overigens al eens 1 op 16,5 gereden met 2.0s op LPG, maar dat had een andere reden.
Nou hierbij dan,
Vandaag de auto opgehaald. Dat was nog een hele rit, met de trein heen en met de manta weer terug. Merkte nu echt wel dat ik al aardig gewend was aan het rijcomfort van een 2.4 met 5-bak in een manta. Nu veel meer toeren en blok liep wel redelijk maar niet zoals ik dat van een 2.0s gewend was.
Eenmaal thuis direct maar even nagekeken, nieuwe olie en oliefilter, inlaattraject op grotere opening gezet en CO2 afgesteld; rijdt direct een stuk beter zoals een 2-liter hoort te rijden. Deze week nog even kijken waar de benzine blijft en als dat ook goed loopt ga ik het blok er pas uithalen.
Iemand interesse?


Ik vind het zelf wel een mooie kleur en zeker in combinatie met het zwart. (Hier thuis vinden het op “kealle stront” lijken) Zoals altijd lijkt het op de foto’s stuk mooier dan in het echt, het zwart is lang niet overal zwart meer maar dat gaat later nog wel eens veranderen. Inmiddels staat de manta mooi droog bij ons in het kippenhok en daar kan ie eerst wel eventjes blijven staan.
Hij heeft een aantal dagen op marktplaats gestaan. In september ook maar toen zat ik dus in het buitenland helaas.
Heeft een paar deuken en wat rotterij onder de voorbumper, in de watergoot van de kofferbak, onder de motorkap onder het chassisnummer, en de reservewielbak. Verder is de lak niet overal even netjes of bijgewerkt met andere kleur.Maar… Voor de rest was het een harde auto ook dorpels, wielranden en kriksteunen voor zover ik kon zien. En hij is op LPG en dat waren voor mij de twee belangrijkste eisen.
Hij is geel met een zwart dak zoals ik wilde, geen vinyl maar gespoten, dus wel de lusten, niet de lasten :)
Benieuwd wiens manta ze nu hebben gepakt
Liet je me toch even schrikken, dacht even dat iemand me voor was geweest :P
Het is in ieder geval wel een manta met een Volvo blok maar het blok is het zelfde als de hilmerson manta; Een gietijzeren 4-cilinder Volvo 2.3 turbo.
Ik vind het trouwens wel prachtig mooi hoe ze dat met de voorkant hebben gedaan; lijkt 100% origineel maar je hebt een wereld aan ruimte. Alleen dat gat voor de turbo in de motorkap is jammer, zoveel werk en konden ze de turbo niet even wat lager zetten. Maar zo wordt de mijne niet hoor!
Vandaag trouwens een manta gekocht waar het hele spul in zal komen.
Foto’s volgen…..
[rquote=1858271&tid=141377&author=SiggieTigra]voor het afblaaseffect moet je wel deze erbij nemen:
http://shop.etel-tuning.de/category.php?id_category=9
(meesterlijke site, wordt ook regelmatig voorzien van nieuwe tuningselementen)[/rquote]
Lol, dacht zal wel een site zijn met goedkope niet werkende tuning-spul.
Maar dis wel mooi :)Gastank meenemen voor extra zuurstof bestaat al,
wordt NOS genoemd ;)1 februari 2011 om 18:18 In reactie op: Vervangen voorste veren manta a "iemand ervaring?" #17704115[rquote=1729297&tid=130233&author=postbusmanta]Dat is het mooie bij de A-Manta:
Hier zit normaal de schokdemper in de veer.
Als je deze los krijgt, kun je deze demonteren en een draadeind gebruiken met een flinke stalen plaat aan de onderzijde.
Bij mij was het wel nodig om de stabilisatorstang los te halen van de balken, anders kwam de draagarm niet laag genoeg.[/rquote]
Deze volg ik nog niet helemaal;
Je maakt de schokdemper los terwijl de auto nog op de wielen staat en zet er dan een draadeind met plaat in,
vervolgens de auto opkrikken en het draadeind langzaam los draaien tot de veer los ligt???[rquote=1854403&tid=141510&author=hobbie bop]weet trouwens iemand hoe ik die toerenteller van 4 cyl naar 6 cyl kan krijgen(ombouwen)?:hmmz[/rquote]
Wat voor signaal is het, via CAN-bus of nog gewoon losse aansluiting van toerental signaal?
:hmmz Exacte prijs weet ik eigenlijk niet eens meer;
Kijk tegenwoordig naar zoveel Manta’s als mogelijk chassis dat ik ze wat door mekaar aan het halen ben.
@Hulkie, ik heb het verhaal van die ombouw destijds opgeslagen, mocht je die willen zien doe dan je e-mail maar even via u2u, kan het wel opsturen. -
AuteurBerichten