Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Weer eens wat anders,
maar waarom geen stalen velgen rat-style?Ah zo, dan kan ik gerust mededelen dat het aftap-kraantje voor de koelvloeistof gewoon beneden zit en de radiateur dus wel zo hoort te staan.
Tussen de beide aansluitingen zal een tussenschot zitten maar dat zal ik vanavond voor de zekerheid nog wel even navoelen.
Warm en koud aansluiting heb ik inderdaad omgewisseld. De temperatuurgever op de radiator gebruik ik verder niet.
Het water gaat volgens mij 2x door de radiator, van boven naar beneden aan de linkerkant (op de foto) en vervolgens weer naar boven aan de rechterkant.
Dan zou deze manier aansluiten niks uitmaken toch? of bega ik nu een denkfout?Vandaag op het werk even een paar gaatjes laten boren voor de rubbers en thuis een steun gemaakt voor de radiator.


En zo vordert het gestaag, dit weekend de motor maar weer es passen en chassisbalken aflassen.
Uiteraard kan je gewoon kopiëren wat een ander heeft en “dezelfde setup” nemen en kijken hoeveel eruit komt.
Zodra je echter iets unieks wilt maken moet je echt wel een PK doelstelling hebben waar je je systeem naar ontwerpt.
[rquote=1915582&tid=146443&author=gsi-maffia][rquote=1915357&tid=146443&author=kadett4x4]nu we het toch over groot vermogen hebben, hoe is het verlopen met die 500pk calibra van kilat.
daar heb ik ook al lang niets meer van gehoord, is die al klaar.
was er benieuwd naar.groeten.[/rquote]
Ja idd, das ook een van de verdwenen projekten.. die nooit een afronding hebben gehad hier op t forum..
Vind het trouwens knap dat je van tevoren al het aantal pk`s weet [/rquote]
Je ontwerpt zo’n systeem op het aantal pk’s dat je wilt hebben, dus zo gek is dat nog niet het van tevoren te weten.
Eerder noodzaak.Bedankt, had ik inderdaad al gevonden inmiddels.
Vrijdag bij het terugbrengen van de Mercedes radiateur een andere goed alternatief gevonden en dus maar gewoon omgeruild.
Tis één van een Fiat Bravo td 100 uit 97. (Een fiat ja.. :hmmz) Maar deze past echt exact tussen de beide motorkap beugels en heeft de maten 559x375x40 dus is ook nog een stukje groter dan de Calibra turbo radiateur.
Maar het mooiste van deze radiateur is dat de ventilator van de Volvo V70 die ik nog had liggen precies op deze radiateur past!
Enige nadeel is dat de koud water aansluiting ook aan de bovenkant zit, het water gaat twee keer door door de radiateur, en zal dus met buis en slang omlaag moeten naar de aansluiting op de motor. Aan de andere kant lijkt het wel weer mooi symmetrisch.
Overigens leekt een Rekord 2.3 diesel radiateur ook goed te passen. Die heeft de aansluitingen wel goed zitten maar is helemaal van metaal, deze van kunststof en aluminium en daarmee een stuk lichter.
[rquote=1913494&tid=145952&author=mantallica]een Calibra is geen opvolger van de Manta, ik zie het wel
als een plaatsvervanger. het is toch een coupè uitvoering van de
Vectra en dat is ook geen Ascona B met daar tussen de Ascona CEen Calibra staat op zich zelf, en vind het een geslaagde Opel Coupè :wors
alleen mis ik als Manta rijder de achterwiel aandrijving ;)[/rquote]Helemaal mee eens,
Vind beide de a-Manta en de Calibra wel wat hebben,
alleen die tussenversie is wat minder. :PEen nieuwe manta zou mijns inziens een goedkope coupé zijn zoals het ook in de jaren 70 was.
Een radiateur op maat laten maken wordt em sowieso niet eerst. Wil zoveel mogelijk bestaande en gebruikte onderdelen gebruiken, eventueel zelf iets aanpassen. Allereerst voor de uitdaging maar ook omdat het een low-budget project moet blijven.
Gisteren was het wat dat betreft een mooie dag, met de verkoop van de versnellingsbak van de 240 ook die auto eindelijk uit de kosten.
Heb van die 240 nog een aantal andere onderdelen staan waaronder de radiateur die nog niet eens zo oud is. Vandaag maar eens gepast in de Manta en die blijkt een stuk beter te passen. Alleen vraag ik me af of die wel voldoende koelvermogen heeft.


Morgen breng ik de Mercedes radiateur (300 D ’86) weer terug naar de sloop, zoiets is wel een tip voor iemand die wel een spoilertje onder de voorbumper van de Manta of Ascona wil hebben; Het past net tussen de chassis balken en heeft een gigantisch koelvermogen (59x56x4) en eventueel is de oliekoeler nog te te gebruiken.
http://www.northernradiators.co.uk heeft ook veel tekeningen en maten.
hmm, bedankt voor de tip, dit weekend dan maar even naar Leeuwarden
@ transeurope, weet je ook wat de maten zijn van de calibra turbo radiator?
Moertje heb ik nog wel liggen.
Ah snap de werking nu ook. Dat betekend dus een extra pomp en dat wil ik niet, misschien toch het oude spruitstuk.
Iets anders, ben nu wat bezig met radiateur en intercooler.
Nu heb ik een mercedes 300 radiateur gehaald die de goede maten leek te hebben. Past in de breedte perfect maar is toch wat te hoog. Iemand een idee wat wel goed in de Manta zou passen en voldoende koeling geeft? Wil liever geen gte lip.
Alle suggesties zijn welkomPaar fotootjes:
Ruimte maken;

Balkjes (50x50x1) erin lassen ter versteviging en eventueel voor uitneembaar front;

Radiateur passen;



Zoals je ziet Popke, nog wel redelijk die keienvanger,
hou het hier eerst maar bij.Volvo T5 ;)
Meer vermogen (dan 24v), korter blok, en redelijk goedkoopSow, heb de afgelopen tijd blijkbaar weer heel wat gemist,
Johan en Popke, proficiat! Mooie aanwinsten.[rquote=1895466&tid=80955&author=Duurt]Deze week de onderkant en de motor weer even geolied.
[/rquote]Onderkant geölied!?
Had ik nog nooit van gehoord, doe je dat met motorolie?
En dat is dan om het waterafstotend te maken neem ik aan?Heb ze ook nog wel liggen, zal vanavond anders wel eens even in m’n hok kijken.
Ben morgen in Joure aan het werk, dat was volgens mij toch redelijk in de buurt?Mooi!!!
rijdt hier in friesland ook nog zo’n ding in het beige rond.
Heeft wel wat[rquote=1822420&tid=131499&author=Asko]hmm ja rembekrachtiger kan nog wel eens vervelend gaan doen, nou wil ik er ook liever een wat ouder spruitstuk op hebben omdat ik dat mooier vind lijken. Die heeft wat meer ruimte daar.[/rquote]
[rquote=1825916&tid=131499&author=hanzzz]Rembekrachtiger is ook niet zo boeiend je kan een cilinder bekrachtiger geloof van BMW nemen.[/rquote]
Ik ga toch verder met het oorspronkelijke spruitstuk omdat dit toch beter uitkomt met de luchtinlaat, en het schijnt ook beter te zijn. Ik had van het oudere spruitstuk de inlaat aan de andere kant willen zetten maar de dynamo zit toch wat te hoog.
Dus hoe zit dat met de BMW cilinder bekrachtiger? Die heb nu dan wel nodig. Heb ze wel vaker eens bij een ombouw gezien maar mij is de werking niet echt duidelijk. Ook nog geen bmw gezien die niet vacuüm bekrachtigd was. Model?
Dat is hele andere motor, vergelijkbaar met de basis van Hilmersson z’n manta waarschijnlijk. Dit wordt een 5-cilinder dat is echt wat anders hoor :P.
Heb toch wel erg weinig foto’s gemaakt ben ik achter gekomen, chassisbalken zijn al een stuk vernieuwd met 40x50x5mm koker profiel. En ben bezig geweest met het aanpassen van de verwarmingsbuizen. Het is een hele spaghetti aan buizen maar heb er uiteindelijk één geheel van kunnen maken. Hiervoor de buizen van de Volvo 960 en v70 gebruikt zodat de aansluiting van de radiator goed komt te zitten en ook de aansluiting van de kachel achter het blok.
Originele buizen:

Stadia:




Op de laatste is ook goed te zien dat ik een uitlaatspruitstuk van een 2.5 20V motor heb geslacht, dit omdat de turbo toch niet op de originele plaats kan komen. Verder ligt het project weer even stil.
Klompen -> Stukje hardlopen -> krak….. -> 4-6 weken rust.
Dacht ik ook al
maar hij was er zo van overtuigd dat ik aan mezelf ging twijfelenLag inderdaad een V8 in,
link:Wel wat vorderingen, zal komende week weer eens wat foto’s posten.
Ben onder andere bezig het front uitneembaar te maken,
wordt er een beetje gek van de auto de hele tijd op en neer te krikken als ik de motor weer eens moet passen.
Helaas nog wat meer rotterij tegengekomen dan ik gehoopt had.Sinds afgelopen maand ben ik ook niet meer de enige die een 5 cilinder turbo-moter in een opel bouwt;
Kwam ik tegen op een ander forum:



Ik ga toch maar voor de koker-profiel oplossing, lijkt me steviger.
Het lijkt wel of is er al een keer een overzetstuk overheen gezet, dat lijkt nu van binnenuit helemaal verrot.
En qua prijs is het zeker interessanter, 5 euro voor een paar meter koker.
Die site die je noemt valt mij trouwens ook alles mee qua prijzen voor het plaatwerk! Zal vaker eens op kijkenBeantwoord
:sleeping:sleeping:sleeping:sleeping:sleeping:sleeping:sleeping
Soms kom je erachter dat je nog een manta hebt staansterker nog; Hammerite werkt alleen maar goed als het op blank metaal wordt aangebracht. En het is inderdaad geen 2k.
Ik kreeg na verloop van tijd wel roestpuntjes in de hammerite en dat was na 2 lagen gespoten.Ik heb laatst dit gekocht voor de assen;

Goede verhalen over gehoord maar zelf nog geen ervaring mee.
Wel stuk goedkoper dan hammerite:) alle drie de bovenstaande ideeën waren ook al door mijn gedachten gegaan. Heb het kogelgewricht niet opgemeten maar leek idd aardig op de 240 (getrag). Alleen zit het gewricht zo’n beetje naast de pook en dat gaat dan niet werken als de pook niet naar achteren komt.
Zit nu te denken aan een constructie met een paar kogelgewrichten, zoals vaak ook bij de gasklep, dan kan ik zelf ook een en ander afstellen.
-
AuteurBerichten