Asko

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 317)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: co en hc waarden cih #17540656

    dat wist ik niet, dacht dat ze HC ook checkten, maar dat de waarde zo hoog is zegt wel dat er iets niet helemaal goed is.
    verdenk zelf ook de ontsteking. komende week maar es checken.

    In reactie op: co en hc waarden cih #17540654

    Thanks,
    ook enig idee over de hc waarde? onverbrande resten in uitlaatgassen
    hoeveel ppm maximaal?

    Ik heb stationair nog steeds een hoge waarde, op gas en op benzine,
    kom ik iets hoger in toeren (rond de 2000) dan duikt de hc waarde ineens naar beneden, kleppen zijn trouwens net gesteld.

    In reactie op: co en hc waarden cih #17540652

    ja idd, ik ging al van oldtimer uit, ligt in een manta uit 71,

    gaat me voornamelijk om de hc waarde, die was 2000 ppm,
    heb kleppen gesteld en is nu iets van 500 ppm,
    heb geen idee wat een redelijke waarde voor deze motor is.

    en op hoeveel co stellen jullie lpg af? 1,5?

    In reactie op: km/u teller manta a #17516594

    Zal toch het resultaat even posten, ben er erg tevreden mee.
    Had nog een hele stapel tellers liggen van de manta, blijkt dat de manta A 2 types km/u tellers heeft, het 2e type is makkelijk aan te passen met een commodore B teller omdat de bevestigingspunten in het achterste dekseltje voor de afscherming en de bevestigingspunten van de teller van de commodore exact hetzelfde zijn. Links het dekseltje van het eerste type manta A (wat dus beter niet gebruikt kan worden), rechts die van de commodore:

    Stukje uit aluminium tellerhuis weggefreest en reset van ritteller opgeschroefd:

    Stokje van reset verlengd:

    Dit is de achterzijde van het 2e type teller, tevens het eindresultaat van de ombouw:

    Nieuw hout motiefje resultaten:


    In reactie op: manta in films #17537336

    Every which way but loose:

    vond het zelf een film van niks trouwens

    In reactie op: manta in films #17537321
    In reactie op: twee vragen #17536589

    Ok bedankt, als ik het koppelingspedaal iets omhoog trek gaat het lampje idd branden.
    Vroeg mij ook al af waarom er een schakelaartje op het koppelingspedaal zat, rempedaal ok voor remlichten maar de schakelaar op het koppelingspedaal zal hiervoor dan wel zijn.

    In reactie op: motor draait verkeerd om #17535627

    Ik moet zeggen, als je de plus en de min van de koelvin niet kan vinden vind ik het bijzonder knap dat je een omega blok in een manta hebt gelegd. ;)

    Maar even voor de goede orde; je hebt het over dat de koelvin de verkeerde richting uit “blaast”: Het is wel de bedoeling dat de koelvin de lucht door de radiator “zuigt” en richting het motorblok “blaast” en niet andersom.
    Dat je motor verzuipt bij het gas geven ligt ergens anders aan.

    In reactie op: Sterke achteras #17526075

    De starter van het topic heeft het idd over een a-manta.
    Wat de assen betreft heb ik alweer veel geleerd. Amerikaanse assen was ik sowieso niet echt op gericht, dat c-clip verhaal is wel nieuw voor mij, maar ik zit voornamelijk ook met zoals Jo ook zegt de spoorbreedte van 136 mm voor de manta, dit mag wel een beetje breder maar zoals de jaguar heeft al 149 en dat is toch wel te gek, straks moet ik voor diepere velgen als achter hebben :hmmz

    Ook ben ik deze week even een jaguar wezen bekijken, idd onafhankelijke ophanging dus dat wordt em sowieso al niet.
    Een volvo as moet ik nog es even gaan bekijken maar wat ik zo kan vinden heeft deze dezelfde spoorbreedte als een manta as, dus 136 mm.
    Op het power forum heb ik wel een mooie en naar mijn mening ook redelijk eenvoudige 4-link ombouw gezien van Jo, aan zo’n ombouw zat ik dan ook te denken.


    @Jo

    past je achterbank daar ook nog in?

    @mr-turbo
    Dat een atmosferisch blok wat meer nodig heeft als een turbo blok is dat alleen omdat het moment dat er koppel geleverd wordt bij een turbo wat langer duurt en bij een atmo wat korter en hoger? Of heeft dat nog een andere reden.

    In reactie op: Restauratie Manta A –> Voorbereiden voor Tulpenrallye #17430530

    Hoe staat het er inmiddels mee? Ik volgde deze restauratie altijd met interesse.

    In reactie op: Sterke achteras #17526041

    Dat houd ik nog even onder de pet, ben momenteel wat aan het oriënteren aan wat er nog omheen moet en wat het totaal ongeveer gaat kosten. Als het los gaat zal ik wel een topicje starten. Tis wel de bedoeling iets te bouwen wat nog niet eerder is gedaan voor zover ik dat weet.

    In reactie op: Sterke achteras #17526039

    Hou eens op met die horror verhalen, straks begin ik er al niet eens meer aan :P

    origineel gepost door peerke1987
    hoeveel vermogen wil je hebben dan? Misschien is het wel niet nodig?

    Rond de 400 Pk, 470 Nm koppel zou de as geschikt voor moeten zijn, volgens mij red ik dat niet met de standaard dikke as van de a manta? Komt nog bij dat ik er wel graag een sper in wil hebben en dan kan een andere as met standaard sper wel eens een stuk goedkoper zijn.

    In reactie op: Sterke achteras #17526030

    kijk dat zoals die jaguar zoek ik, koppel en vermogen liggen mooi in het bereik. Ik heb wel meer es horen roepen over een as van volvo, maar nooit concreet een model, ben zelf totaal niet thuis in volvo, hebben ze zwaardere motoren dan? met starre achteras?

    In reactie op: Manta's gevraagd voor oldtimerfestival te Appelscha (19 #17522107

    origineel gepost door brobbel1
    nee was beetje laat met rondje doen.
    maar wel gezien.
    was met sm in kent of niet

    jep :)

    In reactie op: Manta's gevraagd voor oldtimerfestival te Appelscha (19 #17522101

    Idd super dag, wij mochten als bezoeker gewoon met de manta het terrein op om (gratis) te parkeren!
    Ook leuk dat alle oldtimers achterelkaar langs een route stonden en niet allemaal naast elkaar op een weiland,
    krijg je mooi beeld van de hele auto.


    @brobbel
    , geen oranje manta gekiekt? wij waren er tussen 4 en 5.

    In reactie op: Manta's gevraagd voor oldtimerfestival te Appelscha (19 #17522045

    1600 voertuigen!?
    Dan kom ik ook wel even met de manta, als bezoeker :cool:
    altijd mooi dat ouwe spul

    In reactie op: km/u teller manta a #17516593

    Ja zo’n ding heb ik nu ook in de manta maar het ding verdraaid altijd en je bent altijd aan het rekenen vandaar dat ik ook wat anders zocht.
    Iemand een foto van een commodore A of B teller?
    Dat ik wat dingen aan moet passen is geen probleem zolang het aanzicht maar redelijk origineel lijkt

    In reactie op: bezig met 2.4 projectje #17508491

    Kop misschien iets vlakken?
    20e nokkenas of speciale?

    Tis jou project, alles kan en volgens mij heb je er zelf ook wel ideeen over,
    maar als je er verder niks geks ermee wilt zou ik kleppen en zuigers gewoon zo laten.

    In reactie op: Max. weerstand injectoren motronic 1.5 #17509091

    origineel gepost door henry.kummeling
    misschien een rare vraag maar waarom niet aleen op gas dus ook starten???

    Omdat ik het toch om moet bouwen en het mij wel een leuke toevoeging leek. Het starten op bezine en dan overgaan naar gas zit de moeilijkheid van het programmeren ook niet in. En dan is het gewoon starten en rijden, anders moet ik eerst met de LPG handmatig nog wat extra geven anders slaat ie niet aan.

    origineel gepost door mr-turbo
    zou je er niet gewoon een 2.0/2.2E injectiesysteem opzetten ?
    ben je gelijk af van al die noodloopzooi en kun je er tenminste zelf nog e.e.a. afstellen

    2.0 of 2.2 systeem is idd ook een optie. Heb het alleen niet liggen (ontsteking wel) en heb net alles van de 2.4 ingebouwd. lmm, computer, kabelboom, sensoren. Alleen nog stuk van kabelboom vrijgelaten waar de electronica straks tussen komt voor het omschakelen naar lpg.

    In reactie op: Max. weerstand injectoren motronic 1.5 #17509088

    Daar ben ik nog even naar aan het zoeken. Er bestaan ook wel kastjes die het simuleren, dus het is te maken. Probleem is dat ik niet helemaal weet wat voor effect de lamdasensor heeft op de ontsteking. Stelt de ECU met de gemeten lambda waarde alleen het mengsel bij of wordt ook het ontstekingstijdstip daarmee bijgesteld?
    Als dat laatste het geval is mis ik de kennis over wat de elektrische eigenschappen van zo’n lambda sensor zijn zodat ik het zou kunnen simuleren. Als de lambda waarde alleen het mengsel beïnvloed kan ik het volgens mij gewoon laten voor wat het is omdat de injectoren toch uit staan.

    Het is voor een 2.4 in een manta, dus heb er geen katalysator meer achter zitten. Een lambda geregeld LPG systeem gaat het ook niet worden, gewoon op het vacuum. Mocht je nog suggesties hebben of iets meer info over het effect van de lambasensor hoor ik dat graag.

    In reactie op: Max. weerstand injectoren motronic 1.5 #17509086

    zo’n kastje is los 60 euro bij vogels, plus benzine start van 40 euro en dan heb ik dus twee losse kastjes en allemaal extra stekkers onder de motorkap. Voor 15 euro componenten is het ook wel zelf te maken en heb ik het plezier er ook nog van ;)

    In reactie op: Max. weerstand injectoren motronic 1.5 #17509084

    das geen rare vraag;
    Ik wil graag na het starten op benzine de injectoren na een bepaalde tijd, of boven een bepaald toerental,
    uitschakelen en overgaan op LPG.
    Nu zal de computer in storing gaan als ik de verbinding met de injectoren gewoon verbreek. Er moet daarom ipv de injectoren een vervangende weerstand komen zodat de computer daar niet op stopt en de ontsteking gewoon blijft verzorgen.
    Die vervangende weerstand heb ik liever van een wat hogere waarde dan 15,9 ohm ivm de stroom die er gaat lopen.
    Vandaar.

    In reactie op: bezig met 2.4 projectje #17508484

    Lager in krukas niet vergeten als je handbak gaat gebruiken, voor de rest staat bovenin het CIH gedeelte
    wel redelijk wat bij ombouw naar 2.4. Waar komt het blokje straks in te liggen?

    Mocht je nog onderdelen zoeken, ik heb nog een ingekort 3L injectiebuis liggen en nieuw setje 2.4 krukasbouten.

    In reactie op: CO/ lhm afstellen 2.4 #17508454

    Wilde het toch weten, ding open getrokken en pin 43 is intern niet doorverbonden. Dus bovenstaande manier zal niet werken.

    In reactie op: CO/ lhm afstellen 2.4 #17508453

    Met de motronic 1.5 regeling op de c24ne kan je geen CO afstellen.
    Dit is omdat het idd lambda geregeld is met catalysator die een zekere verhouding van uitlaatgassen nodig heeft.

    Ik weet niet of ze het standaard in de software van de motronic 1.5 hebben zitten maar wil je het wel kunnen afstellen zoals bij een 20se dan zou je pin 20 van de ECU aan de massa moeten leggen en een variërende spanning op pin 43, 2.5 volt is geloof ik dan standaard, CO aanpassen doe je door daar vanaf te wijken.

    Dit laatste zou ik altijd nog eens proberen, zelf nog niet gedaan. Mocht je er resultaten mee hebben hoor ik het graag.

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 317)