Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@H-400 wrote:
Ik wil je wel een pm sturen, maar die funktie is blijkbaar niet mogelijk via je profiel!
Dus over die schijven: als je originele standaard “400” schijven zoekt is dat niet zo moeilijk.
Is gewoon Commodore spul, vind je nog gemakkelijk!
Sommige mensen verkopen “400” spul alsof het van goud is (ken er zo’n paar…) maar veel
stukken van het onderstel zijn nog leverbaar. Tip: binnenkort is’t Essen Techno Classica. Kan je
de prijs misschien nog wat drukken en genieten van je dag!Instelling voor pm gewijzigd. Alternatieve remschijven heb ik al liggen.
Ben vorige week naar het Antwerp-classic-salon geweest.
Daar had ik deze sticker al gescoord, neem aan dat er in Essen nog wat meer te zien is

@manta2.0iohc wrote:
mooi project :thumbup heb je originele schijven of een alternatief wat past op de irmscher naven?
Heb een alternatief gevonden, moest een beetje groter dan origineel zijn.
Originele heb ik niet naar gezocht. Zullen inderdaad wel moeilijk te vinden zijn.
Moet zeggen dat een enigszins passend alternatief me toch ook een aantal avonden heeft gekost.
Aanpassing komt te zijner tijd voorbij. Ben foto’s (nu meer dan 1000) aan het uitzoeken in volgorde van het project.
Kost me wel wat moeite om dit bij elkaar te zoeken want heb met meerdere toestellen foto’s genomen.
Als iemand het alternatief voor de remschijven nu al wil weten dan graag via pm, anders dus nog even geduld.Manta-aero: Dank je, ik doe mijn best :thumb
Louwe: Heb al schijven gevonden, maar dat duurt nog wel even eer dit onderwerp aan bod komt :shock:
Herman: Bedankt voor je support en met foto’s ter verduidelijking. Steuntje op het diff had ik nog nooit gezien :thumbupBinnenzijde met een föhn en krabber bewerkt.

Plaatje gewalst.

Beetje slijpen, knippen en lassen.


Dacht ik dat ik er was, raakt de bovenkant van het differentieel de carrosserie. :swear
Beetje ingeslepen wat uitgeklopt en plaatje erin gelast. Zou genoeg moeten zijn.

Herman; Als ik het over mocht doen zou ik de draagarmen waarschijnlijk monteren zoals bij de straat 400.
Rubbers in de draagarmen zullen op de manier zoals ik ze nu gemonteerd heb wat meer voor hun kiezen krijgen.
Echter de tunnel zou hoe dan ook verhoogd moeten worden bij gebruik van de Volvo achteras.Hier nog wat foto’s van het uitdokteren van de positie van de achteras en de bevestigingspunten op de as.
Had een op hoogte verstelbare steun waar de achteras op/in ligt.
Door een modificatie aan het draaispit is deze door een M16 draadeind met een luchtsleutel in hoogte verstelbaar.
Hierdoor kon ik het “inveren” nabootsen om zo de juiste positie te bepalen.







@RacesconaB204 wrote:
Ging/gaat dat goed met het achterste stuk van de aandrijfas in de tunnel? Bij die van mij moest ik de achterkant van de tunnel behoorlijk omhoog halen om te voorkomen dat de aandrijfas de tunnel raakt bij inveren.
Heb inderdaad ook de tunnel ook aanpast, had daarvoor jouw aanpassing ook al gezien.
Hoopte dat dit niet nodig zou zijn i.v.m. het monteren van de achterbank, maar had geen andere keus.P.S.
Wil je niet tegen Louwe zeggen dat ik je irmscher naven heb gekocht, anders kijkt hij misschien niet meer op mijn topic. ;)@louwe 16 klepper wrote:
whahahaha voor n prutser king: king:
maar waarom niet meteen naar x 120 omgeboord
als je de steekassena toch moest aanpassendan houd je de optie naar ronal 400,s open ;) ;)
Hey Louwe. :wors :wors
ik denk dat iets dergelijks nog wel in het project past :wubOm de onderste draagarmen aan de carrosserie te bevestigen plaatjes gemaakt die aan de buitenzijde het standaard plaatje vervangen.
Hiermee kunnen zowel de rekord E draagarmen als de standaard achteras bevestigd worden.

Op de onderzijde van de foto gemonteerd met aan de binnenzijde een extra plaatje voor de rekord armen te bevestigen.
Ook de plaats voor de bovenste draagarmen bepaald en afgetekend.

Gaatjes gemaakt voor de draagarmen.

Plaat gezet en gelast ter versteviging.

Bevestigingshouders gemaakt.

Bedoeling was om minimaal naar binnen te gaan zodat de achterbank voor het zicht nog gemonteerd kan worden.

Voor een prutser best geslaagd vind ik zelf.

Heb je een c20let blokje en een sterkere bak dan is het volgende zwakke punt de achteras.
In eerste instantie gekeken naar een commodore as maar kwam dicht bij huis een Volvo 740 as met overbrengingsverhouding 3.54 tegen.


De gaten (steek 5×108) in de naven dichtgelast en geboord naar steek 4×100 en netjes afgedraaid.

Koste wat moeite maar uiteindelijk ook weer in de buurt iemand die in Opel rekord’s deed.
Dus daar een paar draagarmen op de kop getikt en gestraald.

Nagedacht op wat voor manier dit onder de auto te bevestigen.
Uiteindelijk de keus gemaakt om de draagarmen niet schuin maar haaks op de achteras te monteren.
Op deze manier kan ik op een simpele manier toch nog terug naar een origine achteras.
Waarom ik dit wilde is me nu eigenlijk een raadsel :hmmz
Zelf wat gefabriceerd voor bevestiging tussen achteras en draagarmen met nieuwe Rekord rubbers erin.

Remklauwen Ate Volvo met 40 mm zuiger gestraald en in de epoxy gezet.

Remklauwen voorzien van een likje verf en revisiesetje plus nieuwe Volvo remschijven omgeboord naar steek 4×100.
Dan moet het er dus zo uit gaan zien.

Allen: bedankt voor jullie reactie. :thumb
Manta-aero: Manta word geen Bastos replica, wat voor kleur het wel word ben ik nog niet uit. :hmmz
Voorkeur gaat uit naar blauw metallic of wit.Terug naar het project:
Door veel te surfen op het w.w.w. en natuurlijk dit forum, raak ik aan het twijfelen hoe verder te gaan. (jullie schuld dat het zo lang duurt dus!!)
Las dat een c20let blok op delfde manier ingebouwd kan worden als een c20xe, echter is de getrag 240 dan een zwak punt.
Dit probleem is op te lossen door een getrag 265, maar dan heb je het koppelingshuis van een 18s 4-bak nodig. :hmmz
Laat ik die 18s motor + 4 bak na 20 jaar nog steeds in een hoekje in de rommelschuur liggen hebben, over van mijn vroegere ombouw project.
Dus daar gaan we weer. :D Zelf een proef-tussenplaat gefikst om te passen.

Na een kleine aanpassing een plaat gemaakt opgebouwd uit 2 delen (10mm = 15 mm dik) had n.l. geen dikker materiaal.
Versnellingsbak 7 graden gedraaid t.o.v. de motor want deze moet er rechtop in.
Hoop hierdoor dat er genoeg ruimte komt tussen turbo en motorsteun zodat de slang (knie) van de turbo naar de interkoeler net genoeg ruimte heeft.

centreerring gedraaid voor koppelingshuis en versnellingsbak.

Getrag 265 aangeschaft van een BMW 635 csi.

Wat onderdeeltjes gemaakt voor een short-shift systeem.

En gemonteerd op de bak.

En denk je van het roest af te zijn krijg je dit weer binnen.


Haha kom ik vanmorgen uit bed vind ik deze jongen in de tuin :wtf

Maar volgens mijn legitimatie hebben ze gelijk, ook al voel ik me nog niet zo.
Hebben ze een poster gemaakt die ik wel met jullie wil delen :afro

Zo we zijn nu bijna rond. Motorkap, kofferdeksel(geen foto’s) en deuren nog.
Motorkapje



Deurtjes (Had nog een paar deuren die iets beter waren dan de originele) :




Gezien het feit dat mijn vorig manta een B2 was geef ik de voorkeur aan een B2 voorfront.
Een ruim uitgeslepen neus opgehaald, maar bij het ontleden toch minder goed als gedacht.
Uiteindelijk bleven alleen de twee stukken boven de koplampen over.
Een nieuw 4 sleuven middenstuk gevonden en met deze bovengenoemde stukken op de auto pasgemaakt.





Misschien hadden sommige van jullie het al gezien in de vorige update maar de 1.6 had natuurlijk een 4 bak.
Er had blijkbaar al een 5 bak ingezeten bij de vorige eigenaar maar nu dus een beetje professioneler aangepast.



Ook is er een einde in zicht in de strijd tegen het roest. (voor zolang het duurt natuurlijk)



Flink met de roterende staalborstel erop en daarna nog gestraald met zandstraalpistool met de slang in een emmer zand.
Daarna de rotte stukken vervangen.




Verder met de carrosserie. Alle verf moet eraf en in de sigmacover 280 epoxyprimer.
De ronde vlekjes op de carrosserie is geen enge ziekte.
Het zijn gewoon plekjes die ik niet vertrouwde en heb gestraald met een straalpistool.


De aansluiting tussen het achter paneel en kofferruimte moest ook verbeterd worden.



Weer een stapje verder.


@Ben_M wrote:
Die uitbouwset komt me wel heel bekend voor… :hmmz :jerry
Klopt helemaal Ben, laatste foto’s zijn uit 2011 :D
Er volgt dus nog een heleboel meer :thumbEen manta met alleen een 400 interieur is natuurlijk niet genoeg om 400R te mogen heten.
Dus een uitbouwsetje aangeschaft.


Dan moet je ook een paar dikke wielen hebben.
Mijn favoriete wielen ook gevonden:
Brock B1
Achter: 10×17 ET20
Voor: 8,5×17 ET13

Beschadigingen weggewerkt


En natuurlijk wil ik jullie een eerste indruk niet onthouden :D :D


Oude tijden herleven :D :D Na ongeveer 20 jaar weer dezelfde ombouw.
In een koop:
C20XE met dis compleet met 2.8 computer, starter, dynamo en kabelboom.
Manta 18S 5 bak met tussenas.
18S carterpan met olieaanzuigbuis en motorsteunen.
Drukgroep met koppelingsplaat, nieuw druklager en toplager.
Alle 18S slangen.
SFI vervanger.
Radiateur met zender erin.




Mis alleen nog een koppelingskabel, elektrische fan en het uitlaatspruitstuk, hiervoor wel zelf alvast een flens gefabriceerd.Volgende stap is de achteras, aangezien het hier een 16N betreft gaan we op zoek naar een dikke achteras.
Weer een hoop roest :( : De dikke en de dunne


Goed ingevreten roest op de Golf GTI girling 38 remklauwen.

aanhouder wint.

Remklauwen voorzien van likje verf met bijbehorende adapterplaten en revisiesetje.

Remschijfjes achter Audi 80 met centreerringen om ze te kunnen monteren.

Toen een kennis die spuiter is kwam kijken naar mijn Manta en een prijs noemde :shock:
heb ik een hele winter niks meer aan mijn project gedaan. :???:
Had zelfs het idee om te stoppen en alles te verkopen. Prijzen gaan helemaal nergens meer over.Bodem schoonmaken, wat een :swear klus.
Met een plamuurmes en verfkrabber de zwarte smurrie zo goed als verwijderd.
Daarna met onderstaande “vrienden” de bodem verder te lijf gegaan.
Verder met project vooras:
Gestraalde remklauwen omega A 3.0 24V girling 57.

Voorzien van Motip 2 componenten remklauwen verf.

Remschijfje ook weer omega.

PU bussen.

Fusee kogels.

Vooras opbouwen.

Schijven en remklauwen monteren.

Bedankt voor jullie support. :thumbup
Heb net Arp Ultra Torque Montagevloeistof besteld.
Ga voor de “nieuwe methode als vermeld op de ARP site, bovenstaande vloeistof + loctiteVoederbiet, Hulkie en Manta-aero :wors :wors :wors
Iedereen bedankt voor jullie reacties tot nu toe. :thumbup
Zo ga ik zeker door om uit mijn verzameling van bijna 800 foto’s tot nu toe mijn project weer te geven.Hulkie:
Mijn Manta hing niet alleen aan de bumperbevestiging achter, maar was d.m.v. kokers met draadeinden erin verbonden met een speciaal gezette plaat die vastgemaakt was aan de punten waar de tank vastzit.Heb het draaispit uiteindelijk nog verbeterd met 2 kokers met een draadeind erin.
Hierdoor kon de auto via de krik in het draaispit en met een luchtsleutel tot de gewenste hoogte omhoog gedraaid.


Voorasje ontleden.

Het slopen van de vooras is niks maar hoe krijg je die “ouwe troep” weer netjes.
Dan lig je piekeren in je bed :hmmz en kom je tot de conclusie dat je een straalkast nodig hebt.
Deze Zeeuw is zunnig dus we maken hem zelf.

Kost wat moeite, een paar handschoenen een straalpistoot en een TL balkje maar dan heb je ook wat. :D

Op het forum zie ik foto’s van verstevigde voorassen dus kan ik natuurlijk niet achterblijven.
Beetje lassen en daarna in de epoxy en zwarte lak.

Hier een paar foto’s van punten die slecht waren, reservewielbak was helemaal OK.
Zie soms carrosserieën in projecten waarbij ik het waarschijnlijk wel opgegeven zou hebben.





Bodem bijna helemaal in de epoxy primer.

-
AuteurBerichten