Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bedankt weer voor jullie reacties :thumb
Nu de motor op zijn plek ligt kunnen we een down-pipe gaan fabriceren.
Aansluit flens gemaakt en in combinatie met twee lasbochten (76mm en 50 mm) en wat rvs plaatwerk wat gecreëerd.


Geprobeerd om met backing-gas de binnenzijde netjes te krijgen maar om een of andere reden was dit geen succes :(
Wees dus gerust, niet alles verloopt hier “perfect” zoals de foto’s misschien soms doen vermoeden :D
Gelukkig kun je met een luchttolletje wel wat oneffenheidjes wegpoetsen.


Vervolgens 2 flenzen op de buis vast gelast en daarna de buis doorgezaagd.
Hierdoor is de uitlaat straks wat makkelijker te monteren/ demonteren.

Met een flexibel stuk de down-pipe met de uitlaat verbonden.

En dan ziet het er dus zo uit.

En dan gemonteerd.



Misschien omdat Zeeuwen “zunnig” zijn (of omdat ik niet zo snel een pakking kon vinden) zelf een pakking gemaakt.

Na een beetje milieu onvriendelijk te zijn geweest ziet het er nu zo uit.


Gaan we weer verder om de motor en versnellingsbak netjes rechtop in de motorruimte te plaatsen.
Flens gefreesd en aan een stuk pijp gelast, deze dient als uitlijn “aandrijfas’ om het zaakje makkelijker te kunnen uitmeten.

Motorsteunen afgelast en weer opnieuw gemonteerd.

Wel weinig ruimte voor de olieretour slang van de turbo :hmmz

Na controle met de “uitlijn aandrijfas” een versnellingsbak steun gefabriceerd.
Aluminium busjes worden straks natuurlijk vervangen door rubbers :D

Uiteindelijk steunen weer gedemonteerd en laten poedercoaten.

Gaan we nu over op het motorische gedeelte.
Toen ik ongeveer 22 jaar geleden de astra 16 klepper in de rode manta uit de startpost legde zei iemand:
Armand, Manta en Astra dan word het een Armanstra.
Nu gaan we er ook weer (tijdelijk) een Armanstra van maken om alles pas te maken.
Later bouwen we de c20let in maar die staat nu nog in opslag.Motor standaard 7 graden schuin.



Maar de motor moet er rechtop in dus daar gaan we weer.
Kunststof stripje van 10 mm op vooras geplakt waar de carterpan op rust.
Met twee krikken de motor en versnellingsbak proberen in de juiste positie te krijgen.
Nu kunnen we dus motorsteunen gaan knutselen.



Turbo met spruitstuk opgehaald en op xe blok geschroefd om te kijken hoe het bij de motorsteun uitkomt.


word vervolgd :thumb
@City wrote:
Mooi werk allemaal :thumb
Volgens mij past je nieuwe bumper niet er staat B CC op en volgens mij is een cc iets breder achter.
Mvg Patrick
Hoi Patrick,
Volgens mij is er maar één irmscher bumper voor zowel ascona B, manta B en Manta B-CC
Irmscher bumper met nummer 26 01 149 is blijkbaar voor alle 3 de types.
Dat een cc iets anders is kan wel kloppen gezien de “allgemeine Betriebserslaubnis” hieronder afgebeeld :vertag .




Denk toch dat ik niet voor niets al die jaren zo zuinig op mijn bumpertje ben geweest.(regelmatig afgestoft king: haha)Gaan we nu over op de achterzijde.
Irmscher spoiler heeft wat scheuren in de lak. Beetje schuren dus.


En vervolgens monteren op de auto.


En vervolgens een nog gloednieuwe irmscher bumper king:

Incl. nieuwe plaat voor tussen de achterlichten.



Ook nog een origineel werkplaatshandboek gevonden. Prachtig hoe gedetailleerd alles beschreven werd toen.

@Ben_M wrote:
Meen ook dat die kappen van kunststof zijn en niet van polyester :hmmz
Als je ze weer recht heb zou ik een bus over de draadeinden zetten. Dan kun je de kappen ook niet meer krom trekken door de moeren iets te vast aan te draaien. Dit is in elk geval de manier hoe dat ik het ga doen :thumb
Helemaal correct Ben, kappen zijn inderdaad van kunststof :thumb
Busje over de draadeinden is een simpele en goede oplossing voor de toekomst :wors :wors@billathome wrote:
Ik zou zeggen, je bient handig met polyester dus opvullen die hap zodat die weer mooi vlak is probleem opgelost toch.
Andere optie misschien, warm maken??
of denk ik nu te makkelijk…… :hmmz
Met polyester denk je in ieder geval te moeilijk volgens mij.
Denk zelf aan een verstevigings-stripje aan de onderzijde te schroeven?
Op deze manier blijft het in de toekomst ook recht.
Laat dit nog even rusten, focus ligt momenteel op wat motorische zaken.@H-400 wrote:
Die Taifun’s had ik zo’n 25 jaar terug ook gekocht, ik herinner me dat ze voorgevormd waren (onderaan) waar die lijst
in paste. Ze hadden zelfs een éénvoudig “kliksysteem” om de kruislichten te verzetten als je zwaar beladen bent.
Die in m’n 400 zijn van Irmscher, en die heeft die lijst wel maar die is niet verbreed, ik denk dat de rand waar de verbreding
naar de spatborden omhoog loopt in de weg zit voor die lijst. Ik ken een poster van Opel motorsport waar je duidelijk
ziet dat zelfs die lui van Irmscher de lijst bijgeknipt hebben, deze:

Omdat het misschien wel twee jaar geleden is dat ik dat ik de bumper veranderd heb deze morgen op zoektocht gegaan op zolder naar de metalen lijst.
Was zelf nieuwsgierig naar hoe de problemen met pasvorm er precies uitzagen.
Metalen lijst is het minste probleem, dit is kwestie van de zaag erin en beetje vijlen.

Echter het volgende probleem is wat lastiger.
Omdat de kappen middels de twee draadeinden bevestigd worden via het metalen frame zijn de kappen aan de onderzijde in de loop van tijd vervormd.
Alleen aan de onderzijde omdat de boven en zijkanten “dragen” tegen de neus en voor spatbord.

Moet dus een manier bedenken om de onderzijde middels versteviging terug recht te krijgen.
Want zo komt het er natuurlijk niet op.

Ben:
Heb inderdaad ook het nodige polyesterwerk uitgevoerd, heb jammer genoeg niet van alles :kewlpics.
Zoals ik al eerder vermelde echt goede sets bestaan volgens mij niet.Herman & Louwe:
Denk dat we aardig op een lijn zitten wat betreft hoe een 400 er uit hoort te zien.
Zoals je kunt zien in mijn vorige post op de 1ste en 2de foto zie je de zwarte metalen lijst op de vloer liggen.
Op de manta in de startpost heb ik op aanraden van een vriend destijds een nieuw setje ronde lampen van het merk taifun gekocht. (als mijn geheugen me niet in de steek laat)
Dit set had een perfecte pasvorm en de metalen lijst sloot hierbij perfect aan, bij het Irmscher set past deze lijst echter voor geen meter.
Heb als eens gekeken of ik een oplossing had om zelf iets te creëren of aan te passen maar tot op heden schiet mijn creativiteit voor dit item te kort.Omdat ik het niet eens was met de spleet tussen grill/koplampen en voorbumper besloten dit toch maar te veranderen :D

Dus begonnen met de bumper in tweeën te zagen, vervolgens een stukje polyester gecreëerd en dit op een strookje van 3a4 cm breed gezaagd.
De delen met onder een hoek gezette beugeltjes vastgemaakt met schroefjes.


Daarna eerst de binnen zijde voorzien van een laagje polyester, vervolgens de buitenkant en weer netjes afgewerkt.


@louwe 16 klepper wrote:
Ben maar gewoon eerlijk
Maar persoonlijk vind ik die angel eyes n misser
In n verder superr project….Maar n.ieder moet natuurlijk gewoon doen wat die zelf.mooi vind
is ook geen kritiek maar n mening ;)Zelf heb ik destijds lang getwijfeld of ik er e30 lampen
Met n.zwart kruis in m.n 400 zou plaatsen
Heb r uiteindelijk voor gekozen t niet te doen…..Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze :thumb , maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Heb er zelf ook nog steeds twijfels over, maar als het op het eind me niet aanstaat gaan er gewoon een paar andere lampen in.
Een ding is zeker het blijft altijd een replica en word nooit een originele.Gaan we verder met de verlichting aan de voorkant. Omdat niet alle spiegels in de koplampen apk waardig waren besloten e.e.a. aan te passen.
Zo was het dus.

Een ombouw volgens het mantablog uitgevoerd.

en voila een set depo angel eyes van een bmw E30 gemonteerd.

En dan ziet het er zo uit op de auto.

Vervolgens pinkers van een capri mk3 aangeschaft.

Bevestigingsbeugeltje gemaakt.

d.m.v. kit bevestigd.

Bevestiging in de bumper gemaakt en vastgekit met ruitenkit.

en vervolgens weer gemonteerd.

en de voorzijde.

Vermoed dat er inderdaad wel zo’n overdreven scoop op heeft gezeten, zonde want een 400 kap heeft origineel al uitstraling genoeg.
Het idee van in plaats van de dekplaat te repareren gewoon een nieuwe op het poly frame te monteren is nooit bij me opgekomen. :thumb
Heb al vaak gehoord dat polyester wat scheurtjes gaat vertonen als het zich “gaat zetten” in de loop van de tijd.
Echter dat het zoveel leeft (uitzet/krimpt) is nieuw voor mij, zou wel deze scheurtjes kunnen verklaren natuurlijk. :hmmzEmiel-Manta: updaten & posten van foto’s dacht ik ook nooit te doen, maar moet zeggen dat het met zulke reacties wel leuk is :thumb
Na het 5×120 geknutsel wat eigenlijk later in het project hoorde gaan we weer terug in de tijd.
Wilde graag een polyester motorkap en de eerste ging aan mijn neus voorbij, toen er weer een op marktplaats voorkwam dacht ik die is voor mij.
Kap in spuitplamuur gekocht in een slecht verlichte hal bij de voordeur, volgende dag bij daglicht toch wat twijfels over de staat ervan.
Een begin gemaakt met schuren en daar werd ik niet echt vrolijk van. :hmmz
Erg veel plamuur bovenop de kap met zelfs vreemde scheuren erin, en dan komt deze metalen plaat boven water :swear


Blijft er dus dit over.


Na een slapeloze nacht het volgende bedacht: 3 lagen polyester op een originele motorkap.

Deze “plaat” vervolgens pas gemaakt voor het gat in de kap.

Vervolgens vastgekit met ruitenkit en met een lamellenschijf op de scheidingsnaad een “geultje” van 6-8 cm breed gecreëerd om te bewerken met polyester.

Neem aan dat de motorkap al eens een klapper heeft meegemaakt.
Het onder frame was gescheurd en met plamuur gerepareerd :shock: ditmaal ingeslepen en met polyester hersteld.
Waar mogelijk aan de onderzijde bij de ingelegde plaat nog wat extra polyester ter versteviging.

Ook de hoek van de motorkap was flink om zeep en was met twee lange M8 bouten en flink wat polyesterplamuur bewerkt.
Hiervoor een nieuw metalen houdertje gemaakt en het onder frame alsmede de hoek van de kap voor zien van nieuw polyester.

Als laatste nog een plaatje van de kap op de auto.

Vooraan dus over op 5 gaats naven dus moeten we het achter ook weer aanpassen.
Aan de al aangepaste Volvo steekassen naar 4×100 gaan we maar niet verder prutsen.
Dus weer een 740 achteras opgehaald op hetzelfde adres als de vorige as.
Ditmaal een 3.91 overbrenging, heb er nu alleen de steekassen van nodig om over te zetten.


Grote gat voorzien van schijfje en daarna vast gelast.

Vervolgens een mal gemaakt voor 5×120 voorzien van boorbussen, en deze gaten overgenomen

En dan heb je 2×4 tapeinden en ja dan kom je er voor 5 gaats dus 2 stuks te kort king:

billathome: Het forum is inderdaad om elkaar te helpen :thumb
Fearless: Past net met 17 inch bij mij, dacht dat Rik wel 16 inch velgen had die pasten.
Denk niet dat het met 15 inch mogelijk is, dus ronal’s zal je bij mij niet gaan zien.Krijg ik de vraag waarom de weegschaal in de garage staat.
Met als antwoord “voor Sonja Bakker, hij word te zwaar” :shock:
Maar “onafgeveerd” toegevoegd gewicht krijg je er echter niet meer af :jerry :jerry
Lichtere remklauwen compenseren wel iets, hierbij wat foto’s ter info.Originele geventileerde schijven.

Omega 3.0 24V schijven.

Golf R32 schijven.

Remklauwen omega 3.0 24V.

Remklauwen Peugeot 607.

Omdat we nu toch over remmen bezig zijn en dit een stuk verder in mijn project ter sprake zou komen behandelen we het nu maar.
Ondanks dat ik helemaal gelukkig was met verandering van de omega remmen naar de Mercedes/ brembo 607 configuratie, was ik het er nog steeds niet helemaal me eens dat het een 400 replica met 4 gaats naven was.
In een zoektocht naar 5×120 naven kwam in de UK bij TJM uit, hij laat naven maken uit aluminium.
Echter moet hij een aantal gegadigden hebben voordat de productie aanvangt en ik was de eerste in de wachtrij.
Bij deze naven zouden de remschijven van de Mercedes weer passen. Tijdens het wachten op meerdere deelnemers zag ik de advertentie van de irmscher 5 gaats naven van Rik.
Bij deze naven is het voordeel dat de spoorbreedte toeneemt wat gunstig is voor een brede 400. Maar het nadeel is dat ik nu zelf op remmen survival moet.
Zoals eerder vermeld dus het setje van Rik overgenomen.

Eerste conclusie na wat meten is dat de wielen per zijde 17mm naar buiten komen, das mooi dus :D
Omdat ik een oude remschijf meegeleverd kreeg de irmscher naaf met remschijf gemonteerd samen met 607 remklauw. Schijf zat zo goed als in het midden van de klauw. :thumb
De hoogte van de “hoed” van de remschijf opgemeten: 34.5mm

Dus moeten we op zoek naar een remschijf met een dikte van 32mm en een max diameter van 334 en een hoogte van ongeveer 34,5 mm.
Na een poosje zoeken kom ik uit op een schijf van een VW golf R32, diameter 334mm/ dikte 32mm / hoogte 35.
Perfect dus ware het niet dat de prijs wel een stuk duurder is dan de Mercedes schijven :swear

Met een ring van 1,5 mm dikte kan ik de remklauw net dat beetje opschuiven zodat hij perfect gecentreerd zit ten opzichte van de schijf.

Omdat dat ik de Brock B1 schitterend vond staan een set in 5×120 aangeschaft.


En dan past het weer net, denk ongeveer 2 a 3mm speling.

Billathome: Had de bevestiging van de alfa 166 klauwen nog niet eerder gezien. Lijkt of de bevestigingsogen van de fusees en alfa remklemklauwen gunstiger “langs elkaar” passen waardoor je kleinere diameter remschijven kan gebruiken dan met de 607 klauwen.
Rik: Weet uit jouw topic inderdaad dat de verbindingsleiding tussen de klauwhelften naar de andere kant van de klauw gemonteerd worden en uitgewisseld worden met de ontluchtingsnippels. Vooras en remleidingen e.d. worden pas nadat de carrosserie gespoten is gemonteerd en aangepast en zover zijn we na 7 jaar en 3 maanden nog altijd niet.
Jacobnoorlander: Ben benieuwd of je een “nieuwe” remcreatie kan realiseren met de 406 remklauwen. succes :thumb
Goed bezig. :thumb Zie dingen waar ik ook tegenaanloop.
Smeltende koppelingskabel vreesde ik ook al voor. Gaan we dus ook zo aanpassen.Spoiler staat er trouwens keurig op. :thumb
Na het zien van een remmen upgrade in een voor jullie wellicht bekend Ascona topic besloten dit na te apen.
Remschijven Mercedes aangepast naar 4×100:

Brembo’s van een Peugeot 607 binnenin aangepast voor 334 mm remschijven:

Adaptorplaten nagemaakt zoals beschreven door Rik (waarvoor dank natuurlijk :thumb ):

Gemonteerd ziet het er dan zo uit:

Pierrekrik en voederbiet bedankt voor jullie reacties :thumb :thumb
Had nooit de intentie om de foto’s hier te delen, maar heb er nu ook wel plezier in.Gaan we weer verder met de stabilisatorstangeindjes :D
Steuntjes in de epoxy en de body schutz bijgewerkt.

Beugeltjes gestraald en gespoten plus nieuwe rubbers.


Weer een aantal uren achter de computer versleten om de juiste stabilisatorstangeindjes te vinden.
Gevonden wat ik zocht met de juiste lengte en bevestiging, geschikt voor diverse types Toyota en nu ook Opel Manta dus.

Adapter gemaakt welke bevestigd kan worden in de boutgaten van de remschoenen t.b.v. de handrem.

Gemonteerd ziet het er dus zo uit.


De verstelbare panhardstang nu ook gemonteerd.

Stabilisatorstang aan de achterzijde.
Bedoeling was de originele te gebruiken van de Opel Rekord die op de bovenste draagarmen gemonteerd word.

Zag er geen kans om deze gemonteerd te krijgen.
Omdat je beter iets goeds kunt stelen dan zelf iets slechts te verzinnen de stabilisatorstang van Rik zijn saabscona enigszins nageaapt :wors
Zoals Rik in zijn topic schrijft zou de stang bij een 740 achteras meer naar achteren kunnen om dat deze as breder is dan de 240 as.
Dus ford Mondeo stabilisatorstang gekocht met bijbehorende originele bevestiging.
Gaan we dus weer passen en meten.

Klopt als een bus, stang past er dus mooi tussen. Kunnen we dus bevestigingssteunen gaan fabriceren :hmmz



En zo komt het dan dus op de auto.




Vastlassen en de stang in de originele modeo beugels.



Zie ik op marktplaats een advertentie van irmscher koplampen voorbijkomen van een bekend persoon.
Ik wist direct dat dit de koplampen waren van mijn beste maat die 23 jaar geleden het leven liet door een dodelijk ongeval met zijn manta.
Deze lampen zouden koste wat kost op mijn manta komen.


Ook een nieuw 400 uitbouwset opgehaald in België met eigenlijk maar een doel: sneller klaar!!


Mijn ervaring met de twee sets is dat er volgens mij geen echt goede sets bestaan.
Schermen zijn prachtig alleen de montage stukken zitten er beroerd aan. :swear
Dus wat doe je dan :hmmz hopla de zaag er in.

En dan komt het draaispit ook weer goed uit. Auto onderste boven, alles monteren en polyesteren maar.


Gelijk maar een nieuwe manier uitgevonden om de achterspatborden weer te monteren.



Fearless: zo’n kantelbok is ook handig om b.v aan de uitlaat te werken dus heb hem er maar weer terug ingehangen.
Zoals gezegd de uitlaat:
Als je dan toch van nul af aan moet beginnen en voor een turbo weinig tegendruk gewenst is doen we maar 76 mm van voor tot achter.
Alles (2dempers, div. bochten en wat pijp) nieuw besteld van het merk op de foto.

Standaard 76 mm buis speciaal voor over de achteras gaat niet passen. :hmmz Dus word het improviseren.
Om stukken bocht van een bepaalde hoek te creëren een verstelbaar hulpstukje gemaakt.

Juiste hoek instellen en met hoogteschuifmaat streepje rondom trekken.
Doorslijpen langs het streepje en vlakslijpen op de schuurband.

Na wat passen, meten en lassen komen we tot dit resultaat.




Steuntje gemaakt voor het tussenlager t.b.v. de aandrijfas.
Deze gaat tevens dienst voor een extra ophangpunt voor de uitlaat, om de turbo te ontlasten i.v.m. het gewicht van de uitlaat.

Dan moet het op deze plaats gelast worden.

Bodem in de body schutz.


Kon niet wachten om hem even uit het spit te halen, was natuurlijk benieuwd hoe hij op zijn wielen zou staan. :shock: :D
Stuurt wel een beetje nerveus met deze kleine diameter slicks aan de voorzijde.

-
AuteurBerichten