Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ziet er leuk uit. Leuk initiatief en moet zeker een jaarlijkse meeting worden!
De auto mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Dus als je garagedeur openstaat en hij is zichtbaar heb je een probleem. Alleen als ze langskomen natuurlijk.
Kijk hier eens:
http://www.classic-carpets.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=11&lang=nl” onclick=”window.open(this.href);return false;
€ 99,-
Zou het niet zo kunnen zijn, dat als je een onderdeelnummer hebt, je het gewoon bij VOD kunt bestellen? Met Vauxhall en Chevrolet lukt dat ook.
27 juni 2013 om 07:05 In reactie op: ook weer aan de manta[de eerste nieuwe spulletjes zijn er] #18145010@ Ghanz: Ik reageer hier op de opmerking van Popke
24 juni 2013 om 09:10 In reactie op: ook weer aan de manta[de eerste nieuwe spulletjes zijn er] #18145003Diesel en LPG auto`s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 40 jaar zijn wegenbelasting vrij.
Deze oproep is van 14 december 2012… Zou toch wel geregeld zijn intussen?
Als je geflitst wordt ben je de pineut. Je betaalt dan het normale jaartarief. De auto mag in de periode december t/m februari niet op de weg staan. Dus als je voor die periode geen stalling of garage hebt, gaat het hele feest sowieso niet door. Hij mag zelfs vanaf de openbare weg niet zichtbaar zijn. Dus op je oprit parkeren voor 3 maanden zit er niet in.
Kan ook zijn dat de magneet schakelaar geen stroom krijgt
Het kan nog steeds. Er rijden er hier 2 rond. Fiat Cinquecento en een Suzuki Jimny. Allebei omgekeurd door de RDW.
En dat wist je natuurlijk zelf ook wel…. ;)
Bij ARTAparts uit voorraad leverbaar en de volgende dag in huis!
Maar ook de auto`s waar mensen lang mee doorrijden, zodat ze in de toekomst wb vrij kunnen rijden. Deze auto`s zijn nu niet interessant meer. Dus ook de Astra`s en Calibra`s uit 1990 bijvoorbeeld, zijn nu niet interessant meer. Dus het gaat verder dan alleen de oldtimers van vandaag.
Ja, je verhaal klopt aardig denk ik. De autohandel op dit moment is slecht. Maar ik hoor wel veel van handelaren dat auto`s rond de € 3000,- goed te verkopen zijn. Als je huidige auto wordt afgekeurd en weg moet, dan kan je voor rond de € 3000,- weer een behoorlijke auto terug kopen.
Wat denk je als de oldtimerbranche naar de kloten is, wat missen ze dan aan BTW en inkomstenbelasting. En gaan al die faillisementen kosten….Een Kadett B, Ascona A, Manta A of Rekord D op LPG zal nu wel fors in waarde stijgen… :jerry :jerry :jerry
Staatssecretarissen maken ook we eens foutje…..
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 24 april 2013Betreft Alternatieven afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen van 17
april jl. is onder meer gesproken over mijn brief van 15 april jl. over afschaffing van de vrijstelling
motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers.1 Tijdens dat overleg heb ik toegezegd een ultieme poging
te doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van
rijdend cultureel erfgoed te ontzien. Ik zou daarover de Kamer uiterlijk vandaag informeren zodat de
oldtimerbranche zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt over de fiscale behandeling van de oldtimer met
ingang van 1 januari 2014.
De afgelopen week is intensief overleg gevoerd met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te
weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Het verheugt mij u te kunnen melden dat
we uiteindelijk tot een breed gedragen alternatief zijn gekomen dat door de vertegenwoordigers van de
oldtimerbranche wordt gesteund en dat naar mijn oordeel past binnen het verzoek en de kaders die uw
Kamer heeft aangegeven. Dit alternatief ziet er als volgt uit.Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het
betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is
de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling. Dat
betekent dat voor personenauto’s en bestelauto’s rijdend op diesel of met een ingebouwde LPGinstallatie
en die jonger zijn dan 40 jaar het volle MRB-tarief verschuldigd is.Indien auto’s met
ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de
overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden.
Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in mijn brief van 15 april jl., de liefhebber
te ontzien terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders)
gerichter raakt. Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven
de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het
maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar.
Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt
voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Met veel
oldtimers wordt overigens in de winter niet gereden omdat dit slecht is voor de auto. Als het kwarttarief
van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Het
overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is). Men kan overigens naast
het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te schorsen.
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Hoewel als gevolg van de voorgestelde overgangsregeling de budgettaire derving van deze variant
tijdelijk hoger is dan ik in eerste instantie voor ogen had, heeft dit alternatief als voordeel dat het
overgrote deel van de oldtimers die per 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn en die niet
dagelijks gebruik van de weg maken, worden ontzien door middel van de invoering van het afgetopte
kwarttarief in de MRB. De structurele kosten van de voorgestelde maatregelen bedragen € 16 miljoen
(optie 4 van de eerdergenoemde brief van 15 april jl.). Dit structurele niveau wordt bereikt in 2028.
Incidenteel bedragen de extra kosten als gevolg van de overgangsmaatregelen € 17 miljoen in 2014, in
14 jaar aflopend naar nihil in 2028.
Ik ben voornemens dit alternatief uit te werken in het Belastingplan 2014. De Belastingdienst zal
tegelijkertijd de implementatie voorbereiden zodat deze regeling met ingang van 1 januari 2014 van
toepassing kan worden.Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën
mr. drs. F.H.H. WeekersJe slaat de spijker op zijn kop. Daar gaat het dus om. De wat oudere auto wordt niet meer als hobby in stand gehouden. Hij gaat gewoon de pers in en je koopt een andere. Daarom zullen oudere auto`s veel eerder uit het straatbeeld verdwijnen. En er wordt geen geld meer uitgegeven aan onderdelen voor deze categorie auto`s. Ik merk het nu al in mijn omzetcijfers. Ik koop ook geen originele Opel onderdelen meer in.
@ ron: 1/4 van het jaar tarief. Dat staat er ook duidelijk:
Auto’s rijdend op benzine, datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987, betalen ¼ van de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal). Deze auto`s mogen in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik maken.
De achtergrond is duidelijk.
1. Ze willen niet dat een auto jonger dan 40 jaar het hele jaar door belastingvrij gebruikt wordt.
2. LPG en geen wegenbelasting levert de schatkist niets op. Dus dat willen ze ook niet.
3. Diesels zijn te slecht voor het milieu. Dus dat willen ze ook niet.
4. 1 kwartaal wegenbelasing doen ze om ons te ontmoedigen, maar voor de fantieke oldtimer fan is het te doen.
Een typische Poldermodel-overeenkomst. Iedereen een beetje tevreden en een paar de lul. Bijvoorbeeld de 300D rijders en die er in handelen natuurlijk. Want de volle mep MRB betalen en 1 op 9 rijden doet natuurlijk niemand vrijwillig. En ook de 190D wordt dadelijk “gratis af te halen”.
Ook zijn er zeeeeeeer weinig die in een daily rijden ouder dan 40 jaar. En al helemaal geen diesel van 40 jaar en ouder, want dan kan je beter gaan lopen.Ook bij BNR kunnen ze niet lezen. Het stukje wat ik hier gepost heb zijn citaten uit de brief van de staatssecretaris aan de Kamer.
Er zijn dus 3 catogorien of maatregelen:
1. Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle auto`s van 40 jaar en ouder.
2. Auto’s rijdend op benzine, datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987, betalen ¼ van de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal). Deze auto`s mogen in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik maken.
3. Dieselauto’s en auto’s met LPG-installatie die jonger zijn dan 40 jaar betalen het volledige MRB-tarief.
Nee dus. Een auto ouder dan 40 jaar mag het hele jaar door op de weg.
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle auto`s van 40 jaar en ouder.
Lijkt me toch duidelijk….
Nog een keer voor de duidelijkheid:
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle auto`s van 40 jaar en ouder.
Auto’s rijdend op benzine, datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987, betalen ¼ van de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal). Deze auto`s mogen in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik maken.
Dieselauto’s en auto’s met LPG-installatie die jonger zijn dan 40 jaar betalen het volledige MRB-tarief.
Met een Nederlands 1 dags kenteken mag je niet in Duitsland rijden. Als je de auto bij een bedrijf koopt kan deze een exportkenteken afgeven. De auto moet dan wel Tüv gekeurd zijn. Daar komt bij dat je een kar met een Senator erop alleen met een bus oid mag trekken.
-
AuteurBerichten