Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
origineel gepost door Jeroenini
Dat is een bekende reparatie. Die heb ik ook laten doen dit jaar.
Scheelt een boel vermogen en herrie!financieel vermogen, geen motorvermogen :D
origineel gepost door Oedo
Hé Andrew2,Dat is wel heel sterk! Daar zit ik ook tegenaan want dit flexibele deel is bij mij zo lek als een mandje. In Zwitserland deze zomer op een zandpad aan de grond gezeten en misse boel. Welk stuk heb je waar besteld (diameters en zo)? En waar heb je die prachtig blauwe ‘lassen’ mee gemaakt?
Ben zeer benieuwd, Oedo
Op onderstaande link kun je een wat uitgebreider verhaal erover lezen, let wel dit was voor een Z22XE motor, ik weet niet welke motor jij hebt. En het lassen heb ik met een normaal CO2 apparaat gedaan.
http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=46&t=759&start=10
Andrew
afgelopen weekeinde het flexibele deel in de katalysatorpijp vervangen door een universeel flex-deel.
Andrew

Zou de knipperlichthandle kunnen zijn, als die wat versleten is kan het knipperrelais in de zekeringkast gaan zoemen.
Andrew
De auto oogt op de foto’s zeer netjes, ik zie zo 1-2-3 geen parkeerdeuken, interieur is ook netjes (zelfde bekleding als mijn wagen :D en die stof is zeer degelijk, zal wel een Sport uitvoering zijn). Ik mis echter de stoelverwarming. Controleer ook het MID (dat display rechts naast de klokken) op helderheid en dode pixels. De km-stand voor een wagen van 10 jaar (men zegt NAP-gecontroleerd) is inderdaad niet veel.
De prijs, tja ik zie dat de advertentie er al zo’n 2 maanden opstaat. Blijkbaar lopen de kopers de deur niet plat. Ik persoonlijk zou eens beginnen met een bod van € 4.000,– of zo. Je hebt tenslotte garantie tot de voordeur. Kijk ook eens bij autosites (autotrader en zo) asl prijsvergelijking.
Andrew
Het is een modeljaar 2001 wagen (Z2.2XE en geen Y2.2XE) en die motor is zondermeer goed, mits goed onderhouden. Met name de distributierem + rollen/spanner moeten elke 60.000 km vervangen worden, daar zou ik wel kien op zijn. Verder kan de nokkenassensor het wel eens begeven. Af en toe komt een gescheurd uitlaatspruitstuk voor. Verder ken ik geen echte manco’s van deze motor.
De automaatbak heb ik geen ervaring mee, ik roer zelf in de bak rond
Ik vermoed dat het bij een X20XEV hetzelfde is als bij een Z22XE welke ik heb. Daar moet je toch echt de distributiekap weghalen om bij de nokkenassensor te komen. En om die kap weg te kunnen halen, moet je ook de multiriem en de krukaspoelie van de multiriem weghalen (4 x torx boutje aan de voorzijde van die poelie), doe je dat niet dan breekt inderdaad het bevestigingsoog van de D-kap onder de dynamo af. De multiriem kun je met een steeksleutel op de spanner ontspannen voor de- en montage.
Andrew
Ik kan maar drie “afvoermanieren” verzinnen:
– ergens lekkage en als het zo snel verdwijnt dan moet dat ergens onder de wagen zichtbaar worden. Of als het de kachelradiateur is onder de vloerbedekking.
– via een lekke koppakking via de uitlaat ins Blauen hinein.
– via een of ander lek richting de motorolie en dat moet je dan aan het oliepeil kunnen zien.Andrew
Die zit direct op het waterreservoir, en dat zit dan weer min of meer in je voorbumper. Volg de vulbuis vooraan maar omlaag.
Andrew
Controleer maar eens de accupolen en aansluitklemmen van de kabels, daar zit een overgangsweerstand. Ik heb dat probleem ook ooit gehad. Ik denk dat je met “overstarten” bedoeld met behulp van startkabels. Dan kun je met een voltmeter en de massadraad van de meter op een goed punt van de carrosserie (dus niet de accu!!!) precies kijken waar je wel en niet pakweg 14 Volt meet, zoals op de plus van de dynamo, het startrelais van de startmotor, en natuurlijk de accu midden op de pool maar ook de draad net voor de accuklem van de kabel.
Ik heb toen de plusklem van de kabel moeten schoonmaken en vastsolderen en het probleem was weg.
Andrew
origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
Ik heb destijds met een zaagblad vanbinnen af de ring doorgezaagd aan twee kanten en dan komt de ring los.Klopt, ik heb afgelopen jaar de oude bussen inderdaad ook met een zaagblad binnenlangs voorzichtig doorgezaagd en daarna met een klein beiteltje opengetikt, waarna ze er redelijk eenvoudig uitkwamen.
De draagarmen zitten aan de voorkant van boven naar onder vast.(Let wel op dat de moer boven zit en deze niet in de koker schuift want dan ben je hem kwijt).
Achter van voor naar achter.
En dan aan de fuseekogel daar moet de hele bout eruit anders komt de fusee niet los.
Gr Jack
De rest gooi je een beetje door mekaar: de bout van de voorste bus ligt horizontaal en deze bout moet je van achteren naar voren door de bus steken, de achterste bus staat vertikaal en de bout moet van boven naar beneden door de bus heen (dus NIET de moer boven). Zo zit het af fabriek bij mijn Omega en dat lijkt me ook de logische manier. Dat van de fuseebout klopt wel. En vervolgens is een fuseekogeldrukker (een andere naam weet ik er niet voor) wel erg handig, want de boel kan behoorlijk vast zitten.
Andrew
origineel gepost door roserije
ga proberen of ik zo de rubber der in krijgYeh sure, nou dat gaat echt niet lukken hoor, dat is geen rubber wat je ertussen kunt frommelen of zo, maar een metalen bus die in de draagarm geperst moet worden. In die buitenste metalen bus zit een gevulcaniseerd rubberen binnendeel met nog een metalen binnenbus waarin de bevestigingsbout zit. En de moer van de voorste bus (die met de platliggende bout dus) moet onder belasting (dus voorwiel niet opgekrikt plus 2 personen op de voorstoelen) worden vastgezet, anders is het rubber binnen de korste keren naar z’n grootje.
hij is trouwens niet gelast en draaid mee
In tegenstelling tot wat Arjontje zegt, dat zit ook niet gelast, het zijn twee dikke bouten en moeren (dopmaat 21). Bovenin het subframe zit ook een gat waarin je een dop kunt laten zakken om de boutkop tegen te houden. De bout gaat dus van boven naar beneden door de draagarmbus en de moer komt er van onderen op (zo kan de bout er niet uitvallen, moet je maar denken).
hmmmmmmmm niet gelukt
zie je wel. Ik zou er maar mee naar een garage gaan. Als je de draagarmen er al uitkrijgt, dan moet de oude bus eruit en de nieuwe erin geperst worden. Zonder een pers is dat feitelijk niet te doen.
Andrew
origineel gepost door gierka
hoe krijg je de draadeindes eruit gedraaid?????Je schrijft dat je de schroefdraad nog ziet zitten maar er geen bout meer op kunt draaien. Nou is het sowieso lastig om een bout op schroefdraad te draaien :P je zult wel een moer bedoelen. Als het spruitstuk weggenomen is, denk ik dat er dus nog een stukje tapeind uit de kop steekt. Misschien kun je er nog net 2 dunne moeren opzetten en die tegen elkaar vastdraaien, met een beetje mazzel komt het hele tapeind eruit als je beide moeren met een dop pakt. En anders voorzichtig een griptang erop zetten als daar plek voor is. Tja, de laatste optie is uitboren, maar of dat met een ingebouwde kop gaat lukken ???
Andrew
Er is toch ook een procedure om de sleutel weer te synchroniseren met de auto, ik meen contact aanzetten en het knopje op de sleutel enige tijd ingedrukt houden.
Ik had pas ook een wat weigerachtige afstandsbediening, wat niet aan de batterij lag, sleutel opengemaakt en het inwendige ruimschoots met contactspray gespoten en voorzichtig schoongeblazen met perslucht (pas wel op dat je de startblokkeerchip niet eruit blaast). Het werkte daarna 10 x beter, soms moet ik nog wel eens 2 x drukken voor de auto reageert.
Andrew
origineel gepost door Jerremy
Maar wat voor motor dan ? Je avatar doet geloven een A-Omega nl.Ja, die gedachte bij de avatar had ik ook meteen. Hebben we het over de Omega-A, dan vallen alle CIH-motoren af (2,4 2,6 en 3,0 de uitlaat rechts) en blijven de OHC-blokken over (1,8 en 2,0) (de diesel eventjes niet meegerekend) Bij de OHC’s kan het toch niet echt een probleem zijn om het spruitstuk te demonteren, ruimte genoeg.
Bij de Omega-B’s zitten er meer uitlaatspruitstukken links, de V6-en schijnen inderdaad nogal lastig te zijn, heb ik al vele malen gelezen.
Maar ja, bij KwikFit moet je eigenlijk maar op voorhand geen “moeilijke” vragen stellen :puke
Andrew
26 juli 2010 om 12:34 In reactie op: Hoe hebben jullie je portable navigatie bevestigd in de Omeg #17704015Ik heb de houder met de zuignap op het indstrumentenpaneel tussen MID en benzinemeter geplaatst, alles blijft vanachter het stuur goed afleesbaar. Bij de zekeringkast heb ik een 12 V aansluitpunt gemaakt en de spanningskabel langs het middenconsole omhoog geleid. Ik heb een losse TMC-module (formaat klein luciferdoosje) die zit met klitteband aan het dashboard. Navigatie in de houder klikken en de 2 klaar hangende draden erin steken.
Andrew

origineel gepost door center
Vandaag lekker druk geweest met schoonmaken vd auto, heb net een a omega gekocht en toen ik hem net thuis had staan was het echt een uitgeleefd hok. Heb de orginele stoffen vieze bekleding eruit gehaald en vervangen voor een lederen setje. Het hele tapijt gereinigd, leder ingevet en het dashboard ingespoten. De omi ziet er weer keurig verzorgd uit en ruikt weer heerlijk.Vandaag ook de leren hoesjes van de pook en handrem vervangen omdat die echt helemaal versleten en kapot waren. Het electrisch circuit was ook een puinhoop, spiegels en ramen achter defect, make up lampjes kapot en boardcomputer werkte niet helemaal 100 punten wegens slecht contact. Alles nagelopen en gerepareerd en gelukkig werkt alles weer. Ook xenon gemonteerd wegens nachtblindheid bij mezelf
Morgen weer druk bezig met nog wat kleine dingen zoals windschermen monteren en ramen schoonmaken.
Zo zie je maar weer met een beetje aandacht heb ik weer een omi gered van de ondergang. De auto zag er niet uit maar nu weer auto waar je weer helemaal vrolijk van wordt.
Dit was het voor vandaag
groetjes Frank
:o:o en dat allemaal in 1 dag :o:o
Afgelopen week heb ik de achterremmen een “beurtje” gegeven. Via de VOD de diverse onderdelen besteld: schijven, blokken, handremschoenen inclusief montageset voor de handremschoenen.
Het losmaken van de ankerplaten heeft wel wat conversatie met HEM van boven :argue opgeleverd, die zaten ehhh….. nogal vast.
Overigens was het wel nodig om de stiften te vervangen waarmee de schoentjes vastzitten, die waren behoorlijk dun weggeroest. De zichtbare delen van de nieuwe schijven had ik vooraf netjes zwart gespoten (waarschijlijk niet origineel maar wel zo mooi :thumbup)
Zie hier een kleine impressie compilatie :DAndrew

origineel gepost door Botho
Ik wilde toch weer een powerfilter hebben maar geen open aangezien die dan de warme lucht aan zou trekken. Inlegfilters ben ik niet kapot van dus heb ik een gesloten cold air setje gemonteerd met een slang in de bumper. Lekkere verse lucht zonder warmte. Voordat ik er commentaar op krijg… nee dat is geen verse sludge. Was nog van voor de kopvlak en pakking verversing. Heb het inmiddels wel schoongemaakt.Merk je er iets van tijdens het rijden dat de motor meer lucht krijgt?
Andrew
Met een beetje pech staat de B1 van TonSR erbij, die was recent ook naarstig op zoek naar een nieuwe eigenaar voor die Omega, maar dat wilde niet zo lukken. Ton gaf al aan dat de wagen anders naar de sloop zou gaan.
Andrew
Gisteravond heb ik de knipperlichtschakelaar door een nieuw exemplaar vervangen, de oude veroorzaakte constant een zoemend relais in de zekeringkast. Dan weet je pas weer hoe strak zo’n schakelaar eigenlijk hoort aan te voelen.
Vanavond heb ik de middencover van het stuurwiel vervangen. Daarin was recent door ouderdom/slijtage een scheur ontstaan vlak boven de linker claxonknop, zie foto. Vraag me niet hoe dat kan, toeteren doe ik misschien 5 x per jaar. Speciale dank gaat uit naar yoyo (Aart) :thumbup die vanwege zijn Vauxhall-ombouwproject nog precies zo’n cover had liggen.
Overigens is het wel even slikken als je recht in die plofzak staart. Dat opgevouwen witte lakentje hoop ik nooit te zien te krijgen :agent
Andrew

origineel gepost door Sjors-V6
……. maar gelukkig naar een echte Opel liefhebber gegaan !Zo, dus je Pa is weer Omega gaan rijden :D
Het loont de moeite om eerst even de foutcodes bij de VOD te laten uitlezen + resetten en na een rondje rijden nogmaals uit te lezen (dan heb je alleen de actuele problemen). Dat kan de onnodige aanschaf van een onderdeel voorkomen.
Andrew
origineel gepost door MVB
Ik heb ook wel een interessante site gevonden met diverse soorten remblokken en -schijven http://www.autopartsonline.nl
Iemand ervaring met het merk Brakemax?Ik heb de site eens bekeken en kom tot de conclusie dat je goed moet opletten wat je daar bestelt. Zo geven ze bijvoorbeeld voor bijna alle Omega motortypes op dat er geventileerde achterschijven inzitten. Nou dacht ik dat dit was voorbehouden aan de Y32SE, de Z22XE heeft ze in elk geval niet en volgens hun wel!
Andrew
JJJAAACCCKKK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:hmmz ik heb hem geroepen, maar hij hoort het niet. Tja, Limboland is wel wat erg ver, he :D
-
AuteurBerichten