Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
En de werking van de recirculatieklep checken als je het dashboardkastje d’r uit heb liggen. ( ding zit er pal achter )
Erg vaak het motortje vast. no big deal verder..
Repareren is hele klep demonteren, motortje vervangen of reinigen.
De beun methode is kijken wanneer de klep dicht is en het stroomstekkertje los trekken.
Je pakt dan altijd lucht van buiten en dat scheelt enorm met aangeslagen ruiten.
Nadeel is volgens mij dat ‘ie ook ’s nachts lucht van buiten blijft pakken als ‘ie stil staat. dus bij dat echt vochtige weer dat je ramen aangeslagen zijn als je s morgens wegrijdt; maar zijn snel zuiver.huh ? de VW rijder lopen zieken ?? Neee dat doen wij toch niet ?? Zeker niet met een 2 liter astra … :D
Marijn, zorg er voor dat je een setje verse bougiekabels hebt, evt een spaghettispruitstukje ( zou dat schelen ? )
Verder zorgen dat je inlaattraject schoon is ( gasklep en inlaatspruitstuk ) en een keer je injectors laten cleanen.
EGR daarvan heb ik de vacuum bediening afgedopt, die ziekt ook niet meer.
Ik vind dat na de schoonmaakactie de motor al vanaf het midden toeren gebied beter begint te trekken.
Ja en zuinig ? .. 1 op 10 , automaat stationwagon, altijd korte stukjes, moeders de vrouw altijd GAS d’r op .. ;)
Went vanzelf hoor ..;)@vrolijk wrote:
ik bedenkt me net nog wat, aan de kop zit de bobine vast met een beugel. tussen de beugel en de kop zit een pakking, deze kon ik nergens los kopen dus die heb ik zelf gemaakt. maar niet helemaal precies zoals het hoort.
Kan het hier mischien aan liggen, weet namelijk niet wat hier doorheen stroomt.
Hierdoor loopt enerzijds koelwater richting je kachel, anderzijds het EGR kanaal, van uitlaat naar inlaat.
Dus ja de inlaat kan ook hier valse lucht pakken ( al lijkt het vanaf de andere kant te komen .. )
anyway.. de pakking is gewoon bij de dealer te halen, kost je een paar euro. Tis gemaakt van dat ‘uitlatenpakking’ spul…Gewoon een krimpkousje is goed genoeg hoor, ik had het zelfde euvel en dat gaat nu ook al een paar jaartjes goed.
Het helpt als je de boel netjes afwerkt met krimpkous, en dan het bundeltje als geheel eventjes intape-d, dan schuren de draadjes niet meer tegen mekaar..de rail achter de airbag boven het dashboardkastje dien in ieder geval om een ‘checkcontrol’ op te monteren. ( lampen controle module).. Dat je ’t maar weet.
Van mijn 20 Di 16 v ( x20DTL, dus de lagedruk turbo met 82 pony’s ) is nu bij de 370.000 km de koppakking aan het lekgeraken maar doet het verders uitstekend.
Altijd wel wat olieverbruik ( bekend euvel, door te grof hohnen in de fabriek naar het schijnt ), typisch een litertje of 1.5 in de 10.000 km
Als je veel rijdt moet je ‘m regelmatig ff vullen.
De brandstofpompen zijn een bekend euvel, dus zie te achterhalen of ‘ie al eens gereviseerd is. Normaal zijn ze bij 1.5 ton stuk.
Verder blijkt de thermostaat vh koelwater elke ton stuk te gaan. Wordt ie niet meer warm.. erg vervelend in de winter .. . ;)
In de 1e en 2e versnelling trek je langer door als gemiddelde benzine autootjes, je kunt goed meekomen.Voor sportievere rijders die kunnen beter uitkijken naar de 20 DTI 16v ( X20DTH of Y20DTH ? ), die heeft 100 paardjes.
Verder onlangs de map-sensor stuk gegaan, voor de rest ( ik heb ‘m al vanaf de 2 ton ) nooit geen motorische ellende gehad.
Goeie synthetische olie d’r in gooien. D’r gaat 5 tot 5.5 liter in dus dat kost eventjes wat .. :)
Brandstoffiltertje regelmatig vervangen is ook geen schande..Check voor roestschade aan het subframe ter hoogte van de bevestigingen van de draagarmen.
Als ‘ie daar geroest is doet de opel dealer het subframe vervangen ( fabrieks terugroepactie )
Geroeste carosserie zie je alleen op astra-g tjes die echt verwaarloosd zijn of een zwaar leven achter de rug hebben..Verder bekend verhaal, als ie goed onderhouden is heb jij weinig ellende..
suc6 met zoeken.
Tjeerd…. vaak is het een probleem met één van de abs sensoren, dingen zijn geïntegreerd in het wiellager.
Sensor stuk = wiellager vervangen.
Systeem laten uitlezen; kan tegenwoordig zowat elke garage; en je weet hoe en waaraf.
grt. Arian.17 november 2011 om 13:58 In reactie op: uitlaat spruitstuk en c.v afstand bediening astra g vraag #17943668Hee.. Dat met je afstandsbediening lijkt er erg op dat je batterijhouder los is geraakt. Heb ik al meegemaakt bij 100% van alle 4 de sleutels van mijn g’s gehad.. :(
Enige oplossing is terug vastsolderen.. Hoop dat je d’r wat mee ken..
grt.En bij een astra G bijna zeker de recirculatieklep, waarvan het motortje blijft hangen…
Dashboardkastje d’r uit, dan zie je ‘m zitten. De klep daar zit een hevel en een stangetje aan, wordt door een motortje aangestuurd.
Als ‘ie open staat kun je de ventilatormotor zien zitten door de open klep ( en voelen, dus kijk uit . ;) )
Paar keer op die knop van de recirculatie drukken totdat de klep DICHT is en dus lucht van buiten komt.
Als je geen zin hebt om die motor te vervangen of gangbaar te maken kun je wellicht het stekkertje lostrekken van dat motortje. Dan zijn je ramen in ieder geval zuiver met dit weer….Wielophanging en remmerij zijn toevallig de meest belangrijke zaken die je een stuk veiligheid geven.
Ik vind het nooit een probleem dat dat soort zaken mij knaken kosten.Voor die gebroken veer zou je misschien eens een setje veren/schokkertjes op de sloop kunnen vinden.
Als je de schokbreker als geheel laat vervangen, dan bespaar je wellicht niet zoveel in materiaalkosten; maar wel in arbeid.
Voor dat remding zou ik ook een rondje sloop doen, astra-f-jes staan er voldoende.
Laten monteren bij de ‘vriendelijke-prijzen-garage’ en weer laten keuren.Met een ‘universele klapsleutel met CV’ dan mag je de originele CV unit gaan saboteren om er een imitatie productje voor in de plek te zetten..
Oplossing voor de losse batterij houder is terug vastsolderen met een electronica soldeerbout / soldeerstation. Werkt goed. grt.Heyz,
De stabilisatie stangetjes bij de voorpoten ?
Die dingen hebben een beperkte levensduur maar kosten gelukkig weinig…
Door blijven rammelen tot de volgende apk is toegestaan geloof ik …
grt.Als je lampen check hebt ( en dus ook een boordcomputer ) dan zit de lampencheck module én de vrije relais positie precies achter de passagiersairbag, dus dashboardkastje d’r uit en dan naar boven kijken ..! Zit een stalen stang achter de airbagunit ( loopt door het hele dash geloof ik ) en daaraan zitten lampcheck en extra relais…
grtz.Tijdje terug met de x20xev van t vrouwtje ineens een aantal laag-toeren paardenkrachtjes teruggekregen na het vernieuwen van de bougiekabels… Leven kan soms zo simpel zijn … Bougies worden altijd wel vervangen, kabels niet zo vaak….
Ik kan me uit die tijd ( rond 2000 ) herinneren dat astra’s last konden hebben van de EGR klep,
Die van mijn pa had ook een 1.6 8v en bokte ook. EGR klep is toen vervangen uit coulance geloof ik… grtzWellicht handig om even 45 euri stuk te slaan voor een ‘airco diagnose’ bij de VOD..
18 juni 2011 om 20:26 In reactie op: Centrale vergrendeling via sleutel niet meer mogelijk #17871457Liefst natuurlijk een klein soldeerboutje en 0.5 mm soldeer…
Electronica soldeer je makkelijk met zo’n klein 25 watt boutje, of als je iemand kent met een soldeerstation.
TID connector is in de electronica een normale steek van 1.27 mm pen-afstand..
Dus liefst solderen met een punt van de bout van max 1.2 mm breed ofzo. En 0.5 mm soldeer. 1 mm soldeer uit de bouwmarkt / boerenbond kan ook maar dan zeer voorzichtig toevoegen..18 juni 2011 om 17:34 In reactie op: Centrale vergrendeling via sleutel niet meer mogelijk #17871455Roel,
Check even of de solderingen van de batterij houder niet zijn losgekomen.
Bij mijn G-astra’s heb ik dat bij alle sleutels gezien…
Batterij houder zijn pinnetjes die door het printje van de sleutel lopen.
Als de solderingen loszitten kun je de hele batterij houder d’r half of helemaal aftrekken.. en da’s niet de bedoeling .> :)
gr. arian.En effe bij de bouwmarkt zo’n cheapo wielmoersleutel scoren, niet zo’n kruis, maar zo’n uitschuifbare lange stengel met dop 17/19 d’r aan. Je doppenset en ratel is je dan eeuwig dankbaar .. ;)
Zeker checken bij de VOD
pre 2000 weer anders dan na 2000.
benzine / diesel anders…
allemaal kleine verschilletjes maar toch..Roestig spoortje wat onder de raamsnor vandaan komt ( zwarte raam rubber ) is denk ik een lullig metalen clipje wat roest. Het is dus niet je deur die roest maar alleen maar dat clipje.
Met een beetje polish is het zo weg te poetsen, no worry !Maar je hebt ook een systeemstoring in het vacuum.
Vacuum stuurt alle actuatoren, als vacuum niet werkt kunnen er rare dingen gebeuren.Ik zou ook eerst de ABS goed fixen, mn wielsensor linksvoor MOET echt wel goed zijn, d’r hangen zoveel systemen aanvast. Dan die vacuum fout oplossen ( is er geen slangetje losgesprongen ?? ) en dan kijken of je nog een mafsensor fout hebt.
Motor én bak hebben gewoon de goede voertuigsnelheid nodig.Airbag melding kan een oude melding zijn; wellicht is het stuur gedemonteerd geweest.
Als de airbag echt niet goed is gaat het storingslampje branden. ( is trouwens APK eis dat ‘ie uit is .. )
gr.@Push wrote:
. Er brandt af en toe een lampje van een automatische versnellingsbak. Ook een lampje van ABS brandt op de dashboard.
Ook mijn snelheidsmeter vertoont rare dingens, soms valt die stil…Is dit op te lossen door er een andere automaatbak in te laten zetten? Wat zijn de kosten daarvoor en is dat nog de moeite waard? Of wat zijn nog de mogelijke oorzaken?
Dank u vriendelijk!
Hee hallo,
ABS lampje én snelheidsmeter rare dingen vertonen, dat betekent een defecte wielsensor van je linker voorwiel. Deze moet je echt wel eerst laten fixen.
Dat komt er op neer om je wiellager ( met ingebouwde abs sensor ) te laten vervangen.
Dan werken je abs en je snelheidsmeter weer goed.
Motormanagement EN automaatstuur apparaat gebruiken OOK dit snelheidssignaal !!!
Je kunt bij de VOD de storing in de automaatbak uit laten lezen.
Er bestaat dus een grote kans dat dit met de defecte wielsensor te maken heeft en dat er aan de automaatbak helemaal niets mankeert.Op naar de vod dus en wellicht met een nieuwe wielsensor (€250 bij de vod denk ik ) al helemaal klaar .. ;)
Anders gewoon een moderne diesel.
Op z’n minst een direct ingespoten turbodiesel, of doe eens stoer een commonrail…
Die lopen ook echt het zuinigst hoor.
Zou je ook 1 op 19 halen met een mercedes 6 pitter diesel ?En iedereen loopt wel te zeuren over ecotec diesels, maar de mijne doet het al erg lang zonder gezeur.
Op tijd beetje olie dr bij en nix aan de hand.
Enige wat er aan mankeert is dat ‘ie niet in een Manta ligt.. ;)Voor het beruchte carterventilatie issue even zoeken op een post van WimV6.
Het gaat om de 2 slangen linksboven aan het kleppen deksel.
De grote gaat naar het luchtfilterhuis, het kleine naar het gasklephuis. Gaatje in het gasklephuis gaat dichtzitten.
Dat kleine slangetje stuurt de carterventilatie aan de hand van motorvacuum. Als het niet goed regelt zuigt het naar het schijnt te hard de oliedampen weg en .. verbruik je dus olie.Als je de carterventilatieslang van het onderblok naar het kleppendeksel lostrekt moet je eens controleren op de beruchte ‘mayonnaise’ in het carterventilatie kanaal van het kleppendeksel. Bij mij was het zo erg dat het langs het luchtfilterhuis uit die slang werd gezogen.
Sinds een tijdje dat kleine gaatje schoongemaakt en nu gaat het al een stuk beter met olieverbruik. Ik denk dat ik nu nog wat verbruik heb langs de klepsteelrubbertjes ofzo.. Maar ding loopt gewoon goed dat ding dus maak me niet zo’n grote zorgen.Wat bij mij scheelde in trekkracht onderin was het vervangen van de bougiekabels. Soms is het simpel.. ;)
-
AuteurBerichten