Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Na het uitlezen is het probleem niet meer teruggekeerd. Volgens mij een storing in de elektronica. De garage/dealer heeft een tijdje na het voorval wel zelf contact opgenomen om te informeren hoe het was afgelopen om het dossier af te kunnen sluiten. Hoe meer elektronica, hoe meer er kapot kan gaan. Of kuren hebben :D
We blijven hout vasthouden ;)
De ‘normale’ zetelbekleding voelt zeker niet plakkerig aan, daar hoef je niet voor te vrezen.
Opels hebben de neiging zichzelf te herstellen na een kleine storing :wink:
De mijne deed dat indertijd ook altijd, is normaal.
22 juni 2012 om 07:33 In reactie op: Opel Zafira een geschikte gezinsauto en lange ritten auto? #18016709@OpeltjeJanssen wrote:
@Vectra: deze man gaf al aan geen gezeur te willen. Aan de andere kant, deze auto staat al beschikbaar sinds ik dit topic begonnen ben en dat beangstigd me een beetje. Hij kan er natuurlijk zelfs nog langer staan want toen ik dit topic begon had ik ook besloten tot een Zafira.
De wagen is 13 jaar oud, lijkt me logisch dat die niet zo snel meer verkocht raakt. Niet mee inzitten dus.
Ik weet niet hoe de reglementering in Nederland zit, maar in België is rijden met mistlichten niet toegestaan indien de weersomstandigheden het niet vereisen.
De Meriva B heeft standaard dagrijverlichting.
Je legt de CC aan als je het witte lampje ziet, maar je moet ook nog een snelheid instellen. Dat doe je met het schakelaartje aan de linkerkant van het stuur. Naar onderen duwen is instellen (of snelheid verlagen), naar boven snelheid hervatten (of verhogen). Als je dat doet tijdens het rijden wordt het lampje groen. Bij ontkoppelen of remmen wordt het lampje weer wit en heb jij weer de controle, schakelaartje een tikje omhoog geven en je bent weer vertrokken met CC.
Mistlampen moet je zelf inschakelen. Je dagrijverlichting is standaard aan en kan je niet uitschakelen.
In het begin maak je verlies met de All Care, aangezien je garantie hebt, maar eens de garantie verlopen is maak je winst. Ik had het voor mijn vorige Meriva A. Daar is na de garantieperiode heel wat aan vervangen (nieuwe aircopomp, nieuwe ECU, nieuwe stuurkolom,…) en die stukken kosten massa’s geld. En natuurlijk zijn ook alle werkuren inbegrepen. Daar is die All Care dus uitermate geschikt voor.
Onderhoud is ook zoiets: alles is inbegrepen, net als het klaarzetten voor de technisch keuring. Klein mankementje ontdekt? Gewoon met de wagen naar de garage. Alle werken zijn inbegrepen.
Inbegrepen is ook Opel Assistance Plus: pechverhelping via Touring 24 op 24/7 op 7 + gratis vervangwagen. Ook enkele keren dankbaar gebruik van gemaakt.
Jij moet je nergens druk om maken, de Opel dealer/garage regelt alles met Opel zelf.
Voor onze nieuwe Meriva B heb ik meteen weer een All Care genomen (maximale looptijd van 7 jaar). Ik kan het warm aanbevelen.
Bijna 8 jaar rondgereden met een Meriva 1.6 en uiterst tevreden van geweest. Wat ben je met de wagen van plan? De Zafira is groot, de Meriva daarentegen is kleiner, maar benut alle ruimte binnenin maximaal. Het zetelsysteem heeft bij ons ettelijke keren zijn nut bewezen. En ik was 26 toen ik hem kocht (ver verwijderd van de 65 dus).
Aan de rand mooi vasthouden in het midden en gewoon naar beneden duwen. Niet bang zijn om te duwen, er is een lichte weerstand.
8 februari 2012 om 13:08 In reactie op: Trillend stuur in de bochten en ESP lampje brand af en toe #17988807Mijn toenmalige Meriva A moest indertijd binnen om een nieuwe stuurkolom te laten plaatsen. Het stuur blokkeerde 2 keer met een zeer lange periode tussenin. Dat gebeurde telkens bij het parkeren. Na het herstarten van de motor was het probleem opgelost. Bij een onderhoudsbeurt vroeg ik om dat eens na te zien en toen werd me aangeraden de stuurkolom te laten vervangen (de wagen zat toch onder een servicecontract, dus kosten waren geen probleem).
@Edition 2000 wrote:
waarom staat dit bv bij de nieuwe meriva wel weer aan en bij de insignia weer niet??
Bij de Meriva B is dit standaard aanwezig omwille van de ‘zelfmoorddeuren’.
Vorig jaar had ik ook problemen met het computerstuurprogramma van mijn Meriva uit 2003: de motor viel gewoon uit tijdens het rijden. Eerst dacht men aan een ander probleem en werd ik na een ‘herstelling’ weer de weg opgestuurd. Na het depaneren werd de wagen deftig onder handen genomen: defecte ECU dus. Na het vervangen door een nieuwe werkte de wagen weer als vroeger.
Gebeurt ook in België. Bij mijn vorige Meriva zocht de merkgaragist op of de accu ooit vervangen was en op zijn pc zag ik de volledige lijst werkzaamheden die ooit aan de wagen waren uitgevoerd, zelfs de werkzaamheden uitgevoerd door een andere merkgaragist. Werkzaamheden die niet door Opel zelf gebeurd zijn, zullen natuurlijk niet terug te vinden zijn.
Vorig jaar viel mijn toenmalige Meriva A uit 2003 regelmatig uit tijdens het rijden. Herstarten lukte zonder problemen, maar na even rijden viel hij weer uit. De stuurdoos van de motor bleek kapot (de ECU noemen ze dat in technische termen dacht ik). Heel duur grapje als je geen onderhoudscontract hebt: € 1600.
Wat een miserie bij jullie in Nederland. Hier in België zit er een officiële dealer met garage in zowat elke stad. Vanuit mijn woonplaats zijn er 3 in een onmiddellijke straal van 10 km. Staat de ene garage je niet aan, dan ga je naar een andere.
Hij lijkt op een uitgerekte Meriva B met de neus van de Ampera erop.
Boordcomputer hier geeft volgende zaken aan:
kilometerteller, dagteller, verbruik, gemiddeld verbruik, resterende kilometers, nog een tweede dagteller, airbags actief op de achterbank, symbool met auto dat waarschuwt als deuren of koffer niet goed dicht zijn, … en nog enkele zaken als ik het schermpje eens goed bekijk. Ik zal de handleiding eens verder bestuderen.Dagrijlichten en andere lichten staan op 2 andere plaatsen op het display (niet op het schermpje in ’t midden dus). Bij het starten lijkt het wel een kerstboom met alle waarschuwingslichtjes die even aangaan.
Heeft er nog iemand de foto’s die oorspronkelijk in het begin van dit topic geplaats werden, dan kan ik even vergelijken.
De wagen is een Meriva Enjoy, de Belgische uitvoering van de Edition. Is halverwege januari 2011 in bestelling gegaan en halverwege maart geleverd. Geen stockmodel, want gebouwd volgens de gevraagde specifieke opties.
-
AuteurBerichten