Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Carburateurs worden sinds de Kadett E niet meer gebruikt. ;-) Dit is je gasklephuis met single-point brandstofinspuiting. De olie komt daar vanwege een probleem met je carterventilatie.
Je kan ook je smartphone koppelen dmv Apple CarPlay of Android Auto voor de respectievelijke platformen. Ik heb zelf hands-on ervaring met Android Auto en de navigatiesystemen die je daarme kunt gebruiken ( Google Maps of Waze ). Beide systemen geven verkeersproblemen ruim van te voren aan met eventuele omleidings routes. Gratis. Kaartmateriaal is up-to-date. Nee, ik word niet gesponsord, maar stuur wel 93k kilometers op jaarbasis rond in de Astra K ST+ en kom echt langs álle beruchte verkeersknooppunten.
Laat je alles eens GOED controleren. Als je wiellager dusdanig defect zou zijn dat je wiel er scheef onder staat is de auto ook niet meer rijdbaar. De auto moet vierkant worden uitgelijnd. Misschien is het wel een issue wat dieper ligt, bijvoorbeeld veerpoot/fuseekogels/rubbers/subframe etc. Heeft de auto een schade verleden?
Het kan nóg nieuwer!

Ik gebruik de beruchte Opel telefoonhouder die op de zekeringkast zit vastgeklikt. Dit bevalt mij uitstekend, telefoon(s) zitten goed vastgeklemd en het geheel zit mij niet in de weg. 6 versnellingen handbak en inmiddels een dikke 147k kilometers weggereden, dus er wordt nog wel eens geschakeld :applause02: . Google Maps ( via Android Auto ) wordt als standaard navigatie gebruikt.
Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat je schuifdak iets lekkage zou kunnen hebben. Wij hebben zelf ook een buitenslaper, maar deze klachten hebben wij dus niet. Ja, buitenkant van de voorruit krabben en dat bij het wegrijden de BINNENkant beslaat/bevriest is bij de Astra inderdaad wel een dingetje. Dan werkt de Opel Eye ook zo fijn…. Je zou als tijdelijke oplossing een vochtvreter in de auto kunnen plaatsen mits je dat nog niet hebt gedaan. :cheers:
Dat is ook maar een kwartiertje rijden :smiley-car: Maar zonder gekheid, opladen via de telefoonhouder of met een adapter via de 12 Volt accessoire aansluiting. De aansluiting in de armsteun gebruik ik voor de koppeling met Android Auto.
Ik rijd al te lang in turbodiesels rond. Die hebben een aparte vacuumpomp vanwege het ontbreken van een gasklep in het inlaattraject. Ik zie op bovenstaande foto dat de onderdruk wordt opgewekt in het turbinehuis voor de turbine ( rode slang ). Dit vacuum wordt geschakeld middels het regelventiel die vanuit de ECU wordt aangestuurd. Hierdoor kan de onderdrukdoos worden bediend ( blauwe slang ) die middels een trekstang de wastegate opent in het uitlaatraject. Zo te zien ventileert het regelventiel inderdaad niet meer rechtreeks naar buiten, maar in het gecomprimeerde inlaatgedeelte ( groene slang ).
Heb je de AA app zelf al wel op de telefoon geïnstalleerd?
Ik kan me heel sterk vergissen, maar het lijkt mij dat de rood gemarkeerde slang voor de ( vloeistof- ) koeling van het turbine huis is.
Heeft dus wel met de aansturing van de
overdrukregelinglaaddrukregeling te maken. De dikkere slang met flens is voor de koeling.Als AA niet in de Nederlandse Play Store wordt aangeboden moet je er op een andere manier aankomen. Net zoals de Astra is de AA functionaliteit ook bij Fiat aanwezig, o.a. de bij de nieuwe Tipo. Maar als je de app niet op je mobile device hebt kun je er dus geen gebruik van maken.
In m’n Sports Tourer zit er in 1 van de zijraampjes ook een antenne verwerkt. Geen idee of dit ook van invloed is op de ontvangst. In grenssituaties maakt het qua ontvangst wel uit wat de positie van de auto is. Dit was ook zo bij de vorige ( VAG ) auto. Die had deze antenne in de achterruit verwerkt en had dezelfde positie gevoeligheid.
30 december 2017 om 13:10 In reactie op: Stinkende chemische geur in auto + verwarming blijft koud #18351130Er wordt aangegeven dat de kachel niet/slecht werkt + dalend koelvloeistofniveau. Gecombineerd met stank in de auto lijkt het mij een lekkende kachel. Heeft verder weinig met de airco van doen. Verdampers overlijden over het algemeen niet zo snel, dit in tegenstelling tot de condensors. Ik heb overigens beide systemen meermaals in het verleden lek gehad. Was trouwens niet met een Astra.
30 december 2017 om 10:18 In reactie op: Stinkende chemische geur in auto + verwarming blijft koud #18351116Hoofdverdachte blijft toch een lekkende kachel. Het zal je verbazen hoeveel koelvloeistof er in je bodembekleding kan lekken voordat het eventueel zichtbaar wordt. Work around is om je kachel te bypassen op het punt waar je kachelslangen het schutbord ingaan. Wel dikke winterkleding aantrekken als je dan gaat rijden.
Je motorblok kan je schoonspuiten in een DHZ wasbox. Als het even kan niet de hoogste spuitdruk gebruiken en alle elektrische delen ontzien. Dus NIET spuiten op stekkers, regelunits en dynamo.
Als het contact nog niet is ingeschakeld gebeurt er niets. Ik check de ramen, doe de deur open, hendel op ‘off’ en krabben maar. Daarna starten en wegrijden, de Duitse werkwijze dus. :cheers:
Bij mij staan de ruitenwissers altijd op ‘auto’. Als het een koude nacht is geweest check ik vantevoren of de ramen zijn aangevroren. Als dat zo is zet ik de ruitenwissers uit en ga dan de ramen ijsvrij maken voor dat de auto wordt gestart. Als de voorruit eenmaal een beetje ontwasemd is druk ik de ruitenwissers weer op ‘auto’. Deze werkwijze hanteer ik al een aantal jaren aangezien de Astra niet m’n eerste auto is met deze functionaliteit. Is ook uiteraard een vorm van geheugentraining. ;-)
Daarom zitten er ook van die mooie sleufjes in de armsteun waar je de USB kabel door kunt leggen. Op m’n ruim 4,5 jaar oude privé telefoon wordt AA vanuit de Play Store automatisch bijgewerkt, draai nu versie 2.7.573953. De telefoon draait overigens wél op een custom ROM ( LineageOS 14.1 ). Google Maps bevalt me nog steeds het beste om mee te navigeren. BTW: Bij Fiat is de situatie eigenlijk hetzelfde. Multimedia systeem is voorzien van oa. Android Auto, maar de telefoon app wordt standaard niet in de Nederlandse Play Store aangeboden.
Het ligt er aan welk type vliegwiel in je Astra is gemonteerd. Vroegâh kon je met wat speciaal gereedschap via de versnellingsbak de prise as uit de koppelingsplaat wegtrekken en zo de koppeling via een opening in het versnellingbakhuis verwijderen en weer monteren. Het vliegwiel was toen een zgn. vlak model. Dit is later veranderd waardoor je bij vervanging van de koppeling de versnellingsbak moet uitbouwen. Dit is dan het zgn. komvliegwiel. And guess what, deze wijziging is tijdens de productie van de Astra F doorgevoerd. Als je onderaan het versnellingsbakhuis een apart afdekschild gemonteerd ziet zitten kun je de klassieke manier gebruiken. Ik heb wel ervaring met het vervangen van een koppeling ( en een boel andere zaken :wacko: ), maar niet specifiek bij Opel.
Hét grote voordeel van AA is dat de kaarten van Google Maps en- /of Waze wel up-to-date zijn. Als geheel werkt het eigen Opel Intellilink systeem het meest ‘geschmeidig’, AA voelt af en toe aan alsof het nog een bèta versie is.
De Android versie zal niets uitmaken. Geeft de telefoon ook meldingen? Als je handig bent met Android kan je de app data wissen, eventueel via de recovery wat acties uitvoeren.
:cry: Nee, helaas niet. Gelukkig is m’n Android 7.1.2 toestel teruggezet naar factory defaults, maar AA kwam werkend terug. Wel na het ( automatisch ) downloaden van alle bekende Google crap.
Waze werkt inderdaad goed, maar minder vloeiend dan Google Maps. Ook mis ik de rijstrookbegeleiding en de foto van je eindbestemming als je die hebt bereikt. Android Auto wordt op m’n Android 7.1.2 toestel trouwens automatisch bijgewerkt vanuit ‘Google Play’ en loopt nu een versie voor t.o.v. het Android 6.0.1. toestel.
Zelf denk ik dat er bij de vorige servicebeurt een update is doorgevoerd aan de adaptieve LED verlichting. ’s nachts rijd ik ook regelmatig en de verlichting schakelt op alle tegenliggers tijdig terug naar de dimstand. Eerder had deze moeite met vrachtauto’s. Nu eigenlijk alleen nog als je voorligger ‘nachtkaarsjes’ als achterlichten gebruikt.
De elektrische achterklep wil nog wel eens ongehoorzaam zijn en niet lekker op m’n voetbeweging reageren. Verder is het wat storingen betreft een doodsaaie auto. In 10 maanden tijd 85k kilometers gereden dus de auto wordt wel gebruikt…. :smiley-car: Binnenkort is het weer tijd voor de 3e geplande servicebeurt.
-
AuteurBerichten