Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
26 december 2020 om 00:47 In reactie op: DAB+ compatibele radio verplicht in nieuwe wagens. #18402639
Ik vind het nog geen succes, mijn zoon heeft een DAB radio in zijn Astra, stilstaand prima, maar als je rijd valt om de haverklap valt het signaal weg.
Nu staat de radio altijd op de gewone FM, beter af en toe storen dan steeds wegvallen.
Hoi, zoek eerst goed waar de lekkage vandaan komt, maak de motor schoon met Dasty of een andere ontvetter. Je ziet dan snel genoeg of het achter de krukaspoelie (keering) vandaan komt. of dat het hoger lekt.
Dat de Lambdasonde een fout geeft komt omdat er geen kat meer tussen zit, een nieuwe sonde geeft dezelfde fout. Haal een gebruikte kat op de sloop en zet die er tussen. Meet je compressie eens, kijk of er geen luchtlekkage langs de zuigers het carter inblaast.
[quote quote=18402143]Grootste voordeel is dat dit tenminste nog degelijk gemaakt is en op te lossen. Helaas al dat spul wat tegenwoordig gemaakt wordt zit vol met franse rommel.[/quote]
Het is zeker nog leuk sleutelen aan de oudere Opels, hopelijk blijft dat in de toekomst ook nog zo.
21 december 2020 om 19:55 In reactie op: Zafira 1.8 16v van 2006 loopt op (alweer) 3 cilinders #18402293Top dat je het gevonden hebt, ik dacht te te kunnen herleiden door de lagespanning melding in je Opcom uitlezing.
Die accu heeft het wel lang volgehouden, 15 jaar is al bijna antiek voor een accu!
Vanmiddag de slang naar het koolstoffilter doorgeblazen met perslucht, er kwam wat benzine uit en vervolgens lucht. Die is nu vrij, ik heb toen de rubberafdichting rond de benzinedop losgemaakt, hierachter zat zeer veel zand en modder vastgekoekt. Dit allemaal gereinigd, en vanuit de motorkap de slang naar de tankontluchting doorgeblazen met perslucht. We konden toen de lucht horen blazen bij de tankdop.
In Opcom heb ik de onluchtingsklep aangestuurd, maar of ik die nu activeer of niet, er blijft v12V op stekker staan, en de klep is ook altijd open, stekker er op of niet….afijn beter zo dan gesloten.
Na alles te hebben aangesloten een flinke proefrit gemaakt, auto rijd weer perfect!! :toppie:
De Lambda 2 na de kat geeft echter nog steeds geen uitlezing, dat geeft waarschijnlijk wel weer een foutmelding op termijn. Die gaan we dus nog wel vervangen, maar heeft nu geen invloed op het rijgedrag.
Je hoeft ieder geval niet te vervelen met een oudere Opel :praying:20 december 2020 om 13:09 In reactie op: Zafira 1.8 16v van 2006 loopt op (alweer) 3 cilinders #18402116Is de accu spanning niet in totaal te laag? Met de OpCom zie je nauwkeurig de boordspanning, en wat er mee gebeurd als je een verbruiker inschakelt.
Zo te zien opent een injector niet door een te lage spanning, dan krijgt die cilinder ook geen brandstof.
[quote quote=18402111]Als je vol gas rijd heb je dan niet het idee dat die steeds slechter gaat presteren. Koolstoffilter kan verstopt zijn, maar heb dat nog maar zelden meegemaakt. Controleer bij de tankvuldop eens of achter het rubber de tankontluchting niet verstopt zit.[/quote]
Bedankt voor de reactie, dat gaan we vanmiddag bekijken, aangezien de benzinemeter ook af en toe vreemde aanwijzingen geeft is het vermoeden steeds meer die kant op.
Er zijn idd verschillende 8V motoren, wat het weer verwarrend maakt. De slang die vanaf de het koolstoffilter vie de tankontluchtingsklep naar het gasklephuis gaat laat volgens mij de benodigde lucht tijdens stationairlopen bij warme motor door. klopt het dan dat die klep dicht staat bij koude start om het mengsel te verrijken? is is die klep altijd direct open bij contact aan?
Ik kan de klep in de OpCom wel aansturen, maar ik heb geen idee of dat op motortemperatuur gaat.
Citaat: Z16SE heeft dat nullaststappenmotor niet, maar goed vraag:
Waarom vermoed je dat de lambdasensor niet de oorzaak is?
Hij regeld brandstoftrim zo krachtig, dat je motor kan uitvallen.
Ik dacht dat lambda 2 weinig invloed had op het mengsel, maar meer als controle achter de kat zat toch?
Omdat ook de MIL niet meer gaar branden nu de slang los ligt.
Maar we gaan vanmiddag het hele tankontluchtingssysteem nakijken vanaf de dop tot aan het filter.Bedankt voor de snelle reacties. De EGR klep heb ik elektrisch losgekoppeld toen hij dicht stond, ook toen bleef de auto bij warme motor uitvallen. Pas nadat ik de ingaande slang van de vacuumklep op het luchtfilter had losgemaakt liep de auto weer goed, en valt niet meer uit bij gas los.
Ik begrijp nu na even het forum doorspitten dat deze slang op een actief koolstof filter zit aangesloten in het spatbord! Dit filter is kennelijk verstopt waardoor de motor stationair bij gesloten gasklep geen lucht krijgt. Is dat filter echt noodzakelijk, of kan de slang ook gewoon naar het luchtfilterhuis?
Zie bijgevoegde foto`s van de klep.
18 december 2018 om 19:15 In reactie op: Opcom kan driver niet installeren onder Windows 10 #18362514[quote quote=18320733]Driver signature uitschakelen. Shift toets indrukken en ingedrukt houden. Terwijl je shift ingedrukt houd klik je op het start vlaggetje en kies je opnieuw opstarten. Houd shift vast! Had ik al gezegd da shift ingedrukt moet blijven tijdens die handelingen? Er verschijnt dan nu een scherm met 6, ofzo, opties. Shift mag je nu loslaten. Kies vervolgens “Geavanceerde opties” Je kunt kiezen voor “probleem oplossing”, klik dat aan. En kies nu iets van “Opstart opties” (ik doe dit uit mijn hoofd dus kan zijn dat ik de verkeerde termen gebruik.) De laptop start nu opnieuw op en geeft je een aantal opties. Bij “7)” Staat er iets over een ‘driver handtekening’. die optie is het en selecteer je door de ‘F7’ toets in te duwen. De laptop start weer opnieuw op en je kunt je driver installeren (rood waarschuwingen schermpje okayen)[/quote]
Ook ik heb een Chinese Op-com die de melding gaf dat de USB driver geïnstalleerd moest worden. Deze stond er echter al wel op maar word niet geaccepteerd. Ik heb het bovenstaande verhaal ook uitgevoerd en dan communiceerde de interface wel.Echter na afsluiten laptop en opnieuw opstarten kan ik weer de hele reutel herhalen helaas. Probleem zit het in de niet aanwezig zijn van de elektronische handtekening in het stuurprogramma.In het configuratiescherm kan je de Op-com vinden onder USB apparaten met een geel driehoekje erbij ivm de “handtekening”.
Is het onder Windows 10 mogelijk deze functie permanent in te schakelen?
[quote quote=18362446]er bestaat ook de mogelijkheid om je verbrandings – motor op waterstofgas te laten lopen of op synthetische benzine maar daar word niet naar gekeken omdat de politiek perse iedereen aan de accu auto wil hebben[/quote]
Daar heb je een punt, in de jaren 80 was er ook al een pionier ( Stanley Meyer) die met een vw buggy op waterstof reed. Google maar eens op zijn naam, Helaas is deze man vermoord vanwege zijn uitvinding. Op Youtube staan ook wat oude filmpjes van zijn rijdende auto. Het is de politiek die dat inderdaad op de een of andere vage reden tegenhoud, ook CV toestellen kunnen probleemloos op waterstofgas branden. Zonder ingrijpende verbouwing van de woning.
Kennelijk is dat te makkelijk en loopt de overheid dan te veel geld mis.
Oke top, dan ga ik eens kijken of ik wat kan demonteren en invetten.
Ik vind het zo gek nog niet, stel dat we over een paar jaar geen benzine meer kunnen krijgen?
Dan kan je toch mooi in je oldtimer blijven rijden.
Je hebt meteen een vol automaat, en een stuk stiller dan een benzine motor. Verwarming zal je toch niet veel nodig hebben want je rijd waarschijnlijk toch niet in de winter met je oldtimer.
Ik heb ondertussen ontdekt dat er voor de 1.3cdti brandstoffilterhuizen zijn met een 2e stekker aansluiting aan de onderzijde. Hier past een 3 polige stekker op ivm water detectie in het filter? Mijn filterhuis heeft geen aansluiting aan de onderzijde, wel kan het filterhuis natuurlijk ooit zijn vervangen voor een verkeerd type.
Of kan het zijn dat deze stekker altijd aanwezig is in de kabelboom als optie? iemand een idee?
Drie draadjes, zwart, bruin en zwart/paars. Vreemde is dat ik nergens een lege contrastekker kan vinden.

Dat lijkt mij wel, je bedoelt het slangetje bovenop je expansie tankje? Die kun je vervangen zonder de koelvloeistof af te tappen. Maar wat is er fout mee? Lekkage of verdroogd? Normaal gezien komt hier geen koelmiddel uit.
Even bestellen op een bekende chinese bestelsite, heb ze voor mijn Combo ook besteld kost bijna niks maar wel een paar weken geduld hebben…
Een inhaken op dit onderwerp, ik heb toevallig met mijn combo hetzelfde euvel. De meter komt niet op de 80 graden. Bij uitlezen met de ELM module geeft de Torque app wel een realtime koelvloeistoftemperatuur van 84 graden. Kan het zijn dat de temperatuurmeter in de dash een andere sensor heeft dan wat de ECU meet?
-
AuteurBerichten