22voeter

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 93)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: HELP met stuurbekrachtiging probleem. #18407151

    Als ik het goed heb krijgt de stuurbekrachtiging altijd rechtstreeks voeding van de dynamo, soms via een eigen wikkeling. Het komt vaker voor, heb dat probleem ook gehad met mijn Zafira A 1.8

    Of je de spanningsregelaar los kan vervangen weet ik niet, bij mij heb ik de hele dynamo gewisseld voor een gereviseerd exemplaar.

    In reactie op: verwarming astra h #18407150

    Als de fan op de losse accu volop draait moet die dat ook in de auto (bij 12v) doen, meet de spanning ook eens als de ventilator aangesloten is. Heb je dan nog steeds 12 v, of zakt die dan flink weg? Het kan ook een massa probleem zijn, of er zit iets niet goed in de kachelweerstand.

    In reactie op: Probleem met elektrische ramen zafira b #18407149

    Dat zitten ze zeker, als je in OpCom de comfort functie activeert kun je namelijk ook met je afstandsbediening de ramen sluiten.
    Behalve een voedingsdraad probleem, kan er ook een massadraad onderbroken zijn, heb je die ook doorgemeten?

    In reactie op: Astra G Stuurkolom schakelaar #18407098

    Je zou eens wat dealers kunnen afbellen of mailen wie nog wat heeft liggen, ik heb pas een mooi nieuw lederen stuurtje voor mijn Zafira gescoord . Ook een magazijnopruiming van een dealer. En anders eens kijken op de onderdelenlijn, daar zijn de meeste demontagebedrijven bij aangesloten.

    In reactie op: zelf onderhoudsbeurt doen astra K #18407091

    [quote quote=18407087]

    Zorg ieder geval voor goed gereedschap, en een veilige opstelling. Een stevige garagekrik en een set assteunen! Ik werk alleen onder de auto met de assteunen er onder, en als back up ook nog de krik. Draai je de wielen er af, leg die dan ook onder de auto. Zorg voor een dopsleutelset, ring en steeksleutels, Schroevendraaiers, setje torx sleutels en of bitjes. rijd eerst even de motor lauw, dan is de olie dunner en loopt hij beter leeg. Ik gebruik als olie opvang altijd een bouwemmer met een vuilniszak er in, met een trechter giet ik die weer leeg in de oude jerrycan. Vervang altijd je afdichtring, of in geval van een koperen ring even roodgloeien stoken en in een emmer water laten vallen, dan is die weer zacht. Nieuwe bougies niet te vast draaien, handvast en nog een klein stukje vaster. Ook oliefilter niet al te vast, anders krijg je hem moeilijk los volgende beurt. En smeer de ring in met olie. Na de filtervervanging weer afvullen met olie tot halverwege de peilstok, en na een paar minuten draaien weer controleren (motor af en even wachten voor je peilt). Luchtfilterhuis goed uitzuigen voor je het nieuwe luchtfilter plaatst, en vergeet je interieur filter niet, kunnen flink vies zijn.

    Wielen eraf voor olie te verversen ???? bougies handvast ??? nou daar gebruik je een momentsleutel voor[/quote]

    Even goed lezen, ik ging er bij je inleidende tekst vanuit dat TS bij een beurt eventueel ook de remmen wil inspecteren, en dan leg ik altijd voor de veiligheid de wielen onder de auto.
    En de meeste beginnende sleutelaars hebben geen momentsleutel. En dan draaien ze bougies vaak veel te vast, uiteraard is op moment het allerbeste.

    Maar ik geef het als antwoord op een hobbyist die niet een hele werkplaats tot zijn beschikking heeft, en met weinig sleutel ervaring.

    In reactie op: zelf onderhoudsbeurt doen astra K #18407048

    Zorg ieder geval voor goed gereedschap, en een veilige opstelling. Een stevige garagekrik en een set assteunen! Ik werk alleen onder de auto met de assteunen er onder, en als back up ook nog de krik. Draai je de wielen er af, leg die dan ook onder de auto.
    Zorg voor een dopsleutelset, ring en steeksleutels, Schroevendraaiers, setje torx sleutels en of bitjes.

    rijd eerst even de motor lauw, dan is de olie dunner en loopt hij beter leeg. Ik gebruik als olie opvang altijd een bouwemmer met een vuilniszak er in, met een trechter giet ik die weer leeg in de oude jerrycan. Vervang altijd je afdichtring, of in geval van een koperen ring even roodgloeien stoken en in een emmer water laten vallen, dan is die weer zacht.

    Nieuwe bougies niet te vast draaien, handvast en nog een klein stukje vaster. Ook oliefilter niet al te vast, anders krijg je hem moeilijk los volgende beurt. En smeer de ring in met olie.

    Na de filtervervanging weer afvullen met olie tot halverwege de peilstok, en na een paar minuten draaien weer controleren (motor af en even wachten voor je peilt).

    Luchtfilterhuis goed uitzuigen voor je het nieuwe luchtfilter plaatst, en vergeet je interieur filter niet, kunnen flink vies zijn.

     

    In reactie op: adaptive forward lighting grandland X #18406563

    En ik maar blij zijn met mijn eerste Bi-Xenon Zafira… Loop alweer hopeloos achter! ;-)

     

    In reactie op: motorelectronica lampje Zafira B 2008 2.2b 195.000km #18406548

    Fijn om het zelf zo weer te kunnen oplossen, :toppie:

    In reactie op: Probleem met elektrische ramen zafira b #18406547

    Reageert de schakelaar ook niet als je deze langer vasthoud? Dat had ik ook en bleek vervuiling van de schakelaar te zijn, contaktpunten in de schakelaar reinigen met spiritus op een wattenstaafje. Zo niet de bekleding van de deur halen, en handmatig proberen te sluiten. Als allebei de ramen niet willen lijkt het idd op een probleem met een van draden of de aansturing. Zijn alle zekeringen heel in achterste zekeringendoos? ( in de kofferbak achter deksel links).

    In reactie op: Zafira B 1.6 16v ondergemotoriseerd of niet? #18406546

    [quote quote=18406526]Gelukkig heb je de 1.8 genomen, ik zelf heb een 1.6XER, maar vind hem wel aan de krappe kant. Nou ben ik een rustige rijder, dus geen probleem, maar zou nu toch liever ook een 1.8 willen. Wel dan de 1.8XER met VVT! Meest zwakke punt is misschien de oliekoeler die kan gaan lekken. Verder elk jaar olie+filter doen (originele Dexos Opelolie 10W30 is nog een van de goedkoopste!) Succes en plezier ermee! Martin :bye:[/quote]

     

    Dankjewel, ik heb er al veel plezier van, een heerlijke auto! En ik gebruik hem als servicemonteur ook bedrijfsmatig.
    Daarvoor heb een uitneembare servicemodule gemaakt die precies in de koffer past, en verschuifbaar en snel uitneembaar is.

    De 1.8 is een lekker krachtige motor, mijn vorige Zafira (a) was ook een 1.8 met 125 pk. Met de huidige 100km/u grens valt een 1.6 vast ook nog wel te doen, en er staan best wel wat 1.6 uitvoeringen te koop.

    Laat de oliekoeler idd maar heel, anders kan ik het uitlaatspruitstuk uitbouwen had ik al gelezen.. :praying02:
    Van de olie is een goede tip, en daar ga ik zeker niet op bezuinigen. Binnenkort maar eens een olie en filterbeurtje doen.
    Ik heb ondertussen al de uitlaat van voor naar achter vervangen, sunshades geplaatst, raambediening gerepareerd (met spiritus de contactpunten in de schakelaar gereinigd) en via MP een splinternieuw lederen stuurwieltje gescoord en gemonteerd.

    IMG_20210126_210548535

    IMG_20210126_210614587

    In reactie op: vervoer plinten van 2.40 is Astra H station mogelijk? #18405592

    Ehhh…… Misschien even met de rolmaat meten vanaf dash tot kofferklep? En anders met de klep open en een touwtje er aan? Stationwagens zijn bedoeld voor klussers, ZZP`ers en gezinnen, dus lijkt mij geen probleem.. :happy02:

     

    In reactie op: Astra J 1.4 turbo houdt in en tikt A14NEL #18405590

    Als de motor met name tikt als hij koud is zouden het de hydraulische klepstoters kunnen zijn, misschien te dikke (15W40) olie gebruikt bij de oliewissel?

     

    In reactie op: Zafira slaat niet aan #18405244

    Startonderbreker.., al je reservesleutel geprobeerd?

    Misschien lekt je dop van het expansievat, dan verdampt de vloeistof onder druk. De garage perst via de schroefdop van het vaatje het systeem af, en ziet dan geen lekkage. Andere mogelijkheid is dat je kachelradiateur lekt als die warm is, en dat het wegloopt via de airco waterafvoer. Leg maar eens een krant onder je auto na een rit (pas op de hete uitlaat) en kijk of er leksporen op komen.

    In reactie op: Achterbank combo c #18404873

    Als je de linkerkant wel plat krijgt, kijk dan eens wat er allemaal beweegt in die leuning. Rechts is daar waarschijnlijk een copy van.

    Kan goed dat er een tweede pal zit welke niet ontgrendeld. Kijk dan even of er een kabelsysteem of iets dergelijks loopt. De meeste Combo`s hebben geen achterbank, dus er is waarschijnlijk ook weinig ervaring mee.

    In reactie op: Zafira Tourer verlichting #18404871

    Dat is de functie van de “follow me home verlichting” als de auto achteruit geparkeerd staat op je oprit, kun je met de verlichting van je achteruitrijlicht je sleutelgat zoeken. Dat heeft een Zafira B en Astra F ook als je uitstapt en seint met de grootlicht hendel, (30 sec verlichting). In OpCom kan je die functie niet wijzigen voor zover ik weet.

    In reactie op: Astra zetels in ascona b #18404869

    De voorstoelen krijg je vrijwel altijd wel passend, beetje meten, schroeven en lassen. Misschien je de oude stoelrails hergebruiken. De achterbank word een meer creatievere oplossing. Ik weet niet hoe breed de oude bank is, maar best kans dat je het schuim moet aanpassen ( en dus ook je bekleding/hoes moet aanpassen). De bevestiging is sowieso anders.

    In reactie op: Motor slaat niet aan #18404427

    Bij mijn Combo moest de verstuiver bij vervanging idd ingeleerd worden, en ook op de juiste cilindervolgorde. Nu is de Vivaro samen met Renault ontwikkeld, ik weet niet of je met een OpCom een Vivaro kan uitlezen en programmeren. Maar dat weet vast wel iemand hier op het forum.

    In reactie op: nieuw op het forum #18404421

    Hoi Niels,

    volop Opel ervaring hier op het forum. Ik heb er zelf al heel wat nuttige info uitgesleept, en mijn zoon heeft ook Astra G waar we al heel wat aan hebben gesleuteld.

    Dus  heb je vragen, stel ze gerust. En is het probleem verholpen, laat het dan ook weten.
    Altijd weer handig voor een andere Opelrijder!

    In reactie op: Astra 1.3 Cdti rookt enorm #18404420

    Verstandig om er ieder geval mee terug te gaan, ik vermoed een probleem met de turbo. Warme olie word dunner en lekt dan nog makkelijker langs de kering.
    Hoeveel km heeft de Combo gelopen?

    In reactie op: Astra 1.3 Cdti rookt enorm #18404416

    Rook de auto niet bij de koude start, of lauwwarm na 30 minuten stilstaan?

    Heb je olieverbruik, en welke olie zit er in? Is er wel volop vermogen, of is dat minder dan normaal?
    Bij mijn Combo 1.3 cdti was het de oliekering van de turbo welke zoveel doorlekte dat hij motorolie ging verbranden. ik had geen vermogensverlies, wel flink olieverbruik.

    In reactie op: Radio vervangen voor 1din #18404361

    Mijn Zafira is van eind 2007, de radio is een CD 30 MP3. Ik denk dat het een GID scherm is, monochrome maar ik heb wel pijlen in beeld van de climate control. Past dat 1 op 1 met de bestaande aansluitstekkers? Er zal ws wel een antenne nodig zijn voor de navi.

    De oplossing met knoppen op de ruitenwisserhendel is ook niet verkeerd, dan heb ik veel meer keuze in radio`s.
    Moet je die knoppen inleren met de OpCom?

    In reactie op: Opel Corsa verkopen (wat te doen?) #18404345

    Even een tip, nat tapijt had ik ook met mijn Combo C, (dat was veroorzaakt door het zekeringendeksel).
    Ik heb met een waterstofzuiger de bekleding droog gezogen, kwam echt liters water uit. Daarna de rest gedroogd met een elektrische kachel, en de ramen een stukje open.

    In reactie op: Accu te klein? #18404309

    Dat is zeker, ik heb nu ook een slimme lader besteld. Een 6ah lader die automatisch overgaat in druppelladen, kan ik weer lekker een zaterdagje spelen met de auto binnen en radio aan.. :applause02:

    In reactie op: Zafira B 1.6 16v ondergemotoriseerd of niet? #18403332

    Het is een Zafira B 1.8 16v geworden, heerlijke auto. Ruim voldoende vermogen en comfortabel. Ook de rust in de auto valt op, ik hoop er lang plezier van te hebben.

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 93)