Zwaar schakelen bij koude motor

Forumindex Forums Modellen Astra Zwaar schakelen bij koude motor

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17220790

    Dat de Opel versnellingsbakken niet het meest soepel schakelen is mij bekend en daar is op zich ook niets mis mee. De laatste tijd heb ik het idee dat met name bij de koude start de pook erg slecht in de eerste versnelling wil. Als de motor warm is gaat het wel maar met koude motor heb ik echt het idee dat ik de pook in de versnelling moet drukken. Ik probeer na thuiskomst ook altijd de auto in de eerste versnelling te zetten zodat ik ’s ochtends niet vanuit de vrij eerst naar de één hoef te schakelen. Vanochtend ben ik zelfs in z’n twee weg gereden………..

    Is dit een bekend fenomeen? Zou het aan de versnellingsbakolie kunnen liggen? Mijn G (Z22SE) uit 2003 heeft nu een dikke 69.000 km gelopen. Wanneer moet officieel de versnellingsbakolie worden vervangen en zou het nodig zijn om dit nu al te doen? Is dit een grote klus of net zo simpel als de normale olie vervangen?

    Zijn er wellicht nog andere oorzaken of oplossingen?

    #17666771

    Ja dit is een bekend verhaal , komt meer voor.
    Ik heb het zelf ook , ben ook een keer in z’n 2
    wegereden kwam wel een beetje rare rook
    onder de auto vandaan (koppeling) dus dit
    laat ik maar in het vervolg.
    Ik weet niet of dit met een oliewissel (naar andere) te
    verhelpen is , heb er weleens over gehoord maar weet
    niet of het echt goed werkt.
    Succes en groet Marcel.

    #17666772

    Schakelmechanisme op de bak demonteren en smeren (beetje een rotklusje)

    Die gaat vaak vast zitten bij dit soort bakken (komt de pook wel goed in de middenstand? of blijft hij tegen over de versnelling staan waar hij uit komt?)

    #17666773

    de opel dealer zegt dat je de bak olie nooit hoeft te vervangen ,ik zelf heb het wel gedaan bij 157000 km en,de olie zag er nog mooi rood uit ,wel zat er een heel klein beetje slijpsel in ,na de olie wissel schakelde die nog net zo goed.

    #17666774

    Bedankt voor de reacties. Zo te lezen komt het niet overdreven veel voor. Wellicht ook alleen maar bij de bak gekoppeld aan de Z22SE?

    Ik wordt helaas niet gehinderd door technische autokennis :D Ik zal mijn mannetje de berichten in ieder geval doorgeven.

    #17666775

    Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Als de motor warm is gaat de pook wel terug naar de middenstand.
    Als ik het goed begrijp ontstaat het probleem buiten de versnellingsbak?

    #17666776

    Hier precies hetzelfde. Wordt weer kouder, drama drama

    #17666777

    De hele zomer totaal geen problemen gehad en nu de nachttemperatuur begint te dalen loop ik hier ook weer tegen aan. Ik zet de auto bij terugkomst altijd gelijk in zn één zodat ik ’s ochtends niet gelijk van de vrij naar de één hoef te schakelen. Na 2 minuutjes rijden is het probleem ook weg maar het geeft me een bijzonder slecht gevoel de pook echt in de één te moeten duwen.

    Mijn vrouw vergeet nog wel eens de auto in zijn één te zetten bij terugkomst. Afgelopen week ben ik heel rustig in zn twee weggereden. Met weinig toeren en rustig de koppeling laten komen gaat dat met de 2.2 motor ook nog erg soepel.

    #17666778
    #17666779

    Hallo allemaal,
    Ik heb bij mijn Zafira de aansluitingen van de kabels op de bak en ook het mechanisme ingespoten met imal en heb nu al meer dan een jaar geen problemen met de middenstand meer gehad.
    Ook in de winter is het goed gegaan….het is te proberen. ;) ;)

    #17666780

    Lang leven de Getrag bakken, vervang de olie inderdaad eens…

    willem

    #17666781

    Aan iedereen: probeer eens te alvorens terug naar de 1 te schakelen met een koude motor, de bak in z’n vrij te zetten, koppeling op te laten komen en dan naar de 1 schakelen. Dan gaat het een stuk soepeler.

    #17666782

    heb zelf nergens last van, mijn F25 getrag bak kan je zelfs bij 100km/u zonder al te veel moeite in zijn 1 zetten als je wil.

    Mijn F15CR (echte haak bakken die nooit terug willen naar 1 als je nog rolt) bak schakeld ook heel soepel van 2 naar 1 bij snelheden van 40km/u tot stilstand.

    Willem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.