Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › zuipt veel/ onregelmatige stationair / kleppen tikken
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 11 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
2 december 2014 om 13:06 #17269341
Particulier
zuipt veel / kleppen tikken / stationair onregelmatig
Opel Corsa
Bouwjaar: 2003
Brandstof: benzine
Motor: 1.2Goedemiddag allemaal,
Paar weken geleden een 5 deurs corsa c Njoy zwart 1.2 aangeschaft.
Tijdens de bezichtiging draaide de motor goed op toeren , geen getik etc. Voor de rest ziet de wagen er leuk uit en ben tevreden over de ruimte die de auto biedt. Heb na aanschaf maar meteen een onderhoudsbeurt gedaan. Wel te verstaan:*Remblokken vóór vervangen
*Olie ververst. (Eerst 4ltr 10w40 daarna weer 5w40 Shell)
*Oliefilter vervangen
*Benzinefilter vervangen
*Luchtfilter vervangen
*4 nieuwe boegies (2kops)Alleen zijn er momenteel meerdere issues met de auto.
weet niet goed of ik ze allemaal in 1 mail mag melden maar het is als volgt:1) stationair is niet meer goed na beurt(naald klimt op en daalt tussen 600 en 800 toeren)
2)Nu is het zo dat nà olieverversen ik ook mijn kleppen hoor tikken?
(Als ik licht gas bij geef , gaat het tikken ook sneller)3) 40 liter getankt om het verbruik te meten. benzinemeter naald staat nu tussen het streepje van 1/4 tank en 1/2 tank en zit ik pas op 290km? (Afwisselend rijgedrag dan een keer vlot en dan economisch en combinatie stad/snelweg). Maar lijkt mij een hoog verbruik?
4) gisterenochtend weggeweest met de auto probleemloos gestart.. Na 1 stop stapte ik weer in maar startte mijn auto opeens niet meer. Accu was leeg. Hoorde een hoop getik en geratel toen ik de auto wou starten. Startkabeltje op Andere accu en hij deed het weer. Echter gebeurde het heel onaangekondigd.
Heeft het een met het ander te maken??
Kan iemand mij helpen adviseren over hoe /wat??
Hoor graagMvg sjef
2 december 2014 om 20:37 #18262911Het onregelmatige toerental in combinatie met het zuipen zou weleens de EGR klep kunnen zijn.
2 december 2014 om 20:49 #18262912Senatorman,
Bedankt voor je reactie , daar dacht ik in 1ste instantie ook aan , echter zit er geen egr op.
Op bj 2003 njoy niet iig.Dus ben toch benieuwd waar het wel aan n ligt?
Kan we heugen dat ik iets haf gelezen over tempsensor en lambdasensor wat hoger verbruik kan veroorzaken.
Kan het daar aan liggen?3 december 2014 om 10:13 #18262913Ja, als je temp of lambda sensor niet goed zijn gaat hij niet beter lopen. Hoger verbruik is dan te verklaren.
Lambda sensor regelt het mengsel van de verbranding. Bij defect krijg je dus slecht mengsel en dus een slecht lopende motor.Maar volgens mij heb jij een Z12XE blk, en die heeft wel degelijk een EGR
Sowieso anno 2003 verplicht dacht ik3 december 2014 om 13:41 #18262914Xladage
Bedankt voor je reactie
3 december 2014 om 14:14 #18262915Xladage,
Had wat problemen met mijn smartphone , dus kreeg niet de gehele reactie op het forum…
Ga verder op bovenstaand bericht vanaf mijn desktop.Egr (cylinder ) zit er niet op. volgens mij ook geen blindplaatje ?? Normaliter zou dit volgens mij met 2 uitwendige torx-bouten op het huis vast moeten zitten.
Dit had pas nog met de dealer afgestemd omdat ik al op zoek was naar de egr , maar deze niet kon traceren. Dealer kon mij bevestigen adhv kenteken van mijn auto dat ik deze niet had.Ik neem in 1ste instantie een koelvloeistoftempsensor. Mijn tempmetermeter op mijn dashboard gaat nmlk bij stationair draaien , stilstand zonder gereden te hebben, af en toe over de 90c en zakt weer etc. Duurt ook soms dat ie op temp komt in de ochtend. (of iig dat wijzer uberhaupt omhoog gaat)
Hopelijk geeft de nieuwe koelvloeistoftempsensor. meteen correcte waardes door aan de ecu zodat het verbruik “normaal” wordt.Indien dit geen uitkomst biedt ga ik verder met de lambdasondesensor. Denk wel dat ik echter de auto eerst laat uitlezen voordat ik naar de lambda overgaat omdat deze een kleine 170 euries kost.
Ik wil ook mijn LMM schoonmaken. Weet je miss of / waar ik LMM schoonmaakspray kan verkrijgen. Weet dat deze in USA en UK gebruikt wordt.
Hopelijk regulier ik hiermee ook het eea.Hoor graag.
PS : Weet iemand misschien wat ik moet doen voor tikken van mijn kleppen ?
(Als ik licht gas bij geef , gaat het tikken ook sneller) had al aangegeven dat ik Olie had ververst. (Eerst 4ltr 10w40 daarna weer 5w40 Shell)
moet hier misschien vol synthetishe olie in (werd trouwens niet aanbevolen door de dealer omdat het geen nieuwe auto was )3 december 2014 om 14:45 #18262916Kleppen tikken hebben vele Opels last van. Mijn vorige Vectra B 1.6 16V en huidige Meriva A 1.6 8 Vdoen het ook. Ben er aan gewend en kan verder geen kwaad volgens de garage. Heb er met de Vectra 100.000 km zo mee gereden en daarna verkocht, motor liep nog steeds geweldig ondaks het lichte tikken.
3 december 2014 om 16:44 #18262917Bedankt, als het geen kwaad kan is het niet erg.
Vervelende is wel dat ik het getik dus niet had , voordat de olie was ververst.@ opel forum leden.
weet iemand dit miss?
Ik wil ook mijn LMM schoonmaken.
Weet iemand miss of / waar ik LMM schoonmaakspray kan verkrijgen. Weet dat deze in USA en UK gebruikt wordt.
Hopelijk regulier ik hiermee ook het eea.3 december 2014 om 17:48 #18262918@xladage wrote:
Maar volgens mij heb jij een Z12XE blk, en die heeft wel degelijk een EGR
Sowieso anno 2003 verplicht dacht ikIk heb ook een corsa c Njoy en ik heb ook geen EGR klep
Zit gewoon een dummyhuisje op de plek waar normaal de egr zit
Links op het blok ( als je er voor staat rechts )Olie in het begin ook 5 w 40 gehad en ja ook tikkende kleppen
Olie eraf gedaan en 10w 40 er op en tot nu toe geen last weer gehad
De mijne heeft nu 202000 km op de klok staan en ik rij op gas3 december 2014 om 19:33 #18262919Had in eerste instantie 10w.
Omdat de kleppen tikten dacht ik dat de olie niet vloeibaar genoeg was. Vandaar 5w genomen.
Jammer genoeg nog steeds last van tikken.
Miss 0w proberen, maar weet niet of het baat zal.hebben.4 december 2014 om 09:23 #18262920“Quote
4) gisterenochtend weggeweest met de auto probleemloos gestart..
Na 1 stop stapte ik weer in maar startte mijn auto opeens niet meer.
Accu was leeg. Hoorde een hoop getik en geratel toen ik de auto wou starten.
Startkabeltje op Andere accu en hij deed het weer. Echter gebeurde het heel onaangekondigd.. .
“Unquote…Goedemorgen allen..
Het gekwel van mijn Corsatje lijkt maar niet te stoppen . :???: zie mijn allereerste post zoals in bovenstaand ….
nu is het zo dat vanochtend 0715 uur mijn auto op het nippertje aansloeg.,,,(start ging moeizaam)
Het is koud dus is een moeilijke start niet raar.
Ben alleen wel bang dat mijn vervangende accu óók leeg is???Als ik Bij stilstand / stationair draaien aan mijn stuur draai , naar links /recht met verlichting aan dimt mijn koplamp verlichting méé en
óók dashboard verlichting plus deel waar datum /tijd etc opstaat.voor zover ik weet ,kan een leeggetrokken accu aan de dynamo of lekstroom liggen.
Vraag: is er een bep kwaaltje aan lekstroom bij corsa c die ervoor kan zorgen dat je accu leeg wordt getrokken.? (lampjes,achteruitverwarming??) :hmmz
Zoniet graag advies waar ik kan zoeken ?Hoor graag …
4 december 2014 om 10:22 #18262921Dynamo zou defect kunnen zijn, dit kan je meten met een multimeter bij stationair draaien. Op je accuklemmen moet dan iets va 14,5V staan.
Je accu kan ook op zijn, als je deze nog niet hebt vervangen moet je het even in de gaten houden. Op een gegeven moment zijn ze gewoon op. Gebeurde mij ook net na de aanschaf van de Meriva.Voordat je gaat starten kan je ook weer eens meten met een multimeter wat de accuspanning is, dit zegt echter weinig zonder belasting. Je zou het met zo een speciale accumeter moeten meten, die ook een weerstand aanbrengt zodat je echt meet of er nog power in zit. Garages hebben dit wel.
Oja, het getik is bij warme motor minder, dus wellicht heb je dat niet eerder gehoord omdat de motor al warm was.
4 december 2014 om 12:02 #18262922@SimpleFace wrote:
Je accu kan ook op zijn, als je deze nog niet hebt vervangen moet je het even in de gaten houden
.Heb dus al een vervangende accu genomen omdat ik 1.5 week geleden al stilsond door een legeaccu.
Maar nu weer bijna dus???Ik ga wel meten.
Ps ivm getik. Zou dit weg gaan met vol syntehetische olie?
Of moek met getik leren leven ?Thanks.
4 december 2014 om 16:16 #18262923Getik zou ik me nu niet druk over maken, eerst je accu problemen oplossen, in anderhalve week weer leeg is niet goed. Of lekstroom of defecte dynamo. Beide zijn gelukkig goed te meten door jezelf, of als dat niet lukt door een garage binnen korte tijd.
4 december 2014 om 17:00 #18262924@ SimpleFace
Thanks ;)
9 december 2014 om 17:33 #18262925Tikkende motor ligt hoogstwaarschijnlijk aan je klepstoters. Heb ik laten vervangen en sindsdien geen last meer.
Het getik bij versleten klepstoters is voornamelijk bij koude motor omdat de olie nog niet op temperatuur is. Als je het getik ook begint te horen bij warme motor dan is het wel tijd om de klepstoters te vervangen.
9 december 2014 om 20:01 #18262926Bedankt voor je reactie.
Tijdens de aankoop hoorde ik de klepstoters niet.??! :hmmz
de vorige eigenaar wist niet wat voor olie erin zat.
dealer gebeld..die als advies 10w40 gaf.
vervolgens de boel ververst ..met getik als resultaat.
Daarna 5w40 in gegooid op eigen initiatief maar geen baat.:wtfNu kwam ik laatst een bekende tegen die monteur is.
die zei dat ik verkeerde olie had gebruikt..:swear
en dat er nmlk 5w30 castrol vol synt. In moet en dat dit de geschikte olie was voor deze corsa.En dat als na deze olie getik niet weg was ik idd de stoters moest vervangen. ?? :(
9 december 2014 om 22:13 #18262927Kans is idd groot dat door de verkeerde olie de stoters een grotere slijtageslag hebben gehad. Zou het iig wel even aankaarten.
Stoters vervangen kost vooral tijd en je moet meteen alle 16 doen omdat je nooit kan weten vanaf welke het getik af komt.
In mijn opc gebruik ik de normale 5w30 van GM. Prima olie door opel zelf voorgeschreven.
9 december 2014 om 23:55 #18262928Wat betreft lekstroom accu, zou eens kijken of je radio buiten contact ACC stand is aangesloten. Was in mijn geval verantwoordelijk voor 0,06A aan lekstroom.
Verder een lampje dat blijft branden kan ook een boosdoener zijn, controleer dashboardkastje, lampje achterklep ed.Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat het knipperlichtrelais een lekstroom kan veroorzaken, of dit waar is durf ik niet te zeggen.
Beste even de lekstroom op de accu meten, vervolgens zekeringen trekken om zo te achterhalen op welke de lekstroom minder wordt.
Vervolgens de apparaten op van die zekering 1 voor 1 uitsluiten.10 december 2014 om 06:37 #18262929Bedankt voor je reactie
13 december 2014 om 09:20 #18262930Beste leden,
Heb mijn Corsa maar laten uitlezen.
Volgende foutmeldingscodes op apparaat te zien:P0335 sensor A stand krukas
P0300 willekeurig cylinder
P0304 cylinder
P1612 startonderbreker
P1300 Eobd wegens lege brandstoftank.heb de hele boel laten resetten…!
Maar wat kan ik doen zodat meldingen niet meer terugkomen?hoor graag…
13 december 2014 om 11:58 #18262931zorgen dat ie zijn goeie onderhoud krijgt!!
en dan nog kan je niks over storingen zeggen.
je moet gewoon geluk hebben met de auto’s van tegenwoordig13 december 2014 om 12:54 #18262932@corsa d
Klopt..je moet echt mazzel hebben…
Maja..nu is het ff nie anders…
Herhalen storingen zich ná een reset??
13 december 2014 om 12:57 #18262933De storingen herhalen zich als de problemen met de motor niet worden opgelost.
De storingen zijn puur ter indicatie.
Nog gevraagd naar de klepstoters?
13 december 2014 om 13:08 #18262934Liever niet dat storingen zich herhalen.
want lijkt erop dat ik op 3 cylinders liep..!!
heb eigenlijk geen idee hoe de bovengenoemde storingen te verhelpen?
jij enig advies voor mij?Idd gevraagd naar klepstoters..
Heb 5w30 castrol edge longlife voorgeschreven gekregen.
5w30 zou dunner/ vloeibaarder zijn dan 5w40 op lagere temp dus meer kans dat olie komt op plaatsen waar het moet zijn ..met als mogelijk resultaat dat het getik over gaat.
Verwacht de olie maandag as. Daarna over tot verversen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.