Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › zuiniger rijden, welke motor?, welke versnellingsbak?
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 8 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2011 om 14:17 #17233774
Inmiddels sta ik hier met een lege carrosserie en mijn bedoeling was:
– C Kadett
– 1.2s, revisieblok, loopt op benzine 1 op 15.
– met de originele versnellingsbak (lange pook)
– LPG !!
– Remmerij weet ik nog niet, heb nu revisie 1.2 erop.Nu heb ik toch mogen begrijpen dat dat helemaal niet zo zuinig zal zijn als gehoopt op lpg.
Nu de motor toch er nog uit is en de motorruimte bijna opgeknapt is, welke motor kan ik nou gaan gebruiken om op gas lekker zuinig te kunnen rijden.
Want deze moet zo zuinig mogelijk gaan rijden op lpg.
De OHC blokken zijn in het algemeen zuiniger dan cih blokken, dus een cih blok wil ik er alvast niet in.
Misschien iets van een modernere Corsa, Astra of wat?
Het liefst carburateur, maar injectie is ook goed.
6 maart 2011 om 16:18 #17829846LPG Injectie kan je wel betrouwbaarder maken dan LPG op een carb…
Als je toch carb wilt, zou ik een Corsa/Kadett-E blok pakken, liefste een OHV natuurlijk dat hoort in een Kadett-C.
1.2ST / 13S OHC’s van Corsa’s hebben vaak pierenburg carbs.
Zou in elk geval zelf serieus kijken wat ’t kost om LPG op injectie te zetten, ’t kan icm. een olie toevoeging je levensduur van de motor verlengen…
6 maart 2011 om 17:32 #17829847Nee, ik wil met carburateur.
Ik heb hier nog een Corsa met een 1.2 NZ blok (injectie) erin, die rijdt in de Corsa 1 op 18 (benzine)
En zo een c20ne motor, zijn die niet ook zuinig, of wordt dat ook 1 op 10 met lpg?
6 maart 2011 om 17:54 #17829848C20XE is nog zelfs zuiniger dan C20NE en die zijn beide multipoint injectie. Die NZ motor is ook injectie, maar dan centrale inspuiting. Naar mijn ervaring zijn die motoren verreweg het zuinigst. Heb een tijdje een E kadett gehad met C14NZ en die liep op goede dagen tegen de 1 op 20!! Naar mijn idee is wat je wilt een beetje tegenstrijdig want naar mijn ervaring zijn carb. blokken altijd een stukje dorstiger….
Ik heb hier eventueel nog een passende LPG gasklephuis voor C12NZ/14NZ/16NZ mocht je interesse hebben voor een tientje of zo?? Zit een stappenmotor op die bij Opel al €140 is… Ik doe er niks mee…..
6 maart 2011 om 18:48 #17829849Ja, ik weet dat inspuit zuiniger is, terugvoer heb ik zo gemaakt in de tank (vaker gedaan) en gelegd, maar ik ben bang, dat ik dat zelf niet juist krijg met lpg installeren?
En de NZ motor heeft inderdaad ook inspuiting, maar dat blok is het zuinigste wat ik ken.
Maar wat jij nu zegt met de C14NZ is ook mooi!!
Tevens U2U aan Vinci.
Een c20xe heb ik gehad in een andere kadett c, daar reed ik altijd 1 op 14 mee op benzine! Maar die wil ik niet.
6 maart 2011 om 20:41 #17829850Nou dan, het wordt of of of de 1.2-1.4-1.6nz.
Hier past dus de R25 achter met koppelingskabel (niet hydraulisch dus)?
6 maart 2011 om 20:55 #17829851Hier dan het gasklephuis:






Ik merkte net wel dat die dikke aansluiting een beetje lossig zat, volgens mij zitten de twee inbus boutjes waarmee die vast zit een beetje los, zal ik later nog even controleren.
Heb deze ooit op de sloop gekocht voor een paar tientjes, maar nooit gebruikt omdat ik toen een heel andere oorzaak bleek te hebben van de storing die ik toen had.
Zie ik net dat een foto niet wil openen, blijkt de forum censuur dit van de url gemaakt te hebben:
http://i.imgur.com/eybanketstaaf.jpgSoms is die censuur wel erg onhandig!! :fy1 Moet je eens inves-te-ring proberen te posten!!!:sleeping
6 maart 2011 om 21:22 #17829852Nou dan, het wordt of of of de 1.2-1.4-1.6nz.
6 maart 2011 om 21:28 #17829853Is een R25 niet voor een bigblock?
6 maart 2011 om 21:30 #17829854Van de 1.6 is er een small block en een big block, de 1.8 is i.i.g. een big block.
Maar ik weet het eigenlijk nu ook niet meer?
6 maart 2011 om 21:34 #17829855Klopt ja C16NZ is er in beide varianten…
7 maart 2011 om 09:46 #17829856Nu heb ik begrepen dat de C16NZ gewoon altijd een small block is?
7 maart 2011 om 11:35 #17829857Welke versnellingsbakken heb ik nou nodig, heeft anders iemand een foto van de achterkant van het blok?
7 maart 2011 om 11:38 #17829858Je kan beter de vraagstellen, welke versnellingsbak en welk differentieel. Want beide helpen natuurlijk.
Als je een wat grotere motorinhoud hebt zoals een C16NZ (smallblock overigens), kan je misschien de langste overbrengingen gebruiken. Kortom lagere toeren @ hoge versnellingen.
Verder een grote Inch maat eronder gooien. Dus niet 13″ kleine bandjes eronder leggen, maar als ’t effe past 14″ met grote banden erop. Des de lager je toeren zullen zijn op de snelweg.
Je zult denk ik wel de snelheidsmeter effekes moeten aanpassen, want die zal enorm kunnen afwijken.
En voor zover ik weet kan je in elk geval kijken naar de 1.3 Manta bakken.
7 maart 2011 om 13:48 #17829859Maar als ik nou bijv. de 18i big block neem, daar past die 1.3 ohc bak ook achter, of hoe?
Of wat is nou het verschil bij een small block en big block?
8 maart 2011 om 11:04 #17829860Bij voorwiel aandrijving zijn de steekassen dikker voor een bigblock, maar bij achterwielaandrijving zou ik niet weten. Volgens mij is de aansluiting op de bak en de maat van de koppeling ook verschillend. De price as….
8 maart 2011 om 11:23 #17829861Dat wil ik inderdaad weten, aansluiting van de versnellingsbakken !!
8 maart 2011 om 11:40 #17829862big block past een getrag, r25 (5-bakken) of een vier bak van een big block op. Kleine versnellingsbakken passen logsicherwijs niet op de grote motoren. Al kon dat wel, is het niet een bijster slim plan omdat je ze dan binnen no time stuk rijdt.
Ik rijdt zelf niet met LPG, maar wat ik hoor is het echt alleen nuttig als je belachelijk veel met je wagen rijdt. Het is wel zo dat LPG minder kost, maar je verbruikt wel meer lpg dan benzine per kilometer, en dan heb je het nog over inbouw en evt de slijtage aan je motor (weet niet hoeveel invloed LPG hier op heeft).
Mijn suggestie is dat je, als je echt zuinig wil, voor een 5 bak gaat, want dan kan je lekker in een laag toerental cruisen over de snelweg. Mocht je je achteras willen vervangen dan kan dat uiteraard, maar de dikkere achterassen hebben wel lagere verhoudingen, dus relatief hogere toerentallen (3.44, 3.67) dan een OHV asje.
Sterkte met de verbouwing!
Max
PS: Ik heb nog wel opel GT klauwen en schijven liggen voor je als je betere remmen zoekt? kan je zo 1 op 1 overschroeven.
8 maart 2011 om 19:49 #17829863Zoals gezegd Max, komt er lpg in en zoek ik een zuinige motor voor daarbij.
Ik ga nu of voor de NZ blok, of mijn revisie 1.2S blok.
Ik heb inmiddels een bak van een collega, dus zoek alleen nog een NZ blok, iemand?
Die van de GT, heb je toevallig ook schijven en klauwen voor op mijn achteras?
9 maart 2011 om 07:36 #17829864Ik herinner me net, dat ik met een E Kadett C16NZ, altijd 1 op 13 reed. Hoe kan dat zo een verschil zijn met die c14nz van VINCI met 1 op 20 ?
Natuurlijk de staat en hoe wordt gereden etc, maar dan nog…
9 maart 2011 om 08:24 #17829865Misschien omdat ik rijd als een ouwe lu l?:P
Nee, LPG op een oldtimer is trouwens ook voordelig zonder al te veel kilometers te rijden, want bij een jongere auto betaal je enorm veel extra wegenbelasting op LPG. Diesel zit daar tussen in…
Extra slijtage, ja acht, LPG is wat droger, maar als jouw auto de olie goed rondpompt is er op de zuigers niet echt sprake van veel meer slijtage hoor. Ik denk dat dit wel mee valt in ieder geval.
Ik heb een kennis met een E kadett C16NZ en die rijdt tussen de 1 op 14 en 1 op 16 er mee…. Maar goed, velen zeggen dat ze met een C20XE 1 op 14 rijden en ik kom niet echt veel gunstiger uit dan 1 op 12 tot 1 op 13 En dat is bij onafgebroken ritten op de snelweg met 120 per uur. In de stad is het nog slechter…..
Blokken verschillen hierin absoluut onderling…
9 maart 2011 om 08:53 #17829866[rquote=1886614&tid=144000&author=GS2.6]Zoals gezegd
Die van de GT, heb je toevallig ook schijven en klauwen voor op mijn achteras?
[/rquote]De GT heeft oorspronkelijk trommels achter. Dus de set waar ik het over heb komt van een 1900 vooras. uiteraard is alles pas te maken, maar ik zou me pas zorgen gaan maken over schijven achter als je je schijven voor flink ge-upgrade hebt en je zo veel remt dat je trommels te heet worden. Iets wat me in stadsverkeer sterk lijkt.
Max
9 maart 2011 om 21:34 #17829867Ik dacht dat ik de carterpan van de NZ blok kon gebruiken in de C Kadett, maar dat is blijkbaar niet zo.
Wat raden jullie me hiervoor aan?
Kan ik ALLEEN die van Manta OHC gebruiken, vanwege de ‘bult’ aan de goede kant, of zijn er nog andere Opels?
Vinci, je hebt mijn U2U niet gelezen??
9 maart 2011 om 21:41 #17829868Hey, ja, heb hem vandaag op de post gedaan…
10 maart 2011 om 09:42 #17829869Ok, helemaal goed.
Ik dacht dat ik de carterpan van de NZ blok kon gebruiken in de C Kadett, maar dat is blijkbaar niet zo.
Wat raden jullie me hiervoor aan?
Kan ik ALLEEN die van Manta OHC gebruiken, vanwege de ‘bult’ aan de goede kant, of zijn er nog andere Opels?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.