Zoemende pieptoon en als ik mijn stuur draai niet meer

Forumindex Forums Modellen Astra Zoemende pieptoon en als ik mijn stuur draai niet meer

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur

Ik zal me even voorstellen ik ben Brian,
    Als ik mijn auto stationair laat lopen dan hoor ik een zoemend piepgeluid en als ik
    Dan mijn stuur draai naar links of rechts is het weg weet echt niet waar het vandaan komt
    Het betreft een Opel Astra g 2.0 dti 179.000 km

Verplaatst vanuit het How-To deel naar het Forum deel Astra
    Het how-To deel is niet voor vragen, in het How-to deel, kun je een uitleg vinden over diversen problemen.
    Dit even ter info.

waarschijnlijk je stuurbekrachtiging

Check niveau van je stuurbekrachtigingsvloeistof. Kan ook je meelooprol/multiriem zijn omdat tijdens het sturen de pulley van je pomp een stuk zwaarder zal gaan draaien-> slippende snaar/zwaardere belasting lager meelooprol.

Als ik de dop eraf draai dan zie ik welvloeistof zitten als het goed is alleen het pijlstokkie op de dop is droog, kan ook niet goed zien tot waar er vloeistof in moet. Iemand die me kan helpen

Pijlstok aan dop zitten markeringen (randjes) op, tot daar moet ie nat zijn wanneer je er voldoende in hebt zitten. Kortom, olie bijvullen tot markering en na het bijvullen zonder dop je stuur (met lopende motor) van helemaal links naar helemaal rechts draaien om eventuele lucht uit het systeem te laten.

Ja bij mij is het stokje droog dus word bijvullen, kan ik dat zelf of moet dat bij de garage gebeuren, en wat voor vloeistof moet erin? Mvg brian

Originele Opel GM stuurbekrachtigingsolie, dan kan er weinig fout gaan, , het is nogal speciale hydraulische olie (groen) dus geen normale ATF.

Daar waar je dop/peilstok erafschroeft daar gooi je de nieuwe olie bij, rustig aan niet meteen een hele fles erin, beetje bijvullen en weer peilen.

top hartelijk bedankt. ga ik straks gelijk halen.
    is het geluid eigenlijk dan ook gelijk weg of dat niet? mvg brian

Hallo, ik heb net de olie gekocht van gm en bijgevuld tot het streepje en ontlucht door me stuur helemaal naar links en naar rechts te draaien. Maar het geluid is nog steeds en nou kwam ik erachter dat als ik het bakje waar de olie in zit naar me toe trek dan is het geluid weg heel apart misschien dat iemand weet wat het kan zijn nu. Alvast bedankt

Ik heb helaas (bijna) precies hetzelfde probleem als jij.
    Dus zoemend piepend geluid, niet altijd even hard, en zolang ik mijn stuur beweeg dan is dat geluid bijna weg.

Hoewel dat als je de tank/pomp naar je toe trekt en het geluid dan weg is is voor mij ook nieuw kan misschien interessant zijn.

Maar als het geluid na bijvullen niet verdwijnt dan is het vaak slecht nieuws, wel bijgevuld tot bovenste streepje?

De afgelopen maandjes ben ik dus al aardig wat aan het rondzoeken/opzoeken geweest.

De Astra G heeft in zijn levensloop 1998-2004, drie verschillende merken hydromechanisch stuurbekrachtigings installatie gehad.
    In volgorde , Delphi, te herkennen aan lange dunne vulopening, heb ik dus, daarna TRW die later weer vervangen is door TRW versie 2. aan de zijkant van de pomp kan je dus zien of het TRW of TRW v2 is.
    TRW 1 kan men ook herkennen aan wat meer koelribben op de pomp onder het reservoir, ( reden hiervoor is dat de TRW 1 dus op hogere druk draaide als de TRW v2).

Nu het slechte nieuws, helaas heeft de TRW 1 ook de meeste problemen, slijtage, (vandaar dat er later ook een versie 2 werd geplaatst)

Als ik naar het bouwjaar van jouw Astra kijk zou het best eens een TRW 1 kunnen zijn.

Als de pomp dus eenmaal geluid begint te maken dan betekent het vaak het begin van het einde van de pomp
    en zal deze vervangen moeten worden.
    En vaak dat het stuurhuis dan ook niet helemaal goed meer is.

De orginele Opeldealer zal dan voorstellen om de pomp en het stuurhuis te vervangen, een TRW versie 2 erin te zetten,kosten geschat 2000 a 3000 euro.

Weet niet of jij zelf beetje kan sleutel of handige kennissen hebt, dan gereviseerde pomp of pomp van de sloperij, http://www.onderdelenlijn.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; kopen en die erinzetten.
    N.b. onderling zijn ze niet uitwisselbaar dus als je alleen pomp wil vervangen dan moet het dezelfde zijn als je nu hebt, je kan dus geen (betere) TRW v2 op het stuurhuis van een TRW1 zetten.
    Als je dus TRW v2 wil plaatsen moet je ook stuurhuis vervangen.

En helaas is het vervangen ook geen 123 klusje, die pomp zit vrij onbereikbaar, het subframe zal dus geheel of gedeeltelijk losgehaald moeten worden en geheel of gedeeltelijk laten zakken.
    Ben ik zelf ook nog niet helemaal uit, hoe men het subframe gedeeltelijk (alleen achterzijde) kan laten zakken.

Ben zelf dus ook een beetje aan het rondkijken naar beetje goede Delphi stuurbekrachtigingspomp, om te laten vervangen.

Okee jaa ik heb hem gisteren bijgevuld tot het hoogste streepje en het geluid is nog steeds niet hard maar hoor het als ik me deur open doe heel zacht. Ik heb wel het nieuwe blok van de 2.0 dti die kwam vanaf 2002 dus weet niet of ik dan ook de nieuwe pomp heb, waar kan ik het precies zien welke pomp ik heb..
    Ja een vriend van me heeft een garage dus dat is geen probleem maar wil wel weten wat het is natuurlijk haha

1: Functioneerd het??
    Ja: Niks aan de hand
    Nee: naar laten kijken door mensen met kennis van zaken.

Stond het peil erg laag??

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Ja peilstok was droog alleen het uiterste puntje maar gisteren bijgevuld met gm stuurbekrachtigingsolie

@WillemR, Wat is het verschil in GM stuurbekrachtigingsolie en ATF. Ik heb namelijk bij mijn Astra G 2.0 16V Diesel. Toen het pijl te laag was via mijn monteur gewoon ATF olie toegevoegd. En heb daarmee 4jaar (+/- 80.000KM) mee verder gereden en heb nergens last van gehad. Heb ik dan geluk gehad? Wist niet dat de olie van GM speciaal was namelijk.

@WillemR wrote:

Originele Opel GM stuurbekrachtigingsolie, dan kan er weinig fout gaan, , het is nogal speciale hydraulische olie (groen) dus geen normale ATF.

Daar waar je dop/peilstok erafschroeft daar gooi je de nieuwe olie bij, rustig aan niet meteen een hele fles erin, beetje bijvullen en weer peilen.

Ik wist het ook niet gisteren werd me dat verteld en voor die 10 euro meer ga ik dan niet moeilijk doen natuurlijk.
    Heeft misschien te maken met de viscositeit van de olie

@Dolby, andere eigenschappen, denk vooral op hydraulisch gebied.
    (kleur en geur is ook anders neigt beetje meer naar hydraulische olie, wat te verklaren is met het feit dat de elekto-mechanische stuurbekrachtiging op hogere druk werkt als een atf versnellingsbak)

Maar die discussie is al uitgebreid aan de orde geweest hier op het forum weinig nut om die weer opnieuw te doen.

@ brian1987. makkelijkst te herkennen aan uiterlijk, toevallig mooi plaatje gevonden op het web.
    TRW 1 heeft dus koelribben.

TRW 1 is van medio 1999-2001, dus zou heel goed kunnen dat jij de TRW 2 hebt

Als het i.d.d. bijna niet te horen is dan denk ik dat je je i.d.d. nog geen zorgen hoeft te maken.
    Bijna alle deze stuurbekrachtigings pompen schijnen wat geluid te maken.
    Zou wel van tijd tot tijd nog eens peilen, kijken of het niet weer gezakt is, dan zou je ergens lekkage kunen hebben.

Ikzelf heb waarschijnlijk een iets groter probleem, duidelijk te horen binnen, nogal een jankend geluid, verlies geen olie, dus zal wel versleten zijn, pomp en/of stuurhuis.

Okee ja dat ga ik zeker bijhouden nu ja.. Bedankt voor de info mvg Brian

@ Dolby:
    Aan te veel ATF zijn ook van deze pompen overleden.
    Sommige monteurs denken dat de huidige electrische stuurpompen gewoon op ATF kunnen werken, maar dat is niet het geval.

BMW werkt al sinds jaar en dag met hydraulische olie, doe daar maar geen ATF in, dan gaat het fout.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

atf olie is eigenlijk niet gemaakt voor druk toepassingen, iets wat hydraulische olie wel is, gewoon GM stuurbekrachtigingsolie in doen dus.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.