ZF bak (bedford)

Forumindex Forums Techniek Cih ZF bak (bedford)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237463

    Wij zijn ons een beetje aan het verdiepen in rallyauto’s van vroeger.
    Nu hebben we ergens gevonden dat ze met de volgende bak veel reden:

    ZF S5 18/3
    Nu komen we hier bij een Opel kadett of maserati bak uit.
    Maar nu de volgende code :

    1255 003 078
    en deze is nergens meer te vinden,
    maar schijnt na horen zeggen van een bedford af te komen.
    ik heb evt een foto van het type plaatje

    Maar heeft iemand info over deze bakken ??

    #17876620

    Snuffel ff op marktplaats, adv. nr. 451373631.
    In Dalen staat er een te koop van een Bedford 350, en de prijs isz…………€ 350,-
    :jerry :jerry

    #17876621

    Daar hebben we niets aan !

    Ondertussen al wat wijzer geworden,
    ze gebruikte waarschijnlijk vroeger de bak van een Bedford Blitz
    Wie kan me er meer over vertellen ??

    #17876622

    Hoi!

    De “ZF S5 18/3” is geleverd in sommige Kadett-C, Ascona-B (niet in Manta-B), BMW 2002, Mercedes SL “Pagode” en Maserati.

    Een ZF S5 18/3 is wel gehomologeerd voor een Ascona-B, maar niet voor een Manta.

    Hier de mijne:

    Echter er zijn nogal wat verschillen.
    Belangrijkste verschil is de overbrengverhouding van de verschillende tandwielsets. De overbrengingsverhoudingen staat aangegeven op het typeplaatje aan de zijkant van de bak. Bijv. die van een Kadett-C 1000-serie heeft in 5e 1:1, terwijl die van een Ascona-B in 5e 1:0,874 (ook die van de andere versnellingen verschillen!). Die van een Maserati is nog weer heel anders (heel korte 1) en van een BMW/Mercedes weet ik het zo niet. Maar je wilt juist eigenlijk een lange 1e (zou ik denken).

    Hier het typeplaatje van mijn ZF:

    Zo’n twee jaar geleden heb ik hem helemaal gereviseerd. Op de foto rechtsboven is het lager te zien van de primaire as aan de koppelingzijde. Deze steekt iets buiten het versnellingsbakhuis. Het koppelingshuis van een ZF dicht de bak (zijkanten van de lagers) af.

    Misschien kun je het in de exploded views ook wel zien (volgens mij is het daar wel duidelijk te zien links boven):

    De exploded views kloppen niet 100% ben ik achter gekomen bij de revisie. Zo’n versnellingsbak is overigens relatief simpel / eenvoudig te de-/monteren.

    De staartstukken van een niet-Opel ZF zijn heel anders. Is bijvoorbeeld van een Maserati veel langer, zodat je vanaf de achterbank zou kunnen gaan schakelen. Ook de uitgaande as heeft niet perse een schuifspline zoals bij Opels. Daarnaast moet het koppelingshuis ook nog tegen de beoogde motor passen. Het koppelingshuis van een ZF S5 18/3 heeft zoals gezegd ook nog een afdichtende functie (anders gezegd), het koppelingshuis gedeelte dat tegen de versnellingsbak zit heb je eigenlijk wel nodig en dan moet je een deel van een CIH koppelingshuis overlassen.

    Van de versnellingsbak waar jij op doelde (Opel Blitz/Bedford?) weet ik zo niets, maar misschien kun je uit bovenstaande informatie wat bruikbaars halen.

    Succes!

    #17876623

    heb hier ooit eens met iemand overgesproken die veel in bedfords doet
    die kwam met een zoort gelijk verhaal

    ik zou ooit nog eens bij hem langsgaan
    maar is der eigenlijk nooit van gekomen(drukker met andere dingen)

    wel heb ik t visite kaartje weer gevonden
    wat ik toen van hem kreeg

    z,n naam
    pieter happel
    komt uit kampen

    en bereikbaar via
    http://www.vauxhall.nl

    wie weet kan hij je meer vertellen ;) :thumb

    #17876624

    Thanx voor het adres !
    Die ga ik eens mailen !


    @rik
    daar hebben we wat aan !! bedankt rik :thumb
    alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)
    met de schakelpook verder naar voren, dus die zou nu bij een originele ascona in het dashboard komen :shock:
    en deze bak zou gebruikt zijn vroeger in de rally

    #17876625

    @Ascona20E wrote:

    Thanx voor het adres !
    Die ga ik eens mailen !

    geen probleem ;)
    laat je het me nog even weten(via mail of u2u)
    als daar wat uitkomt??? :thumb


    @rik
    daar hebben we wat aan !! bedankt rik :thumb
    alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)
    met de schakelpook verder naar voren, dus die zou nu bij een originele ascona in het dashboard komen :shock:
    en deze bak zou gebruikt zijn vroeger in de rally

    #17876626

    Zal ik doen,
    alleen weet nog niet wanneer het precies is
    eerst even emt vakantie ;)

    #17876627

    @Ascona20E wrote:

    Zal ik doen,
    alleen weet nog niet wanneer het precies is
    eerst even emt vakantie ;)

    is ook geen haast bij
    :thumb

    #17876628

    @Ascona20E wrote:

    alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)

    Mijn ZF heeft ook de 1e linksonder hoor (en dat hoort ook zo) ;)

    Heb je geen fotootje van die exotische versnellingsbak van jullie ? (Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.