zelf reparatie uitvoeren

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum zelf reparatie uitvoeren

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256799

    Forummers,

    Mijn auto is zojuist APK afgekeurd (VEC B 2001) op een paar lullige maar toch kostbare onderdelen. Mijn vraag is nu, zijn onderstaande onderdelen “gemakkelijk” zelf te repareren of zijn dit klussen voor de vakman?
    In deze toch al financieel moeilijke tijden kan ik hier toch een aanzienlijk bedrag op besparen.

      Spiraalveer linkervoorschokbreker is onderin net boven de schaal afgebroken (gezien dmv spiegeltje)

      Remblokken achter (2mm) en beide schijfremmen zijn op

      HandRemkabel op achteras is op

    Waar kan ik het best deze onderdelen bestellen wanneer ik dit zelf uitvoer?
    Zijn er nog handige sites waar het e.e.a. wordt uitgelegd voor reparatie?

    Groet Gregory

    #18124199

    Voor de spiraal veer moet je enig speciaal gereedschap hebben, om de veer er tussen uit te kunnen halen.! als je niet echt sleutel ervaring heb zou ik het laten doen !/

    Remblokken en handremkabel is redelijk te doen. zou bijvoorbeeld eerst foto,s maken hoe iets in elkaar zat. en dan demonteren
    en op de omgekeerde volgorde weer terug monteren en afstellen

    #18124200

    Staat een howto over remblokken hier op de site, is een ander model maar toch de basis blijft het zelfde.

    Misschien een kan je kijken voor een veer en schokbreker op de sloop?

    #18124201

    Mijn voorveren waren ook gebroken.
    Ik heb gewoon de complete veerpoten vervangen. Dat was een goedkopere en eenvoudigere oplossing dan het plaatsen van nieuwe veren.

    #18124202

    Heb je toevallig een sport uitvoering? Want die veren zijn prijzig. Dan kan je beter een verlaging set halen

    #18124203

    @teungts wrote:

    Heb je toevallig een sport uitvoering? Want die veren zijn prijzig. Dan kan je beter een verlaging set halen

    Ja het is de sport uitvoering. Waar en welke verlaging set kan ik dan het beste halen?

    #18124204

    @Vannos wrote:

    Voor de spiraal veer moet je enig speciaal gereedschap hebben, om de veer er tussen uit te kunnen halen.! als je niet echt sleutel ervaring heb zou ik het laten doen !/

    Remblokken en handremkabel is redelijk te doen. zou bijvoorbeeld eerst foto,s maken hoe iets in elkaar zat. en dan demonteren
    en op de omgekeerde volgorde weer terug monteren en afstellen

    Voor die spiraal veren, bestaan er veerspanners toch? Is het dan nog een lastig klusje? Lijkt mij wanneer je de veren bijeenklemt mbv de veerspanners het niet zo spannend meer is, maar ik kan het mis hebben?

    #18124205

    is idd met veren spanners vrij makkelijk te doen..

    #18124206

    @usbstick wrote:

    is idd met veren spanners vrij makkelijk te doen..

    Is het dan beter om beide kanten te vervangen?

    #18124207

    Waar bestellen jullie de materialen hiervoor?

    #18124208

    Toch nog een aantal vragen;

    Voor het vervangen van de spiraalveren is dat een kwestie van schokbreker demonteren en daarna de veerspanners plaatsen bij elkaar trekken, schalen verwijderen en voor het terugplaatsen alles in omgekeerde volgorde? Wat raden jullie voor veerspanner aan?

    Nu heb ik het type VEC sport met dus een sportonderstel kan ik hier een normaal spiraalveer voor bestellen? En wanneer ik de gehele schokbreker wil vervangen voor welk merk zouden jullie kiezen?

    Bij het bestellen van de schijf-remset kan ik kiezen uit 4,5 of 8 gaten en verschillende diameters als ik op kenteken goochel.
    Welke moet ik kiezen?

    #18124209

    je nebt fabrieks af 2cm verlaagt. deze veren kosten per stuk belachlijk veel. als je er gewone veer onder zet gaat 1 kant hoger staan. doe je beide kanten staat je vectra als een raket.

    op ebay marktplaats of een onderdelen boer bij jou in de buurt kan je er wel aan helpen.

    en zo als je beschrijft van demonteren is de goeie mannier. ook hier kan een onderdelenboer(brezan etz) je wel bij helpen

    #18124210

    hallo bij mij was er een schokbreker kapot de monteur belde mij en zei dat die per twee 200-220 euro waren …….ik heb deze zelf besteld bij http://www.mister-auto.nl/fl/” onclick=”window.open(this.href);return false; deze waren van het merk monroe de zelfde als bij de monteur alleen ik was 109euro incl verzend kosten duurde wel wat langer voor ik ze had maar 110 euro bespaart kijk zelf op de site en zie het verschil in prijs succes verder met de onderdelen

    #18124211

    @jan1972 wrote:

    hallo bij mij was er een schokbreker kapot de monteur belde mij en zei dat die per twee 200-220 euro waren …….ik heb deze zelf besteld bij http://www.mister-auto.nl/fl/” onclick=”window.open(this.href);return false; deze waren van het merk monroe de zelfde als bij de monteur alleen ik was 109euro incl verzend kosten duurde wel wat langer voor ik ze had maar 110 euro bespaart kijk zelf op de site en zie het verschil in prijs succes verder met de onderdelen

    Wat heb je tegen de monteur verteld? Ik doe de reparatie zelf wel?

    Bij mij moest het € 312,- excl. BTW en incl. montage gaan kosten.
    Maar zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, heb ik net weer een afwijkend model sportonderstel dus de veren zijn iets korter en de prijs is daar ook weer naar.

    Ik ga maar even verder op zoek naar het juiste model spiraalveer

    #18124212

    Ik zou gwn wat sloperijen afbellen,internet afzoeken: http://www.rhenoy.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; hier kwam ik al ophanging van een V6 sport tegen(geen idee of het goede type is)

    #18124213

    Wat zijn de wettelijke eisen voor afkeur remschijf, vindt dit nog erug verwarrend.
    De monteur gaf aan dat er meer dan 25% roest op de schijven zat!


    Hier een fotootje van de spiraalveer. De veer is onderin de schaal gebroken is niet te zien op foto

    #18124214

    @chieltjuh wrote:

    Ik zou gwn wat sloperijen afbellen,internet afzoeken: http://www.rhenoy.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; hier kwam ik al ophanging van een V6 sport tegen(geen idee of het goede type is)

    Denk het niet V6 veren zijn denk ik zwaarder uitgevoerd als voor een 4 cilinder, maar bedankt voor de tip!

    #18124215

    Klopt idd dat v6 veren anders zijn dan van 4 cilinder benzine. Diesel is wel weer gelijk aan v6 (1.7diesel niet)heeft te maken met de aslast

    Ik had bij onze vectra sport 2.0dth ook een voorveer kapot. Na het horen van de prijs van originele sport veren heb ik de laten vervangen voor een verlagings set. Heb alleen achter origineel gelaten. Meende 3 cm ben dus maar een cm extra gezakt voor

    #18124216

    @greg wrote:

    Wat zijn de wettelijke eisen voor afkeur remschijf, vindt dit nog erug verwarrend.
    De monteur gaf aan dat er meer dan 25% roest op de schijven zat!

    Hier een fotootje van de spiraalveer. De veer is onderin de schaal gebroken is niet te zien op foto

    Remschijf mag max 50% roest zitten. op het remmend vlak. (wat de remblok raakt op de schijf)
    Maar het remverschil mag ook maar 30% zijn. dikte van de remblokken en schijven is geen eis voor de apk.

    #18124217

    met 2 spanbanden trek je de veer ook bij elkaar en kan de de poot uit elkaar halen en nieuwe veer erop zetten.
    al meerdere malen zo gedaan en geen enkel probleem.

    #18124218

    @arjontje wrote:

    Remschijf mag max 50% roest zitten. op het remmend vlak. (wat de remblok raakt op de schijf)
    Maar het remverschil mag ook maar 30% zijn. dikte van de remblokken en schijven is geen eis voor de apk.

    Sinds wanneer zijn er geen wettelijke eisen gesteld aan dikte van de remblokken? Ik weet niet beter dan elke garage bij een APK als eerst begint over de dikte van de remblokken! Over remverschil hoor je ze nooit. By the way…hoe meten ze dit verschil? En wat bedoel je met verschil ten opzichte van wat..?

    #18124219

    Remverschil testen ze gewoon op een remmentestbank. Veel garages hebben dit al wel aangeschaft ;)

    Volgens mij moet een remschijf een voorgeschreven dikte hebben, welke meestal ergens op de naaf staat.

    #18124220

    Heb nog een complete vec B verlagingset liggen en ook nog een hanremkabel en zelfs nog wel een paar knappe schijven.
    alles is vrij gemakkelijk zelf te monteren,, stuur maar een pm

    #18124221

    haha hoe bestaat het, :thumb

    #18124222

    :D :D :D

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.