Zafira hobbelt

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira hobbelt

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur

Sinds het warme weer valt mij op dat mijn Zafira 1.8 uit 1999 de eerste aantal kilometers hobbelt.
    Als ik een constante snelheid rij schokt hij zeer maar dan ook zeer licht.
    Bij het optrekken en afremmen op de motor geen enkele last.
    Als de motor lekker warm gereden is heb ik er geen last meer van.
    Wat mij dan ook opvalt is dat bij het doorschakelen het toerental vrij snel naar beneden zakt.
    Wat bij een warme motor niet zo is, dan zakt hij rustig af zoals het behoort.
    Zou het door het warme weer komen omdat de automatische shoke dan niet mee werkt.
    In de ochtend of na een frisse nacht heb ik er namelijk geen last van.
    Ik heb hem reeds uitgelezen, maar geen foutcodes kunnen bespeuren.
    Wie weet raad.

Groet Cobus

Verstuurd met Tapatalk

Die automatische Choke, Die werkt nooit (Motor met Brandstof inspuiting / Choke is letterlijk vertaald, Verstikken, dus klepje dicht), Meer inspuiten doet ie bij een koude motor..

Dit kan fout gaan door verkeerde informatie aan de Computer, Denk dan aan een Temperatuursensor, Of Luchtmassameter..

Willem

Hallo Wim,

Bedankt voor je antwoord.
    Kan ik dit terug vinden met een opcom, wat de waardes zijn.
    En wat moeten deze waardes dan ongeveer zijn.
    Vanochtend een stuk gereden en nu dus nergens last van.
    Nu moet ik er ook even bij vermelden dat ik gisteen avond de motor even een half uurtje lekker veel toeren (120 in de 4e versnelling) heb laten maken, om het een en ander los te laten branden.
    Echt veel kilometers worden er tegen woordig niet meer mee gereden, Dus ik kan me zo voorstellen dat het een en ander dicht gaat zitten.
    Zou het mogelijk ook kunnen komen doordat de uitlaatpijp net na de katalysator bij een koude motor een beetje lekt.
    Bij een koude motor hoor je hem wat blazen, zodra de uitlaat warm is hoor je het niet meer.

Groet Cobus

Temperatuur kun je uitlezen met de opcom, enigzins vergelijken met de waarden op de meter.

LMM moet bij stationair vrij Constant zijn, meestal rond de 10kg lucht per uur..

Willem

Hallo Willem,

Ik heb hier wat screen shot’s, maar volgesn mij is alles in orde.
    Dit alles gemeten met stationair toerental.
    Graag jou oordeel.
    Overigens na het vervangen van de bougies geen hobbeltjes meer mee gemaakt.
    De oude bougies waren mooi chocolade bruin, alleen zat er iets meer ruimte tussen de centrale elektrode en de massa elektrode dan bij de nieuwe.

M.v.g. Cobus

Ziet er keurig uit inderdaad…

Maar loopt nu goed verder??

Willem

Ja na het vervangen van de Bougies geen hobbeltjes meer.
    Wat mij overigens ook op viel dat een van de bougie aan de buitenkant (witte isolator) er smerig was.
    Aslof ze een beetje veel vet op de uiteinde van de bombine aansluiting hadden gesmeerd, waarschijnlijk om hem soepel over de bougie te laten schuiven.
    Deze 4 aansluitingen meteen inwendig even schoongemaakt, en hopla het hele spul weer terug gemonteerd en meteen de motor verwent met een vers oliefiltertje en olie.
    En omdat we toch bezeg waren meteen de pendels maar even vervangen, had toch twee nieuwe liggen.
    Hij loopt en rijd weer als een zonnetje.

kans dat de klepdeksel pakking lekt.

Controleer dat, anders gaat het je een bobine kosten, en dat zou zonde zijn.

@Willem,

Kleppendekselpakking is in orde en lekt niet.
    Als ik in de bougie schacht kijk is alles droog en geen sporen van een lekker kleppendekselpakking.
    Het is een wit soort vet wat alleen op alle 4 de uiteinde van de bougiedoppen zaten.
    Alleen een daar van zat wel heel veel vet op en zelfs in de bougie dop.
    Ik heb inmiddels contcact gehad met de garage waar we de Zafira gekocht hebben, en die hebben bevestigd dat ze bij dit soort bombines vet aan de uiteinde smeren omdat ze dan makkelijker vast te zetten en loshalen te zijn, doordat ze dan makkelijker over de bougie schuiven.
    Wat denk je kunnen we ons daar in vinden of klinkt het raar.

Groet Cobus

Okeej dat is Contactvet inderdaad.

willem

@Willem,

Kan het erg veel kwaad dat ik het zo goed als mogelijk weggehaald heb.

Verstuurd van mijn A200 met Tapatalk

Kan totaal geen kwaad..

Normaal zit t er niet eens tussen..

Willem

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.