Z20LET mechanisch uitwisselbaar met C20LET?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Z20LET mechanisch uitwisselbaar met C20LET?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239360

    :???: Voor velen van jullie misschien een wat domme vraag, maar STEL ik zou een turbo-motor voor mijn Ascona willen hebben, welke van de twee moet ik dan hebben? verschillen?
    Vanaf welk jaar en in welke types zit een z20LET en waaraan zijn ze te herkennen?

    Ben benieuwd! :D

    #17897172

    Volgens mij hebben de Z-motoren een canbus systeem en kan je die niet eenvoudig aan de praat krijgen in oudere auto’s, tenzij je ze natuurlijk ombouwt naar een vrijprogrammeerbaar motormanagement systeem.

    Goede C-motoren worden schaars en moet je reviseren voordat je ze inbouwt, maar zijn wel makkelijk met 18S items om te bouwen voor achterwiel aandrijvers.

    #17897173

    de z20lets zijn niet met canbus. de z20leh is wel met canbus. goede c20lets zijn er wel te vinden, gewoon ff goed zoeken ;). het lijkt me dat een c20let het makkelijkste is aangezien er genoeg mensen zo’n blok in een ascona hebben gebouwd ;)

    #17897174

    Een XE aanpassen voor turbo gebruik is qua totale kosten niet veel duurder als een LET aanschaffen en opfrissen. ;)

    Stel je zelf eerst een vermogensdoel. Als je meer als 300 pk wilt heb je niet veel aan een standaard LET en moet je toch al onderdelen gaan vervangen..

    #17897175

    z20leh draait prima op let boom en ecu.

    #17897176

    @Rik Ophuis wrote:

    :???: Voor velen van jullie misschien een wat domme vraag, maar STEL ik zou een turbo-motor voor mijn Ascona willen hebben, welke van de twee moet ik dan hebben? verschillen?
    Vanaf welk jaar en in welke types zit een z20LET en waaraan zijn ze te herkennen?

    Ben benieuwd! :D

    En mechanisch dan? Waar zit het verschil dan in tussen een ‘z’ of een ‘c’? Zijn er bouwvormverschillen?

    #17897177

    @Baas J. wrote:

    z20leh draait prima op let boom en ecu.

    bedoel je dan een z20leh met een z20let boom en ecu?
    of z20leh met c20let boom en ecu?

    dat laatste lijkt me eigenlijk niet…

    c20let vectra a, calibra (en de vele ander opels waarin hij nu verbouwt is :jerry )
    z20let 192 en 200pk: astra g opc, zafira a opc, vectra c (?)
    z20lel 175pk: astra h, zafira b, vectra c
    z20leh 240pk: astra h opc, zafira b opc

    #17897178

    z20leh + z20let boom en z20let ecu.

    Op het leh blok moet je overigens wel z20let sensors gebruiken.

    #17897179

    Z20LET, Z20LER, en Z20LEH zijn allen vrijwel gelijk op zuigerbodemkoeling en wanden na. Mechanisch dan. De computer is bij ieder model anders geprogrameerd, en in een aantal gevallen dus een canbus systeem. Nu werken alle Z20LEx moteren prima op een z20let computer.

    De C20LET (OPEL) is een heel ander motorblok dan de Z20LEx motoren. De cilinderinhoud is gelijk en daar heb je het eigenlijk wel mee gezegd.
    De C20LET is een turbo motor gebouwd op basis van een C20XE
    De Z20LEx (ECOTEC)is een turbo motor gebouwd op basis van een X20XEV

    Z20LEx:

    C20LET:

    #17897180

    Maar voor de topicstarter is het dus van belang of bv de carterpan van een Manta 18S onder een Z20LE* past. En hoe zit het met motorsteunen e.d., hoeveel anders is dit tussen de C20LET en de Z20LE* modellen?

    #17897181

    en hoe zit het met de aansluiting van de bak, is deze ook volledig verschillend tussen c20let en z20le*?

    #17897182

    @giuliettaevo wrote:

    Maar voor de topicstarter is het dus van belang of bv de carterpan van een Manta 18S onder een Z20LE* past. En hoe zit het met motorsteunen e.d., hoeveel anders is dit tussen de C20LET en de Z20LE* modellen?

    Exact, of om in voorwielaandrijving termen te blijven: Stel je hebt een Calibra 16V of Kadett-E 16V en je zou hier een z20LET in willen lepelen, wat kom je dan tegen? Past een c20XE carterpan hiervan zo onder een Z20LE*? (afgezien van misschien de olieaanzuigbuis) en inderdaad de motorsteunen?

    #17897183

    Een z20LET heeft blijkbaar balansassen in het onderblok (?). Waar zitten deze dan? Toch niet onder het blok in de carterpan (want daar heb ik niet veel ruimte met het ondiepe pannetje van de 1.8s Manta-motor). Heeft een c20LET dat niet dan?

    #17897184

    he Rik, is die XE weer te sloom voor op de Nordschleife? :mrgreen:

    Ik zou fijn voor een LET gaan.
    is grotendeels hetzelfde als een XE.
    een LET heeft geen balansassen.

    #17897185

    :angel :angel @GSI Racer wrote:

    he Rik, is die XE weer te sloom voor op de Nordschleife? :mrgreen:

    Ik zou fijn voor een LET gaan.
    is grotendeels hetzelfde als een XE.
    een LET heeft geen balansassen.

    :D Nou, op de Nordschleife ben ik met mijn c20XE meestal nog snel genoeg (hier lopen de meeste auto’s hard genoeg en komt het veel meer op ervaring/rijkwaliteiten aan), maar op wat kortere banen zoals Assen, Zandvoort, waar je het in wat kortere tijd aardig kan leren krijg ik steeds meer moeite met de M3’s en Porsches van mijn maten. Het lijkt me best leuk om daar weer wat serieus ’tegengas’ te kunnen geven, ook bij het uitaccelereren en op het rechte stuk, zonder over te stappen naar een veel modernere auto.

    Het gaat mij er nu vooral om er achter te komen of een Z20LET ook past, of dat het toch een C moet zijn.

    #17897186

    @Haasje17 wrote:

    De C20LET (OPEL) is een heel ander motorblok dan de Z20LEx motoren. De cilinderinhoud is gelijk en daar heb je het eigenlijk wel mee gezegd.
    De C20LET is een turbo motor gebouwd op basis van een C20XE
    De Z20LEx (ECOTEC)is een turbo motor gebouwd op basis van een X20XEV

    Een X20XEV onderblok kan gewoon gebruikt worden als basis voor een C20LET opbouw, dat doet V-Maxx ook voor hun motoren die heel veel vermogen moeten leveren.
    Zelfs een X20XER is een combinatie van een X20XEV en C20XE onderdelen.

    Nu kan het zo zijn dat er vanaf de Z-serie grote wijzigingen zijn geweest tov de C- en X-serie onderblokken, dat weet ik niet!!

    #17897187

    x20xev heeft bij mijn weten ook balansassen. Kan ik vanavond ff nakijken.

    #17897188

    de inwendige verschillen zijn
    volgens mij niet het grootste probleem

    rik wil denk ik weten of de boutgaten in het onderblok
    voor motorsteunen versnbak
    carterpan enz over een komen met een c20xe / let onderblok ;)

    vind ik ook wel interesant
    hoewel ik wel mijn keus voor een xe/let doorzet ;)

    #17897189

    Weet niet iemand een foto(s) van het onderblok van een z20LET te staan, met zicht op de krukas (dus zonder carterpan)?
    Ongeveer zoiets: Deze foto’s zijn van mijn c20XE. Je kunt al wel zien dat ik de olieaanzuigbuis vrij rigoreus heb moeten aanpassen toen ik de nieuwe oliepomp van een Z20LET had gemonteerd i.v.m. ondiepe carter.

    En misschien nog met uitzicht op de motorsteunbevestiging?

    Met wat ik er tot nu toe van gezien heb, zou ik denken dat het zou moeten passen…… maar een paar plaatjes zou wel helpen. Om nu ‘op de gok’ zo’n heel blok met alles erbij te kopen en dan tot de ontdekking komen dat het helemaal niet kan.. :???:

    #17897190

    rik chek deze maar ff
    helaas maar 1 kant van de motor te zien
    maar zo te zien zullen motorsteunen het grootste probleem niet geven ;)

    viewtopic.php?f=27&t=152176

    #17897191

    @Baas J. wrote:

    x20xev heeft bij mijn weten ook balansassen. Kan ik vanavond ff nakijken.

    XEV heeft geen balansassen ;)

    #17897192

    :D We zullen zien! king: Er is een complete Z20LET met alles erbij onderweg vanuit The UK. Winterproject zeg maar en hier moet de Toyota Aisin W57 versnellingsbak dan achter komen die ik al een tijdje heb. :thumb

    #17897193

    toppie!
    komt dat projectje op nbr.nl te staan?

    #17897194

    @GSI Racer wrote:

    toppie!
    komt dat projectje op nbr.nl te staan?

    Wanneer het hier op het Opel-forum staat dan is het toch goed! ;) Misschien een kleine tussenstand, met verwijzing naar hier anders wordt het me wat te veel werk.

    #17897195

    haha oke.
    dan volg ik het hier wel!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.