Z19DT – Teveel olie?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z19DT – Teveel olie?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271933

    Zonet het oliepijl van onze Zafira met Z19DT blok nagekeken en blijkt dat het ver boven het maximum peil zit. Gemeten na 20 minuten rijden en 10-15 minuten laten rusten. Teweinig kan je blok op zeep helpen, maar teveel? Kan dit schade veroorzaken? Meet ik verkeerd?

    #18284674

    Heb je gepeild op een 100% vlakke ondergrond? Peilstok erruit, afvegen, pijlstok terug en dan aflezen. Probeer is te peilen als auto al langere tijd stil staat

    #18284675

    Ik heb een vergelijkbaar probleem met de z19dth olie peil in 2500km bijna een halve liter gestegen, volgens garage vermoedelijk problemen met roetfilter en te veel regenereren…

    Was ook benieuwd of mensen hier nog een andere visie op hadden.

    #18284676

    Olie pijl stijgen? Nog nooit van gehoord. Lijkt me dan echt niet goed als dit gebeurd. Iets te veel olie maakt niet veel uit. Maar natuurlijk veel te veel olie is zeker niet goed.

    #18284677

    @Shane_Astra_g wrote:

    Heb je gepeild op een 100% vlakke ondergrond? Peilstok erruit, afvegen, pijlstok terug en dan aflezen. Probeer is te peilen als auto al langere tijd stil staat

    Lijkt me dat ik goed gepeild heb. Hoewel… 100% vlak… Hij staat op het trottoir, dus dat helt allicht wel iets naar de weg, maar hoever kan/mag je daarin gaan?

    #18284678

    Blijft koelvloeistof wel op pijl?????

    #18284679

    @P. Rutser wrote:

    Blijft koelvloeistof wel op pijl?????

    Nog niet bekeken, maar doe ik samen met de oliecheck. Het regent ondertussen al 2 dagen quasi constant. Aangezien de wagen buiten staat, heb ik dus nog niet kunnen kijken. Zal tegen het einde van de week de achterlichten ook weer mogen uitgieten :)

    #18284680

    Zonet koud gemeten; auto staat mooi recht. Koelvloeistof is gelijk met vorige keer, maar wel een centimeter boven het streepje “KALT”. Olie is nog meer? Zit een goeie 5 cm boven het maximumpeil. Zal maar eens bij de dealer passeren om wat af te laten…

    #18284681

    Als het geen koelvloeistof in de olie zit dan is het brandstof.
    Ik zie nergens of het een benzine of diesel is.

    #18284682

    @P. Rutser wrote:

    Als het geen koelvloeistof in de olie zit dan is het brandstof.
    Ik zie nergens of het een benzine of diesel is.

    De Z19DT is een diesel. Dus dan heeft het eigenlijk weinig zin om een beetje af te laten, aangezien je dan eigenlijk meer met diesel smeert dan met olie. Zou het helpen om ergens 100 km autosnelweg te rijden om de diesel te laten verbranden? Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zijn?

    #18284683

    @miejes, 5cm boven de max oliepijl lijkt me overdreven zolang is je pijlstok toch niet? Als het goed is heb je 2 inhammen de onderste is minimaal en de bovenste is maximaal. Boven de maximaal pijl heb je toch geen 5cm meer over. Ten minste bij de olie pijl stokken die ik allemaal heb gezien.

    @miejas wrote:

    Zonet koud gemeten; auto staat mooi recht. Koelvloeistof is gelijk met vorige keer, maar wel een centimeter boven het streepje “KALT”. Olie is nog meer? Zit een goeie 5 cm boven het maximumpeil. Zal maar eens bij de dealer passeren om wat af te laten…

    #18284684

    @Dolby wrote:

    zolang is je pijlstok toch niet?

    Bij de Z19DT is het een lange, flexibele staaf met onderaan ongeveer 3 cm aan merktekens. Het olieniveau zit daar ongeveer 5 cm boven. Ik heb geprobeerd een afbeelding van de handleiding aan te passen om het duidelijker te maken:

    #18284685

    5cm is heel veel als je een roetfilter hebt zou ik je data eens uit proberen te lezen bij mij werkt de verschil druk sensor niet goed lijkt het en ook een stijgend olie peil. Je manier van peilen Is goed in ieder geval!

    #18284686

    Dan lijkt het echt dat je te veel olie erin zou hebben inderdaad. :hmmz

    #18284687

    Als er diesel in de olie komt. Zou ik dat er niet uit proberen te rijden. Diesel smeert wel maar zeker niet zo goed als olie. Dit kan motorschade tot gevolg hebben. Te veel olie in het algemeen is ook niet goed. De krukas zo op de olie kunnen gaan slaan. Of hij zou op hol kunnen slaan

    #18284688

    Verstuiver afdichting lek en of retour leiding ??

    #18284689

    @P. Rutser wrote:

    Verstuiver afdichting lek en of retour leiding ??

    Kan ik dat zelf controleren? Zoja: hoe?

    #18284690

    Denk dat er niet te veel olie in zit maar dat de olie van de oliefilter terugloopt naar de carter, heb dit ook met een Astra G waar de grote O ring een beetje lucht doorlaat en waarbij als de auto lange tijd stil staat er te veel olie wordt gemeten. Maar als je gereden hebt en dan enkele minuten later terug oliepeil nakijken = alles OK

    Ik weet niet of het bij de Z19TD ook een oliefilter is die hoog op de motor zit, maar als dit zo is kan dit een mogelijke oorzaak zijn.

    #18284691

    Als hij peilt op de manier zo als hij zegt is er iets mis.
    Assumptions are the mother of all fuckups.

    Steiger olie peil door veelvuldig regenereren blijkt vaak voor te komen met het risico van op hol slaan van de motor..

    #18284692

    Ben zaterdag naar de garage geweest. De aanwezige technieker heeft vlug eens gekeken. Er is inderdaad teveel olie aanwezig. Daarnaast maakt de motor een ongewoon lawaai bij het starten en draait hij “onrustiger” dan normaal. Morgen mag ik terug voor een standaard onderhoud en controle van het ganse ontstekingssysteem. Ik laat weten wat het was, hopelijk geen grote kosten…

    #18284693

    ontstekings systeem op een diesel?

    #18284694

    @Jones Newton wrote:

    ontstekings systeem op een diesel?

    Startermotor, gloeikaarsen, accu… die zooi. Om de motor te ontsteken (aan te zetten, te starten — een Vlaams woord? ;) ).

    #18284695

    Start en laad systeem komt wat meer in de buurt ;)

    #18284696

    Accu vervangen (€ 178 WAT??) en een klein onderhoud gekregen. Geen fouten gevonden via de Tech2, dus vermoedelijk verkeerd bijgevuld. Start mooi en klinkt een pak rustiger. Je merkt bijna niet meer dat je met een diesel rijdt :)

    #18284697

    @miejas, Tja accu vervangen €178 euro :fy1 hier bij mij in de buurt ook deze prijs. Ik heb meteen gezegd laat maar zitten. Die haal ik wel ergens anders. Niet normaal deze prijzen. Een woord belachelijk. Heb zelf een andere accu gemonteerd voor €89 met de zelfde waardes 72A 680. Alleen is het geen GM accu. Alsof de auto dat uitmaakt.

    Maar het te veel olie probleem is nu wel opgelost. Ze hadden gewoon per ongeluk te veel olie in gedaan begrijp ik uit de reactie?

    @miejas wrote:

    Accu vervangen (€ 178 WAT??) en een klein onderhoud gekregen. Geen fouten gevonden via de Tech2, dus vermoedelijk verkeerd bijgevuld. Start mooi en klinkt een pak rustiger. Je merkt bijna niet meer dat je met een diesel rijdt :)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.