Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Z16XEP LPG motor astra twinsport vervangen door Z18XE LPG
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 1 maand geleden door
Ben1964.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2013 om 04:31 #17262405
Ben1964
LidHallo beste formum leden,
Ik zal me even voorstellen.
Ik ben 49 jaar en rijd al vele jaren Opels op LPG.
Tot nu toe eigenlijk allijd zelf aan de auto’s gesleuteld met veel plezier.
Het is begonnen met een D Kadet 1.2 bj 81 (zelf 90.000 km mee gereden)
Daarna een E Kadet 1.3 bj 85 (zelf 70.000 km mee gereden)
Vervolgens een E Kadet Combo 1,3 bj 86 (zelf 235.000 km mee gereden)
Dan nog een Corsa Combo 1.4i bj ’00 (zelf 175.000 km mee gereden)Nu heb ik sinds april 2013 een Astra H 1.6 Twinsport SW bj 2006
(omgebouwd naar grijs kenteken.)
Ik kwam er te laat achter dat deze motoren eigenlijk niet goed geschikt zijn voor LPG.
I.v.m. de vele kilometers die ik rijd is LPG voor mij het meest gunstig.Ik weet inmiddels dat een z18XE moter, die oa ook in Vectra’s zit wel geschikt is voor
LPG.Nu mij vragen:
Is het mogelijk om van een Astra H 1.6 Twinsport SW bj 2006 de z16XEP motor te vervangen door een Z18XE?
En is dit een klus die redelijk te doen is of zijn er heel veel aanpassingen die er dan gedaan moeten worden?De auto is niet voorzien van een zeer uitgebreid computerscherm in het dashboard.
Heeft geen klimat control maar een gewone handgeregelde airco.Heeft iemand hier ervaring mee? en zou iemand mij dan antwoord kunnen geven op mijn vragen?
Op dit moment loopt de motor goed, maar ik zou deze optie willen bekijken voordat
eventueel de kleppen gesteld moeten worden en dan blijkt dat deze op het einde zijn.
Dus liever geen koprevisie, maar dan indien mogelijk gelijk een andere motor erin.Wie o wie kan mij helpen?
7 december 2013 om 06:38 #18197439Haasje17
ModeratorMotorsteunen en bak zijn gelijk, dus als je motorblok ecu en kabelboom hebt is het wel te doen.
7 december 2013 om 22:57 #18197440Ben1964
LidHaasje17,
Bedankt voor je reactie.
Bedoel je de complete kabelboom voor de auto of alleen de kabelboom voor de motor?
Als de complete kabelboom van de auto vervangen moet worden dan is het namelijk nogal wat werk lijkt me of
zie ik dat verkeerd?7 december 2013 om 23:19 #181974410Rudy0
Deelnemerlet wel op dat een z18xe standaard geen geharde klepzittingen heb en ik weet ook niet of de standaard kleppen het aankunnen..
meestal word er bij lpg inbouw ook een gaskop aangeraden.
gr rudy7 december 2013 om 23:42 #18197442Opeltje17
DeelnemerDe Z18XE heeft wel hardere klepzittingen en is daarom ook de beste motor in de astra H om op gas te draaien, de Z18XER daarin tegen weer niet.
8 december 2013 om 00:55 #18197443Ben1964
Lid0Rudy0 en Opeltje17,
Ook jullie bedankt voor jullie reactie.
Ik had inderdaad begrepen dat de Z18XE heel geschikt is voor LPG zonder dat daarvoor extra aanpassingen aan de kop gedaan hoeven te worden.
Vandaar ook dat ik die genoemd heb.
Het gaat mij ook niet zo zeer om het grotere vermogen. Ik ben geen hardrijder.De belangrijkste redenen voor mij om te besluiten een bepaalde motor in te bouwen zijn:
1 Goed geschikt voor LPG
2 Het blok moet redelijk geschikt zijn om in te bouwen in een Astra H, zonder dat er al teveel omgebouwd moet worden.Haasje17 schreef dat de motorsteunen en bak hetzelfde zijn.
Dus wat dat betreft moet het dan passen.
Alleen v.w.b. de kabelboom, baart mij een beetje zorgen.Als de hele kabelboom in de auto verwisseld moet worden is dit wel erg bewerkelijk en weet ik
niet of dit voor een doe het zelver wel te doen is.
Alleen de kabelboom van de motor vervangen is nog te doen.Dan nog een vraag m.b.t. bv het inlaatspruitstuk. (Dit heeft natuurlijk ook gevolgens voor de
aansluiting van het luchtfilter e.d. maar zeker ook met de LPG aansluiting die nu op het spruitstuk zit.
Gezien de twinsport techniek kan het inlaatspuitstuk van een Z16XEP op een Z18XE?
En hoe zit het met het uitlaatspruitstuk? en de ontsteking.Of moet ik er op letten dat al die zaken erbij zitten, zoals de spruitstukken, de ontsteking, de koppeling,
de dynamo, startmotor, enz.
Vaak is een motorblok kaal, dus zonder al deze onderdelen.Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
8 december 2013 om 08:57 #18197444Juffer1
DeelnemerNaast de spullen die Haasje noemde zit ik te denken aan zaken die wellicht nog afgemeld en aangemeld moeten worden op CIM, UEC, REC. Zijn ook zaken die je zelf eigenlijk niet kan (en moet willen) doen en ook een redelijke ingreep zijn.
Overigens, heb jij 4 of 5 gaats velgen maw : heb jij achter schijven of trommels ?
8 december 2013 om 10:12 #18197445Haasje17
ModeratorIn princiepe moet enkel de motor ecu uitgeleerd worden en weer ingeleerd, dit kun je gewoon met een opcom.
De kabelboom, durf ik zo niet precies te zeggen, ik vermoed dat je hier toch wel vrij veel van moet vervangen aangezien de stekkeraansluiting van de ecu van de z16xep anders is dan die van de z18xe. Wat je zou kunnen doen is enkel de stekker aanpassen van je z16xep naar je z18xe. Maar dan moet je wel goed thuis zijn in de electronica.9 december 2013 om 14:21 #18197446Ben1964
LidHallo Juffer1,
Mijn auto heeft 5 gaats velgen en dus voor en achter schijven.
Deze heb ik zelf kort na aankoop vervangen inclusief blokken.
Kosten totaal € 140,00, dus dat viel mij erg mee.
Elders geïnformeerd en daar kostten alleen de schijven achter incl. blokken al dat bedrag.Ik hoop dat er nog iemand op het forum is die ook zulke motoren gewisseld heeft en daar dus
zelf goed ervaring mee heeft.
Tot nu toe ben ik al wel blij met alle reacties natuurlijk.Ik ben zelf geen beroeps monteur en heb met de Astra H nog weinig ervaring.
Mijn vorige auto’s waren allemaal wat ouder en hadden iets simpeler technieken onder de kap.
Daar heb ik wel eens een motor van verwisseld, maar dan kwam er een gelijke motor weer in.
Dus dan was er geen probleem met aansluitingen e.d.
V.w.b. electronica was dat natuurlijk ook veel eenvoudiger.Groetjes Ben
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.