Z14XE slaat niet aan.(opgelost)

Forumindex Forums Modellen Corsa Z14XE slaat niet aan.(opgelost)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264338

    Het probleem is al opgelost maar ik wou dit toch even melden.(misschien heeft iemand hier nog wat aan)

    Vandaag wou mijn C corsa (Z14XE) niet starten, draaide wel rond maar geen compressie niks.
    Ik had een dag geleden nog wat olie bijgevuld, en de auto even gestart(na 30 seconden weer uitgezet)
    Na et controleren van de werking van de startmotor en het checken van de distributieriem toch de anwb ingeschakeld.

    Anwb kwam tot de volgende conclusie:

    Door het kort starten en weer uitzetten blijft er teveel olie achter in de klepstoters waardoor deze open blijven staan.
    (schijnt vaker te gebeuren bij deze blokjes(zeker met koud weer en wat oudere,dikkere olie)

    Oplossing was met wat starthulp de auto lang door te starten.

    Ik vond het opmerkelijk en wou het toch even delen, wie weet heeft iemand er nog wat aan, of op en aanmerkingen.

    #18220062

    Denk dat die dan toch niet helemaal weet hoe het werkt, als dit probleem daardoor komt is er toch echtmwat goed mis. Als die exht blijft hangen breekt je klep binnen nomtime of wordt die krom. En zeker van een klepstoter krijg je niet dit problem. Dan zou die als het er een is moeten lopen maar minder goed.

    #18220063

    Als de kleppen maar heel iets open blijft staan hoeft deze de cilinder toch niet te raken?

    #18220064

    Effe compressietest doen met een warme motor, weet je zo of alle kleppen nog goed recht sluiten.

    #18220065

    @chieltjuh wrote:

    Als de kleppen maar heel iets open blijft staan hoeft deze de cilinder toch niet te raken?

    Bij een 16V heb je geen ruimte om ze iets open te laten staan.

    #18220066

    @Haasje17 wrote:

    @chieltjuh wrote:

    Als de kleppen maar heel iets open blijft staan hoeft deze de cilinder toch niet te raken?

    Bij een 16V heb je geen ruimte om ze iets open te laten staan.

    Dat vind ik wel heer raar, er is geen geen getik gehoord, de motor draaide gewoon vrij rond.

    Compressietest lijkt me toch overbodig als de auto gewoon weer netjes loopt?!

    #18220067

    Compressie test is overbodig, maar de diagnose van de ANWB klopt niet, dat zel niet het probleem hebben veroorzaakt.

    #18220068

    Dat zou misschien kunnen, al vind ik het raar dat hij de diagnose al van te voren stelt, de rede geeft(te dikke olie klopt)
    de oplossing geeft(lang doorstarten) en het ook nog werkt.
    (de ecotec blokjes zijn wel wat gevoeliger voor dikkere olie)

    Daarbij is het natuurlijk raar dat ik tijdens het starten geen enkel idee had dat hij compressie had.

    #18220069

    wat voor olie heb jij dr in dan? Ik vul ze bijna altijd met 15w40 nog nooit wat gehad, heb er ook een gehad 10W60 ook nooit problemen gehad. en ECOTEC blokken zijn het bijna allemaal van opel!

    #18220071

    10W40 maar dit resulteerde wel gelijk in tikkende kleppen met een koude motor,
    nu heb ik er een liter 5 w40 bij gegooid en tikken is gelijk verdwenen.(bij de volgende beurt komt er dus 5w40 in, moet eerst nog even een kleppendekselpakking vervangen.

    (mijn nieuwere Z18XE is minder moeilijk qua olie)

    Km stand 172dk

    #18220072

    Kleppen bleven niet open staan maar gingen niet meer open
    omdat er olie uit de klepstoters geperst is tijdens die eerste start maar weer moeilijk kon vullen
    met die nieuwere dikke olie.
    Door het langer door starten begint de olie weer langzaam door de stoters heen te lopen
    en slaat de motor weer aan .

    #18220070

    Ahh dat verklaard een hoop, dan heb ik het verkeerd begrepen, omdat ik het idee had dat er vrijwel geen compressie was ging ik er van uit dat ze open stonden.

    #18220073

    Z14XE en Z18XE zijn van dezelfde generatie.
    Bouwjaar kan wel nieuwer zijn maar modeljaar is gelijk.

    Als de stoter blijft hangen moet die gaan bewegen (naar open), de nokkenas drukt hem naar beneden.
    Als die dan nog blijft hangen staat de klep open (klepveer moet hem dan terug drukken) en als dit niet gebeurd dan raakt die de zuiger.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.