Xenon in standaard koplampen

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Xenon in standaard koplampen

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231408

    Hallo,

    Ik wil graag Xenon verlichting in mijn koplampen monteren.

    Ik was van plan om een complete Xenon kit te kopen 4300k(puur wit). Dit vind ik het mooist en geeft het meest licht, alleen heb ik geen heldere koplampen.

    Nou kan ik best begrijpen dat xenon het best werkt met heldere koplampen, maar heeft iemand ervaring met xenon in niet heldere koplampen?

    Verbeterd dit wel het zicht? Verblind het de andere bestuurders? Ziet het er wel beter uit?

    Alvast bedankt!

    Issam

    #17802043

    Heb t in me kadett met standaard koplampen en verschil is merkbaar

    #17802044

    En voor de andere weggebruikers is het verblindend, plus dat met een verkeerscontrole je problemen kan krijgen.
    Als je beter zicht wil zijn er ook H4 lampen setjes van Philips (en vast ook wel andere merken), heb ze in m’n Rekord gedaan en die geven ook meer en helderder licht als de “gewone” H4’s .

    #17802045

    Het is illegaal maar wordt in Nederland gedoogd, in andere Europese landen mag het niet.

    #17802046

    Proberen, en hem voor een koplampstelapparaat zetten. Dan zie je vanzelf wel of je teveel strooilicht hebt.

    #17802047

    Met de standaard lampen van een Corsa B heb je sowieso teveel strooilicht icm Xenon. De reflectoren en front opening zijn zo groot dat het alle kanten op gaat.

    Sowieso is Xenon echt verschrikkelijk als je geen bijpassende koplamp units hebt. Je verblind je tegenliggers enorm.
    En dat is niet alleen een gevaar op het moment dat iemand in jouw koplampen kijkt, maar tot een half uur er na.
    Je hebt namelijk twee soorten licht receptoren in je ogen zitten. Voor lichte en donkere situaties. Het lullige is dat je ogen sneller wennen aan extra licht dan aan een gebrek aan licht.
    Een stevige lichtbundel recht in je mik is genoeg om de receptoren voor donkere situaties een knock-out klap te geven, waar na ze tot een half uur nodig kunnen hebben om weer terug te wennen aan het donker.

    Bij wijze van test:
    Ga eens vanuit een lekkere warme zomerdag een totaal verdonkerde kamer in. Je ziet geen ruk meer.
    Ga dan eens een half uur met een blinddoek op zitten zodat je helemaal niks ziet, en ga dan weer die kamer in en doe je blinddoek af. Je zal oppeens merken dat je genoeg ziet om niet overal tegenaan te lopen.
    Loop dan weer naar buiten, blijf 15 seconden rondkijken en loop weer naar binnen. Voila, je ziet niks meer.

    Dat zelfde probleem is er ook met Xenon, daarom wil je je tegenliggers niet verblinden. Je ogen zijn gewend aan de nacht en je ziet prima. Er komt een lul met originele koplampen en Xenon aan rijden en je hebt oppeens problemen om dingen te zien.
    En misschien is het op dat moment geen probleem, maar je ziet onverlichte fietsers niet meer, of overstekend wild, noem het maar op.

    Wees wijs en koop projectorlens koplamp units. Zet daar Xenon in, want dat verblind nauwelijks tot niet.
    Wil je er geen geld aan uitgeven, laat Xenon dan lekker achterwege en zet een setje Philips Diamondvison, Philips Bluevision of Osram Nightbreakers in je koplampen. Dat zijn gewone halogeen lampen die met je normale reflectorlampen samen kunnen zonder iedereen te verblinden.

    #17802048

    Er moet echt een hele duidelijke licht/donker scheiding in het koplampbeeld zitten, imitatie-xenon geeft bijna altijd veel strooilicht.
    Als je beter licht wilt hebben neem dan nieuwe koplampen met bv. nightvision lampen of iets van die orde.
    Vaak wordt geprobeerd om met xenon de oude doffe koplampen wat “op te peppen” resultaat: weinig tot geen extra licht, giga-ergernis voor de andere weggebruikers, gedonder met verkeerscontroles.


    @Mckaamos
    , goed verhaal en helemaal met je eens!

    #17802049

    Precies, het licht gaat alle kanten op. Het is wel intenser en je ziet wat meer, maar het maximale rendement haal je er niet uit.
    Wanneer je alle licht van Xenon bundelt met een projectielens heb je er veel meer profijt van, geen gedonder met verkeerscontroles en je zit je mede wegmisbruikers niet te irriteren.
    Plus dat het veiliger is, niet alleen voor jezelf maar ook voor een ander omdat die dan die onverlichte fietser wél ziet.

    En of je nou goedkope merkloze Xenon koopt of kneiterdure Pilot Xenon, dat doet er helemaal niet toe.
    Ze zijn allemaal minstens 4 keer feller als halogeen en daarmee allemaal een enorme irritatiefactor+veiligheidsprobleem als je geen bijpassende koplamp units gebruikt.

    Ohjah, wat kleurtemperatuur betreft is het vaak merk afhankelijk wat helder wit is.
    De goedkopere merken hebben vaak 6000K als helderwit. Dat heb ik zelf ook in m’n Calibra zitten.
    Neem je een duur merk, dan is 4300K helderwit.
    4300K is vaak ook wat lastiger om aan te komen trouwens. Dat wordt vooral fabriek-af gebruikt.
    6000K is goedkoper en beter beschikbaar, en het verschil is zichtbaar maar verwaarloosbaar.

    #17802050

    Ik hou het maar bij goede lampen in de originele units: Philips X-treme Power

    besteld bij http://www.autowebshop.nl scheelde aanzienlijk in vergelijking met andere winkels.

    geven echt veel meer licht dan de standaard H4 die ik er in had.

    #17802051

    Die krengen van phillips zijn binnen een jaar stuk. Levensduur hebben ze niet die apparte lampjes.
    De gewone normale halogeenlampjes gaan wel goed, maar die dingen die meer lichtgeven totaal niet.

    #17802052

    ik vind xenon geweldig,

    als je je lampen een beetje op de grond richt, verblind je minder snel mensen.

    en je ziet zelf wel veel meer,

    en laten we eerlijk zijn, wie hebben er last van?

    precies mensen die onnodig links rijde :P

    ik heb er een jaar mee gereden, en vond het ideaal. :)

    geld uitgeven aan de juiste koplampen zou ik best willen, maar die zijn er gewoon niet voor kadett E :)

    #17802053

    k heb t in me orginele koplampen en mistlampen

    heb nooit last met tegenliggers en politie

    maar RDW heeft die regel toch aangepast dat het weer mag ???

    in me heldere kadett koplampen is t helemaal niet normaal meer hoeveel licht

    #17802054

    precies, een kwestie van goed afstellen dan is er niks aan het handje. er zijn genoeg mensen die zonder xenon rijden en toch nog mensen weten te verblinden. uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid toch ?

    #17802055

    had vroegâh .. klinkt ver weg …
    zweedse koplamp pitten van 90/130 watt..
    was illegaal maar wel veel licht

    #17802056

    [rquote=1847992&tid=140955&author=Jigsaw]precies, een kwestie van goed afstellen dan is er niks aan het handje. er zijn genoeg mensen die zonder xenon rijden en toch nog mensen weten te verblinden. uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid toch ?[/rquote]

    dat denkt iedereen, maar ik erger me kapot als t tegen me inkomt.

    #17802057

    Hella’s monteren Joop, en gewoon in z’n bakkes schijnen met 4 x 130 watt :D

    #17802058

    [rquote=1847956&tid=140955&author=Fearless]Die krengen van phillips zijn binnen een jaar stuk. Levensduur hebben ze niet die apparte lampjes.
    De gewone normale halogeenlampjes gaan wel goed, maar die dingen die meer lichtgeven totaal niet.[/rquote]We gaan het zien, dan vervang ik ze wel weer :P

    #17802059

    Gewone lampen gaan ook achteruit, de lichtopbrengst wordt op den duur toch minder, en wat maak één keer in een jaar een setje nieuwe lampen nou uit?

    #17802060

    [rquote=1848319&tid=140955&author=Keesjr]Gewone lampen gaan ook achteruit, de lichtopbrengst wordt op den duur toch minder, en wat maak één keer in een jaar een setje nieuwe lampen nou uit?[/rquote]Niet. Vraag me af hoelang de levensduur is van een Xenon lamp. Ik rij ruim 30.000km per jaar en heb mijn verlichting altijd aan.

    #17802061

    [rquote=1848031&tid=140955&author=mayhem][rquote=1847992&tid=140955&author=Jigsaw]precies, een kwestie van goed afstellen dan is er niks aan het handje. er zijn genoeg mensen die zonder xenon rijden en toch nog mensen weten te verblinden. uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid toch ?[/rquote]

    dat denkt iedereen, maar ik erger me kapot als t tegen me inkomt.[/rquote]

    Precies.
    Als je er zelf mee rijdt denk je dat je het goed doet, want je ziet het zelf niet.
    Het is gewoon verdomd irritant voor je tegenligger. Xenon zou wat dat betreft simpelweg verboden moeten worden voor reflector koplampen. En dan ook met dikke boetes er op als je het toch doet.

    [rquote=1848085&tid=140955&author=Keesjr]Hella’s monteren Joop, en gewoon in z’n bakkes schijnen met 4 x 130 watt :D[/rquote]
    Ja, dáár maak je vrienden mee… :angel

    [rquote=1848323&tid=140955&author=The Undertaker][rquote=1848319&tid=140955&author=Keesjr]Gewone lampen gaan ook achteruit, de lichtopbrengst wordt op den duur toch minder, en wat maak één keer in een jaar een setje nieuwe lampen nou uit?[/rquote]Niet. Vraag me af hoelang de levensduur is van een Xenon lamp. Ik rij ruim 30.000km per jaar en heb mijn verlichting altijd aan.[/rquote]
    Lekker laat, maar toch even inhaken.

    Xenon gaat langer mee omdat er geen gloeidraad in zit.
    Zie het als een spaarlamp of TL buis.
    Er zitten twee “contactpuntjes” aan weerszeiden van de buis en een reactief gas er tussen.
    Dat gas gaat gloeien zodra er stroom doorheen vloeit.

    Halogeenlampen hebben tussen de contactpuntjes een wolfraam gloeidraad zitten, en die draad verliest na verloop van tijd miniscule deeltjes door z’n eigen warmte. Daarom zie je aan de binnenkant van een gloeilamp vaak zwarte aanslag zitten als ze oud zijn.
    Verder werkt het warmworden en afkoelen ook tegen. Hoe langer ze hebben gebrand, hoe dunner de gloeidraad wordt, en uiteindelijk kan de gloeidraad niet meer tegen het uitzetten en krimpen zodat hij zichzelf kapot trekt.
    Dat is het moment waarop je lamp er mee stopt.

    Het verschil is dus dat in een gasontladingslamp, zoals een xenonbuisje, geen delen zitten die relatief snel aftakelen.
    Daardoor gaan ze langer mee.

    Nu is er natuurlijk ook enorme vooruitgang geboekt op het gebied van halogeen verlichting, met inerte gassen ipv een vacuum, betere wolfraam legeringen, etc etc.
    Dus moderne halogeen lampen gaan ook niet zo gauw meer stuk.

    Wat dat betreft weet ik niet zeker in welke mate Xenon kosten effectief zou zijn. Ik gok op helemaal niet kosteneffectief, maar daar koop je dan ook geen Xenon voor.
    Xenon koop je om de hoge lichtopbrengst, en dat het eventueel iets langer mee gaat is bijzaak.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.