X16SZR is dit een Vrijloop motor.

Forumindex Forums Modellen Astra X16SZR is dit een Vrijloop motor.

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243317

    GoodMorning VIETNAM :D

    Ik rijdt een Opel Astra G sedan met de 1.6 8klepper
    Mijn auto heeft inmiddels 64000 geleden een nieuwe d.riem gekregen.
    Over 2 weken ga ik de multi riem distri waterpomp en spanrol vervangen( althans me vader dan :wors )
    Toch ben ik heel erg benieuwd of ik een vrijeloop motor heb.
    :oops: en wat houdt het precies in?

    bij voorbaat dank people!!

    Enjoy your day!!

    #17943159

    Naar mijn weten is dit geen vrijloopmotor, maar je distributie word wel tijdig vervangen.
    Aangezien deze pas om de 120.000km hoeft.

    #17943160

    Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.

    #17943161

    Een vrijloopmotor wil zeggen dat, wanneer de distributieriem zou breken, de kleppen de zuigers niet kunnen raken omdat er genoeg ruimte is.

    #17943162

    @Astraman wrote:

    Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.

    Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden
    bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.

    #17943163

    bedankt heren!
    1999 met inmiddels 403200 op de teller king:

    #17943164

    Dan doettie het goed ;)
    De meeste motoren zijn trouwens geen vrijloopmotoren, alleen tussen de oudere motoren kom je ze regelmaat tegen.

    #17943165

    enkel de C20NE en de 20SEH zijn vrijloopmotoren. Volgensmij de overigen niet.

    #17943166

    Dat zou kunnen, ik bedoelde het wat algemener, oudere wagens (welk merk dan ook) hebben vaker een vrijloper dan een jongere wagen.

    #17943167

    Vroeger hadden ze niet eens riemen maar kettingen, vroehâh. De riemen zijn bij Opel pas in ’79 met de eerste ohc blokken gekomen. En eigenlijk is de ketting weer helemaal terug van weggeweest.

    #17943168

    Nu hebben ze ook weer kettingen inderdaad. Het scheelt in de onderhoudsintervallen, maar is vervolgens ook weer een stuk duurder om te vervangen. En er is meer wrijving dan bij een riem, dus het wordt bijna alleen op zware motoren gebruikt.

    #17943169

    @Haasje17 wrote:

    @Astraman wrote:

    Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.

    Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden
    bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.

    Heb het even opgezocht want ik dacht dat het anders was maar we zitten er allebei naast. Je heb wel in zoverre gelijk dat het voorschrift ooit 120k geweest is maar dat hebben ze verkort ivm. riemen die toch eerder wilden breken.

    Ik heb het volgende gevonden:
    Benzine motoren 16v moeten bij 4jr of 60.000
    Benzine motoren 8v moeten bij 6jr of 90.000
    Diesel motoren moeten bij 8jr of 120.000

    EDIT en dat is even wat betreft Astra’s van 1998 tot 2003. Voor de modellen daarna is het allemaal weer anders geworden.

    #17943170

    Waar heb je dit opgezocht dan?
    Ik ben zelf bezig met het installeren van Opel TIS, maar krijg het niet voor elkaar. Maar dat soort info kun je daarin ook vinden toch?

    #17943171

    Maar als dat alles zo klopt zit ik nog ruim onder de 90.000 toch en de dis is een kleine 2 jaar geleden vervangen?
    Deze maand moet ik ook nog keuren, remmen e.d. moet ook gedaan worden.
    Als ik de keuze zou hebben zou ik liever nog een maandje of 2 wachten aangezien ik me velgen op ga halen waar nog 2 nieuwe banden onder moeten. of is het echt raad zaam om het meteen te doen! wordt een dure maand dan!
    Als het niet anders is, is het niet anders.
    Dan maar doen.

    #17943172

    @RISL wrote:

    Nu hebben ze ook weer kettingen inderdaad. Het scheelt in de onderhoudsintervallen, maar is vervolgens ook weer een stuk duurder om te vervangen. En er is meer wrijving dan bij een riem, dus het wordt bijna alleen op zware motoren gebruikt.

    Dat valt wel mee hoor, alleen het geluid was een factor want vroeger hadden ze allemaal onderliggende nokkenasjes met stoterstangetjes, dat nagelde lekker. De CIH blokken waren daarin best een vreemde eend in de bijt want die hadden een lange ketting. Maar tegenwoordig hebben de huidige 1.0 en 1.2 ze ook (weer) hoor. En op motorfietsen zie je het ook veel. M’n Honda CB 650 en de Suzuki hebben allebei een ketting.

    #17943173

    @RISL wrote:

    Waar heb je dit opgezocht dan?
    Ik ben zelf bezig met het installeren van Opel TIS, maar krijg het niet voor elkaar. Maar dat soort info kun je daarin ook vinden toch?

    Google is your friend! En toen kwam ik via via weer terug op het forum in een ander topic waar een discussie is geweest over die termijnen. Laagvlieger had dat opgezocht want die werkt blijkbaar bij Opel. viewtopic.php?f=5&t=133947&start=25

    #17943174

    Okay, ja, ik kom ook regelmatig met google op dit forum terug.
    Bij m’n ouders (Z22YH Vec-C) zit er ook een ketting op. Je hoort ‘m niet, maar het best duur als deze vervangen moet worden. De reden om voor een riem te kiezen is de lagere wrijving, is mij verteld. Van die moderne kleintjes wist ik het niet, van motorfietsen dan weer wel.

    @ DMLB ceo, ik zou ‘m niet vervangen als je er nog 26.000 km of twee jaar mee mag rijden. Beetje zonde van het geld toch?

    #17943175

    @RISL
    Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.
    king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.
    Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.

    Heren super bedankt weer!!!
    Enjoy this cold day,

    #17943176

    Ja, voor zover ik weet is die 120k inderdaad teruggedraaid naar 90k omdat de 120 nog wel eens (net) niet gehaald werd.
    90k is dus volgens mij het “nieuwe” interval

    #17943177

    @DMLB ceo wrote:

    @RISL
    Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.
    king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.
    Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.

    Heren super bedankt weer!!!
    Enjoy this cold day,

    Wil je andere lampen of zijn ze verweerd, want dat laatste kun je zelf goed verhelpen, bepaar je nog meer. :thumbup

    #17943178

    Ja, ik ga die van mezelf komend weekend ook polijsten. Zijn helemaal verweerd en kwam er maar net mee door de apk afgelopen jaar.

    #17943179

    om even terug op de vraag te komen
    de x16szr is een vrij oud type blok
    mijn astra f uit ’94 had de langzamere versie -5pk, de x16sz
    naar mijn weten zijn juist bijna alle 8v motoren vrijloop
    kan het van het weekend met zekerheid zeggen
    blok ligt bij moeders in de schuur

    Gr. Mario

    #17943180

    @Haasje17 wrote:

    @Astraman wrote:

    Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.

    Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden
    bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.

    ALLE X16SZR motoren 90.000km of 6jaar riem vervangen incl looprol, thermosstaat en waterpomp

    en ja, het is een vrijloop motor, net als bijna alle 8kleppers

    uitzondering zijn ALLE 1.4 8kleppers en de C12NZ X12SZ

    willem

    #17943181

    @Astraman wrote:

    @DMLB ceo wrote:

    @RISL
    Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.
    king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.
    Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.

    Heren super bedankt weer!!!
    Enjoy this cold day,

    Wil je andere lampen of zijn ze verweerd, want dat laatste kun je zelf goed verhelpen, bepaar je nog meer. :thumbup

    Ze zijn inmiddels zwaar verweerd!
    Wil eigenlijk al een tijdje deze koplampen :angel

    Kost alleen wel wat vandaar.
    Me vader had me ook al aangeraden om ze even onderhanden te nemen.
    Maar het oog wil ook wat zeg ik dan maar :D zal leuk staan met de zwarte velgen die ik ga ophalen.

    Bedankt voor alle toelichtingen!

    Greetz D’Angelo

    #17943182

    Zoals winmv6 als zegt, vrijloop motor, volgens het boekje was het 120.000km, tijdens de economische crisis een paar jaar geleden vertelde de garage ineens dat het teruggezet was naar 90.000km, dus of dit komt door te weinig werk of slechte distrubutieriemen ?
    Wel meteen de waterpomp en thermostaat mee vervangen want als je dat niet doet is ineens de waterpomp kapot en moet je vroegtijdig ook de disturbutieriem vervangen (zoals bij ons gebeurde).

    Mark
    http://www.astratuningclub.nl

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.