Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Wijzigingen aan geometrie…
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 5 maanden geleden door
Vinci.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2012 om 11:53 #18033362
Vinci
DeelnemerHee, da’s wel interessant, want ik moet toch nog een keer ongeveer jouw kant op om deuren op te halen bij mijn spuiter… Stuur je wel even PM…
P.S. heb jij perslucht? Dan kan ik evt een plasmasnijder meenemen namelijk, gaat wat makkelijker dan slijpen…
7 juli 2012 om 13:47 #18033363Aapje
LidGeen perslucht nee compressor is al paar jaar kapot :P Maar we Pm-en wel verder :)
7 juli 2012 om 23:20 #18033364Vinci
DeelnemerIs dus wel degelijk al gedaan!!
http://www.kadett-forum.de/archive/39789/thread.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
8 juli 2012 om 01:35 #18033365GlennGSI
Deelnemerdeuren zijn klaar
8 juli 2012 om 09:00 #180333668 juli 2012 om 09:10 #18033367Vinci
DeelnemerZijn veel Duitse namen voor subframe zeg… Achsträger, Achskörper, Achsrahmen, Achskurper, Hilfsrahmen, Motorträger….
Maakt het zoeken naar projecten met foto’s er niet makkelijker op…
10 juli 2012 om 21:34 #18033368Aapje
LidHey Vinci je bent wat vergeten :D HAHAHAHA

We zijn alleen niet goed met ruitenservice, daar moetje wel voor naar carglass :P

Hihi :D
10 juli 2012 om 21:58 #18033369Vinci
DeelnemerGaaf!! :wors
Had het vanavond te druk om wat dingen te gaan na meten, maar zeer bedankt nog voor het subframe! Ga eerst eens kijken hoe zich de verschillen tussen de Astra en de Kadett zich verhouden.
Ik heb een plan A, B en C en zit dus de voors/tegens/onmogelijkheden af te wegen tussen de drie opties.
A De Kadett in originele staat restaureren.
– is weer net zo slap
+ is minder werk en makkelijker uit te voeren zonder uitgebreide uitricht weerkzaamheden.B Originele staat + wat verstevigingen om vooral links en rechts dwars te verbinden met elkaar (stuk subframe tussen lassen) en voor-achter met delen subframe/zelf kokers vouwen die met lasmoeren en bouten vast komen.
– is veel werk, mogelijk nog meer als optie C
+ is nog grotendeels origineel en blijft uitwisselbaar met originele onderdelen (draagarmen, rubbers etc)C Delen van de Astra af boren/fresen/slijpen en op de Kadett zetten om het volledige subframe er op te kunnen zetten.
– is heel veel werk, moeilijker om de boel er recht op te krijgen.
+ draagarmen van een Astra zijn wat beter, deze oplossing maakt de Kadett ‘moderner’ en delen zijn 1:1 van een Astra te gebruiken.
+ super stevigTot zover.
13 juli 2012 om 22:14 #18033370Vinci
DeelnemerGister avond even bij Patrick langs gereden om naar zijn restauratie project van de Champion te kijken aangezien hij op het punt stond om de delen die ik ook moet vervangen los te boren. We hebben er allebei wel wat van opgestoken, ik even goed kunnen zien hoe alles zit en welke struikelblokken ik tegen aan zou kunnen lopen. Onder andere waren bij hem de gaten in het chassis voor de voorste scharnierpunten van de draagarmen ovaal uitgesleten omdat het draaide op een plek waar dat niet hoort. Dit is gekomen door PU bussen die de vorige eigenaar van zijn champ er onder had gezet, bekend probleem onder de kenners… En ik zag bij hem de zelfde onderkant schutbord van Opel Classic Parts op ebay liggen, wat eigenlijk het modelletje is zoals mijn auto standaard heeft, met schakelstang onderlangs. Maar wat hij niet wist, en ik recent had gelezen op het Engelse MK2 forum heeft een champion door de dikkere stabi stang ook een grotere afstand tussen de ophangbeugels. Het scheelt wel een centimeter! (zie foto) En verder is de plaat voor de baksteun ietsjes anders (maar wel compatibel) en sommige randjes zijn net effe anders, maar zeker niet problematisch.
Mooi project, Patrick is ook wel pietje precies, wat goed te zien is aan de schitterende andere Kadett van hem. Even wat plaatjes…
Ovaal gat:

Afstand aan het meten:

En dan kom je dus hier uit bij een 8V schutbord:

Niet moeilijk aan te passen, maar erg vervelend als alles er al in zit en zeker als het al gespoten is!!
En een plaatje voor het overzicht:

Ik ga voor mijn plan B nu met de Astra F baksteun en de Kadett baksteun die ik nog heb liggen een modelletje maken om te zien waar ik moet uitkomen in de Kadett constructie om de motorsteun gaten op de goede plek te krijgen, heb al gezien dat ik vrij ver naar achter moet en de steun op het onderkant schutbord er af zal moeten halen, of in ieder geval de voorkant, en dan wil ik er een plaatje op puntlassen om het gat te dichten voor de schakelstang.
14 juli 2012 om 18:44 #18033371anoniem
Lidhe vinci dat zijn verrekt duidelijke foto’s zeg!!
Het was inderdaad erg leerzaam zo’n avond brainstormen en ik ga me ook maar eens op dat engelse forum aanmelden!
Dat zijn volgens mij DE liefhebbers zoals er maar een handje vol in nederland zit!
Ook dat handboek wat je bij je had is zeker geen overbodige luxe en zal ik eens opzoeken!Morgen ga ik weer verder met boren en even een goede manier bedenken om het stuk bodemplaat/schutbord op exact dezelfde plaats terug te zetten!
:kewlpics komen uiteraard weer in mijn restauratie topik! :vertag
Ik ga dus wel het volledige stuk vervangen voor nieuw en dus aanpassen naar origineel, dwz houder motorsteun losboren van het nieuw en vervangen voor originele oude (dat nog in perfecte staat verkeerd) en ook de moeren voor de spoorstang aanpassen.Mensen haal even goede info in huis voor je aan pu bussen begint want met die ovale gaten is niet verantwoord rijden, dit is goed te lezen in mijn restauratie topik!
14 juli 2012 om 20:17 #18033372Vinci
DeelnemerDat cameraatje blijft me verbazen, want de licht omstandigheden waren nou niet echt ideaal. Panasonic tz8, klein, niet al te duur, maar met Leica lensje zeker niet verkeerd! Deze foto’s zijn nog eens 80% verkleind ook, anders duurt het een eeuw voor ze openen hier….
Mocht het niet lukken om aan dat boekje te komen kan ik hem altijd een keer scannen en PDF van maken en voor jou en andere geinteresseerden het mailen.
Dat er recht in krijgen zit ik ook nog een plannetje voor te smeden, eventueel haal ik het blok er uit en rij ik het carrosserie naar Romijn op de auto ambulance om hem het te laten doen.
29 juli 2012 om 20:31 #18033373Vinci
DeelnemerOkay, topic titel veranderd, ben in gesprek geraakt met wat ‘experts’ op het gebied van onderstellen en zit te denken aan wat wijzigingen. Ben inmiddels aardig op de hoogte van welke wijzigingen zorgen voor wat voor veranderingen in weggedrag en wat belangrijk is om te weten, niet iedereen wil het zelfde!!
Zo zijn de overwegingen voor een race auto heel anders dan voor een wegauto, en dan nog is het maar net wat een coureur belangrijk vind en wat voor voorkeur iemand heeft. Daarnaast nog de altijd verschillende omstandigheden maakt het behoorlijk ingewikkelde materie om één filosofie op na te houden.
Waar menigeen het over eens is dat de Kadett een aantal tekortkomingen heeft in de geometrie van vooral de voorkant. Kleine bewijzen daar van zijn zo terug te vinden. Kijk maar eens naar de stuurstangen, wat overduidelijk is dat die naar de stuurkogels toe omhoog staan. Bij een verlaagde auto is dat zelfs nog erger dan origineel! Hierdoor ontstaat een verschijnsel wat in het Engels ‘Bump-Steer’ heet, wat betekent dat als er een hobbel in de weg zit en de vering ingeduwd wordt de stuurstang nog verder omhoog gaat en zich onder de nog scherpere hoek waar hij in komt verkort, de stuur-armen aan de veerpoten aantrekt waardoor uit-spoor ontstaat. Zit je dan net in een bocht dan kan dat wel eens einde grip betekenen in het grensbereik.
Daarnaast is bij de Kadett de Caster hoek (Fuseelangshelling) zeer minimaal, de pootjes staan vrij recht op. Zouden de veerpoten wat meer achterover staan ontstaat er een stuk meer grip in bochten, met als nadeel dat het zwaarder gaat sturen. Deze hoek is destijds dan ook gekozen omdat stuurbekrachtiging nog nauwelijks standaard was. Er zijn in de handel concentrische toplagers te koop, die werken eigenlijk alleen goed samen met een dure schroefset.
Om mijn Kadett beter op mijn rijgedrag en wensen te laten aansluiten, zonder al te veel aan de originaliteit te verliezen zie ik af van het volledige subframe er onder te zetten. In plaats daar van ga ik wat kleine wijzigingen doorvoeren aan de veerpoten en de positie, verder bouw ik het onderste schutbord er op zoals origineel, alleen maak ik er wel een dwarsverbinding op die ik uit het subframe haal zodat ook de achterste motorsteun van een Astra er op gezet kan worden. Hierop komt een Calibra turbo demper rubber. Dit heeft veel voordelen, stijver chassis en minder geluid, en de motor is er stukke makkelijker in te hangen.
De wijzigingen aan de veerpoten zijn:
1. Stuurarmen inkorten en verlagen.
2. Meer casterDat eerste (verlagen) om de bumpsteer te verhelpen het inkorten om het sturen sneller te maken (zoals bij een Quaiffe quick steering rack) zodat er een directer stuurgedrag ontstaat. Hierbij moet wel de slag in het stuurhuis beperkt worden met twee nokjes op het binnenwerk, anders zouden de homokineten bij volledig sturen stuk kunnen gaan.
Dat tweede, meer caster ga ik uitvoeren door de veerkuipen op het chassis los te halen en iets naar achter er op te lassen. Die kuipen moeten er toch af omdat ik roest tussen de puntlasnaden heb, nog lang niet door, maar moet even behandeld worden met inox. Aangezien ik ook nieuwe draagarmen heb en die dus los komen las ik ook op het chassis aan de voorkant een dunne M14 carrosseriering/plaatje zodat met het naar achter zetten van de bovenkant van de veerpoten de positie van de wiellagers ongewijzigd blijft om problemen te voorkomen met de homokineten.
De wijzigingen zijn door diverse mensen al zo uitgevoerd en als je je in de materie verdiept zul je zien dat het uitvoerbaar is. De Ackerman hoek zal ook niet wijzigen. Als je naar de geometrie kijkt dan zul je zien dat het naar achter plaatsen van de toplagers en het inkorten van de stuurarmen dit zal compenseren. Daardoor blijven ook de stuurstangen vrij lopen van het stuurhuis, want die zitten er immers origineel al best dicht op.
Deze wijzigingen zullen dus resulteren in een veel directer stuurgedrag, betere wegligging in bochten en dat zonder de wegligging, banden slijtage en verbruik recht uit te veranderen!
En voor wie zich zorgen maakt hier een leuk topic hoe het op z’n janboerefluitjes kan:
http://retrorides.proboards.com/index.cgi?board=readersrides&action=display&thread=132772&page=2″ onclick=”window.open(this.href);return false;Mijn ombouw idee is gebaseerd op zo veel mogelijk behoud van originele delen, met hier en daar aanpassingen. Hierdoor bespaart het kosten en is het vervangen van delen ook in de toekomst betaalbaar en relatief makkelijk.
29 juli 2012 om 21:33 #18033374Vinci
Deelnemerhttp://www.bcot1.com/karting/ackermann.swf” onclick=”window.open(this.href);return false;
31 juli 2012 om 08:20 #18033375Anoniem
Inactiefmet dat calibra turbo rubber, bedoel die waar de tussenbak aan hangt.
lijken veel op die van een astra.
ik heb zo een nog ergens liggen van een vectra a 2000 4×4, zijn volgens mij de zelfde.
bij interesse, pm me maar.groeten.
31 juli 2012 om 13:08 #18033376Vinci
DeelnemerHey, ja zijn bijna het zelfde, die turbo is iets dikker alleen, maar past ook zo op een Astra. Ik heb er al eentje van Ebay voor €15… Maar bedankt voor het aanbod!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.