Wijzigingen aan geometrie…

Forumindex Forums Modellen Kadett Wijzigingen aan geometrie…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Auteur

EDIT: Dit topic heette eerst “Subframe voor Kadett…” Maar aangezien de ideeen veranderd zijn, ook de titel..

Aangezien mijn onderkantje schutbord aan het roesten is geslagen (dusdanig dat er een scheurtje is ontstaan naast de balk voor de draagarm) wil ik bij het opknappen hier van een stapje verder gaan om de voorkant te verstevigen. Dit is naar mijn mening iets wat een Kadett enorm goed kan gebruiken.

Wat het grootste probleem is van Kadetts van voor 89 is dat de spoorstang openingen geen waterwering hebben, waardoor er enorm veel water en vuil wat opspat tegen het schutbord en op de balken terecht komt om lekker naar beneden te stromen en overal op te hopen waardoor er onvermijdelijk roest ontstaat op heel vervelende plekken. Hierdoor zijn al zo veel Kadetts op de eeuwige jachtvelden verdwenen. Het probleem is dat er dus water in de ‘dubbele bodem’ gaat staan en de boel van binnenuit weg rot.

Ik heb alle delen origineel plaatwerk besteld en ga de hele rotzooi vervangen, even motortje er uit en de hele motor ruimte aanpakken!

Dus mooi moment om zoals aangekondigd aan wat zinnige aanpassingen te gaan denken.

Dit heb ik al besteld dus:

Dit deel ben ik van plan er vast in te lassen, want dat zit immers toch niet in de weg verder:

En dan pak ik een Astra F achterste bak steun, die heb ik al liggen en heb gezien dat die draadeinden naar beneden heeft, wat veel makkelijker monteert ook als die rottige boutjes omhoog bij de Kadett!!

Dit is een schetsje van het complete plan:

Het bestaat uit twee balken die (ook zoals bij een Astra F subframe) de voor en achterkant van het motorruim met elkaar verbinden, maar deze worden wel met bouten vast gezet zodat ze er nog eens af kunnen als de motor of bak er uit moet….

Even ter illustratie een foto van de onderkant van een Astra F:

En terwijl ik toch bezig ben ga ik gelijk ook de motorsteun aan de distributie kant veranderen voor zo een:

Want die rubbers zijn stukke beter dan die slappe Kadett rubbers!

ik ben benieuwd wat je er van maakt…
    Wel foto’s maken van het project.

Groeten.

Kan voor vrij weinig geld een subframe van een Astra F op de kop tikken, dus ga denk ik voor een groot deel gebruik maken van delen daar van. Zit zelfs te overwegen daar volledig voor te gaan (incl draagarmen), maar dan ben ik wel alle richt punten kwijt en moeten er langere steekassen in… Daar zit ik niet echt op te wachten… Hou het liever enigszins origineel….

Foto’s gaan er zeker komen!

Is het probleem niet ook zo dat de bodem gewoon niet omhoog doorloopt aan de voorkant bij het schutbord??
    Die loopt horizontaal tot de motorruimte en komt dan samen met het verticale schutbord als 2 verschillende plaatwerken.
    Daar komt dat water waar jij het over hebt tegenaan en gaat daar door heen rotten.
    Tot je weer hebt wat jij al zegt wat elke Kadett heeft.
    Rot in de dubbele bodem onder de voeten.

Denk je niet dat dat nog steeds gaat gebeuren ook al heb je een beter subframe?
    Of wil je daar ook wat aan doen?

hey vinci, hoe ga je die motorsteun rubber vast maken aan de distributie kant.
    ga je twee moeren in je chassisbalk maken, want bij een kadett zit het heel anders.

groeten.

viewtopic.php?f=27&t=100324&start=75

de D kadett van Adriaan, hij had toen ook een soort van subframe gemaakt.

@kaneelschep wrote:

Is het probleem niet ook zo dat de bodem gewoon niet omhoog doorloopt aan de voorkant bij het schutbord??
    Die loopt horizontaal tot de motorruimte en komt dan samen met het verticale schutbord als 2 verschillende plaatwerken.
    Daar komt dat water waar jij het over hebt tegenaan en gaat daar door heen rotten.
    Tot je weer hebt wat jij al zegt wat elke Kadett heeft.
    Rot in de dubbele bodem onder de voeten.

Denk je niet dat dat nog steeds gaat gebeuren ook al heb je een beter subframe?
    Of wil je daar ook wat aan doen?

Nee, het probleem bij de originele situatie is een combinatie van dingen:

1. De paraffaanbak waar onderaan uit de tuit al het water wat op de oppervlakte van de voorruit naar beneden loopt wordt normaliter geloost aan de bovenkant van het schutbord, onder de bak. Dan loopt het vervolgens over diverse delen, waaronder het schakel mechanisme. Mijn kadett van voor ’89 heeft het type onderste schutbord met een opening voor een schakelstang onder de tunnel door. Water kan via deze opening vrij toegang krijgen tot de horizontaal liggende vlakken in het onderste schutbord waar dus de draagarm steunen aan gelast zitten. Ik heb onderaan mijn paraffaanbak dus al een slang gemaakt die het water tot onderaan de auto voert.

2. Een nog groter probleem is de opening links en rechts voor de stuurstangen. Die enorme gaten verlenen vrij toegang tot opspattend water en vuil van de wielen de motor ruimte in. Hier valt het neer op de langsliggers en doordat die richting het schutbord naar beneden lopen loopt er water het lagere schutbord en de smalle ruimte tussen de langsliggers, vloerdelen en lager schutbord in en rot zowel de vloer als het onderste schutbord, langsliggers en wielophanging weg.

De oplossingen zijn nadat de boel vervangen is redelijk simpel, mijn vorige kadett van 1990 en die van een vriend van mij van 1991 zijn/waren nog kakelvers in dit hele gedeelte. Onder andere door het schakel mechanisme door het bovenste schutbord te laten lopen, waardoor het onderste schutbord geen gat heeft, maar ook door de stuurstang openingen te voorzien van rubber dicht platen die grofweg 90% van het water en vuil uit de wielkasten tegen houden. En uiteraard moet er een goed middel ter bescherming tegen roest in de holle ruimtes worden aangebracht.

@kadett4x4 wrote:

hey vinci, hoe ga je die motorsteun rubber vast maken aan de distributie kant.
    ga je twee moeren in je chassisbalk maken, want bij een kadett zit het heel anders.

groeten.

Ja, twee grote gaten boren, groot genoeg om M10 fijndraad in te zetten qua omtrek. Dan een plaatje van 3mm of dikker materiaal voorzien van twee stevig er op gelaste moeren en die in de balk lassen. En als het te koop is koop ik gewoon M10 fijndraad lasmoeren…

Maar ik ben meer een voorstander van de eerste oplossing. Die lasmoeren zijn zeker minder sterk…

@GlennGSI wrote:

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=27&t=100324&start=75

de D kadett van Adriaan, hij had toen ook een soort van subframe gemaakt.

Grandioos topic zeg! Nog niet gezien man! Inderdaad ook aan buizen zitten denken, maar ik denk wel dat echte kokers sterker/stijver zijn nog…

hoezo langere steekassen

ik rijd zelf met me v6 met vectra A assen

me ophanging is normaal gebleven en me bak zit op dezelfde plek

@jblfreak wrote:

hoezo langere steekassen

Ik heb hier een steekas van een Astra F liggen van de bestuurderskant en die is 8mm langer als mijn Kadett steekas. Nou is dit voor gewoon straat gebruik niet zo’n probleem, maar er zijn er meerdere waarbij dit mis is gegaan in de cross en op het circuit. Dit is trouwens ook al een paar keer voorbij gekomen hier op het forum en al velen hun zegje over gedaan…. Ik geloofde het eerst ook niet, dacht dat ik mooi een reserve had liggen, maar heb hier het harde bewijs en heb ze naast mekaar gelegd, zit toch echt die 8mm lengte verschil in!

Het is dus niet zo dat het niet kan, maar het wordt wel afgeraden. Volgens mij is te kort ook nog erger dan te lang… (dus Kadett assen in een Astra F)

Als ik het complete subframe inclusief draagarmen van de Astra F pak dan verbreed ik de voorkant dus eigenlijk met 16mm totaal…

Bovendien zie ik in de foto van de Astra die ik hier boven heb gezet volgens mij dat de as aan de bijrijders kant zo eentje is met een tussen ophang punt. Dus vraag me af of een steekas van een Kadett die uit één stuk bestaat niet het subframe gaat raken?

ga je nu naar het schakel mechanisme van na 89?

heb het zelfde probleem met onze station.

is een 86er dus wil deze nog lang behouden :D

heb nu gerepareerd maar anders ga ik vast plaatwerk verzamelen.

groet john

@kermitc wrote:

ga je nu naar het schakel mechanisme van na 89?

heb het zelfde probleem met onze station.

is een 86er dus wil deze nog lang behouden :D

heb nu gerepareerd maar anders ga ik vast plaatwerk verzamelen.

groet john

Dat heb ik al, heb een gat geboord, netjes met epoxy primer behandeld en met kit een plaatje van aluminium met tuit er op gelast er tegen aan geplakt, daar zit die rubber afdichting om heen die origineel er ook op zit bij kadetts van na 89… Heb trouwens die onderbak ook weer van voor ’89 gekregen met gat voor schakel pook. Ondanks dat ze bij Classicparts een foto van de dichte bak op Ebay hebben staan. Ik ga dit gat dus mooi dicht lassen! Wil niet weer water er in krijgen natuurlijk!

Denk er wel over als ik toch ga lassen om er een stukje staal in te lassen met de originele opening. Dat kan ik zo uit een sloop Astra ofzo slijpen en er in lassen…

ik heb ook de onderwaartse stang eruit gehaald en nieuwer mechanisme erin gelast , als je met bovenwaardse stang gaat rijden weet ik niet of je originele kachel die er nu in kan blijven want de gaten van de kachel kwamen niet overeen , na 89 zit de kachel iets hoger.

@Vinci wrote:

@jblfreak wrote:

hoezo langere steekassen

Ik heb hier een steekas van een Astra F liggen van de bestuurderskant en die is 8mm langer als mijn Kadett steekas. Nou is dit voor gewoon straat gebruik niet zo’n probleem, maar er zijn er meerdere waarbij dit mis is gegaan in de cross en op het circuit. Dit is trouwens ook al een paar keer voorbij gekomen hier op het forum en al velen hun zegje over gedaan…. Ik geloofde het eerst ook niet, dacht dat ik mooi een reserve had liggen, maar heb hier het harde bewijs en heb ze naast mekaar gelegd, zit toch echt die 8mm lengte verschil in!

Het is dus niet zo dat het niet kan, maar het wordt wel afgeraden. Volgens mij is te kort ook nog erger dan te lang… (dus Kadett assen in een Astra F)

Als ik het complete subframe inclusief draagarmen van de Astra F pak dan verbreed ik de voorkant dus eigenlijk met 16mm totaal…

Bovendien zie ik in de foto van de Astra die ik hier boven heb gezet volgens mij dat de as aan de bijrijders kant zo eentje is met een tussen ophang punt. Dus vraag me af of een steekas van een Kadett die uit één stuk bestaat niet het subframe gaat raken?

als je alleen onder verbreed (16) mm komt dan je wiel niet scheef te staan?
    bovenin kan je hem nergens verstellen en onderin wil de voorpoot ook niet verstellen
    hebben dit met de cross ook vaak dan scheurt deukt de bodem bij de draagarm bevestiging misch max 1cm
    en dan staat het wiel scheef omdat je hem boven niet bij kan stellen (breder zetten)
    dit lossen wij vaak op door een fusee kogel verder naar achter te zetten maar voor een straat auto?
    mischien met astra g of zafira voorpoten ? die kunnen wat heen er weer dacht ik
    evt ruimte in de steekas kan je opvullen met m30 ringen ;)

@mark wrote:

ik heb ook de onderwaartse stang eruit gehaald en nieuwer mechanisme erin gelast , als je met bovenwaardse stang gaat rijden weet ik niet of je originele kachel die er nu in kan blijven want de gaten van de kachel kwamen niet overeen , na 89 zit de kachel iets hoger.

Mooi werk en bedankt voor het plaatje er bij! :thumb

Ik heb inderdaad ontdekt dat de gaten voor de kachel anders, maar dat is wel te doen hoor. Hij kan er nog precies langs… Rij daar nu al een jaartje of twee mee ook…

@arnold kadett wrote:

@Vinci wrote:

@jblfreak wrote:

hoezo langere steekassen

als je alleen onder verbreed (16) mm komt dan je wiel niet scheef te staan?
    bovenin kan je hem nergens verstellen en onderin wil de voorpoot ook niet verstellen
    hebben dit met de cross ook vaak dan scheurt deukt de bodem bij de draagarm bevestiging misch max 1cm
    en dan staat het wiel scheef omdat je hem boven niet bij kan stellen (breder zetten)
    dit lossen wij vaak op door een fusee kogel verder naar achter te zetten maar voor een straat auto?
    mischien met astra g of zafira voorpoten ? die kunnen wat heen er weer dacht ik
    evt ruimte in de steekas kan je opvullen met m30 ringen ;)

Ho even, ik ga niks verbreden juist! Wil dus de originele spoorbreedte behouden. Wel goed dat je dit nog even aankaart, nog een reden dus om niet het hele Astra F subframe over te nemen!

Had ook al zitten denken aan sleufgaten maken voor de drie bouten van de fuseekogel inderdaad, maar hou het allemaal lekker Kadett op een dwars verbinding na die ik uit een Astra F subframe ga slijpen. De achterste motorsteun (baksteun) pak ik dan dus ook van de F en verder zet ik er lasmoeren in om van voor naar achter balken er op te kunnen schroeven. En wat er van het subframe over blijft is daar evt. bruikbaar voor, maar in het ergste geval bouw ik zelf een paar balken op de zetbank…

en zo ziet het eruit als het klaar is en in de grondverf staat.

Wel heel netjes gedaan man!

Ik zou nog wel wat tips kunnen gebruiken voor het lakken, schuren, strijkkit, plamuur, anti roest spul…

Wat gebruiken jullie? En vooral als het al vele jaren netjes is gebleven natuurlijk! Ouwe rotten in het vak?

lassen daarna , lassen daarna aftoppen, slijpen, de verf weghalen waar je van plan bent te gaan plamuren, lassen goed schoon maken , ondergrond goed vetvrijmaken en dan debrasel alsi of alustrong over de lassen heen zetten, dit trekt namelijk geen vocht aan en gewoon polyester staal plamuur wel. De eerste laag vlak schuren met p80 en uitschuren met p180 daarna met polyester staalplamuur plamuren en strak schuren net zolang het strak is , ik doe dit met p80 is het strak dan schuur ik met p180 en daarna met p280 en rondom de plamuurplek met 320 en rode scotchbrite. Goed op schuurkrauwen letten en gaatjes in de plamuur, daarna blanke delen in primer zetten washprimer of iets dergelijk en daarna 3 lagen surfacer/grondverf er over, liefst alles 2k das het beste.Aan de binnenkant ook de las goed schoonmaken primer erop en kitten , niet op kaal metaal kitten, beste is strijkkit die blijft flexibel en vult makkelijk alle gaatjes en daarna kan je daarover verf zetten.En delen waar je niet bij kan goed in de ml zetten.

De spuiter van mijn deuren had het over een epoxy primer, dat er goed dik op kwasten op delen die niet in het zicht zitten en daarna met een kleurtje er over en evt ML er nog over… (als ik hem goed begrepen heb hoor… :sleeping )

Het gaat vooralsnog om delen aan de bodem en de motor ruimte en ik vind het belangrijk dat het goed geconserveerd blijft en niet meer roest, maar het hoeft niet zo strak in de lak als de buitenkant wat mij betreft.

Maar de scherpe randen van de delen even mooi afbramen ook denk ik?

En lassen plamuren is toch puur cosmetisch ook als ik het goed begrijp? Of is dat ook om te conserveren?

Binnenkantje van de vloerpan kan ik goed bij, want ik ga de vloer open slijpen en links en rechts voorzien van een luikje die ik er nog eens uit kan schroeven voor inspectie. Wou er gewoon een rijtje lasmoeren in zetten en dan verzonken boutjes…

ja kan ook idd in de epoxy primer en kitten en verfje erover , alles je het maar goed schoonmaakt , en niet met vocht erin spuit, zonder luchtdroger zeg maar.

Blijkbaar is een beetje extra camber en wat meer positieve caster precies wat een Kadett heel goed kan gebruiken. Zit toch te denken nog een stap verder te gaan als toch de hele rotzooi aangepast gaat worden, dan misschien hier ook wat aan doen…

http://passionford.com/forum/restorations-rebuilds-and-projects/112662-astra-gte-turbo-track-car-6.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Wat mooi is aan wat meer caster is dat de sporing rechtuit eigenlijk onaangetast blijft, alleen in de bocht krijg je eigenlijk hetzelfde effect als meer negatieve camber, waardoor er dus veel meer grip ontstaat. Bij de Kadett staan de veerpoten eigenlijk veel te recht op…

Op het Engelse Kadett forum waren mensen zich nogal zorgen aan het maken over slijtage op de homokineten van het constant onder een hoek staan door de caster onderaan te vergroten, maar er zijn ook concentrische toplagers te koop:
    http://www.mitchellmotorsports.co.uk/vauxhall-astra-mk2-16v-adjustable-eccentric-top-mount-961-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;

Alleen zie ik nergens staan of die voor de standaard veerpoten bruikbaar zijn of dat je die alleen met een schroefset mag monteren…

Weet iemand dit??

Weet niet of je dit idee wilt doorzetten, maar ik heb nu een astra-f sloper staan waar je best op je eigen tijd een slijptol in mag zetten :) Subframe ligt ook ernaast, mag allemaal voor een oudijzerprijs weg als ik je daarmee kan helpen :)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.