Wiellager kapot + motortemperatuur laag

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Wiellager kapot + motortemperatuur laag

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

Beste medeweggebruikers,

Ik heb sinds 08-02-2012 een nette Vectra B X18XE Rio Verde in m’n bezit voor een nette prijs. Helaas zijn er 2 dingen aan deze auto niet helemaal goed en probeer nu te kijken in hoeverre ik het zelf op kan lossen.

Het eerste punt is hoogstwaarschijnlijk een wiellager (linksvoor). Wat mij opvalt is dat een apart geluid van (ik denk zelf) het linkse voorwiel af komt. Eerst gedacht aan versleten banden, dus heb deze alle 4 laten vernieuwen. Het geluid bleef, dus even extra gekeken naar de banden of ze nergens aanlopen, ook niet het geval… Remmen zijn wel gewoon goed en bij het afremmen blijft de auto in een rechte lijn gaan zonder trillen.
    Uiteindelijk bij de wiellagers uitgekomen… En ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe ik kan merken welk wiellager het is. Merkte wel dat wanneer ik wat stevig naar rechts stuur, het geluid even verdwijnt (maar eeuwig rechts blijven sturen gaat ‘m niet worden :P ). Naar links blijft het geluid aanwezig…
    Is het mogelijk voor een beginner, met enige technische kennis, zo’n wiellager te vervangen zonder speciaal gereedschap? Of moet het toch echt door een garage gedaan worden?

Het tweede punt is de temperatuur van m’n motor… Normaal komen de motoren volgens mij rond de 90 a 92 graden uit, maar in mijn geval niet hoger dan 82 graden op de snelweg (130 km/h) en 80 graden op 80km/h… Temperatuur-meter loopt wel na ongeveer dezelfde afstand op naar de 75 als dat m’n Corsa B 2.0 deed naar de 90gr.
    Is dit normaal bij X18XE’s? Of kan het zijn dat er een 82 graden thermostaat in gezet is?
    Zal morgen nog wel even controleren of de slang warm wordt na 1-2 minuten stationair…

Alvast bedankt voor de reacties.

Om erachter te komen of, en zo ja, welk lager het is moet je elk wiel (of op een 2-koloms brug alle 4 tegelijk) vrij van de grond zetten. Handrem natuurlijk los.
    Vervolgens pak je de veer, of de schokdemper vast met een hand en draai je het wiel met je andere. Je mag dan niks voelen in veer/schokdemper. Voel je wel wat, dan is het lager aan vervanging toe.

Vervanging zal waarschijnlijk de vakman doen vanwege het ompersen van het oude en het nieuwe lager.

Als het zo koud is als nu geweest is dan blijft de temperatuur wat aan de lage kant. Pas na langere tijd zal de temperatuur hoger komen dan 82°C, terwijl je op de snelweg, door de rijwind, niet echt aan de “normale” waarde zal komen.
    Check hoe snel je verwarming warme, en hoe snel er hete lucht blaast. Duurt dat echt lang dan is je thermostaat aan vervanging toe.
    Normaal mag je na 5 a 10 minuten al warme lucht verwachten. Dan zal de thermometer ook al los komen van de onderste streep.

Is het dan geen konisch lager?

Koelwaterslang werd al warm voordat het pijltje van de meter vrij kwam… Dus toch thermostaat naar z’n laatste rustplaats brengen :P

Als ik dit lees is het geen conisch lager.

het is een dubbel rijig kogellager voor, hier voor hoef je niet de hele poot te demonteren maar
    alleen het fusee stuk, met een pers kun je het lager en je naaf er uit persen.

Wiellager voor de Vectra is binnen… Nu nog even kijken welk lager het is :)

Heb een mooie methode gevonden om te kijken of en welk voorwiellager kapot is…
    Auto met 1 voorwiel van de grond af halen dmv een krik, auto starten en in een hogere versnelling zetten… Nu begint het vrij hangende wiel te draaien…
    Vervolgens trap je de koppeling in. Begint de auto te trillen, dan weet je dat je ’t juiste wiel hebt :) en anders voel je niets…

klinkt me niet beste & veiligste manier, Best gewoon voelen

Werkte prima :)

Is alleen geen beste manier als je een vaste diff hebt, want dan staat je auto niet lang op de krik :P

@Klopper wrote:

Heb een mooie methode gevonden om te kijken of en welk voorwiellager kapot is…
    Auto met 1 voorwiel van de grond af halen dmv een krik, auto starten en in een hogere versnelling zetten… Nu begint het vrij hangende wiel te draaien…
    Vervolgens trap je de koppeling in. Begint de auto te trillen, dan weet je dat je ’t juiste wiel hebt :) en anders voel je niets…

1. een onveilig methode.
    2. Hoe weet je nou of het niet een geringe onbalans is van het wiel? Straks heb je gewoon het verkeerde lager vervangen!

Een “zingend” lager levert nog lang geen trillend wiel, laat staan trillende auto op hoor! Dat kun je alleen uitvinden door de veerpoot vast te pakken en het vrij hangende wiel rond te draaien. Voel je dan iets wat op aanlopen lijkt: hebbes. Voel je niks: andere lager.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.