wielen staan schuin, en trillingen..

Forumindex Forums Modellen Astra wielen staan schuin, en trillingen..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266619

    Hoi,

    Het viel mij op dat mijn achterwielen vrij schuin staan, met de bovenkant wijzen ze naar binnen..
    Doordat ik dat zag keek ik dus ook naar mijn banden, en het binnenste vlak is echt compleet weg gesleten!
    De rest van de band is nog als nieuw…
    Dat worden dus 2 banden.. maar ik wou toch al andere velgen hebben dus ik heb een mooi setje 17 ” velgen met goede banden op marktplaats gezien en gekocht.
    De standaard velgen waren ook 17″ en de bandenmaat was 215/45/17 en die ik nu heb is 225/45/17.. weinig verschil dus.

    Ik heb mijn auto op de dag dat ik de nieuwe wielen er onder gezet had naar de garage gebracht boor uitlijnen en apk keuren, oja en de wielen balanceren ivm trillingen in het stuur.
    Goed… €430,- verder ivm reparatie voor apk enz en ik haal mijn auto weer op, staan de wielen er nog net zo onder!
    Nu vertelde de monteur mij een heel verhaal over dat ze niks kunnen doen aan de achterwielen, ze kunnen niks afstellen ofzo dus ik moet maar met scheef staande wielen door rijden..
    Dit lijkt mij niet normaal? Dit vreet banden…
    En met die nieuwe velgen hoor ik dus tussen de 40 en 80 kmh een joelend geluidalsof er een wiellager kapot is.
    Dit komt doordat de banden cuppen volgens de monteur.. niks aan te doen, de velgen zouden te breed zijn…?
    Dit had ik ook al met de oude velgen dus dat lijkt me een beetje sterk.

    Weet iemand hier of ik er iets aan kan doen?

    Ik heb de nieuwe wielen nu zo’n 3 weken en nu is het al duidelijk zichtbaar dat de banden schuin afslijten..
    Het zijn bridgestone potenza banden..

    En dan nog iets, mijn stuur blijft trillen na het balanceren, de eerste keer ben ik direct terug naar de garage gegaan om ze opnieuw te laten balanceren, dus weer opnieuw gedaan.. en het is wel minder geworden maar als ik over de 100 kmh rijd begint het toch wel aardig te trillen weer..
    De velgen zijn wel recht volgens die bandengast.

    Kan er een andere reden zijn waardoor hij trilt?
    Het zijn wel velgen met een andere steek.. 5×112, ik heb nieuwe schuifbouten en centreerringen gekocht dus daar zal het niet aan liggen toch?

    Lang verhaal.. hoop dat iemand raad heeft en dat er wat aan te doen valt.

    Het gaat trouwens om een Astra coupé uit 2000, 2.2 16v

    #18240017

    #18240018

    Ik vind het vreemd dat de achterwielen naar binnen staan, de Astra-G heeft een Semi onafhakelijke achteras.
    Hier zou de Camber niet of nauwelijks verandere, ook niet bij verlagen.

    Of er is een vorige eigenaar creatief geweest met ringen of platen voor extra Camber, of er klopt iets niet.

    Camber is de stand van de wielen van binnen naar buiten in verticale stand.

    Door WIM-V6, vanaf de teledinges
    let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.

    #18240016

    Hier zie je het al wel dat deze banden die er dus net een paar week onder zitten ook al flink naar de klote gaan…

    #18240019

    het cuppen van de banden ligt aan het soort banden, en ze staan volgens mij altijd wel iets scheef maar niet zo dat de banden er vreemd van gaan afslijten, ik vraag me dan ook af of de auto niet eens bij een ongeval betrokken is geweest, het enige wat ik kan bedenken is zelf naar een uitlijner gaan, er zelf bijblijven en aan hem vragen waar de afwijking zit.

    #18240020

    Ik dacht juist wel goede banden te hebben..
    Welke banden zijn dan minder gevoelig tegen cuppen?

    Mijn monteur zei dat hij alles gemeten heeft, en dit valt zat binnen de tolerantie..

    Dus voor dat cuppen moet alleen een ander soort band genoeg zijn?

    En dat getril in het stuur.. kan dat nog een andere oorzaak hebben?

    #18240021

    uit mijn hoofd had ik met continetal banden op de G ook last van cuppen en met michelin niet, blijft altijd lastig, op sommige sites kun je zien hoeveel lawaai een band maakt, onder mijn huidige astra H heb ik ook bredere banden eronder(215 X 55 X 16) en rij ik met Pirelli P7, daar nog geen last van cuppen mee gehad.
    het trillen in het stuur moet ergens vandaan komen, even de voorwielen op het balanceer apparaat houden en kijken of er toch niet ergens wat onbelans zit.

    #18240022

    kromme schijven geeft ook trilling ,dat kan je makkelijk controleren ,wiel eraf in z”n versnelling het wiel laten draaien en, een schroevendraaier ofzo vlak langs je remschijf houden als die krom is hoor en, zie je em soms aanlopen en soms niet ,vaak kan je het ook al zien door tussen je remblokken te kijken als die draait

    ik heb zelf een half jaar met -3.5 camber/wielvlucht gereden en, voor 2 mm uitspoor en ,achter 1 mm toespoor wat vrij extreem is en, ook veel schuiner als jij je banden hebt staan ,na een paar weken rijden zagen mij banden er echt niet zo uit als bij jouw, pas na een half jaar was het profiel aan de binnenkant 1 mm minder dan aan de buitenkant hij sleet ook over de gehele breedte en niet zoals bij jou alleen op de schouder dus , ik denk inderdaad wat andere ook al zeiden dat je last hebt van cuppen ,dat zie je ook vaak bij slechte uitlijningen .

    heb je een uitlijnraport mee gekregen waar alle waardes op staan ?

    zien allebei je achterwielen er zo uit ?

    #18240023

    Beide wielen zien er zo uit..
    Ik heb geen uitlijnrapport meegekregen.

    De remschijven zijn net nieuw en daar ligt het blijkbaar niet aan, heb net mijn oude velgen even gemonteerd en die trillen niet.
    Of kan dat komen door schuifbouten en centreerringen?

    #18240024

    verkeerde of geen centreer ringen zorgen voor trilling ,meet je wielnaafen en je centreer ringen is op met een schuifmaat dan kom je er vanzelf achter of het de goede zijn

    schuifbouten hebben wel een lossen ring erop zitten maar, als ze het op je andere velgen wel goed doen dan denk ik niet dat de bouten het probleem zijn maar wel de velgen

    #18240025

    De centreerringen zijn precies goed, zit strak om de naaf en in het naafgat..
    Zal anders een keer naar een andere bandenboer gaan om te balanceren.

    #18240026

    Zie ik het nou goed?
    Je hebt je banden verkeerd om.. Dit kan ook voor flinke slijtage zorgen.

    #18240027

    @.B4R7. wrote:

    Zie ik het nou goed?
    Je hebt je banden verkeerd om.. Dit kan ook voor flinke slijtage zorgen.

    Serieus?
    Ik kan geen draairichting vinden op de band, en op de velg stond LA, RA enz dus zo heb ik ze gemonteerd

    Edit: net gekeken op de voorwielen en daar staat wel een draairichting op, en het profiel loopt hetzelfde als achter dus dat zal wel goed zitten.
    Die draairichting is goed.

    Ik heb zojuist ook de voorwielen met achter verwisseld, het getril is nu minimaal, en ze maken ook lang niet zoveel lawaai meer.

    #18240028

    Ik dacht ook dat hij verkeerd zat hoor, als je het goed bekijkt voert hij nu het regenwater naar binnen toe af!

    #18240029

    #18240030

    Zelf keek ik er ook een beetje raar tegenaan.. maar er staat een pijl bij met rotation, die wijst naar voren (bovenkant) dus dan zou het wel goed zitten toch?

    Linker voorwiel:

    #18240031

    @.B4R7. wrote:

    Zie ik het nou goed?
    Je hebt je banden verkeerd om.. Dit kan ook voor flinke slijtage zorgen.

    Zijn bridgestones die hebben een verkeerd om v profiel.

    #18240032

    @arjontje wrote:

    @.B4R7. wrote:

    Zie ik het nou goed?
    Je hebt je banden verkeerd om.. Dit kan ook voor flinke slijtage zorgen.

    Zijn bridgestones die hebben een verkeerd om v profiel.

    Dus dit is wel gewoon normaal?

    #18240033

    als de pijl in de rijrichting (vooruit) staat wel

    #18240034

    Als het verschillende merken banden zijn (voor/achter) en er staan geen pijlen op dan heb je grote kans dat je banden verkeerd om liggen. Omdat de band ontworpen is om naar voren te draaien heeft hij nu veel meer weerstand. Daardoor slijten je banden veel harder. Het kan bovendien ook zorgen voor hoger verbruik. En zeker niet het minst erge, de banden kunnen zich nogal gevaarlijk gaan gedragen als het goed nat is op de weg. Wel apart dat bridgestone banden “andersom” draaien.

    #18240035

    Links en rechts misselen, maar er zijn ook banden welke geen draairichting hebben omdat beide helfte links en rechts dus andersom water afvoeren.

    #18240036

    Klopt, maar vaak hebben die banden een profiel wat aan beide kanten hetzelfde is. Heeft mijn band inderdaad ook:

    Staat ook iets schuin maar geen last van vreemde slijtage. Altijd wel een klein beetje natuurlijk maar de banden slijten nauwelijks.

    #18240037

    Mijn conti’s hebben ook geen draai richting

    #18240038

    De pijl staat goed en het zijn dezelfde banden als de bandenaar de draairichting op staat.

    Het ziet er vreemd uit, maar ik vertrouw de pijl..

    #18240039

    Oke, dan heb ik niks gezegd. Wel raar dat ze maar op 2 banden een rijrichting zetten dan haha.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.