Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › wielen corsa b op corsa c?
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2011 om 17:00 #17239061
hallo me vader heeft een corsa B , en daar heb ik een setje irmscher lichtmalen velgen op gezet met banden in de maat van 195-50-15 (4gaats) nu heb ik zelf een corsa C gekocht , nu is mijn vraag kan ik die wielen van die corsa B op me corsa C zetten (ivm snelheidsmeter verschil)?
de maat van de corsa c weet ik niet maar het zijn standaard 14 inch stalen wielen (met lelijke dopjes:P)alvast bedankt
9 augustus 2011 om 17:49 #17894070Wat ongeveer hetzelfde moet zijn:
– ET-waarde (maximaal 5 afwijken naar boven, 5 naar onderen)
– Aantal wielbouten en de steek daarvan
– Omtrek van wiel-bandcombinatie (ivm snelheidsmeterafwijking)Omtrek is gemakkelijk uit te rekenen. In feite heb je slechts alleen de diameter nodig (aangezien de formule voor de omtrek van beide cirkels pi x d is).
Diameter reken je nog makkelijker uit:
Aantal inch x 2,54 + twee keer de wanghoogte van je band.De wanghoogte van je band kun je aflezen op je band. In het geval van de corsa B is de wanghoogte 50 (2e getal) procent van 195 mm (1e getal).
Dus, voor beide banden even uitrekenen, als het ongeveer gelijk is, hoef je geen zorgen te maken om het snelheidsmeterverschil.
Kom je er niet uit, post dan even alle gegevens van zowel de corsa B als je corsa C.
9 augustus 2011 om 17:54 #17894071O, en de breedte van je velg moet ook niet meer 2 J afwijken (dacht ik), anders looptie aan tijdens het sturen.
9 augustus 2011 om 18:10 #17894072ik rij ook met 9j en ET 10…..
toch redelijk afwijkend, en loopt niet aan… ;)9 augustus 2011 om 18:16 #17894073Nee, maar door een flink afwijkende ET slijten je wiellagers een stuk harder.
Van die maximale breedte-afwijking van 2 J ben ik niet zeker, ik dacht dat het 2 was.9 augustus 2011 om 18:21 #17894074Ik zal morgen wel even de banden maat van de corsa c hier neerzetten
9 augustus 2011 om 18:24 #17894075ook geen last van…
rij er nu 2 jaar mee, lagers zijn nog super…
maatje van me rijd met et 0 op de corsa, al 5 jaar…
ook nog nooit een lager moeten vervangen…9 augustus 2011 om 18:27 #17894076Tja, ik doe het je niet graag na. Het wordt niet voor niets afgeraden.
Maar als je wil afwijken van je ET, heb je inderdaad een stuk meer mogelijkheden met bredere velgen, omdat je het hart van je velg naar buiten kunt leggen t.o.v. je naven.9 augustus 2011 om 18:29 #17894077O, ik kom net toevallig op deze site: http://www.steekmaat.nl/
Zoek hier ff je auto op en die van je pa, dan weet je al hoe het zit met je ET-waarde, steek en naafgat (al is dat vaak geen probleem).
Omtrek kunnen we bepalen zodra je meer gegevens post.
10 augustus 2011 om 16:27 #17894078Update: de banden maat van me corsa C is 175-65-14
10 augustus 2011 om 20:20 #17894069Dan is de diameter van je wielbandcombi van je corsa C dus 56,5 cm.
Die van de corsa B is 57,6 cm.Het omtrek verschil is dus bijna 3,5 cm. Per rotatie van je wiel leg je met je corsa B dus 3,5 cm meer af als met je corsa C. Of dit voor veel afwijking in de teller zorgt, weet ik niet. Je kunt het wel gaan beredeneren, door je snelheid terug te rekenen naar rotatiesnelheid van het wiel, maar dan zijn we nog wel even bezig.
Beter (en sneller) ga je even langs een GOEDE bandenboer met deze informatie om te vragen wat hij er van denkt.
10 augustus 2011 om 22:10 #17894079Oke bedankt voor de info
11 augustus 2011 om 04:57 #17894080Geen probleem. Laat het ff weten wat je uiteindelijk doet.
11 augustus 2011 om 15:56 #17894081Is goed ik kan ze natuurlijk ff deronder gooien en met de tomtom de snelheid vergelijken
11 augustus 2011 om 16:00 #17894082kijk eerst maar even hoeveel wielbouten je Corsa C heeft, die is er namelijk in 4 en 5 gaats versie
11 augustus 2011 om 16:01 #17894083Ja, dat had ik hierboven al genoemd.
Mag hopen dat dat toch wel overeenkomt, anders is dit sowieso al niet mogelijk11 augustus 2011 om 22:20 #17894084Allebij 4 gaats (ben zelf (leerling)monteur dus weet wel wat)
11 augustus 2011 om 22:35 #17894085@RISL wrote:
Dan is de diameter van je wielbandcombi van je corsa C dus 56,5 cm.
Die van de corsa B is 57,6 cm.Het omtrek verschil is dus bijna 3,5 cm. Per rotatie van je wiel leg je met je corsa B dus 3,5 cm meer af als met je corsa C. Of dit voor veel afwijking in de teller zorgt, weet ik niet. Je kunt het wel gaan beredeneren, door je snelheid terug te rekenen naar rotatiesnelheid van het wiel, maar dan zijn we nog wel even bezig.
Beter (en sneller) ga je even langs een GOEDE bandenboer met deze informatie om te vragen wat hij er van denkt.
Joh, wat doe je moeilijk ;)
Daar is http://www.miata.net/garage/tirecalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false; toch voor?Even uitgerekend is het 1,2% afwijking. Dus als er 100 op de teller staat rijd je eigenlijk 98,8kmh
Kan prima dus :)12 augustus 2011 om 05:23 #17894086Haha, dat is wel makkelijker ja.
Zo moeilijk is het trouwens toch niet wat ik deed? Even omtrek van twee cirkels berekenen. Had inderdaad beter het percentage verschil uitgerekend ja. Thx voor de site in ieder geval.Standaard zit er al een afwijking naar beneden in je auto. Een iets grotere omtrek kan dus geen kwaad.
12 augustus 2011 om 09:34 #17894087@johanhummer9 wrote:
Allebij 4 gaats (ben zelf (leerling)monteur dus weet wel wat)
Lijkt mij dat je dit dan behoort te weten :hmmz
Of ben je geen (leerling) AUTO monteur?Is het naafgat overigens hetzelde bij alle Corsa’s van A t/m D?
A en B is 56,1 mm, maar C en D?12 augustus 2011 om 16:12 #17894088@Corsa_GSi wrote:
@johanhummer9 wrote:
Allebij 4 gaats (ben zelf (leerling)monteur dus weet wel wat)
Lijkt mij dat je dit dan behoort te weten :hmmz
Of ben je geen (leerling) AUTO monteur?Is het naafgat overigens hetzelde bij alle Corsa’s van A t/m D?
A en B is 56,1 mm, maar C en D?ja ben wel leerling automonteur maar weet al ontzettend veel , ben nu bezig de koppakking te vervangen van me C :P.
en ik weet ook wel wat van banden , maar zoals ik al zij leerling he dus ik weet nog niet ALLES ,maar wel veel:P
en volgens mij kun je A B en C wielen gewoon met elkaar uitwisselen , over D volgens mij niet maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen12 augustus 2011 om 16:12 #17894089@McKaamos wrote:
@RISL wrote:
Dan is de diameter van je wielbandcombi van je corsa C dus 56,5 cm.
Die van de corsa B is 57,6 cm.Het omtrek verschil is dus bijna 3,5 cm. Per rotatie van je wiel leg je met je corsa B dus 3,5 cm meer af als met je corsa C. Of dit voor veel afwijking in de teller zorgt, weet ik niet. Je kunt het wel gaan beredeneren, door je snelheid terug te rekenen naar rotatiesnelheid van het wiel, maar dan zijn we nog wel even bezig.
Beter (en sneller) ga je even langs een GOEDE bandenboer met deze informatie om te vragen wat hij er van denkt.
Joh, wat doe je moeilijk ;)
Daar is http://www.miata.net/garage/tirecalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false; toch voor?Even uitgerekend is het 1,2% afwijking. Dus als er 100 op de teller staat rijd je eigenlijk 98,8kmh
Kan prima dus :)wat een topsite ontzettend bedankt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.