Wielbouten afgebroken

Forumindex Forums Modellen Astra Wielbouten afgebroken

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232146

    Tijdens het wisselen van de wielen (voor naar achter, achter naar voren) knapten er 2 bouten af. net onder de kop.

    Gebruikte een nieuwe Norbar momentsleutel op 115NM.

    Linksachter is er 1 geknalt, en rechtsvoor.

    Heb nog niet geprobeert om los te krijgen, werd al donker.

    Is dit goed te doen?!

    En belangrijkste; moet ik alle bouten vervangen? (gezien er 2 zijn geknapt)

    #17810432

    Persoonlijk zou ik ze allemaal vervangen.al is het maar voor Je eigen gevoel dat alles goed zit!

    #17810433

    bij mij kwam ie er met een linkse boor mee uit eigenlijk.

    was aan het boren, en toen liep ie vast en draaide de bout er al borend uit.

    zit niet heel vast dus.

    willem

    #17810434

    Is het eigenlijk aan te raden om je wielbouten om de zoveel tijd te vernieuwen?

    Ik heb een zomer en winterset, 2x per jaar gaan de bouten los en weer vast op 110Nm met een momentsleutel. Banden vervang ik voordat ze er weer op gaan, wissel ze van achter naar voor en omgekeerd en dan 1x in de 2 jaar een nieuwe complete set.

    #17810435

    tja, als er bij mij meer gaan breken vervang ik alles.

    Ik heb zelf zowiezo nog voor 2x rond te gaan keurige gaven ongeroeste bouten liggen, dus daaraan geen tekort gelukkig.

    Willem

    #17810436

    Heb de rest niet nagetrokken omdat die mogelijk ook knappen. Wel klote, misschien zit het hem wel in de momentsleutel dat hij te vast word gedraait.

    Ik koop gewoon 20 nieuwe bouten en leen momentsleutel van een maat. Dan weet ik zeker dat het goed gaat en niet onder het rijden losgaan.

    Eruithalen moet dus wel lukken kennelijk, anders lassen we er wel een moer op o.i.d.

    #17810437

    [rquote=1859379&tid=141914&author=The Undertaker]Is het eigenlijk aan te raden om je wielbouten om de zoveel tijd te vernieuwen?

    Ik heb een zomer en winterset, 2x per jaar gaan de bouten los en weer vast op 110Nm met een momentsleutel. Banden vervang ik voordat ze er weer op gaan, wissel ze van achter naar voor en omgekeerd en dan 1x in de 2 jaar een nieuwe complete set.

    [/rquote]

    Opzich zou ik zeggen; JA.

    Die van mij knalden zo kapot bij aantrekken, dat wil je niet hebben bij rijdende auto. denk wel dat ze moe worden op geven moment en aangetast worden door zout etc.

    Maar bij anderen gaat het 20 jaar lang goed…

    #17810438

    Ik denk dat het ook aan te raden is om als het buiten koud is of (goed) vriest ook voorzichtiger te zijn met wielbouten, en bouten sowieso.
    De rekgrens van staal is een stuk minder bij koude, en kan dus minder hebben.

    #17810439

    [rquote=1859536&tid=141914&author=Jerremy]Ik denk dat het ook aan te raden is om als het buiten koud is of (goed) vriest ook voorzichtiger te zijn met wielbouten, en bouten sowieso.
    De rekgrens van staal is een stuk minder bij koude, en kan dus minder hebben.[/rquote]

    Als de bouten van een beetje kwaliteit zijn (geen gamma spul zeg maar) Zou de kou niet zo heel veel uit moeten maken. Over het algemeen is de sterkte van metaal zo tot -15 / -20 nog gelijk als +50. Het probleem waar het hem waarschijnlijk in zit is het elke keer los en vast draaien – Metaal moeheid. Als ze te vaak te strak worden aangedraaid of door corrosie vast zitten draai je ze op een gegeven moment door de rekgrens heen.

    Denk dat het ook helpt om ze met dat koper spul in te smeren het losmaken makkelijkr gaat dan wanneer je dat niet dot. Corroderen ze niet zo vast.

    #17810440

    Maar lopen ze dan niet los?

    #17810441

    Waren dit std wielbouten of van die imitatie dingen die je bij lichtmetalen wieltjes krijgt?

    Ik heb nog nooit gehad dat een std bout me afbrak.

    #17810442

    [rquote=1859888&tid=141914&author=The Undertaker]Maar lopen ze dan niet los?[/rquote]

    Tis geen kruip olie. Bij mij zijn ze er nog nooit afgelopen.

    #17810443

    ik werk nu al 40 jaar met auto,s en onderhoud en heb nog geen een afgebroken wiel bout (orginele bouten of moeren)gehad wel van die meuk bij een goedkope sloten set .

    wel van die bouten die langer zijn bij een set licht metaal dan breekje ze niet maar je trekt de draad van de bout af .

    en al is div naafjes vervangen met scheef in gedraaide bouten en rot gedraaid .

    mazzel denk ik dan maar

    bert

    #17810444

    [rquote=1859897&tid=141914&author=Fonzy][rquote=1859888&tid=141914&author=The Undertaker]Maar lopen ze dan niet los?[/rquote]

    Tis geen kruip olie. Bij mij zijn ze er nog nooit afgelopen.[/rquote]Meer het idee dat ze “losser” zitten

    #17810445

    [rquote=1859881&tid=141914&author=Fonzy][rquote=1859536&tid=141914&author=Jerremy]Ik denk dat het ook aan te raden is om als het buiten koud is of (goed) vriest ook voorzichtiger te zijn met wielbouten, en bouten sowieso.
    De rekgrens van staal is een stuk minder bij koude, en kan dus minder hebben.[/rquote]

    Als de bouten van een beetje kwaliteit zijn (geen gamma spul zeg maar) Zou de kou niet zo heel veel uit moeten maken. Over het algemeen is de sterkte van metaal zo tot -15 / -20 nog gelijk als +50. Het probleem waar het hem waarschijnlijk in zit is het elke keer los en vast draaien – Metaal moeheid. Als ze te vaak te strak worden aangedraaid of door corrosie vast zitten draai je ze op een gegeven moment door de rekgrens heen.

    Denk dat het ook helpt om ze met dat koper spul in te smeren het losmaken makkelijkr gaat dan wanneer je dat niet dot. Corroderen ze niet zo vast.[/rquote]

    Wil je zeker dat ze Vast komen te zitten!!!

    Gebruik koper vet.

    heb hier laatst nog een jap gehad, die Wielen los moeten draaien met een end Pijp, 3x raden, kopervet er tussen!!

    Bandenboer die op ons werk komt zei het ook al, nooit vet te gebruiken bij vast zetten van wielen.

    heb het 1x op de naafringen gedaan, kon een half jaar later me wielen er af schoppen met flink geweld, terwijl ik ze normaal zo eraf pak bij de Vectra.

    Kopervet, ik ben er niet geheel kapot van.

    Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit bij remmen vervangen kopervet of wat dan ook gebruikt, ik heb zowel voor als acher als handrem nog nooit vast gehad, op 1x handremkabels na.

    Willem

    #17810446

    Toch gebruiken ze bij RVS vaak kopervet om vastzitten te voorkomen :hmmz

    #17810447

    naafje en pasvlakken lekker staalborstelen voor je het wiel terug monteerd.

    nooit problemen mee eigenlijk.

    bij LM velgen is het wel goed om pasvlak tegen de schijf in het vet te zetten.

    Op mijn Vectra hebben nog nooit stalen wielen gezeten.

    Willem

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.