Welke v6 is het beste?

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz Welke v6 is het beste?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270142

    Hoi allemaal
    Ik had niet zo lang geleden een v6 motor gereviseerd maar door brand in mijn opslag is deze verloren gegaan ik had een x25xe.
    Ik wil binnen kort weer gaan zoeken voor een andere motor maar welke is nou het best ?
    Welke v6 kan ik het best gaan nemen het is de bedoeling dat hij in een c kadett komt
    Ik hoor graag julie mening

    Mvg jasper

    #18269818

    z28net heerlijke motor maar niet echt goedkoop.
    een 3.2 zal het ook leuk doen denk ik.

    #18269819

    X30XE, C25XE, X25XE, Z32SE, Y32SE zijn allemaal wat betreft kop en onderblok gelijk, inlaat en computer wijkt af. En zijn wat mijn betreft goede blokken. De Z28NET en broers en zussen hiervan zijn geheel anders en wat mij betreft minder degelijk. Ik heb hier nu een Z32SE met X25XE aanbouwdelen met 1ste overmaat en is wat betreft inhoud bijna 3,4 liter. voor in een astra G. Deze generatie is wat mijn betreft de beste, ben wel benieuwd of die het lang volhoud met de dunne cilinderwandjes.

    #18269820

    De X30XE heeft i.t.t. de C- en de X25XE natrium gevulde uitlaatkleppen.
    V.a. 1998 schijnen de inlaatkanalen in de cilinderkoppen van de X30XE te zijn geoptimaliseerd.
    De X30XE schijnt ook een aanvullende versteviging te hebben tussen de cilinderbussen.
    Alle Y- en Z motoren hebben stalen koppakking

    Ook nokkenassen zijn verschillend, in zowel type als configuratie bij de verschillende motoren uit deze bouwreeks.

    #18269821

    Ik kan binnenkort een x30xe op halen met alle toebehoren er bij voor niet al te veel
    Motor is al uitgebouwt wat zijn punten waar ik extra op moet letten?
    Gr jasper

    #18269822

    Wat is het verschil tussen de korte en lange inlaat van de x30xe ?
    Zit hier ook vermogens verschil tussen ?

    #18269823

    Vermogens zijn op papier dezelfde, ongeacht lange of korte inlaat. De langere inlaten zijn volgens mij pas vanaf 1999 gebruikt, wellicht geoptimaliseerde flow o.i.d.

    Ik vraag me overigens wel af of je in een C-Kadett het lange inlaat wel kwijt krijgt. Een maat van me heeft een 2.5 in A-Ascona maar die kon volgens mij het lange inlaat niet gebruiken ivm. ruimte.

    Punten van aandacht X30XE; koppakkingen, distributie riem, warmtewisselaar of de aansluitingen/afdekplaat daarvan, div. pakkingen (klepdeksels o.a.) en keerringen controleren op lekkage anders gelijk vervangen.

    #18269824

    Ok bedankt
    Blok wil toch uit elkaar halen en lagers en dergelijke vervangen wil dat hij weer lekker fris in me kadetje gaat king:
    Gr jasper

    #18269825

    Graag gedaan.
    Ja dat is wel het mooiste inderdaad. Meestal hebben deze motoren toch al wel een leven achter de rug als het aankomt op kilometers etc.
    En onderhouds historie veelal ook niet echt bekend.

    Vergeet overigens niet het carter ventilatiehuisje ook na te kijken op de werking ervan.

    Ik weet niet wat de leeftijd is van de motor, maar de latere types (vanaf ongeveer half 1997) hebben een modificatie, of iig een ander type oliepomp gekregen.
    De eerste motoren konden nog wel is wat problemen geven met de pomp als het aankwam op oliedruk. De nieuwere pompen gaven zo’n 20% meer druk.
    Ook zijn vanaf half 1997 de kanalen vegroot in het blok en kop voor betere doorstroming naar de kop. Tevens zijn ook va half ’97 de klepstoter van een ander type.
    Dit allemaal met het oog op verbeterde olie doorstroming

    Let ook op het type distributieriem. Dit is leeftijd afhankelijk. er zijn modificaties geweest namelijk. Dacht zelfs 2x betreffende de X30XE in z’n levensloop.
    Dat je wel de juiste set monteert.

    #18269826

    En wat zijn de makkelijke tuning’s opties bij zn blok?
    En waar kan je ze vinden :)

    #18269827

    Motoren uit de omega willen wel compressie missen op Cilinder 6

    Deze wilde nog wel eens te warm worden.
    Te ver van het koelblok (radiateur) vandaan.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18269828

    @jasper_dc wrote:

    En wat zijn de makkelijke tuning’s opties bij zn blok?
    En waar kan je ze vinden :)

    Een Saab B308 turbo en of 262 graden nokkenassen.

    #18269829

    x2.5 in de omega was hier de betere van de 2, geen olieverbruik ook niet na 225.000 km nu met de y2.6 starten en je schaamt je rot, lijkt wel een diesel, en je moet altijd een blik olie achterin hebben leggen.

    #18269830

    blok gaat uitelkaar en de lagers en zuigerveren worden vervangen en kop revisie maar dacht misschien meer aan de poorten groter maken enz

    #18269831

    Remutr: keertje investeren in kleprubbers, en hij is weer fijn.
    Kwaal van de 2.6 & 3.2 motoren.

    Nieuwe paus gekozen bij iedere koude of lauwe start. Dikke witte oliewalm.
    Dat hoort bij deze 2 motortypen

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18269832

    @jasper_dc wrote:

    En wat zijn de makkelijke tuning’s opties bij zn blok?
    En waar kan je ze vinden :)

    Ja wat is ‘makkelijk’.. relatief begrip denk ik. Maar je kan beginnen met de gaskleppen. Een mod die bij de types met dubbele gasklep (Omega) voorkomt is
    afvlakken spindels, andere boutjes gebruiken voor bevestiging klep (platte/verzonken ipv standaard bol-koppen) en wellicht vergroten van gasklep.

    Weet niet hoeveer je de motor uitelkaar gaat halen, maar je zou kunnen denken aan vergroten/uitruimen van de poorten/kanalen in de kop,
    Verder de uitlaatspruitstukken / hele uitlaat systeem.. (group A anlage) maar goed dat vergt wel een substantiele investering denk ik, en als je dan toch aan de gang gaat
    kan je denken aan vrij programmeerbaar, dat gaat gegarandeerd wat opleveren, alleen ja de beurs zal rap afslanken dan..

    #18269833

    Wim

    De Omega heeft een dagwaarde dat het niet meer loont om er geld in te steken, kleprubbers, distributieset en je bent € 2000 lichter.

    meeste waarde heeft de irmscher einddemper en de irmscher pookknop.

    #18269834

    Ken toch wel mensen die het er aan uitgeven.

    Mijn auto had ook niet de dagwaarde om een nieuwe motor te plaatsen, dat heb ik gedaan voor mezelf.
    Ik rijdt m toch tot ie naar de sloop gaat.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18269835

    Blok komt in een c kadett king: wil wel dat hij lekker fris is als ik um dr in gaat hangen
    Ga de warmte wisselaar verwijderen en een losse olie koeler plaatsen
    Ik had alles al gedaan maar door de brand in het pand waar ik ook in zat mag ik weer opnieuw beginnen :cry ik had het gedaan met x25xe vectra blok had nergens op bespaard wou deze zomer beginnen met de ombouw had me vooras klaar en me achteras maar ben alles kwijt :cry

    #18269836

    wim ik begrijp jouw wel, en zelf had ik misschien de laatste rwd opel ook wel op de weg gehouden, maar pa ziet het niet meer zitten om er zoveel geld in te steken.

    Als je die Omega goed wilt hebben moet er ook een bak revisie komen en nieuwe koppelingsplaten en een drukgroep weer € 2000,00

    pa rijd deze nog tot na de zomer en dan neemt ie die € 4000 mee voor een vectra v6 die jonger is

    #18269837

    Ja dan is het zonde

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.