Welke motor word aangeraden??

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Welke motor word aangeraden??

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur

Ik ben nu ongeveer een jaar in het bezit van een Calibra uit 1995.
    Nu ben ik aan het rondneuzen voor een Vectra B, ivm meer ruimte en 4 deuren.

Nu zit ik te zoeken, en kom steeds verschillende motoren tegen.
    Natuurlijk geen probleem, maar ik wil toch weten welke motoren aangeraden worden.

De calibra heeft een c20ne, met 115pk op papier.

Nou ben ik best een sportieve rijder, en wil ik dus niet erop achteruit gaan met vermogen.
    Dus zit ik steeds te kijken naar de 1.8 16v, 2.0 15v en de 2.5 v6.
    Maar welk blok kan ik hiervan het beste kiezen??
    Welke is het meest betrouwbaar, goed te doen qua onderhoud en qua verbruik/vermogen de beste keus??

eigenlijk zijn het allemaal goeie blokken, ze hebben allemaal dr voordelen en dr nadelen
    maar het hangt er een beetje vanaf ga je voor een B1 of een B2

de X18XE en X18XE1 beginnen bij 116 pk
    maar verder heb je nog de Z18XE met 125pk, X20XEV met 136 pk, Z22SE met 147pk en de V6 met 170 (en dan nog de irmscher motoren natuurlijk)

voor het meeste rij plezier (bij dagelijks gebruik) zou mijn keuze naar de X20XEV gaan … en minimaal de X18XE of XE1 … een V6 is natuurlijk nog mooier maar niet voor iedereen betaalbaar :(

Is dat zo Sjouke???

Ik moet zeggen als ik om me heen kijk dat mijn onderhoudskosten ZEER laag zijn tov andere Opels..

De 2.5 V6 is toch wel een van de Minst sensor / storingsgevoelige motoren, maar al je iets mechanisch hebt kan je inderdaad GOED aan de beurt wezen met een 2.5 V6

de 2.6 v6 moet je niet WILLEN hebben, dat is de topper in storingen!!!

=================================================================================================

Motoren op een rijtje:

1.8 16v X18XE: Zeer betrouwbaar, heeft zijn nukken, maar die zijn goed en goedkoop op te lossen

1.8 16V X18XE1: Laten staan, niet aankomen, storings gevoelig, Computers gaan vaker dan eens stuk, let op carterdruk olieverbruik

1.8 16V Z18XE: Betrouwbare motor, let wel op carterdruk / olieverbruik

2.0 16V X20XEV: als de X18XE (is mechanisch exact gelijk, alleen grotere cilinderinhoud

2.2 16V Z22SE: Betrouwbare machine, de kettingspanner wil wel kapot gaan (rammelen bij start) dat is een dure hobby. je kan hiermee geen E10 tanken, en de benzine druk regelaar gaat wel eens kapot, verbruik ligt vrij hoog, Wel VEEL souplesse

2.5 V6 X25XE: Betrouwbare partner, motor kabelboom heeft wel wat aandachtpunten bij sommige van deze motoren, distributie riem kan duur uitpakken als je naar de verkeerde garage gaat, ze willen graag rekenen om dat het een lastiger klusje is dan normaal

2.6 V6 Y26SE: Storing 1e katalysatoren is aan de orde van de dag, verder rijdt ie er niet minder om, en rest als X25XE motor.

@wim-v6 wrote:

Is dat zo Sjouke???

Ik moet zeggen als ik om me heen kijk dat mijn onderhoudskosten ZEER laag zijn tov andere Opels..

dat ligt eraan
    als je het zelf allemaal kan, valt het mee

maar als je alles moet laten doen, kunnen de kosten hoog oplopen

@sw_reijnders wrote:

@wim-v6 wrote:

Is dat zo Sjouke???

dat ligt eraan
    als je het zelf allemaal kan, valt het mee

maar als je alles moet laten doen, kunnen de kosten hoog oplopen

en kijk naar de benzine prijzen. v6 is leuk maar rij je veel(korte) zou ik het je af raden. ik ga met sjouke mee is gewoon een fijne motor waar je zelf genoeg aan kan doen

willem het ging mij puur om de benz. en wegen belasting … qua storingen kijk ik even niet want dan vind ik ze alle 4 wel goed (ze hebben allemaal wel een kleinigheidje maar goed welke motor niet?)

2.0 15v?
    :hmmz

@gwriemersma wrote:

2.0 15v?
    :hmmz

Ja joh crisis motor.
    Besparing op kleppen. :jerry

kwa wegenbelasting ligt een vectra 2.0 16v gelijk aan een 2.5 24v.
    heb beide wagens gehad met hetzelfde belastings tarief zit namelijk in de zelfde gewicht klasse.
    verder mocht je meer als 35 km per dag rijden kan je net zo goed een v6 nemen rijdt bij mij +/- even zuinig als een x20xev.
    en pleeg jij vanaf begin af aan goed onderhoud aan je motor dan hebje jarenlang plezier ermee maakt niet uit welke motorblok je hebt of het nou een 1.6 is of een 2.5

Wou zeggen, enige momenten dat een v6 duurder loopt als een 2liter is op korte stukjes en bij dit soort activiteiten:

Willem

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.