welke bougies X18XE1

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum welke bougies X18XE1

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228557

    Kan iemand me zeggen welke bougies van Bosch ik nodig heb voor m’n Vectra bj 2000, X18XE1 ?
    Is dit Bosch FLR8LDCU+?

    #17760942

    Ik weet alleen dat er de NGK BKR5EK in gaan net als bij alle oudere Ecotec 16V motoren…

    Willem

    #17760943

    ik pak ook altijd gewoon ngk’s
    heb 1x champion’s gehad en daarvan brak er 1 af in de cilinderkop
    de schroefdraad bleef mooi in de kop zitten

    met een grote schroevendraaier er wel weer uit gekregen, maar het is toch lullig.

    #17760944

    heb niet heel lang geleden weer eens een setje bosch-es gehad, alleen waren deze binnen 10.000km versleten….

    heb nu bosch bougies in de Vectra omdat ze in de nieuwe motor zaten, zie wel hoelang ze mee gaan, ze zouden 90.000km mee moeten kunnen…

    Willem

    #17760945

    Dan ga ik toch maar terug voor de NGK’s. Ik gebruik die in m’n moto’s ook en ben er heel tevreden van.

    De wagen heeft nu 55k km gelopen en naar ik vermoed zitten er nog de originele in.
    Hij loopt prima tijdens het rijden, de automaat schakelt vlot, maar wanneer ik afrem tot stilstaand gaat het stationair toerental, eens ik stilsta (vermoedelijk op het moment dat de automaat ontkoppelt), wat aan het schommelen tss 500 en 1000 tpm.
    De vorige eigenaar was een oudere man die er waarschijnlijk heel rustig mee gereden heeft. Ik heb nu Shell V power (98) getankt, maar na 200 km gereden te hebben is er nog geen verbetering.

    #17760946

    gooi er eens een flesje injector reinger in op een halve tank
    maak je EGR klep eens schoon
    carterontluchting eens controleren in je gasklep

    dat zal al wel wat schelen denk

    #17760947

    nog even vermelden: toen ik de wagen heb afgehaald was de tank volledig leeg, misschien wat vuil in de injectoren?
    Bedankt voor je tips. Wordt die EGR klep dan ook al zo vuil bij een benzine, na amper 55k ?

    #17760948

    als die niet warm wordt wel ja
    juist omdat er in 10 jaar maar 55k mee gereden is.

    maar vuile injectors kan ook natuurlijk.
    haal maar gewoon zo’n flesje benzine-injector-reiniger

    voor al die acties geldt, baat het niet dan schaadt het niet en ze zijn low-cost
    dus leef je uit!!!

    #17760949

    Ik heb zojuist ook weer nieuwe bougies gezet in m’n X18XE1.
    De oude waren vrijwel helemaal op (op LPG, na zo’n 25.000 km).
    Heb er ook NGK’s inzitten.

    Ben van plan om binnenkort ook de carterontluchting op te boren en EGR-klep opnieuw schoon te maken. Injectorcleaner in de tank gaat bij LPG niet, dus zal binnenkort eens een lang ritje op benzine plannen.

    #17760950

    De link naar de carterontluchting heb ik gevonden (om eventueel op te boren).
    Bestaat er ook een how to om de EGR te reinigen?

    edit: volgens dit topic heeft m’n vectra B geen EGR klep??
    viewtopic.php?f=6&t=108268

    Z10XE:aanwezig
    Z12XE:verwijderd vanaf MJ03
    Z10/12/14XEP:aanwezig
    Z14/16XE:aanwezig, TSB 1897, Snelle Informatie 1899
    Z16SE:TSB 1900
    Z16XEP:aanwezig
    Z16XE1:aanwezig
    Z16XER:aanwezig
    Z16LET:niet aanwezig
    Z18XE:Vectra-C: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
    Z18XE:Corsa: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
    Z18XE:Astra/Zafira: verwijderd vanaf MJ04 (lopende wijziging)
    Z18XE:Meriva en Vectra-B geen EGR
    Z18XER:aanwezig
    Z20NET::niet aanwezig
    Z22XE:aanwezig
    Z22SE:verwijderd vanaf MJ04 (niet Speedster, VX220) Snelle Informatie 1721
    Z22YH:verwijderd vanaf MJ06, Snelle Informatie 2015
    Y26/32SE:niet aanwezig
    Z28NEX:niet aanwezig
    Z32SE:niet aanwezig

    #17760951

    in welke lijst zie je dan dat de x18xe1 GEEN egr klep heeft
    die zit namelijk weldegelijk op een x18xe1 ;)

    #17760952

    Volgens mij zit er op de X18XE1 in de Astra wel een EGR, maar op de X18XE1 in de Vectra niet.
    Maar dat staat inderdaad niet in bovenstaande lijst.

    #17760953

    in die lijst staat er wel geen cijfer 1 achter X18XE.

    #17760954

    dan is het een x18xe en geen x18xe1, wat een hele andere motor is
    evenals de z18xe, wat ook een andere motor is ;)

    #17760955

    conclusie: dus er zit toch een EGR in :thumb
    Straks ff opzoeken in de Haynes manual, zal er wel instaan.

    #17760956

    De X18XE is inderdaad een bigblock, waar de x18xe1 een smallblock is, gebaseerd op de 1.4 en 1.6. De Z18XE is vrijwel gelijk aan de X18XE1 op de volgende punten na:
    – De Z18XE heeft een elektronische gasklep
    – De Z18XE heeft twee lambdasondes, één voor en één na de kat

    #17760957

    @RISL wrote:

    De X18XE is inderdaad een bigblock, waar de x18xe1 een smallblock is, gebaseerd op de 1.4 en 1.6. De Z18XE is vrijwel gelijk aan de X18XE1 op de volgende punten na:
    – De Z18XE heeft een elektronische gasklep
    – De Z18XE heeft twee lambdasondes, één voor en één na de kat

    Er zijn wel meer verschillen. Zoo ook de katalysator. Die zit aan het spruitstuk vast.
    En de z18xe heeft ook 9 pk meer. Namelijk 125 ipv 116.

    #17760958

    En in de vectra b heeft de z18xe dus geen EGR klep en de X18XE1 wel.

    #17760959

    Ik wist wel dat ik aangevuld zou worden ;) dat van die kat aan het spruitstuk wist ik niet.
    Maar goed, over het verschil tussen de x18xe, x18xe1 en z18xe zijn al vele topics volgeschreven.

    #17760960

    Deze avond heb ik de bougies gewisseld, zoals verwacht nog de originele van GM die erin zaten.
    Ook de aanvoerdarm van het gasklephuis eraf gehaald. Het gasklephuis ziet er nog als nieuw uit. Het gaatje van de carterontluchting ziet er wel niet uit zoals op de hier geposte fotos. Het is merkelijk groter (+- 5mm) en vertakt zich in minstens 2 rubberen slangen via een aluminum (?) verbindingsstuk.
    Volgende werkje is de EGR klep checken.

    #17760961

    carterontluchting 5mm
    weet je zeker dat je de carterontluchting hebt gezien?

    #17760962

    Dat is inderdaad een flink gat dan….

    #17760963

    ik heb de darm die naar het luchtfilterhuis leid eraf gehaald. Aan de bovenkant zit maar 1 opening. Daaronder is het enkel nog de klep zelf die er zit …

    #17760964

    en onder die klep zit je carterontluchting ;)

    eerst de gasklep demonteren voordat je dat kan zien :angel

    #17760965

    Je kunt beter het hele gasklephuis demonteren. Dan voorkom je ook dat er troep tijdens het schoonmaken in je inlaatspruitstuk komt.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.