welk octaan gehalte benzine

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen welk octaan gehalte benzine

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 134)
  • Auteur
    Berichten
  • #18118308

    ik tank altijd ARAL ultimate 102 hier vlak over de grens :thumbup

    #18118309

    Voor Leeuwarden langs de rijksweg N359, is een Gulf die Challenger benzine met 100 octaan verkoopt. Zal het gaan proberen zodra mijn V-Power tank leeg is. :jerry

    #18118310

    Al een aantal maanden vast op 98 aan t rijden, maar merk het verschil qua prestaties. Alleen naar mijn idee niet veel zuiniger?! of zal dat toch aan mijn rijgedrag liggen xd

    #18118311

    zuiniger vind ik de mijne ook niet op 98 of op 102
    is misschien omdat je weet dat “betere” brandstof inzit er daardoor
    steviger wilt/kunt gaan rijden, dus ik dan ook doe ;) :wub

    Zit inmiddels gemiddeld op 9.6 op 100
    denk dat het nog zuiniger kan, maar rij je daarvoor opc ?
    nee toch, ik niet iig, tis ook een beetje de fun

    #18118312

    Rij “gewoon” 95 octaan en verbruik is momenteel 8,3 lter op 100. Heb ook al een tijd 8,1 gehad.

    #18118313

    Octaan is toch een getal en geen gehalte??

    #18118314

    Rij gemiddeld tussen de 12.7 en 13.2 standaard.
    En dan heb ik soms toch echt de begrenzer in beeld.

    #18118315

    goeienacht iedereen, ik had een vraagje als ik in Duitsland gaat tanken welke benaming pomp moet ik nemen ik wil wel het liefst een bp 98minimaal kunnen tanken alles daar boven is natuurlijk ook goed alleen staan de namen altijd zo raar daar met super blije frei of zoiets welke is nou het juiste

    #18118316

    shell Vpower 100 oct. of nog beter ARAL racing 102 oct.

    #18118317

    Even een oud topic omhoog halen ;)
    Als ik nu op mijn OPC een fase 2 chip heb en met euro 95 blijf rijden, wat zou er dan gebeuren?
    Ik (en de vrouw al helemaal niet) gebruik toch niet de hele tijd al het vermogen.
    Ik heb 3 kinderen en het is toch niet de bedoeling dat die kids met hun rug strak tegen de leuning aangedrukt zitten ;)

    #18118318

    is afhankelijk van hoe de chipper de auto heeft afgesteld, moet gewoon kunnen op 95 alleen als de chipper die hem chipt de map op het randje schrijft zou ik 98 tanken.

    #18118319

    Red dot fase 2 en dat is een iets agressievere map dan eds fase 2 heb ik mij laten vertellen.
    Wat zou er gebeuren als je domweg 95 blijft tanken?

    #18118320

    rij zelf ook met red dot 2 en soms op 95 benzine ( als ik moet tanken en niet in Belgie ben)
    zolang je er normaal mee rijd, dus niet als een gek, kan dat best, maar 98 is beter

    Wil je echt “gaan knallen” met hem, dan 98 sowieso.

    Met phase 1 kun je gewoon 95 tanken zonder erover na te denken

    #18118321

    Ik wil binnenkort wel weer eens naar de Nurburgring en dan rij ik natuurlijk wel lekker door :thumb
    Ik heb hem vandaag toch maar vol gegooid met 98
    Vandaag naar de kinderboerderij geweest met het gezinnetje en er zat een 2 jarig mannetje op de achterbank te schreeuwen dat we moesten winnen van de auto naast ons die ons in wilde halen.
    Dan trap je natuurlijk het gas wel even in.
    Maar je rijd in no time veel harder dan mag ;)
    Het verschil tussen 95 en 98 is hier gewoon 13 cent de liter :shock:
    Voorlopig blijft fase 2 er op staan, dat rijd wel heel leuk :D

    #18118322

    hahaha altijd leuk he zn mannetje die het zeg :D
    ik betaal p/L 98 ultimate ongeveer 1,77 en soms 1,84 maar ik merk wel dat het gewoon lekkerder rijdt dus ik blijf het ook standaard tanken , jammer dat in mijn buurt geen oct 100 of 102 is !! :swear

    #18118323

    Hier hetzelfde verhaaltje :thumb

    #18118324

    Heb moeten overstappen van shell naar bp omdat bij ons in het dorp shellpomp weg is en rijd nu al dik 1,5 jaar met bp 95 is zuiniger dan shell rijd ongeveer 50 km meer met een tank.
    Gemiddeld 11,3 liter op 100 km.
    Rijd een vectra c station opc uit 2007 met 280 pk en heb best wel een luie rechtervoet :jerry

    #18118325

    Hier altijd 98 in het beestje. Doet zijn werk het beste en om die paar euro’tjes zal ik het ook niet laten. :jerry

    #18118326

    ik weet het niet ik merk er niks van? ik blijf bij 95.. rij het al jaren nooit geen problemen.. is toch wel behoorlijk goedkoper. je mag hier in ons kikkerland toch niet harder dan 130 .. maar meestal 80. dus met deze snelheid zal mijn motor niet snel stuk gaan . ik vind het eigenlijk onzin . en geldverspilling . bvb morgen staat er weer iets anders bij de pomp . bvb dat mijn auto met deze benzine zeker 50km meer rijd????? maar deze benzine is ook ineens 10 procent duurder?? daarom vind ik het onzin en geldklopperij zit ook vaak tussen de oortjes.. ha ha

    #18118327

    Hoe meer vermogen je motorblok kan leveren, hoe beter het is om een hoger octaangehalte (en betere kwaliteit brandstof) te nemen om alles goed te benutten.

    Hier een voorbeeld van een Ferrari die een aanzienlijk vermogensverlies heeft omdat er euro 95 in de tank zat en geen 98: http://www.youtube.com/watch?v=J_L_X9LfrHA” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18118328

    Zover ik weet is het octaan gehalte niets meer dan de moeilijkheid graad die de brandstof heeft om te branden.
    In het engels wordt dit “Resistance to burning” genoemd wat wil zeggen is hoe hoger het octaan gehalte hoe moeilijker het is om de brandstof te laten ontbranden.
    Dit is vooral van belang bij hoge compressie motoren waarbij de (wanneer een te lage octaan gehalte wordt gebruikt) brandstof zo heet wordt dat het al ontploft/ontbrand voordat de zuiger op het ideale moment is (en de bougie z’n werk kan doen).
    Bij normale motoren (zoals de motor in mijn wagn) zal het een hoger octaan gehalte weinig effect hebben anders dat je meer brandstof gaat verbruiken.
    Dit is dacht ik ook de reden waarom voorbeeld in een gebied wat hoog zit (in de bergen, minder zuurstof in de lucht), lager octaan beschikbaar is dan op zee niveau (meer zuurstof in de lucht)

    Maar ik kan het mis hebben dus als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten, laat het me graag weten :)

    #18118329

    ja dat zal misschien wel waar zijn.. maar hier in nederland is alles vlak. dus bijna geen of hoge bergen maar in buitenland misschien wel rendabel .. maar een ferarri tja .. wie heb er een . en wie gebruikt zo een auto dagelijks ? ferrari kan geloof ik ook op kerosine geintje . ik bedoel. je moet er in geloven.. en hoever zullen en moeten we gaan . dit is wel persoonlijk bedoeld. is voor ieder anders.

    #18118330

    Nog een voorbeeld: Opel Corsa OPC Nurburgring Edition anyone? ;-)

    Bij euro 95: +- 195 pk
    Euro 98: +- 202 pk
    Octaan 100 of hoger: 211 pk

    #18118331

    dan hoeven we niet meer naar de garage om dat ding sneller te maken . snelheid en kracht zit gewoon in de pomp

    #18118332

    Lol

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 134)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.