weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Forumindex Forums Overige Auto algemeen weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

25 berichten aan het bekijken - 276 tot 300 (van in totaal 2,008)
  • Auteur
    Berichten
  • #18069704

    @lenn0 wrote:

    Ik neem aan dat je auto’s ook wel eens APK gekeurd worden? ;)

    Kilometerstandregistratie is al jaren een wettelijk verplicht onderdeel van de apk.

    registratie voor enkel de rdw ja, verder wordt daar ook niets mee gedaan.
    Niets bijzonders iig. Tis enkel bedoelt voor de rdw zelf met bijv steekproeven met apk’s, zo kunnen ze een beetje in kaart brengen wat voor rare gebreken er voorkomen bij een bepaalde km-stand.

    Een teller kan stuk gaan, en is gemakkelijk te manipuleren.
    Vooral de oudere met kabels.
    En als er geen teller aanwezig is, of niet afleesbaar wordt er GT ingevuld bij de apk (geen teller)

    En wat als je een gare teller hebt die soms een 100tal kms niet meetelt vanwege een gaar tandwieltje?

    Op zon manier km’s registreren is gewoon geen doen, dat gaat gewoon niet zo simpel lukken.

    #18069705

    Voor mijn oldtimerverzekering geldt dat ik een x aantal kilometers mag rijden per jaar.
    Ik mag dan toch wel aannemen dat men voor zulke zaken de kilometerstanden bij apk gebruikt?

    #18069706

    Hoe ze dat gaan controleren is voor mij nog een raadsel want zulke dingen gaat de rdw niet doorspelen, mischien wel na een ongeval..maar niet om te checken of mensen zich wel aan de aantal km’s houden.

    #18069707

    Ok duidelijk. :thumb

    Maargoed, het noteren is er in elk geval al bij de apk controle. Die gegevens zouden dan aan een landelijke database gekoppeld moeten worden ter controle. Dat moet moet opzich niet zo’n probleem zijn.

    Dat je dan nog steeds het geknoei met de tellers hebt ben ik met je eens, de mensen die nu de belastingvrije benz op gas etc. gebruiken voor dagelijks goedkoop vervoer, zullen dat waarschijnlijk wel gaan doen.

    De liefhebbers, blijf ik bij, die gaan daar niet eens over nadenken want met een 5000 km per jaar heb je het vaak wel gehad.

    #18069708

    Wanneer je knoeit met de km-stand , doe het dan wel goed. Niet bijv. de oude km-stand na de apk weer terug, want m.b.t. de apk maakt het allemaal niets uit. Maar raak je betrokken bij een ernstig ongeluk, en blijkt dat je meer km’s hebt gereden dan opgegeven bij je verzekering, dan wil deze wel eens heeeel moeilijk gaan doen!

    #18069709

    @CPeer wrote:

    @trashmetal wrote:

    zeker nu de corsa weer eerste auto is mag er best belasting voor geheven worden vind ik
    stopt mij niet van het verder opknappen van het ding :D

    Nou wat houd je tegen dan ? Je kan bij de Belastingdienst een bezwaar indienen omdat je het niet eens bent om geen wegenbelasting te betalen.

    Of doe je dat niet ? Omdat je toch wel een klein beetje zielig bent ? :puke

    Dit slaat nergens op
    dat mn vriendin dr corsa belastngvrij is was een leuke bijkomstigheid
    daar hebben we hem niet voor gezocht
    mn vriendin had eerst ook een corsa die niet wb vrij was
    en ook niet meer te redden
    daar heb ik dus een berg onderdelen af getrokken voor reserve
    en daarom is er een andere corsa a gekomen, niet vanwege de wegenbelasting

    aan de ene kant vind ik dat ons koetje al genoeg gemolken is
    aan de andere kant word de corsa vollop gebruikt als 1e auto
    dus het argument van wb vrij vanwege weinig km’s kan ik niet mee aankomen
    lastig geval dus, tja als ik daarom zielig ben
    dan zal ik dat wegenbelastingvoordeel wel verdienen :jerry

    #18069710

    het beste systeem is tol heffen op de nederlandse wegen voor alle voertuigen en mrb er af
    dan pak je ook de buitenlanders
    en dan betaald die die het meest rijd ook het meest

    maar ja dat willen ze niet in nederland
    te moeilijk zeggen ze terwijl het in de rest van europa wel kan

    #18069711

    @asconahobbyist wrote:

    goed plan,de grens op 30 jaar zetten en minimaal 2 jaar tenaam staan,dan eventueel LPG en Diesel alleen de toeslag betalen.
    Zou mij ook raken maar wel acceptabel naar mijn mening. Dan doet iedereen een beetje water bij de wijn.

    Waarom de LPG-er toeslag laten betalen terwijl de CO uitstoot van deze manier van rijden vele malen minder is dan een auto benzine?
    Ik bedoel, ze willen oldtimer bezitters meer laten betalen in verband met milieu overwegingen (yeah right), dan moet je niet iemand belasten die op LPG rijdt en zodoende het milieu juist minder belast.

    #18069712

    woordje milieu is ooit bedacht om geld uit zak te troggelen

    #18069713

    Toen straks met kennis gesproken rijd een Mercedes 190e 2.0 benzine uit 86 met 3letterbord.
    Ik zeg lekker he 2014 kom je weer aan betalen voor je oldie.. ach zegt die die 96,- op de 3maand betaal ik wel heb er ook genoeg geld in gestoken om hem goed te krijgen.

    Zo kan het dus ook.

    #18069714

    mobile.de gaat het nog druk krijgen :D

    #18069715

    Nou hier besloten dat meeste gewoon blijft
    Na jaren niet zo mooie manta gereden te hebben eindelijk 4 leuke staan
    Moeten maar kijken hoe het straks gaat
    Kom tiet kump raad

    #18069716

    Idee! We schorsen de auto (kost 23,90) en heffen alleen de schorsing op in de Zomermaanden (gratis). Zomer afgelopen, auto schorsen, het teveel betaalde wegenbelasting vraag ik terug.

    #18069717

    :thumb Haha zullen ze leuk vinden in den haag als ineens meer en deel van de oldies de schorsing ingaat :jerry :jerry

    #18069718

    drm juist en ruimte kost geld! :agent

    @asconahobbyist wrote:

    denk dat dat wel meevalt,kost ook een hoop ruimte,maar inderdaad is daar vast wel een regeltje van te maken dat schorsen weer niet meetelt voor die 2 jaar,denk dat dat inderdaad het mooist is.

    #18069719

    juist! gewoon km klokje op tijd verwisselen en weer terugzetten…niet te controleren bij oude auto’s..

    @saluma wrote:

    En hoe wordt dan die 5000 km gecontroleerd?Ik kan ook nu zeggen dat ik maar 1000 km gereden heb dit jaar met de Kadett.

    #18069720

    en wat als je meerdere oldtimers hebt en met ieder niet meer dan de 5000km p.j. rijd? zo kun je ook onbeperkt reizen. king:

    #18069721

    Als we nou anders gaan doen.
    Als alle echte liefhebbers (mensen die maar paar km per jaar rijden met hun oldtimer)
    Hun dagelijkse auto schorsen en dan met de oldtimer gaan rijden.
    Gaan we ipv oldtimer schorsen etc… alles juist lekker vervuilen met de oude auto’s want we moeten er toch voor gaan betalen :jerry
    Als ze dan echt over het milieu zitten dan draaien ze het gauw terug :angel
    Ik wilde met mijn “schone” leaseauto privé gaan rijden en mijn Manta’s besparen maar als dit er door komt kunnen ze :ass
    en ga ik juist meer met mijn Oldtimers rijden :swear

    #18069722

    Ehm, heb ik al gedaan :jerry
    De astra staat op stal en de a corsa is nu daily

    #18069723

    Ik vond dit stukje op het Volvo forum en vond het logisch klinken king:

    Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
    De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
    En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.

    #18069724

    Hey mensen,

    Ik heb niet het hele topic door gelezen, mijn excuses al deze casus al behandeld is, maar ik vroeg me af;

    Je hebt een auto met eerste toelating van 1976
    Eerste afgifte van een NL-kenteken is 2003
    De auto is dus geïmporteerd.

    De auto is nu dus oldtimer, en heeft 2 jaar APK

    Moet je nu voor deze auto in de nieuwe situatie MRB betalen?

    Ik ben benieuwd wat jullie erover denken.

    Thijs

    #18069725

    Als de oldtimerwet volledig wegvalt wel he ;)

    #18069726

    Ja, oké.
    Maar nu is het zo toch dat vanaf 2013 de auto’s van 1982 en jonger MRB gaan betalen?

    #18069727

    waar heb je dat gelezen?

    #18069728

    Als de MRB volledig wegvalt moet elke oldie gaan betalen,

    dus ook deze Opel als deze de weg op zou gaan. Deze auto heeft nog nooit wegenbelasting hoeven te betalen en met de zotte plannen zou dat ineens wel moeten.

25 berichten aan het bekijken - 276 tot 300 (van in totaal 2,008)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.