Forumindex › Forums › Modellen › Astra › weer eens een temperatuur vraag;)
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 5 maanden geleden door
Astra F Vaassen.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2011 om 15:26 #17236860
pietertt
DeelnemerBeste allemaal,
Mijn opel astra 1.6 (1992) komt niet meer op temperatuur. na een uur op de snelweg nog steeds net iets boven blauwe gebied. Nu heb ik de thermostaat laten vervangen, maar het probleem blijft. Volgens mij blijft nu alleen de sensor nog over?
of zou het nog aan iets anders kunnen liggen? Weet iemand te vertellen waar die sensor zit? Volgens mij is deze namelijk goed zelf te vervangen toch?Alvast bedankt voor jullie reacties
21 juni 2011 om 14:22 #17870449boekje1
Deelnemernormaal links onder aan de zijkant van je radiateur,
geef hij wel warme lucht via je kachel roosters naar binnen toe ,en voel eens aan je slangen of ze warm horen,is wat makelijker om zulke dingen te weten21 juni 2011 om 14:28 #17870450pietertt
Deelnemerja ik krijg wel warme lucht binnen en de slangen worden ook warm. Links onder aan de zijkant van de radiateur is toch de sensor voor je ‘fan’.? Is er niet nog een sensor die de temperatuur van de motor aangeeft in je dashboard?
21 juni 2011 om 17:21 #17870452wim-v6
Deelnemerlinks onderaan de radiateur is inderdaad geen temperatuursensor, dat is het thermocontact van de koelventilator.
De temperatuursensor zit bij de 1.6 (C16NZ) achterop het inlaat, thv Dynamo tegen de cilinderkop aan, is een sensor met enkele draad.

Willem
21 juni 2011 om 17:29 #17870453pietertt
Deelnemerah kijk! super bedankt. Als ik het zo op die foto bekijk is het volgens mij niet zo’n heel lastig karwei om daar een nieuwe in te zetten. of vergis ik me dan?
21 juni 2011 om 17:30 #17870454wim-v6
Deelnemeris goed te doen, wel makkelijker is de luchtbuis weg te halen.
Willem
21 juni 2011 om 17:59 #17870451boekje1
Deelnemerklop ja was mis bij mij zit hij daar ook ongeveer maar is bij mij een enkele blauwe draad
met een stekkertje eraan wat je er over schuift21 juni 2011 om 18:11 #17870455pietertt
Deelnemerjep ik heb hem denk ik gevonden. een blauwe draad. ziet er iets anders uit dan op de foto. Ik heb er ook een foto van gemaakt, maar geen flauw idee hoe ik die op dit forum krijg:)
21 juni 2011 om 18:28 #17870456wim-v6
Deelnemerfoto op de computer, en dan met een uploader uploaden (ik gebruik http://www.photobucket.com ), dan de Img link plaatsen.
Willem
21 juni 2011 om 19:21 #17870457pietertt
Deelnemerhttp://i1127.photobucket.com/albums/l623/pietertt/motor.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
werkt het zo?
22 juni 2011 om 21:03 #17870458wim-v6
DeelnemerJup
22 juni 2011 om 21:04 #17870459wim-v6
Deelnemerals je [img]link[/img] doet word het plaatje gelijk zichtbaar:

Willem
23 juni 2011 om 09:38 #17870460pietertt
Deelnemeren het klopt dat waar ik het (dunne) rode lijntje omheen heb getrokken, dat dat de temperatuursensor betreft? Deze kan ik er gewoon uitdraaien (neem aan dat er niks uitloopt dan) en een nieuwe erin draaien?
23 juni 2011 om 16:46 #17870461wim-v6
DeelnemerJup, met dat opgeschoven AMP stekkertje, lijkt bijna beunwerk, maar is echt origineel opel
en als je slim bent, wissel je m met koude motor, houd de nieuwe bij de hand, dan kan je m snel wisselen en loopt er nauwelijks koelvloeistof weg. (paar druppies hooguit).
haal wel eerst de dop van het koelvloeistof vaatje los en weer vast zodat alle druk eraf is.
Willem
24 juni 2011 om 12:57 #17870448pietertt
Deelnemeroke, bedankt voor de tips. Heb het onderdeel zojuist gekocht en ga er nu eens aan beginnen. Ik houd jullie op de hoogte.
24 juni 2011 om 14:52 #17870462pietertt
Deelnemer
Het is gelukt. Het was inderdaad vrij eenvoudig. na het starten was het effect meteen zichtbaar. Alleen nu nog een laatste vraag: Hij blijft (bij constant rijden op een snelheid vanaf 50 km p/h) op ongeveer 100 graden staan (zie foto). Sinds ik deze auto heb, heeft de temperatuursensor het nooit goed gedaan, en ik heb daardoor geen flauw idee wat normaal is voor de bedrijfstemperatuur voor deze auto… Vanaf welk punt moet de ventilator (Fan) aanslaan?
alvast weer bedankt voor jullie reacties!
24 juni 2011 om 15:58 #17870463boekje1
Deelnemermijn astra f 1.4 sedan is van 1994 deze blijf net tegen de 90 graden hangen.en als het echt warm is buiten gemiddeld 24 a 28 graden dan loop hij op net boven de 90 graden ,en normaal als hij de 100 bereikt moet toch echt de ventilator aangaan neem ik aan. bij mij toch wel
26 juni 2011 om 18:17 #17870464KadAstra-EF
Deelnemer90 graden is mooi. 100 graden zou iets te warm zijn lijkt mij.
De koelvin hoort bij 100 graden te gaan draaien zodat de temperatuur weer daalt (naar 90 graden).
Waarom die van jou op 100 graden blijft hangen weet ik niet.
Zou de thermostaat niet helemaal open gaan terwijl dit wel zou moeten ???Ik las trouwens dat je een Astra F had uit 1992 met een 1.6 blok. Leuk, ik heb dezelfde bouwjaar en blok als de jouwe !!
Voldoet hij wat ??Rik ;)
27 juni 2011 om 11:36 #17870465pietertt
DeelnemerBedankt weer voor de reacties. @Rik: Het is mijn eerste opel. Het was/is een project met een nogal lang staartje inmiddels. Laat ik in de eerste plaats zeggen dat hij heerlijk rijdt en nog zuinig ook. Ik heb hem gekocht voor 150 euro. 150.000 op de teller, een nieuwe APK, nieuwe banden en uitlaat en geen roest. Goede deal zou je zeggen. Ik kreeg hem voor dat geld mee omdat de kopppakking lek was. Deze heb ik laten vervangen voor een goede deal (denk ik) bij een beunhaas voor 500 euro. Deze heeft de kop opnieuw afgevlakt, nieuwe pakking, olie en oliefilter, bougies en nieuwe distributieriem. Het tweede probleem, volgens het oude opa’tje waar ik hem van heb gekocht, is dat hij vond dat de ventilator zo laat aansloeg (pas bij 100 graden) daarom had jij de Fan direct doorverbonden met een provisorische deurbelknop die in de auto onder het stuur zit. Op die manier kan je de fan laten aanslaan wanneer jij wilt. Toen ik vroeg of hij ook nog automatisch aansloeg antwoorde hij zonder blikken of blozen ‘ja’, maar zoals je al verwacht bleek dit later niet zo te zijn. Maargoed na de reparatie van de koppakking een kilometer of 3000 probleemloos gereden (dit was in de wintermaanden) zodra ik in de file kwam of ander stilstaand, langzaamrijdend verkeer en de temperatuur boven de 90 kwam (wat vrijwel nooit gebeurde) drukte ik die knop in en sloeg de fan aan. Geen vuiltje aan de lucht dacht ik. Totdat de temperatuurwijzer (op het dashboard) steeds minder vaak richting de 90 kwam en op den duur niet verder dan de 30 graden, zelfs bij een rit op de snelweg van 1,5 uur. Na op dit forum rondgelezen te hebben dacht ik dat het de thermostaat wel zou zijn. Na deze vervangen te hebben bleef het wijzertje steken op de 30 graden, hoe lang ik ook door reed. Vervolgens heb ik (zoals in bovenstaande topic te lezen is) de thermostaatcensor vervangen. Na deze vervangen te hebben geeft de wijzer constant 100 graden aan en soms zelfs hoger. De auto blijft voor de rest wel prima rijden alleen ik heb nu geen flauw idee meer wanneer ik die Fan/ventilator handmatig moet aanzetten. Een nieuwe thermoschakelaar welke ervoor zorgt dat je fan/ventilator automatisch aanslaat kost volgens mij nog geen 10 euro. Het grote mysterie blijft daarom ook waarom het oude opatje waarvan ik die opel gekocht heb, de moeite en tijd heeft genomen om een omslachtig systeem te verzinnen met een kabeltje het interieur in om de fan met een aparte knop aan te zetten i.p.v. even die thermoschakelaar te vervangen.
Kortom ik heb het idee dat die lekke koppakking en het handmatige aan/uit zetten van de fan/ventilator slechts het topje van de ijsberg waren toen ik die auto kocht. Ik heb het idee dat ik de spreekwoordelijke kat in de zak heb gekocht. Door dit temperatuurprobleem zou de koppakking zomaar weer eens kunnen ‘springen’ nu de dagen warmer worden….. en dan ben ik weer terug bij af. Ik heb zelf al een theorie erbij verzonnen, maar omdat ik niet zo’n techneut ben weet ik niet of deze opgaat. Zou het kunnen dat de auto een slechte/kapotte radiator heeft? De oude opa in kwestie vond een vervanging te duur en heeft daarom de Fan handmatig aan laten sluiten zodat hij voor meer koeling kan zorgen. Vervolgens is hij (vanwege zijn leeftijd;) dit een keer vergeten en heeft hij een warmloper gehad waardoor de koppakking de geest heeft gegegeven. Toen dacht hij het is welletjes ik verkoop hem aan een ander slachtoffer. Zelf vind ik wel iets achter deze theorie zitten, alleen ik rij inmiddels al 5000 km met dat ding zonder problemen en als je motor te warm wordt, merk je dat toch wel neem ik aan? Maargoed ik doe een beroep op al jullie opel kennis en inzicht om dit mysterie op te lossen;)
sorry voor het lange verhaal het is tevens een beetje frustatie die ik van me af moet tikken…
27 juni 2011 om 15:38 #17870466KadAstra-EF
DeelnemerAls ik jou was zou ik die deurbel er maar gauw af gooien en de koelvin aansluiten zoals dat zou moeten.
Als alles goed functioneert heb je er geen omkijken naar om de motor te koelen in de winter en zomer.
Verder hoop ik heel erg dat het hier bij blijft want Astra F rijden FANTASTISCH. Ik heb de mijne al 10 jaar dus dat zegt wel genoeg denk ik !!!heb je ook foto’s van je Astra ? Dat vinden wij leuk hier.
Hier een topic voor het plaatsen van foto’s en een avatar bij je profiel.Groet, Rik ;)
27 juni 2011 om 19:32 #17870467wim-v6
Deelnemerinderdaad, koeling weer maken zoals het hoort..
Willem
1 juli 2011 om 08:22 #17870468pietertt
DeelnemerJullie advies heb ik overgenomen en besloten om alles weer te maken zoals het hoort. Ik heb nogmaals de temperatuursensor vervangen. Dit omdat die dingen toch maar 5 euro kosten en om uit te sluiten dat het hier aan ligt. Ook heb ik een nieuwe thermoschakelaar voor de koelvin (fan) gekocht en geinstalleerd in de radiator. Er bleek iets mis met de bekabeling waardoor deze nog niet aansloeg. Alles opnieuw aangelegd en zowaar sprong de fan weer automatisch aan bij een temperatuur van rond de 95 graden. Tijdens het rijden blijft hij netjes iets onder de 90 staan. Hij komt in iedergeval niet meer boven de 100:). Alles lijkt weer goed te functioneren. Nu blijft het natuurlijk vreemd dat door het installeren van een nieuwe thermoschakelaar welke de fan automatisch doet aanslaan, de temperatuur nu opeens niet zo snel oploopt. Toen ik hem met die belknop handmatig bediende kreeg ik hem nooit onder de 90 (ook al zette ik de fan meteen vanaf het starten al aan). Ik ben wel een beetje technisch maar ik kan dit toch echt niet verklaren. Maargoed ik ben tevreden met het eindresultaat en kan nu eindelijk van de auto gaan genieten. Nogmaal bedankt voor de reacties. Nu ik inmiddels expert ben geworden op het hele gebied van koeling;), zal ik proberen een wederdienst te bewijzen door op dit forum gerelateerde onderwerpen in de gaten te houden en eventueel te voorzien van mijn ervaringen.
ohja @ rik: mijn astra is niet de mooiste. Hij is weliswaar deuk en roestvrij, maar het betreft de wat vreemde kleur van opel (turquoise/blauw) en de sedan uitvoering met wieldoppen. Maar desalniettemin zal ik er z.s.m. een foto van plaatsen.
1 juli 2011 om 15:18 #17870469KadAstra-EF
Deelnemer@pietertt wrote:
Jullie advies heb ik overgenomen en besloten om alles weer te maken zoals het hoort. Ik heb nogmaals de temperatuursensor vervangen. Dit omdat die dingen toch maar 5 euro kosten en om uit te sluiten dat het hier aan ligt. Ook heb ik een nieuwe thermoschakelaar voor de koelvin (fan) gekocht en geinstalleerd in de radiator. Er bleek iets mis met de bekabeling waardoor deze nog niet aansloeg. Alles opnieuw aangelegd en zowaar sprong de fan weer automatisch aan bij een temperatuur van rond de 95 graden. Tijdens het rijden blijft hij netjes iets onder de 90 staan. Hij komt in iedergeval niet meer boven de 100:). Alles lijkt weer goed te functioneren. Nu blijft het natuurlijk vreemd dat door het installeren van een nieuwe thermoschakelaar welke de fan automatisch doet aanslaan, de temperatuur nu opeens niet zo snel oploopt. Toen ik hem met die belknop handmatig bediende kreeg ik hem nooit onder de 90 (ook al zette ik de fan meteen vanaf het starten al aan). Ik ben wel een beetje technisch maar ik kan dit toch echt niet verklaren. Maargoed ik ben tevreden met het eindresultaat en kan nu eindelijk van de auto gaan genieten. Nogmaal bedankt voor de reacties. Nu ik inmiddels expert ben geworden op het hele gebied van koeling;), zal ik proberen een wederdienst te bewijzen door op dit forum gerelateerde onderwerpen in de gaten te houden en eventueel te voorzien van mijn ervaringen.
ohja @ rik: mijn astra is niet de mooiste. Hij is weliswaar deuk en roestvrij, maar het betreft de wat vreemde kleur van opel (turquoise/blauw) en de sedan uitvoering met wieldoppen. Maar desalniettemin zal ik er z.s.m. een foto van plaatsen.
Maar dat is ook het leuke van dit forum, elkaar helpen met elkaars problemen/vragen !!!
Fijn dat alles weer goed is met je wagen.
Ik zie je foto’s wel verschijnen hier op dit forum….Groet, Rik ;)
1 juli 2011 om 15:31 #17870470Astra F Vaassen
Deelnemer@pietertt wrote:
Jullie advies heb ik overgenomen en besloten om alles weer te maken zoals het hoort. Ik heb nogmaals de temperatuursensor vervangen. Dit omdat die dingen toch maar 5 euro kosten en om uit te sluiten dat het hier aan ligt. Ook heb ik een nieuwe thermoschakelaar voor de koelvin (fan) gekocht en geinstalleerd in de radiator. Er bleek iets mis met de bekabeling waardoor deze nog niet aansloeg. Alles opnieuw aangelegd en zowaar sprong de fan weer automatisch aan bij een temperatuur van rond de 95 graden. Tijdens het rijden blijft hij netjes iets onder de 90 staan. Hij komt in iedergeval niet meer boven de 100:). Alles lijkt weer goed te functioneren. Nu blijft het natuurlijk vreemd dat door het installeren van een nieuwe thermoschakelaar welke de fan automatisch doet aanslaan, de temperatuur nu opeens niet zo snel oploopt. Toen ik hem met die belknop handmatig bediende kreeg ik hem nooit onder de 90 (ook al zette ik de fan meteen vanaf het starten al aan). Ik ben wel een beetje technisch maar ik kan dit toch echt niet verklaren. Maargoed ik ben tevreden met het eindresultaat en kan nu eindelijk van de auto gaan genieten. Nogmaal bedankt voor de reacties. Nu ik inmiddels expert ben geworden op het hele gebied van koeling;), zal ik proberen een wederdienst te bewijzen door op dit forum gerelateerde onderwerpen in de gaten te houden en eventueel te voorzien van mijn ervaringen.
DIe kleur heb ik ook:D Echt een hele mooie kleur vind ik :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.