Wat is Twinport?

Forumindex Forums Modellen Astra Wat is Twinport?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218930

    Goedemorgen dames en heren,

    Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Opel Astra 1.6i-16v Njoy van bouwjaar 2005. Achterop de klep van deze auto staat de aanduiding “Twinport”. Ik neem aan dat dit iets te maken heeft met de motortechniek. Maar tot nu toe heb ik nog niet kunnen uitvinden wat het nu exact is. Kan één van de leden van dit forum mij misschien in niet al te technische termen (ik ben geen techneut) mij uitleggen wat dit precies inhoudt?

    Alvast bedankt,

    Theo.

    #17633230

    over welke astra hebben we het G of H

    ik gok een G en die zijn niet geleverd met een twinport, meer een gevalletje halffords tuningvan de vorige eigenaar

    wanneer het om een astra H gaat dan klopt twinport wel maar de 16V aanhangsel weer niet.

    je spreekt dan van een 1.6 twinport, een twinport 16V bestaat niet.
    een twinport heeft wel 4 kleppen per cilinder
    in het kort komt het erop neer dat wanneer de motor zijn volle vermogen niet nodig heeft 1 van de 2 inlaatkanalen word afgesloten wat in combinatie met de egr-klep leid tot een lager brandstof verbruik

    wil je het precies weten lees dan dit stukje—>werking twinport

    #17633231

    Hey

    Welkom op het forum.

    Twinport heeft met de werking van de kleppen te maken(variabele kleptiming) . Bij vollast alle 2 de inlaatkleppen open bij deel last 1 klep dicht 1 klep open waardoor de lucht in een wervel de cilinder ingaat wat zorgt voor een betere en vooal schoonere verbranding waardoor die zuiniger is.

    Het is vergelijkbaar met het v-tec systeem van honda.

    Maar stel je even voor bij het topic ff voorstellen staat wel zo netjes. Ik hoop dat ik je hierbij genoeg geinformeerd heb.

    Gr Wes

    #17633232

    origineel gepost door miraltje
    over welke astra hebben we het G of H

    ik gok een G en die zijn niet geleverd met een twinport, meer een gevalletje halffords tuningvan de vorige eigenaar

    wanneer het om een astra H gaat dan klopt twinport wel maar de 16V aanhangsel weer niet.

    je spreekt dan van een 1.6 twinport, een twinport 16V bestaat niet.
    een twinport heeft wel 4 kleppen per cilinder
    in het kort komt het erop neer dat wanneer de motor zijn volle vermogen niet nodig heeft 1 van de 2 inlaatkanalen word afgesloten wat in combinatie met de egr-klep leid tot een lager brandstof verbruik

    wil je het precies weten lees dan dit stukje—>werking twinport

    wij hebben een G cabrio met een Z16XEP twinport in onderhoud

    #17633233

    Hey

    Jah klopt astra g vanaf 2003 103 pk model zijn geleverd met twinport.

    #17633234

    De auto is een Astra type H. En Als de aanduiding Twinport automatisch betekent dat het een 16-klepper is dan hoeft die aanduiding er inderdaad niet extra bij gezet te worden. Maar volgens het kentekenbewijs is het wel degelijk een 1.6i-16v.

    Wat betreft het even voorstellen hebben jullie natuurlkijk volkomen gelijk. Mijn excuses dat ik dit nog niet gedaan had. Ik ga dat nu direct herstellen. Dank tot zover voor jullie medewerking.

    Theo.

    #17633235

    Twinport is inderdaad wat Zetos meld

    Stukje Moderne Emissie zooi dus…

    en er worden zowiezo geen 8kleppers meer geleverd in de Astra-H

    in de astra-G zijn zeker wel Twinport motoren geleverd…

    Willem

    #17633236

    origineel gepost door zetos
    Hey

    Welkom op het forum.

    Twinport heeft met de werking van de kleppen te maken(variabele kleptiming) . Bij vollast alle 2 de inlaatkleppen open bij deel last 1 klep dicht 1 klep open waardoor de lucht in een wervel de cilinder ingaat wat zorgt voor een betere en vooal schoonere verbranding waardoor die zuiniger is.

    Het is vergelijkbaar met het v-tec systeem van honda.

    Maar stel je even voor bij het topic ff voorstellen staat wel zo netjes. Ik hoop dat ik je hierbij genoeg geinformeerd heb.

    Gr Wes

    ???

    Twinport slaat inderdaad zoals miraltje zegt op de inlaat kanaalen maar zeker niet op de nokkenassen/kleppen…

    Opel heeft 5 Twinport motoren (uitgaande van motoren vanaf c.a. 2003 en die in Nederland zijn geleverd)

    Z10XEP
    Z12XEP
    Z14XEP
    Z16XEP
    Z16XE1

    De motoren met variabele nokkenassen zijn:

    A12XER
    A14XER
    Z16XER
    A18XER
    Z18XER

    Dit systeem werkt overigens totaal anders dan V-Tec van Honda.

    #17633237

    Klopt misschien verkeerd begrepen, maar Twinport werkt met kleppen in het inlaat systeem..

    Dat was zelfs al bij de oudere motoren (X18XE / X20XEV), alleen werkt het systeem nu weer anders, dus heeft het een ander naampje..

    Bij de X18XE en X20XEV heette dit variabel inlaat, bij de V6en Multiram..

    Willem

    #17633238

    origineel gepost door wim-v6
    Klopt misschien verkeerd begrepen, maar Twinport werkt met kleppen in het inlaat systeem..

    Dat was zelfs al bij de oudere motoren (X18XE / X20XEV), alleen werkt het systeem nu weer anders, dus heeft het een ander naampje..

    Bij de X18XE en X20XEV heette dit variabel inlaat, bij de V6en Multiram..

    Willem

    Ja dat klopt de oude motoren hadden dit ook al, ik doelde er inderdaad op dat het kleppen in het inlaat systeem zijn, maar zeker geen variabele nokkenassen zoals de V-Tec.

    #17633239

    dacht dat de Z16XEP, samen met de Z18XER, kleptiming verstelling had, maar was er niet zeker van (wel bij de Z18XER)

    Willem

    #17633240

    Bij een X20XEV heet dat officieel VIM
    Variable Intake Manifolt

    #17633241

    Mijn Astra F met X18XE had al vlinderkleppen in het inlaatspruitstuk. Mijn Astra G 1.6 cabrio van 2004 heeft toch ook echt een Z16XEP en is dus ook een Twinport motor.

    #17633242

    De Z16XEP en Z18XER zijn in basis gelijk met het verschil dat de Z16XEP een variabel spruitstuk heeft en de Z18XER variabele nokkenassen heeft (en 200cc meer inhoud uiteraard)

    Eerst was er de Z16XEP en toen hebben ze de Z18XER daar weer uit ontwikkeld en later de Z16XER.

    #17633243

    okeej dank je voor de uitleg..

    Willem

    #17633244

    Twinport-techniek in Opel Ecotec motoren

    Minder brandstofverbruik en een betere verbranding, het zijn twee belangrijke (milieu)voordelen die worden gerealiseerd door het Twinport concept dat Opel dit voorjaar op de viercilinder 1.6 Ecotec (76 kW/103 pk) motoren (voor de Astra modellenlijn) gaat introduceren. Het milieu is en blijft voorlopig de katalysator voor veel automobiele verbeteringen en innovaties

    Met dit concept voldoen deze benzinemotoren ook al aan de Euro 4 emissie standaard. De Twinport technologie (al eerder toegepast door Honda overigens bij de VTEC-motoren) heeft als basis een wervel- of vlinderklep, die (voornamelijk) bij deelbelasting van de motor, één van de twee inlaatkanalen afsluit. Dit wordt ook wel het port de-activation systeem genoemd, kortweg PDA. Door die afsluiting wordt de werveling in het overblijvende inlaatkanaal sterk vergroot, wat uiteindelijk een efficiëntere (lees schonere) verbranding oplevert. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van uitlaatgas-recirculatie om onder andere de bekende smoorverliezen te verlagen. De 1.6 Ecotec Twinport motoren halen zo’n 25 procent van de cilindervulling uit de verbrandingsgassen

    Tog ook door honda toegepast dus xD bij de VTEC alleen had die ook nog een variable nokkenas. en bij dit systeem zit het in het inlaatspruitstuk sorry dat ik het verkeerd neergezet had

    #17633245

    OK dat wist ik weer niet dat bij V-Tec ook een variabel spruitstuk zat, ik dacht dat het puur en alleen op de kleptechniek sloeg.

    #17633246

    klopt het nu dat je het kan vergelijken met een ouwe carb met dubbele klep?
    half gas 1 klep open en vol gas extra klep open
    alleen dan uiteraart wat gecompliceerder :P

    jarno

    #17633247

    ja maar dan anders…

    er word met deze vlinderkleppen ook een betere stroom van de uitlaatgassen bereikt.

    Willem

    #17633248

    sorry voor het terug openen.

    zou iemand weten of dit ook een twinport is?

    opel astra H 2004 enjoy 1.4 z14xep ?

    90pk 66kw

    #17633249

    @OPC Turbo wrote:

    origineel gepost door zetos
    Hey

    Welkom op het forum.

    Twinport heeft met de werking van de kleppen te maken(variabele kleptiming) . Bij vollast alle 2 de inlaatkleppen open bij deel last 1 klep dicht 1 klep open waardoor de lucht in een wervel de cilinder ingaat wat zorgt voor een betere en vooal schoonere verbranding waardoor die zuiniger is.

    Het is vergelijkbaar met het v-tec systeem van honda.

    Maar stel je even voor bij het topic ff voorstellen staat wel zo netjes. Ik hoop dat ik je hierbij genoeg geinformeerd heb.

    Gr Wes

    ???

    Twinport slaat inderdaad zoals miraltje zegt op de inlaat kanaalen maar zeker niet op de nokkenassen/kleppen…

    Opel heeft 5 Twinport motoren (uitgaande van motoren vanaf c.a. 2003 en die in Nederland zijn geleverd)

    Z10XEP
    Z12XEP
    Z14XEP
    Z16XEP
    Z16XE1

    De motoren met variabele nokkenassen zijn:

    A12XER
    A14XER
    Z16XER
    A18XER
    Z18XER

    Dit systeem werkt overigens totaal anders dan V-Tec van Honda.

    lees en u vind:)

    #17633250

    Crap mijn excuses even overlezen

    #17633251

    Oja, de Twinport motoren zijn OOK geleverd in de ASTRA-G!!!

    Willem

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.