Wat is nu het beste voor een automaat..

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Wat is nu het beste voor een automaat..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251675

    Wat is het beste voor de automaat levensduur als je (lang)stilstaat voor stoplicht of spoorlijn o.i.d.

    In de D laten met rem erop.
    In de P.
    In de N met rem?!

    Graag met toelichting.

    #18060335

    neutraal met rem !

    #18060336

    waarom?

    #18060337

    Ik laat em altijd in D staan met rem.
    Om het simpele feit dat als ik voor elke opstop van versnelling moet wisselen ik kan blijven schakelen.
    En hoe meer je schakelt des te meer slijtage aan de bak dus vandaar dat ik D + rem prefereer.

    #18060338

    Ik heb ooit een artikel gelezen van een test over de levensduur van een automaatbak. Deze test werd gedaan door Chevrolet en het lijdend voorwerp was de TH400 bak, een van de sterkste automaatbakken.
    De test ging over de levensduur onder invloed van de olietemperatuur. Uit de test kwam dat als je olietemperatuur 80graden was dan had je een zeer lange levensduur (weet niet meet precies hoe lang) maar het opmerkelijke was dat als de olietemperatuur verdubbelt werd en dat is bij een automaat makkelijk te halen, dan werd de levensduur van de bak teruggebracht naar…………………….minder dan een uur!
    Nu is het zo dat stationair draaiend de baktemperatuur niet zo geweldig oploopt dus dat zal niet meteen echt slecht zijn en overdreven vaak schakelen werkt natuurlijk ook slijtage in de hand. Je zult daar dus een middenweg moeten vinden. Verder wordt het gebruik van een goede koeler natuurlijk dik onderstreept en alleen de standaard warmtewisselaar in de radiator is slechts voldoende als je overwegend niet raced!

    #18060339

    Wat voor je automaat t beste is weet ik zo niet
    Maar voor je remschijven is het beter om hem in P
    Te zetten

    Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
    Dan zijn de schijven vrij warm/heet

    Ga je dan voor n stoplicht brug of whateffer staan wachten met je voet op de rem
    Dan zitten dus je remblokken tegen de hete stilstaande remschijf aan

    Met gevolg dat de schijf daar minder koelt wat weer
    Kromme / trillende schijven kan opleveren

    #18060340

    louwe helemaal mee eens !

    Heb in het verleden al 2 keer schijven kunnen vervangen van mij astra door hem op de rem te houden na flink remmen!

    #18060341

    Wanneer je een boardcomputer hebt, zie je tevens het brandstofverbruik dalen wanneer je de N of P kiest i.p.v. de D.
    Ik heb me dat al lang geleden aangewend, telkens bij verkeerslicht of dergelijke direct naar de neutraalstand. zekers wanneer je iets hebt met hoog koppel.

    #18060342

    Ik rijd de afgelopen 12 jaar automaat en heb em eigenlijk nooit uit D gezet behalve in de file of voor dichte brug/spoorlijn overgang (in de genoemde gevallen zet ik hem in P.)
    Nooit problemen gehad met de remmerij of iets dergelijks..

    Denk dat het ligt bij wat je zelf prettig vindt, al klinkt het verhaal van Louwe best aannemelijk.

    #18060343

    Het “verhaal van Louwe” is niet alleen aannemelijk, het is nog waar ook en zelfs van toepassing voor handgeschakelde bakken. Je ziet het best vaak dat bij auto’s die voor een stoplicht stilstaan de remlichten branden. Als je een “aaier” bent en ook een slome rijder, is dat nog niet zo’n ramp maar als je een redelijk stevig tot stevige remmer bent kost dit je schijven. Ook telt dat hoe dunner je schijven zijn, deste eerder je hier last van krijgt.

    #18060344

    Toch rolt mijn auto nog vaak na wat stevig remmen. Uiteindelijk moet hij toch stil komen te staan, is de handrem erop zetten dan beter? (handgeschakeld)

    #18060345

    @HOT ROD wrote:

    Het “verhaal van Louwe” is niet alleen aannemelijk, het is nog waar ook en zelfs van toepassing voor handgeschakelde bakken. Je ziet het best vaak dat bij auto’s die voor een stoplicht stilstaan de remlichten branden. Als je een “aaier” bent en ook een slome rijder, is dat nog niet zo’n ramp maar als je een redelijk stevig tot stevige remmer bent kost dit je schijven. Ook telt dat hoe dunner je schijven zijn, deste eerder je hier last van krijgt.

    Valt nog best mee, op de snelweg hoef je vrijwel nooit te remmen en zijn je remmen prima gekoeld door rijwind.
    Dus dat ze dan ineens ‘gloeiend’ zouden zijn van beetje afremmen voor afrit gaat me wat ver.
    Dit is geen formule 1 ofzo he..

    #18060346

    en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
    goedkoop immitatie materiaal zeker :jerry

    als je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
    beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.

    #18060347

    @HAICO wrote:

    en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
    goedkoop immitatie materiaal zeker :jerry

    als je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
    beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.

    Voor het milieu of voor je startmotor? :P

    #18060348

    @HAICO wrote:

    en bij de handrem worden de trommels dan ovaal :hmmz
    goedkoop immitatie materiaal zeker :jerry

    had jou vrij hoog haico
    maar dit valt me van jou wat tegen

    dacht dat jij wel wist dat ik geen onzin post ter was
    en zelfs bij geen imitatie zooi (daar rijd ik niet mee)

    kun je je schijven verknoeien door lang op de rem te blijven staan
    met warme/hete schijven ;) ;)

    maar als je rijd als n oud wijf zal dit fenomeen inderdaad nooit voorkomen
    en kun je zo lang op je rempedaal blijven staan als je zelf wild ;) ;) :jerry :jerry :jerry :jerry

    als je dus normaal rijd ,dan kun je gewoon de rem erop houden.
    beter is nog de motor uit te zetten als je lang moet wachten en dan kun je hem in de parkeerstand zetten.

    #18060349

    ik denk dat je gewoon pech heb als je net de remmen goed belast heb, en je komt op een helling met een handbak voor een spoor te staan ;)
    het zelfde kan gebeuren als je de remmen goed heet heb en dan door een grote plas rijd :???:

    verder niets persoonlijks louwe,ik heb er ook een smily achter staan he.
    jou verhaal is zeer aannemelijk :thumb

    #18060350

    @HAICO wrote:

    ik denk dat je gewoon pech heb als je net de remmen goed belast heb, en je komt op een helling met een handbak voor een spoor te staan ;)
    het zelfde kan gebeuren als je de remmen goed heet heb en dan door een grote plas rijd :???:

    verder niets persoonlijks louwe,ik heb er ook een smily achter staan he.
    jou verhaal is zeer aannemelijk :thumb

    al prima hoor :thumb
    had enkel van jou zo,n reactie niet verwacht
    weet wat jij allemaal gemaakt hebt en dus flink ervaring hebt :thumb
    zijn hiero zat anderen waar ik eerder zo,n reactie van verwacht had ;) ;) :jerry
    verder even goede vrienden hoor king:

    nog even voor de duidelijkheid
    kromme schijven zal je ook niet van 1 keer met je poot op de rem blijvenstaan met warme schijven gebeuren

    maar gebeurt dit vaker / regelmatig dan is die kans wel groter
    dus dan is wachten in P beter (voorkomen is beter dan genezen) (voor komen is echter vervelender :jerry :jerry :jerry )

    ook niet geventileerde schijven zullen hier sneller last van krijgen ;)
    tjah bij de meeste wachtplekken
    stoplichten bruggen enz sta je wel vlak en hoef je dus bij een handgeschakelde auto niets te doen (behalve wachten dan ;) )

    en kun je n automaat ook gewoon in N zetten
    zonder te remmen ;) ;)

    #18060351

    Korte stop: gewoon in D met (hand) rem erop.
    Lange stop (waarvan ik weet, dat deze langer gaat duren): in N met handrem

    Als ik de auto wegzet in de garage of parkeren: In N met handrem of in P zonder handrem (net wat uitkomt).
    Maar gedurende de winter buiten: in P zonder handrem (voorkomt “vastkleven” van de handremsegmentjes).

    #18060352

    Gaap, ik heb het niet over een snelweg gehad.
    Ja, ik ben een late remmer……………..houdt in dat ik mijn remblokken in betere staat houdt want als je altijd maar aait dan verglazen de blokken en gaan ze eerder piepen (Pagid Blauw = Carbon blokken; Super remankers die toch je schijven lang heel houden).
    Houd ook in dat mijn remmen haast altijd redelijk op temperatuur zijn en natuurlijk zijn mijn voorremmen veel heter dan de achterremmen. Het is dus beter om de handrem aan te trekken maar let wel: aantrekken niet met beide handen in één ruk maar gewoon lichtjes totdat de auto niet meer weg rolt. Dus géén ovale (hand)remtrommels, ha ha. Omdat de achterremmen niet zo warm zijn, zullen de schijven niet zomaar kromtrekken, zelfs niet als je handrem op de remklauw werkt.

    Over de Pagid blokken, Blauw is Carbon (erg goed, je remmen lijken een paar maten groter en je kunt blijven remmen)
    Grijs is Ceramisch (hebben opwarming nodig, niets voor op straat dus, vreten je schijven sneller op)
    Zwart is gewoon remblokken, remmen zoals ze horen te doen, meer niet.

    #18060353

    @louwe 16 klepper wrote:

    Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
    Dan zijn de schijven vrij warm/heet

    Nee, jij niet. Maar Louwe wel.
    Dus dan kan je zitten gapen wat je wilt, misschien voortaan eerst ff goed lezen dus ;)
    Lange tenen brigade hierro :agent

    #18060354

    twitchy, lees je onderschrift, jij hoort tot de tweede kategorie.

    #18060355

    :jerry

    #18060356

    @louwe 16 klepper wrote:

    Wat voor je automaat t beste is weet ik zo niet
    Maar voor je remschijven is het beter om hem in P
    Te zetten

    Namelijk vooraal als je stevig geremd hebt b.v afrit snelweg
    Dan zijn de schijven vrij warm/heet

    Ga je dan voor n stoplicht brug of whateffer staan wachten met je voet op de rem
    Dan zitten dus je remblokken tegen de hete stilstaande remschijf aan

    Met gevolg dat de schijf daar minder koelt wat weer
    Kromme / trillende schijven kan opleveren

    Klopt!!! had nog geen 1000km nieuwe schijven eronder.. en beetje gek gedaan met vrienden tot vervolg schijven krom.. ik rij er nog mee rond.

    #18060357

    en dat moet ik aannnemen van iemand die het woord categorie niet eens kan spellen.
    tis wel goed met je :ass

    #18060358

    1-0 :jerry

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.