Wastegate, Actuator etc etc….

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Wastegate, Actuator etc etc….

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244006

    Ik had laatst eens gehoord dat je de wastegate, actuator van de turbo anders kunt instellen (Zie filmpie)

    [youtube:154a6b03]http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpIcjE&feature=youtu.be[/youtube:154a6b03]

    Maar wat doet dit precies? Kan je dit zomaar ongestraft doen??

    Wie kan me hier wat meer over vertellen?

    #17955873

    Als ik dit zo zie dan vind ik dat het armpje van de wastegate héél dicht tegen mijn uitlaatklem aan zit .
    Denk zelf dat die hem raakt :( :(

    #17955874

    kan zeker niet ongestraft, je turbodruk word hoger omdat de actuator de wastegate later aanstuurd…

    #17955875

    Ik snap dat de druk hoger wordt. Denk alleen dat het bij mijn turbo niet zo extreem zal zijn omdat het een Z20lel is en die standaard maar weinig druk geven…..

    #17955876

    Kan het BTW ook aan hetzelfde ding liggen dat de turbo de ene keer wel normaal opspoolt en de andere keer pas later??? Want dat doet mn kaders dus wel, soms wat laat op gang komen.

    #17955877

    door je wastegate dusdanig af te stellen, kan die langer ze druk vast houden toch?

    maar lijkt me neit echt een strak plan, zoiets zelf te doen als je niet al te veel ervaring hebt..

    #17955878

    Daarom ook de vraag

    #17955879

    tuurlijk kan dat niet ongestraft.

    je moet ook de timing van de ontsteking aanpassen, en de inspuiting. (chip tunen) of een vrij programeerbaar management en dan de timing en het injecteren van de hoeveelheid brandstof aanpassen.

    anders riskeer je detonatie/ gaten in de zuigers!

    er zijn wel manier waardoor je dit kan voorkomen, bijvoorbeeld octaan 102 tanken in duitsland. maar opel motoren die standaard een turbo hebben, de meesten daarvan hebben een map sensor (die ziet wanneer hij meer dan standaard vuldruk krijgt. en die kan hem dan als beveiliging in doodloop gooien.

    ook kan dit anders dmv of een mechanische of een elektrische boostcontroller

    #17955880

    Het armpje van de wastegate word deze naar buiten geduwd of naar binnen getrokken ?
    Nu zie ik dat men uitlaatklem van de voor katalysator wel héél dicht in de buurt van het armpje komt .
    Als het zo zit dat die naar buiten word geduwd dan raak die de klem .
    Iemand soms een foto goe de klem hoort te zitten ?

    #17955881

    Morgen effe een foto van maken .

    #17955882

    Dat afstellen doe je meestal als je je ecu hebt aangepast, dan heb je er ook baat bij.
    Als het goed is staan ze af fabriek gewoon goed ingesteld.

    #17955883

    Het is niet dat ik ermee ga zitten draaien of iets dergelijks… wil gewoon weten wat het doet, wat er kan gebeuren etc etc etc…

    Maar als ik dit zo lees dan laat het ook maar mooi zo zitten :)

    #17955884

    niks laat maar zitten :P info is altijd welkom hahaha

    #17955885

    Gewoon lekker afblijven.

    #17955886

    Maar, hoe kun je de turbodruk stellen als je de wastegate niet kan verstelllen?

    #17955887

    De aanstuurlucht weg laten lekken…. ;)

    Je moet met een bepaalde druk tegen het membraam in de actuator drukken voor de wastegate opengeduwd wordt. Als je de druk laat ontsnappen voor hij bij het membraam is gaat de wastegate pas later open. zo werkt een boostcontroller…

    #17955888

    Die actuator word toch aangestuurd via je amal valve (c20let) dmv van vacuum? Want hij gaat vanaf het luchtfilterzijde van de turbo (waar vacuum is), naar de amal valve en dan naar de actuator.

    #17955889

    Ik heb helaas geen c20let, ik heb een 12s Turbo, en de wastegate kun je niet afstellen. Had wel iets gehoord om de kamer waar de veer zit groter te maken

    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

    #17955890

    Kadett D 12s Turbo

    waar kan ik meer informatie vinden?

    #17955891

    Ik heb er een topic van gemaakt, heet ook Kadett D 12s turbo.

    Heb nog een probleem, heb een IHI rhb5 maar de turbodruk staat op 1,7 bar, en de actuator kan niet versteld worden..

    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

    #17955892

    1,7bar?

    #17955893

    Jaa, daar schrok ik zelf ook een beetje van

    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

    #17955894

    @Mr. Bone wrote:

    Die actuator word toch aangestuurd via je amal valve (c20let) dmv van vacuum? Want hij gaat vanaf het luchtfilterzijde van de turbo (waar vacuum is), naar de amal valve en dan naar de actuator.

    Er loopt ook een slangetje van de drukzijde turbo

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.