Waardoor kan…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248107

    … een verhoogde olietemperatuur veroorzaakt worden?

    Dit puur om even over te brainstormen, ik heb een turbodruk en oliedrukmeter om mijn C20LET in de gaten te kunnen houden. De keuze voor een drukmeter is gemaakt omdat naar mijn idee een drukverhoging voor een temperatuurverhoging komt maar klopt dit wel?
    Kan er ook een temperatuurverhoging optreden zonder drukverhoging en welke van de 2 is belangrijker om in de gaten te houden? Ik wil me beperken tot de standaard 2 plekken van het OEM frontje dus zal er een keuze gemaakt moeten worden.

    #18012632

    OlieDruk word lager bij een hogere olietemperatuur… olie word dunner namelijk

    Willem

    #18012633

    Met andere woorden olietemperatuur is een belangrijker gegeven dan oliedruk of allebei even belangrijk?

    #18012634

    Allebei belangrijk maar je olietemperatuur is wel belangrijker, zodra de olietemperatuur goed is kan je namelijk wat harder gasgeven enzo :)

    #18012635

    Ik zou persoonlijk voor oliedruk gaan , zonder een fatsoenlijke druk weet je
    zeker dat het fout gaat ondanks dat je temp. ok is.
    Je kan ook je koelwater temp. meter in de gaten houden naast je drukmeter.
    Vaak gaan ze wel hand in hand idd. hoge temp kan (snel) lagere oliedruk geven.
    De hogere olietemp. kan door div. zaken veroorzaakt worden , bij de LET/LEH turbo
    motoren kan dit door langdurige hoge boost (je turbo) situaties komen bij normale
    atmosferische motoren door verkeerde toleranties in het draaiend gedeelt bv.

    #18012636

    @OPCdriver: op wat voor minimale druk kan de waarschuwingsfunctie van een oliedrukmeter het beste ingesteld worden bij een standaard C20LET?

    #18012637

    @OPCdriver wrote:

    Ik zou persoonlijk voor oliedruk gaan , zonder een fatsoenlijke druk weet je
    zeker dat het fout gaat ondanks dat je temp. ok is.
    Je kan ook je koelwater temp. meter in de gaten houden naast je drukmeter.
    Vaak gaan ze wel hand in hand idd. hoge temp kan (snel) lagere oliedruk geven.
    De hogere olietemp. kan door div. zaken veroorzaakt worden , bij de LET/LEH turbo
    motoren kan dit door langdurige hoge boost (je turbo) situaties komen bij normale
    atmosferische motoren door verkeerde toleranties in het draaiend gedeelt bv.

    Veel motoren berieken ook een TE HOGE olietemperatuur als je langdurig vollast rijdt..

    en dit is NIET waar te nemen met de koelvloeistoftemperatuurmeter.

    Willem

    #18012638

    Een maat van me heeft z’n olietemperatuursensor op z’n Impreza op de warmste plek van het blok zitten, vlakbij de laatste cilinder. Als ik met hem meerijd, zie je de koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur vrijwel gelijk oplopen.

    Ook wel logisch natuurlijk, want de olie is in principe de primaire koeling en je koelvloeistof neemt de warmte vanuit de olie over. Persoonlijk zou ik daarom gaan voor een oliedrukmeter in het dashboard.

    #18012639

    olie temp ben ik niet zo bang voor, maar geen oliedruk meer betekent schade.
    je weet zelf wel waneer de olie mooi warm is, beetje gelijk aan de watertemp.
    dus de keus is aan jou.

    groeten.

    #18012640

    Ik weet voldoende de drukmeter blijft, moet alleen even een vervangende STRI sensor zien te vinden want de meter doet niets en geeft een fout aan.

    #18012641

    Geloof me de olietemp is net zo belangrijk.
    Heb regelmatig de olietemp op het circuit boven de 125 graden gehad, terwijl het koelwater volgens de meter gewoon op 90 stond!
    Geloof me dan heb je niet al teveel smerende eigenschappen meer met je olie hoor!!

    Daarnaast voordat je olietemp op minimaal 90 graden staat, dan staat je koelwater al een flinke tijd boven de 80 graden!!

    #18012642

    Voor een veilige druk is de vuistregel 10 psi voor iedere 1000 toeren (dus 6000 rpm is 60 psi veilig)
    Omgerekend = 60 psi 4.14 bar en dat zou stationair bv. 20 psi of 1.4 zijn.
    En diverse heren hebben veel hogere temp. metingen gezien ten opzichte van wat
    de koelwatermeter aangaf (oa. racen op circuits geloof ik) , is opzich niet raar olie wordt warmer
    dan het koelwater en een goeie syntheet olie is daar prima op berekend en behoud z’n smerende
    werking onder hoge belasting en temperaturen.
    En ja bij alles met TEVEEL ervoor kan het altijd fout lopen daar doe je niets aan , maar je hebt een
    “normale” straatmotor geen forged piston high compr. of multiturbo experimentele motor.
    Maar je zou een duo meter kunnen overwegen wil je het allemaal zeker weten , 2 weten meer dan 1
    heet dat geloof ik maar voor “normaal straatgebruik” blijf ik bij mijn druk voor temp. keuze.
    Deze meters hadden eigelijk natuurlijk gewoon orgineel in een OPC moeten zitten. :thumbdown

    #18012643

    En in de Calibra Turbo, snap de voltmeter echt niet als er al een acculampje in de tellerklok zit :thumbdown

    Het zou mooi zijn als STRI ook een duo meter heeft voor zowel temperatuur als druk met dezelfde achtergrondplaten als de reguliere meters. Welke merken hebben anders goede duo meters?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.