"Vries-stop" gescheurd in het motorblok.

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum "Vries-stop" gescheurd in het motorblok.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Goedemiddag,

Sinds een week heb ik deze website ontdekt en ben nu lid geworden want hier staat ontzettend veel waardevolle informatie en leuke foto’s.

Ik zelf ben ook echt een Opel Fan, ik rijd nu een Opel Vectra B uit 97.

Nu krijgt mijn Vectra een grote beurt en heb ik met mijn oom ( hij heeft zijn eigen auto bedrijf) een diagnose gesteld van wat er vervangen moet worden en wat onderhoud nodig heeft etc.

Zo was mijn dop van mijn koelvloeistofresorvoir versleten en heb ik daar een nieuwe opgezet.

Een dag later had ik de motor maximaal belast en parkeerde ik op de parkeerplaats bij een maat van mij, toen er ontzettend veel rook uit de motorkap kwam. En er ontstond ook een grote plas met koelvloeistof onder mijn auto.
    Dus ik doe mijn motorkap open en zie echt een straal koelvloeistof uit mijn motor lopen.

Ik had de auto even snel opgekrikt en eronder gekropen om te kijken of het geen koelvloeistof slang was , maar helaas het leek echt uit het motorblok te komen.

Ik heb toen mijn Vectra naar mijn oom gesleept en vanochtend hebben geconstateerd dat er een vries-stop in het blok gescheurd was.
    Toen de auto op de brug stond konden we goed zien dat er een straal met water eruit liep. Zit dus best een flink gat in.

Helaas heb ik de pech dat deze vries-stop tussen mijn stuurhuis en het motorblok zit. Daarnaast zit natuurlijk het uitlaatspruitstuk en een motorsteun in de weg.
    Dus de schade valt wel mee alleen de arbeid is veel.

Hieronder heb ik een plaatje toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met de vries-stop
    Het zijn die ronde doppen die in het motorblok zitten.
    Die beschermen het blok vroeger voor bevroren water.
    Als het water bevroor dan zou het blok kunnen scheuren,maar dankzij deze ronde doppen, springt deze dop eruit en scheurt het blok niet.

[size=-1]Dit plaatje dient als voorbeeld en komt van Google search.[/size]

Mijn vraag is, is het verstandig om gelijk al die 4 doppen te vervangen?

Betekend dit iets over de conditie van de motor ,of kan dit zomaar bij iedereen gebeuren ?

Het motorblok heeft 110.000km gelopen en is altijd netjes onderhouden , ik heb onderhoudsboekjes etc.

Ik heb deze auto nu een half jaar.

Doppen scheuren wel vaker, komt vaak door corrosie (koelvloeistof niet al te vaak vervangen, of lang met water in het systeem gereden.

zou ze allemaal vervangen..

kans op meer corrosie in de motor is aanwezig.

Willem

Na mijn lekkage door mijn gescheurde vries-stop ziet mijn motor er geel uit.
    Met welke middelen kan ik dit goed schoon krijgen?

Remmen reiniger??????

Dat is gewoon verdampte koelvloeistof.
    krijg je met water gewoon weg.

En nee, niet met een hogedrukreiniger over je motor lopen rauzen. Netjes met een doek of kleine spons.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.