Vreemd gevoel bij remmen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vreemd gevoel bij remmen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur

Hallo Allen,

Ik rijdt in een Opel vectra b uit 1998
    Mijn krukas sensor was kaduuk, en de auto wilde niet meer starten.
    Hij heeft toen een paar dagen stil gestaan
    Door de ANWB ben ik naar mijn garage gebracht…geen draaiende motor, dus geen rem en stuur bekrachtiging.
    Je trapt bij het remmen in een zak met aardappelen.
    Krukas sensor is vervangen en de auto rijdt nu weer prima, maar bij het remmen opeens iets vreemds.

Hij remt prima en normaal zolang de snelheid nog wat hoger is…geen rare slepende geluiden of iets, maar wanneer hij op het punt van stilstaan komt, voel ik in mijn pedaal , en hoor ik een Krrrggg geluid.
    Schijven voor zijn nog prima glad en glimmend, geen krassen of zoiets.
    Achter zag ik wel een roestplekje (deze schijven zijn een paar weken geleden vervangen), maar zijn verder ook glad en glimmend
    Voordat ik werd gesleept door de ANWB, had ik dat nog niet, en remde hij gewoon probleemloos.
    Iemand een idee ?

Alvast bedankt,
    Stefan

Beetje kreunen kan geen kwaad, is niet raar.

Heeft niks met het slepen te maken overigens.

Willem

Hallo Willem,

Nee … het heeft waarschijnlijk niets met het slepen te maken, maar zonder rem bekrachtiging zit je toch een beetje paniekerig te trappen, als je een beetje bij moet remmen
    Tijdens het remmen, is het net alsof de rem, wanneer de auto bijna stilstaat, een beetje extra “pakt”.
    Het rem pedaal zakt dan iets verder in, en het lijkt wel, alsof de remblokken dan vaster op de schijf komen te staan, waardoor je het Krrrk geluid hoort
    Het lijkt wel of de tegendruk van het pedaal dan verminderd, en ik hem iets verder in kan trappen.
    Dit is dus pas, als ik nog maar een paar km per uur rijd, dus bijna stilstaan.
    Hij heeft dit nog nooit gedaan, maar doet het sinds ik ben gesleept door de ANWB zonder rem bekrachtiging.

Stefan

Is het, het zelfde geluid wat je hoort als de abs in werking gaat?
    zo ja controleer je abs ringen/sensoren.

Heb je het idee of het geluid uit de motorruimte komt?? voel je trillen in het pedaal??

Willem

Ik voel het wel in het pedaal, maar niet tijdens het remmen, wanneer ik nog snelheid heb.
    Pas als ik bijna stilsta voel ik het in het pedaal.

remblokken uitgehard/verglaast.. ff remblokken eruit en met schuurpapier
    ff op schuren.. :thumb

Net gingen mijn abs en traction control lampjes branden, en was dat “rammelen” over, en remde hij weer als vanouds.
    De computer had de abs waarschijnlijk uitgezet, waardoor hij weer normaal remde, maar dan doet de abs het natuurlijk niet
    Mijn garage man vermoedt, dat de abs ring(en)? misschien gebroken zijn.
    Met een opcom heeft hij toen de melding van abs en tc uitgezet, lampjes uit maar het “rammelen” weer terug.
    Hij zei dat het verder geen kwaad kan, en dat het alleen maar “vervelend” is.
    Morgen kan ik een afspraakje maken, om het te laten repareren/herstellen
    Kan iemand me vertellen hoe dat precies werkt, en heeft iemand enig idee of dat een dure grap wordt ?

Stefan

Als dat lampje aan gaat, zal er een storing zijn. Als de garage dit uitleest, hebben ze ook een storing gezien. Ik zou niet zo op de gok ff wat vervangen. Maar eerst kijken naar de storing en/of uitlezen van de waardes van de sensoren. Of deze allemaal gelijk zijn.

Ik vervang helemaal niets zelf.
    Toen ik gesleept werd door de ANWB, zonder rem bekrachtiging, hoorde ik tijdens het hard intrappen van mijn rem, een harde ping, alsof er iets brak.
    Ik vermoed, dat toen die ring brak (oude auto roest enz).
    Wanneer de lampjes branden, remt de auto uitstekend, maar zonder abs.
    Wordt de melding uitgezet, doet de abs het weer, en voel ik hem “rammelen” bij lage snelheid, maar hij remt dan ook gewoon goed.
    Denk zelf dus dat die reluctor ring die op de as zit, gebroken is.
    Zag dat het vervangen een werkje van niks is, maar daar waag ik me zelf niet aan.

Stefan

Vaak zijn dit soort storingen idd een kapotte ring. Of een abs sensor wat niet goed zit.
    Maar een goede diagnose is belangrijk. Om niet zomaar iets te vervangen.

Uiteraard, maar het harde ping geluid, alsof er iets van metaal knapte dat op spanning stond, verraad eigenlijk wel het euvel.
    Voorheen had de auto geen enkel abs probleem bij het remmen, na de “ping” wel.
    Dat zegt eigenlijk wel genoeg.

Stefan

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.